Reactjs چیست؟ (ویژگی ها و مزایا معایب + کاربردها)

Home>مقالات>Reactjs چیست؟ (ویژگی ها و مزایا معایب + کاربردها)

Reactjs چیست؟ (ویژگی ها و مزایا معایب + کاربردها)

Reactjs چیست؟ (ویژگی ها و مزایا معایب + کاربردها)

react js یکی از محبوب ترین کتابخانه های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که از آن برای ساخت وب اپلیکیشن ها استفاده می شود. شرکت های بسیار بزرگی از این فریم ورک استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم درباره ی کتابخانه ی ری اکت جی اس و اینکه چرا باید از آن استفاده کنیم؟ چه مزیت ها و قابلیت هایی داردو… توضیح بدهیم. لطفا تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

تاریخچه ی ایجاد ری اکت به سال 2011 میلادی بر میگردد، زمانی که جردن واک(Jordan Walke) که مهندس نرم افزار در شرکت فیسبوک یا متای کنونی بود، آن را به وجود آورد. از ری اکت ابتدا از فید خبری فیسبوک و یک سال بعد از آن در اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت.

Reactjs چیست؟

ری اکت یک کتابخانه اوپن سورس جاوااسکریپت است. از این فریم ورک برای ساخت برنامه های تک صفحه ای، رابط های کاربری و نیز مدیریت لایه ی view برای برنامه های مبتنی بر گوشی همراه و وب مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از react می توانیم اجزای رابط کاربری(Ui) ایجاد کنیم که قابلیت استفاده ی مجدد را نیز داشته باشند.

ری اکت به برنامه نویسان این امکان را می دهد که بتوانند وب اپلیکیشن های قدرتمندی را ایجاد کنند. وب اپلیکیشن های ایجاد شده توسط ری اکت، بدون این که صفحه بارگزاری(Refresh) شود، داده ها را تغییر می دهند.

هدف اصلی ری اکت ساده  و سریع بودن آن است. این کتابخانه بر روی رابط های کاربری در برنامه ها کار میکند و با بخش ویوی(view) قالب های مبتنی بر معماری mvc نیز مطابقت دارد. یکی از ویژگی های مهم کتابخانه ی ری اکت قابلیت ترکیب کردن آن با سایر فریم ورک ها یا کتاب خانه های جاواسکریپ مانند انگولار است.

ویژگی های Reactjs

ری اکت جی اس ویژگی ها و مزیت های فراوانی را دارد که مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از:

  • ری اکت قوی و در عین حال ساده است
  • مبتنی بر کامپوننت است
  • ری اکت از سمت سرور نیز پشتیبانی می کند
  • ری اکت سریع، آسان و گسترده است
  • این کتابخانه اعلانی یا Declarative است
زبان برنامه نویسی Reactjs

زبان برنامه نویسی Reactjs

چرا react js محبوب است

کتابخانه ای ری اکت به دلیل ویژگی های فراوانی که دارد، مورد توجه بسیاری از برنامه نویسان قرار گرفته است.این کتابخانه بسیار محبوب است و بسیاری از شرکت های بزرگ از ری اکت در سایت های خود استفاده می کنند. در ادامه ی مطلب به دلایل استفاده ی ری اکت می پردازیم.

یادگیری ری اکت آسان است

یادگیری ری اکت چندان سخت و پیچیده نیست کافی است با جاوااسکریپت و html آشنایی داشته باشید. برای یادگیری ری اکت منابع زیادی وجود دارد علاوه بر آن دوره ReactJS مجتمع فنی تهران به شما کمک میکند تا در کمترین زمان به صورت کامل به reactjs مسلط شوید که می توانید از آنها برای تسلط بر ری اکت استفاده نمایید.

React در توسعه ی وب

توسعه دهندگان برنامه های تحت وب را با استفاده از کتابخانه ی React توسعه می دهند. ری اکت کار برنامه نویسان را برای استفاده از جاوا اسکریپت آسان تر می کند. مثلا بسیاری از ویژگی هایی که کدنویسی آنها با زبان جاوا اسکریپت دشوار و پیچیده بود، در ری اکت یکپارچه سازی شده اند. ری اکت از کامپوننت ها استفاده می کند که باعث می شود توسعه دهندگان، بتوانند کدهای خود را مجددا استفاده و به برنامه اضافه نمایند.

قابلیت استفاده برای برنامه های موبایل

با ری اکت می توانید اپلیکیشن های موبایل را طراحی نمایید. این کار با استفاده از فریم ورک React Native  امکان پذیر می باشد.

React در تجربه ی کاربری

با توجه به اینکه React از ساختار کامپوننتی برخوردار است، برنامه نویسان به راحتی می توانند با استفاده از کامپوننت های ری اکت، به راحتی عناصر دلخواه خود، مانند فرم، لیست و… را اضافه نمایند. استفاده از کامپوننت ها باعث بالارفتن امکانات تعاملی وبسایت می شود و در نتیجه بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری را به وجود می آورد.

مزایای React

مزایای خیلی زیاد ری اکت باعث روی آوردن بسیاری از برنامه نویسان به این کتابخانه ی محبوب شده است. در این بخش به مزایای مهم ری اکت اشاره می کنیم.

سرعت بسیار بالا

ری اکت در رندرینگ صفحات وب سرعت بسیار بالایی دارد زیرا از الگوریتم Vitrual DOM برای رندر گیری استفاده میکند. سرعت بالا در رندرینگ صفحات می تواند اثرات مثبتی نیز بر روی سئوی سایت داشته باشد.

سازگاری با سایر فریم ورک ها

ری اکت با دیگر کتابخانه های جاوااسکریپت همانند انگولار(Angular) و ویو(Vue) کاملا سازگار است و می توان از آن در این فریم ورک ها استفاده کرد.

قابلیت استفاده و نگهداری زیاد

ری اکت جزو کتابخانه هایی است که با بهره گیری از مفهوم تجزیه پذیری، که به صورت پیش فرض از آن بهره مند است، قابلیت نگهداری بالایی و استفاده ی مجدد فراوانی برای توسعه دهندگان دارد.

کتابخانه ای جامع است

React هم قابلیت استفاده  در سمت سرور را دارد و هم از آن می توان در برنامه های تلفن همراه استفاده کرد. ری اکت یک کتابخانه ی همه فن حریف و جامع برای توسعه ی برنامه های وب محسوب می شود.

پشتیبان بزرگی مانند فیسبوک دارد

فیسبوک یکی از بزرگترین شرکت های It است و مطمئنا بزرگترین نوابغ این حوزه در فیسبوک مشغول به فعالیت هستند. بنابراین هرگاه تغییراتی در تکنولوژی به وجود بیاید، ری اکت هم توسعه و بهبود پیدا می کند. به همین دلیل است که کامپوننت های ری اکت روز به روز در حال افزایش است.

لوگو زبان Reactjs

معایب React

ری اکت علاوه بر مزایای فراوانی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد. البته لازم به ذکر است که معایب ری اکت نسبت به مزایای آن بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است. در ادامه معایب ری اکت را توضیح می دهیم.

برنامه نویسی پیشرفته ای دارد

ری اکت مبتنی بر برنامه نویسی شی گرا است. استفاده از React برای کسانی که با برنامه نویسی شی گرا آشنایی ندارند می تواند اندکی سخت و پیچیده باشد.

حجم کد بالا

برای پیاده سازی پروژه های بزرگ و پیچیده با ری اکت، حجم کدهای ری اکت بسیار زیاد می شود که این می تواند یکی از معایب ری اکت باشد.

تنظیمات پیچیده ی پیکربندی

برای پیاده سازی کردن React بایستی پیکربندی و تنظیمات پیچیده ای را انجام دهید که این کار ممکن است برای افرادی که مبتدی هستند اندکی دشوار باشد.

بروزرسانی های مکرر

ری اکت بروز رسانی های مکرری را ارائه میدهد و ممکن است شما مجبور شوید هرچند وقت یکبار آن را بروزرسانی کنید که برای برخی از برنامه نویسان این کار آزار دهنده است.

کاربردهای React

کتابخانه ی ری اکت به دلیل دارا بودن ساختار شی گرایانه، کاربردهای فراوانی دارد و از آن می توان برای ساخت پروژه های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مهم ترین کاربردهای React می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاده سازی سیستم مدیریت محتوا

ری اکت برای پیاده سازی سیستم های مختلف مدیریت محتوا، گزینه ی بسیار ایده آلی است. همچنین می توان با استفاده از کتابخانه ی Redux در کنار ری اکت، برای مدیریت وضعیت یک سیستم بهره ببرید.

پیاده سازی صفحات تک صفحه ای(SPA)

با استفاده از React به راحتی می توانید یک صفحه ی وب تک صفحه ای جذاب و شیک را طراحی نمایید. همچنین برای جابجایی بین صفحات(SPA) می توانید از ابزار React Router استفاده کنید.

پیاده سازی بخش های جزئی در وبسایت

می توانید از ری اکت برای پیاده سازی بخش های کوچک وبسایت نیز استفاده کنید. بخش هایی مانند: منوها، فرم ها و …

تفاوت React js  با React Native

حتما در جریان هستید که توسعه دهندگان برای طراحی اپلیکیشن های اندروید و IOS به ترتیب از زبان های برنامه نویسی جاوا و سوئیفت استفاده می کنند. در صورتی که شما قصد داشته باشید برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS برنامه ای را طراحی کنید باید به هر دو زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید.اما با استفاده از React Native می توانید با زبان جاوا اسکریپت کد نویسی کنید و دوبار خروجی بگیرید. به این معنی که برنامه ی طراحی شده با React Native، علاوه بر اندروید، قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل IOS را نیز دارد.در نگاه اول ممکن است تصور کنید که React Js با React Native یکی هستند اما  مابین این دور تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

برای شروع یک پروژه با ری اکت شما بایستی از زیرشاخه هایی مانند Webpack  استفاده کنید. در حالی که برای استفاده از React Native نیاز به استفاده از هیچ زیرشاخه ای ندارید. یکی دیگر از تفاوت های بین این دو، مربوط به متحرک سازی عناصر است. در ری اکت برای انیمیشن سازی باید از افزونه هایی مانند React Css Transition Group استفاده کنید در حالی که در React Native به سادگی می توانید با استفاده از API هایی که در فریم ورک وجود دارد، متحرک سازی عناصر را انجام دهید. همچنین یکی دیگر از تفاوت ها، وجود ابزارهای برنامه نویسی بیشتر در React Native نسبت ری اکت، برای طراحی اپلیکیشن است. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که React Native یک فریم ورک است که از کتابخانه ی React استفاده می کند. به همین خاطر قبل از اینکه شروع به یادگیری React Native کنید بایستی به ری اکت تسلط کافی داشته باشید.

معماری React چگونه است؟

در ساختار کتابخانه ی ری اکت از معماری MVC استفاده شده است. فریم ورک ها یا کتابخانه هایی که بر پایه ی معماری MVC ایجاد میشوند، از سه بخش اصلی اصلی تشکیل شده اند. بخش Model كه اطلاعات داده ها را مدیریت می کند. بخش View که به ظاهر صفحه مربوط می شود و Controller که به عنوان پل اتصال مابین Model و View عمل می کند.

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-05-04T16:14:09+03:3023 فوریه 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم