اندروید چیست؟

Home>مقالات>اندروید چیست؟

اندروید چیست؟

اندروید چیست؟

اندروید (Android) یکی از سیستم عامل های موبایلی است که در حدود 15 سال گذشته بخش زیادی از تلفن های هوشمند را مدیریت می کند و می توان آن را سیستم عامل پایه تلفن ها و تبلت ها در سراسر جهان دانست. به نحوی که برخی از دیگر سیستم عامل ها مانند سیستم عامل کروم (Chrome OS) و ویندوز 11 (Windows 11) نیز از برنامه های اندروید، پشتیبانی می کنند.

مالک این سیستم عامل موبایل، شرکت گوگل، اصلی ترین و محبوب ترین موتور جستجو در همه دنیا است. اما این مالکیت، انحصاری نیست و آن را برای استفاده تجاری، در دسترس عموم قرار داده است. این نخستین تمایزی است که اندروید را از سیستم عامل های دیگری مانند iOS و macOS اپل و ویندوز مایکروسافت، که همگی انحصاری و یا به عبارتی منبع بسته هستند، مجزا می کند.

 

 

سیستم عامل اندروید چیست؟

شاید بتوان گفت که اندروید تقریبا محبوب ترین سیستم عامل جهان است. به نحوی که در جدیدترین آمارهای سال 2022، اندروید با 69.74% سهم در بازار سیستم عامل های موبایل، در صدر قرار داشته و با  iOS اپل که با %29.49 در رده دوم جهان واقع شده، فاصله قابل توجهی دارد.

امکانات قابل توجه اندروید مانند بیش از 2.6 میلیون برنامه قابل نصب، منجر می شود که دستگاه های تحت عاملیت آن، بسیار قدرتمند و قابل تنظیم باشند. اما به همین نسبت نیز در مقابل ویروس ‌ها و انواع دیگر بدافزارها حساس اند.

در ادامه جزئیات بیشتری درباره سیستم عامل اندورید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سیستم عامل اندروید چیست؟

 

تاریخچه اندروید

شاید عجیب به نظر برسد، اما آغاز کار سیستم عامل اندروید، با یک دوربین عکاسی بوده است. اندی روبین (Andy Rubin) و همکارانش در سال 2003 توانستند بر مبنای کد اصلی لینوکس، سیستم عامل منبع باز دیگری را طراحی کنند. آنان در صدد ساخت یک سیستم عامل جهانی بودند که برای همه دوربین ها در سطح جهان قابل استفاده باشد. در طول ارتقاهای بعدی، روبین به این نتیجه رسید که آینده جهان متعلق به گوشی های هوشمند است، و نه دوربین های عکاسی! به همین سبب تصمیم گرفت تا دستگاه کاربری سیستم عامل طراحی شده را به گوشی موبایل تغییر دهد.

با این حال، ایده جدید روبین، نتوانست سرمایه گذار قابل توجهی را جذب نماید. زیرا در آن زمان، سیستم عامل های دیگری همچون Windows Phone، Symbian و… بر بازار تسلط داشته و طرفداران بسیاری نیز داشتند. در نتیجه تیم روبین، به دلیل کمبود سرمایه، مجبور به توقف توسعه سیستم عامل خود شدند. اما ماجرای اندروید به اینجا ختم نشد و هدیه ارزشمند یکی از دوستان، توانست تیم روبین و توسعه نرم افزاری آن را حفظ کند.

آن ها کار خود را با قدرت ادامه دادند و در سال 2005، گوگل به مبلغ 50 میلیون دلار، Android را خریداری کرد. آن ها زیر نظر گوگل، برای توسعه سیستم عاملی که بتواند بر روی گوشی های دارای صفحه کلید نصب گردد، در حال تلاش بودند. اگرچه که آغاز کار آیفون در سال 2007، همراه با گوشی های تمام لمسی، اندروید را کمی به عقب راند، اما آن ها توانستند به سرعت خود را بازیابی کرده و برای اتصال به گوشی های تمام لمسی آماده شوند.

حاصل نخستین تلاش آن ها، ارائه اولین تلفن تجاری اندرویدی یعنی HTC Dream و همچنین T-Mobile G1 بود. از آن زمان تا به امروز، اندروید توانسته سیستم عامل بیش از نیمی از گوشی های موبایل در جهان و یکی از محبوب ترین آن ها باشد.

 

 

سیستم عامل چیست؟

همیشه در تعریف اندروید، گفته می شود که این یک سیستم عامل است. شاید بپرسید که سیستم عامل چیست؟ به طور خلاصه می توان گفت که سیستم عامل، یک نرم افزار کامپیوتری است که به یکپارچه سازی منابع سخت افزاری و نرم افزاری سیستم می پردازد. این نرم افزار، امکان اجرای بیت های مختلف نرم افزاری را نیز در سیستم فراهم می کند.

برای روشن تر شدن این توضیح، می توان آن را با یک نمایش صحنه ای مقایسه کرد؛ اجرای یک نمایشنامه، به ابزارهایی مانند صحنه، نور، میکروفن و همچنین بازیگران، عوامل صحنه و… نیازمند است و این می تواند مشابه عملکرد یک نرم افزار باشد. در مثال، کارگردان نمایش، نقشی شبیه به نقش یک سیستم عامل را ایفا می کند؛ زیرا مدیر و تعیین کننده همه نقش ها و عملکردهای صحنه است. بدون کارگردان، نمایش صحنه ای، تنها انبوهی از ابزارها و عوامل است که به هیچ هدف نهایی منجر نمی شود. بدون سیستم عامل نیز یک دستگاه در چنین حالتی قرار خواهد داشت.

اگر علاقمند به فعالیت در حوزه سیستم عامل هستید، یکی از راه های پیش روی شما، یادگیری زبان های برنامه نویسی است. شما با شرکت در دوره برنامه نویسی و یادگیری زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود، می توانید در توسعه سیستم عامل های مختلف، سهیم باشید.

 

منبع باز بودن سیستم عامل Android

منبع باز بودن سیستم عامل اندروید

منبع باز بودن یک نرم افزار، بدین معنا است که مالک یا طراح نرم افزار، بدون درخواست پاداش یا هر گونه حق دیگری، اجازه استفاده از آن را برای هر هدفی صادر کرده است. همانگونه که گفته شد، کد اصلی سیستم عامل اندروید، مبتنی بر نرم افزار منبع باز دیگری به نام لینوکس طراحی شده است. بنابراین Android نیز بر اساس تعریف نرم افزار پایه، باید منبع باز باشد.

نقطه مقابل سیستم عامل های منبع باز، سیستم عامل های منبع بسته اند. برای نمونه iOS اپل، یک سیستم عامل منبع بسته است؛ بدین معنا که هیچ کس جز شرکت اپل، اجازه استفاده از آن را ندارد؛ مگر اینکه مالک، اجازه داده باشد. بنابراین در صورتی که شرکتی، کد منبع iOS را به دست آورده و آن را در دستگاه دیگری منتشر کند، شرکت اپل می تواند به دلیل نقض مالکیت، از او شکایت نماید.

اگرچه که در خصوص نرم افزارهای منبع باز این مشکل وجود ندارد، با این حال، شخص یا شرکتی که به عنوان یک توسعه دهنده، برنامه نویس یا … قصد استفاده از نرم ‌افزار منبع باز را دارد، باید از مجموعه ‌ای از قوانین که مربوط به مجوز آن نرم ‌افزار می باشد، پیروی کند. یکی از این قوانین آن است که نرم افزار جدید نیز باید منبع باز بوده و به راحتی و به صورت رایگان، در دسترس عموم قرار گیرد. این امر سبب می شود که شرکت های دیگر بتوانند محصولات فوق ‌العاده ‌ای را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری برای سیستم عامل خود ایجاد کنند. یکی از دلایل اصلی محبوبیت اندروید نیز همین منبع باز بودن است که سبب شده در بسیاری از لوازم الکترونیکی به کار رود.

البته باید گفت که برخی از آپشن ها و قابلیت های اندرویدی در گوشی های هوشمند، منبع باز نیستند. این موارد، حیاتی ترین برنامه ها و سرویس های ساخته شده برای Android هستند و در واقع گوگل به عنوان مالک، اجازه ارائه رایگان آن ها را نمی دهد.

اگر علاقمندید در رابطه با برنامه نویسی Android، توسعه اپلیکیشن های اندرویدی و زبان های برنامه نویسی پرکاربرد در این حوزه اطلاعات بیشتری کسب نمایید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به برنامه نویسی اندروید را در بخش بلاگ وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید. شاید شما هم پس از مطالعه این مقاله، تصمیم گرفتید تا به یکی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان این سیستم عامل محبوب جهانی، تبدیل شوید.

 

 

دستگاه های اندرویدی

اغلب افراد، اندروید را تنها به سیستم عامل گوشی های هوشمند می شناسند. در حالی که علاوه بر گوشی ها، بسیاری از تبلت ها نیز به وسیله این سیستم عامل مدیریت می شوند. در برخی از ساعت های هوشمند نیز سیستم عامل اندروید به کار رفته است؛ اگرچه ممکن است با نام سیستم عامل Wear OS شناخته شود، اما در حقیقت یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید است. بدین معنا که بر اساس همان کدهای اصلی Android، تغییراتی ایجاد شده است. اندروید همچنین بر روی برخی تلویزیون های هوشمند نیز اجرا می گردد.

علاوه بر این، نرم افزار Android Automobile، نرم‌ افزاری مبتنی بر اندروید است که می تواند نیروی وسایل نقلیه را تقویت کند. البته نباید آن را با Android Auto اشتباه گرفت. زیرا این یکی، ابزاری برای اتصال گوشی ‌های هوشمند به داشبورد صوتی خودرو است.

حتی بسیاری از سیستم عامل های دیگر نیز که بر پایه اندروید نیستند، از اجرای برنامه های اندروید پشتیبانی می کنند. برای نمونه می توان به نسخه های اخیر سیستم عامل کروم اشاره کرد که این امکان را دارد. این بدان معنا است که حدودا همه کروم‌ بوک ‌های موجود در بازار، از برنامه ‌های Android پشتیبانی می‌ کنند. ویندوز 11 نیز به همین نحو، به تازگی از برنامه های اندروید پشتیبانی می کند.

 

گوگل پلی اندروید

گوگل پلی اندروید

گفتیم که هسته اندروید منبع باز است، اما بسیاری از نرم ‌افزارهای دیگری که بر روی آن نصب می گردند، منبع باز نیستند. اغلب این نرم افزارها تحت سیستمی به نام Google Play Services قرار دارند که نشان از مالکیت گوگل دارد. به عبارت دیگر، کاربران اندروید، می توانند از نرم‌افزار AOSP به صورت رایگان استفاده کنند، اما نمی‌توانند از همه سرویس های Google به طور رایگان استفاده کنند.

شرکت گوگل، خدمات گوگل پلی را به شدت تحت کنترل دارد و برای استفاده از آن، به مجوزی نیاز است که به گوگل اجازه دهد از محصول مورد نظر درآمد کسب کند. بنابراین اگرچه که Android منبع باز است، اما سیستم بسیار سودآور گوگل به هیچ وجه، چنین نیست.

علی رغم آنکه اغلب کشورهای جهان از نزدیک با محصولات گوگل و اندروید مرتبط هستند، تعداد زیادی از دستگاه های مبتنی بر Android در جهان، بدون خدمات Google Play کار می کنند. زیرا گوگل اجازه این استفاده را به برخی کشور ها مانند چین یا برخی دیگر از کشورهای آسیایی نمی دهد. با این حال در این کشورها نیز به راحتی می توان گوشی های اندرویدی را بدون گوگل یافت.

یک مثال دیگر در این زمینه، ایالات متحده است که در آن، تبلت های آمازون از نسخه سفارشی اندروید به نام Fire OS استفاده می کنند که برنامه های گوگل را جایگزین گزینه های داخلی آمازون می کند. با این وجود Google و Android در سراسر جهان از یکدیگر جدا نیستند و سالانه میلیاردها دلار درآمد از طریق اندروید عاید گوگل می شود.

 

 

توسعه سیستم عامل اندروید

به طور خلاصه  می توان گفت که مهندسان گوگل، مسئولیت اصلی مدیریت اندروید را بر عهده دارند. آن ها فعالیت هایی مانند به ‌روزرسانی آپشن های پیشین و همچنین افزودن آپشن ‌های جدید را انجام می دهند و همواره پیگیر پیروی Android از اصول منبع باز هستند. البته آن ها، تنها مدیریت کنندگان اندروید نیستند. بسیاری از سازندگان، برنامه نویسان و توسعه دهندگان نیز با استفاده از قابلیت منبع باز بودن Android، نرم افزارهای خود را بر پایه آن ایجاد می کنند. به همین سبب، در عین حال که سیستم عامل گوشی های سامسونگ و OnePlus هر دو اندروید می باشد و عملکردی مشابه دارند، اما ظاهرا بسیار متفاوت به نظر می ‌رسند؛ زیرا هر سازنده تم اندروید خاص خود را حفظ می کند.

با این حال، به روز رسانی ها همیشه ابتدا باید از مرکز گوگل تهیه شود. سپس، توسط سازنده گوشی بهینه سازی شده تا با تم و استایل خاص آن هماهنگ گردد. گاهی نیز ممکن است لازم باشد از طریق اپراتورهای تلفن های همراه، بهینه سازی شود. به همین سبب است که در گوشی های اندروید، به ‌روزرسانی ‌ها در دفعات کمتر یا در مدت طولانی تری ارائه می شوند.

از آن جا که گوشی های پیکسل گوگل، مستقیما از طریق خود گوگل به ‌روزرسانی ها را دریافت می کنند و هیچ رابطی ندارند، همیشه اولین سرورهایی هستند که جدیدترین نسخه ‌های نرم ‌افزاری را به کار می گیرند. گوگل به طور کلی تا حداقل سه سال پس از راه اندازی گوشی، به روزرسانی ها را پشتیبانی می کند و همچنین تا پنج سال، به روز رسانی های امنیتی را تضمین می کند.

اگر شما هم قصد دارید در توسعه سیستم عامل Android و برنامه ها و اپلیکیشن های اندرویدی سهیم باشید و در این زمینه مشغول به فعالیت و کسب درآمد شوید، می بایست یکی از زبان های برنامه نویسی اندروید، نظیر جاوا، کاتلین، پایتون و … را فرا بگیرید. زبان برنامه نویسی جاوا (Java)، محبوب ترین و قدیمی ترین زبان توسعه اپلیکیشن های اندرویدی است که به منظور فراگیری آن، می توانید در دوره جاوا شرکت نموده و همچنین از منابع آموزشی پرشماری که برای آموزش زبان جاوا وجود دارد، استفاده نمایید.

دیگر زبان محبوب و کاربردی برای توسعه اپلیکیشن های اندرویدی که به نسبت جاوا، زبان برنامه نویسی نوپا و جدیدتری می باشد، زبان کاتلین (Kotlin) است. کاربرد اصلی زبان برنامه نویسی کاتلین، توسعه اپ های Android است؛ اما جدای از این، در حوزه های دیگری نظیر  نیز می توان از این زبان برنامه نویسی قدرتمند نوپا بهره برد.

 

نسخه های اندروید

نسخه های اندروید

اندروید تا کنون بیش از 12 نسخه متفاوت را ارائه کرده و نسخه 13 آن نیز در حدود آگوست 2022 منتشر خواهد شد. در ابتدا، گوگل نام نسخه های Android را به ترتیب حروف الفبا قرار داد که با حرف C در سال 2009 آغاز گردید. اما در سال 2019 با اندروید 10 این روند را کنار گذاشت.

در اینجا نسخه های منتشر شده در هر سال را می بینیم:

  • 2009: نسخه 1.5
  • 2009: نسخه 1.6
  • 2009: نسخه های 2.0 و 2.0.1، و 2.1
  • 2010: نسخه های 2.2 تا 2.2.3
  • 2010: نسخه های 2.3 تا 2.3.7
  • 2011: نسخه های 3.0 تا 3.2.6
  • 2011: نسخه های 4.0 تا 4.0.4
  • 2012: نسخه های 4.1 تا 4.3.1
  • 2013: نسخه های 4.4 تا 4.4
  • 2014: نسخه های 5.0 تا 5.1.1
  • 2015: نسخه های 6.0 تا 6.0.1
  • 2016: نسخه های 7.0 تا 7.1.2
  • 2017: نسخه های 8.0 و 8.1
  • 2018: نسخه 9.0
  • 2019: اندروید 10
  • 2020: اندروید 11
  • 2021: اندروید 12

اگر مایلید بدانید که کدام نسخه از اندروید در دستگاه شما کار می کند، می توانید به مسیر تنظیمات > درباره تلفن > نسخه اندروید (Settings > About phone > Android version) مراجعه کنید.

 

دانلود برنامه های اندروید

دانلود برنامه های اندروید

دستگاه هایی که از سرویس Google Play پشتیبانی می کنند، می توانند به راحتی و با حفظ امنیت، برنامه ها را از فروشگاه Google Play دریافت کنند. این فروشگاه اغلب از قبل روی همه تلفن ‌ها، تبلت ‌ها و سایر دستگاه‌ های اندرویدی نصب شده است و می توان به راحتی با یک جستجوی ساده، اپلیکیشن مورد نظر را یافت و به صورت رایگان دانلود کرده و یا خریداری نمود.

دستگاه هایی که از خدمات Google Play پشتیبانی نمی کنند نیز می توانند برنامه های اندروید را از فروشگاه های دیگری مانند آمازون و یا مستقیما از خود وبسایت ارائه دهنده اپلیکیشن مورد نظر، دریافت نمایند.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:45+03:3026 می 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم