نرم افزار های طراحی UI UX ( ۱۲ تا از بهترین نرم افزار های طراحی UI UX )

Home>مقالات>نرم افزار های طراحی UI UX ( ۱۲ تا از بهترین نرم افزار های طراحی UI UX )

نرم افزار های طراحی UI UX ( ۱۲ تا از بهترین نرم افزار های طراحی UI UX )

نرم افزار های طراحی UI UX ( ۱۲ تا از بهترین نرم افزار های طراحی UI UX )

تعداد زیادی نرم افزار برای طراحی ui و ux وجود دارد. در بین آن ها برخی بسیار معروف هستند و کارایی خیلی خوبی هم دارند. طراحی UI و UX با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و دو وجه متفاوت از طراحی نرم افزار هستند. UI  بر روی رابط کاربری نرم افزار و همچنین تعامل آن با کاربر، و UX هم بر روی  تجربه ی کاربر در هنگام استفاده از برنامه تمرکز دارد. نرم افزارهایی که برای طراحی UI UX استفاده می شوند، ابزارهای لازم را برای طراحی پایه ی نرم افزار و همچنین موکاپ های ضروری و نسخه های اولیه را در اختیار طراح قرار می دهند.

در این مقاله می خواهیم بهترین و محبوب ترین نرم افزارهای طراحی UI و UX  را به شما معرفی کنیم. از بین نرم افزارهایی که قرار است به شما معرفی کنیم، بعضی از آنها همزمان هم برای UI و هم برای UX  استفاده می شوند.

12 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی UI UX

در این بخش از مقاله، ابتدا با سه نرم افزار بسیار پرطرفدار در زمینه ی UI و UX آشنا می شویم و در ادامه نرم افزارهای کاربردی دیگری را نیز به شما معرفی می کنیم.

1.ادوبی ایکس دی(Adobe XD)

این نرم افزار در سال 2016 معرفی شد. پس از عرضه ی آزمایشی ادوبی ایکس دی، این نرم افزار به سرعت تبدیل به گزینه ی اول طراحان برای طراحی رابط کاربری شد. شرکت ادوبی نرم افزارهای بسیار محبوبی مانند فتوشاپ، پریمیر، افترافکت را عرضه کرده بود. این محصول هم مانند سایر محصولات شرکت ادوبی با استقبال خیلی زیادی مواجه شد. دلیل روی آوردن طراحان به استفاده از این نرم افزار، آسانی استفاده از آن و دقت و کارایی بالای این نرم افزار بود.

با ادوبی ایکس دی به راحتی می توانید یک نسخه ی اولیه از طرح خود ایجاد کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. یکی دیگر از قابلیت های ادوبی ایکس دی، امکان تست طرح خود به صورت زنده در موبایل است، توسعه دهندگان و برنامه نویس ها به راحتی می توانند از این قابلیت استفاده کنند.کار کردن با Adobe Xd خیلی راحت است فقط کافی است با سایر نرم افزارهای ادوبی مانند فتوشاپ کار کرده باشید. این نرم افزار به خاطر ساده بودن استفاده، وقت زیادی را از شما نمی گیرد و می توانید طراحی های خود را در زمان کوتاهی انجام دهید. می توانید از این نرم افزار را روی سیستم عامل های ویندوز و IOS نصب و از آن استفاده کنید اما همانند سایر نرم افزارهای شرکت معروف ادوبی، این نرم افزار نسخه ای برای لینوکس ندارد.

نرم افزار اسکچ

2.اسکچ(Sketch)

قبل از روی کار آمدن ادوبی ایکس دی اسکچ بهترین نرم افزار طراحی UI بود. اما اسکچ یک ایراد اساسی داشت و آن عدم قابلیت نصب بر روی ویندوز بود. تنها کاربران سیستم عامل مک(IOS) میتوانستند از این برنامه استفاده کنند.

اسکچ یک برنامه ی کامل است و تمامی ابزارهای لازم را برای طراحی در اختیار شما قرار میدهد. یکی از مهمترین نقاط قوت این نرم افزار افزونه های کاربردی آن است که باعث سهولت در استفاده از آن می شود. با افزونه های اسکچ می توانیم به راحتی کارهای سخت و تکراری را با چند کلیک ساده انجام دهیم.

اسکچ به صورت پیش فرض نسبت به ادوبی ایکس دی کم و کاستی هایی دارد. اما این کم و کاستی ها به وسیله ی پلاگین های اسکچ برطرف شده است. برای تمامی قابلیت های اضافی ای که نرم افزار ایکس دی دارد، یک پلاگین برای اسکچ ساخته شده تا ضعف های این برنامه در مقابل Adobe Xd  را پوشش دهد.

فیگما (Figma)

اگر نگوییم فیگما پرطرفدار ترین نرم افزار طراحی رابط کاربری است، بدون شک یکی از بهترین نرم افزارهای این عرضه است. فیگما قابلیتی ویژه دارد و آن این است که فیگما تحت وب و به صورت آنلاین است. دو نرم افزار قبلی که معرفی کردم هیچ کدام قابلیت آنلاین شدن ندارند. هرچند که از فیگما هم می توانید با نصب نسخه ی آفلاین به صورت آفلاین استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی های ممتاز فیگما، امکان استفاده کردن از آن توسط چند طراح به صورت همزمان است که می توانند بر روی یک طرح کار کنند و با هم در تعامل باشند.

نرم افزار طراحی رابط کاربری فیگما

4.اکشر(Axure RP)

از این نرم افزار می توان برای ساخت و طراحی وایرفریم(wireframe) استفاده کرد. نرم افزار اکشر با انواع برنامه های طراحی رابط کاربری سازگار است و می تواند با آن ها تعامل ایجاد کند. از فایل های خروجی اکشر می توانید در نرم افزارهای مطرحی همچون ادوبی ایکس دی و اسکچ استفاده کنید.با برنامه ی Axure می توانیم انواع دیاگرام، نمونه های اولیه، نقشه ی سفر و از همه مهم تر رابط کاربری نرم افزار ها را طراحی کنیم.

نرم افزار Invision Studio

این نرم افزار کاربردها و قابلیت های متنوعی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای این ویژن استودیو استفاده  در طراحی رابط کاربری نرم افزار است. با این برنامه می توانیم طرح هایمان را ریسپانسیو کنیم بدون این که از کدنویسی استفاده کنیم، به راحتی اینتراکشن ها را پیاده سازی کنیم. به صورت هوشمند ابعاد و سایز تصاویر را تغییر دهیم. همچنین میتوانیم با این برنامه بین حالت شب و روز جابجا شویم و متناسب با شرایط خود از آن استفاده کنیم.

6.نرم افزار Framer X

این نرم افزار همانند فیگما تحت وب است. شما می توانید بدون نیاز به نصب از فریمر اکس استفاده کنید. برای استفاده از این برنامه ابتدا باید عضو سایت شوید. بعد از عضویت یک پنل کاربری در اختیار شما قرار داده می شود. شما داخل این پنل می توانید به صورت رایگان تا 3 پروژه را اجرا کنید. سایر پکیج ها را باید خریداری کنید که پرداخت چنین هزینه هایی مقرون به صرفه نیست. زیرا نرم افزارهای قوی ای برای طراحی رابط کاربری وجود دارد که می توانید به راحتی طرح های خود را توسط آن ها اجرا کنید و دیگر لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید.

7.نرم افزار (Marvel)

این نرم افزار هم  نسخه ی تحت وب دارد. مارول یک برنامه ی ساده برای طراحی رابط کاربری Ui  است. کار کردن با این برنامه راحت است. مارول المان های مورد نیاز برای طراحی را در اختیار شما قرار می دهد. بدون این که حتی شما در زمینه ی طراحی رابط کاربری دانشی داشته باشید می توانید از مارول برای طراحی های خود استفاده کنید.

مارول یک ویژگی جالب دارد و آن امکان اجرای تست های مستقیم با کاربران است. شما می توانید با مارول خروجی پروژه ی خود را با کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید به صورت زنده نتیجه ی طراحی خود را ببینید و آن را تست کنید.

8.نرم افزار(Mockplus)

استفاده از برنامه ی ماک آپ پلاس بسیار ساده است و مانند مارول طرح های آماده ای را در اختیار شما قرار می دهد. این نرم افزار افزونه های کاربردی زیادی دارد و نکته ی جالب این است که می توانید این افزونه ها را بر روی نرم افزار اسکچ هم نصب کنید و از آن ها استفاده نمایید.

برای افراد تازه کار استفاده از ماک آپ پلاس بسیار مناسبه، زیرا برعکس برخی برنامه ها نیاز به کدنویسی ندارد. این نرم افزار سرعت بالایی در طراحی پروتوتایپ دارد. از معایب Mockplus نیز می توان به جامعه ی کوچک توسعه  دهندگان و دارا بودن محدودیت در یکپارچه سازی با سایر برنامه های این حوزه اشاره کرد.

نرم افزار Mockplus

9.نرم افزار (Zeplin)

zeplin یکی دیگر از نرم افزار ها برای طراحی رابط کاربری است. زپلین از مجموعه ی از ابزارهای ضروری برای طراحی رابط کاربری تشکیل شده است. با کمک ابزارهای زپلین به راحتی می توانید رابط کاربری را در کمترین زمان ممکن طراحی کنید.

کار با زپلین خیلی ساده است.  شما می توانید طرح یا طراحی خود را وارد برنامه کنید و سپس مشخص کنید که برای چه پلتفرمی قصد دارید آن را طراحی کنید. خود Zelpin تمامی ابزاری که لازم دارید را به طرح شما اضافه می کند.

با زلپین می توانید، روی طراحی خود در حین کار کامنت گذاری کنید و همچنین کدها را به صورت خودکار بر اساس طراحی توسعه برنامه به شما ارائه می دهد. این نرم افزار دارای معایبی نیز می باشد. مثلا رابط کاربری جذابی ندارد، و همچنین کار کردن برای آن برای افراد تازه کار سخت است.

نرم افزار طراحی رابط کاربری Origami

10.نرم افزار(Origami Studio)

نرم افزار  Studio هم یکی از بهترین برنامه ها برای طراحی رابط کاربری است. اما این برنامه با سایر نرم افزارهای این حوزه اندکی متفاوت است. این برنامه توسط طراحان فیسبوک(Facebook) ساخته شده است. اوریگامی کاربرد های زیادی دارد و می توان از آن برای ساخت پروتوتایپ استفاده کرد. ساخت سریع رابط های کاربری نیز یکی دیگر از ویژگی های این نرم افزار کاربردی است.

اوریگامی در ابتدا برای طراحان فیس بوک ایجاد شد.اما اکنون عموم طراحان می توانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که اوریگامی فقط برای کاربران مک قابل استفاده است. از جمله نکات مثبت اوریگامی می توان به رایگان بودن و امکان یکپارچه سازی با سایر نرم افزارهای طراحی Ui اشاره کرد. نکته ی منفی این نرم افزار نیز محدود بودن به سیستم عامل MacOs و نیز نیازمند بودن به منابع قدرتمند برای اجرای برنامه می باشد.

 

11.نرم افزار(Webflow)

کار کردن با این نرم افزار خیلی ساده است. لازم نیست که برای طراحی رابط کاربری به Html و Css  تسلط داشته باشید، تا بتوانید آن را طراحی کنید. با این برنامه تنها می توانید با درگ اند دراپ کردن (Drag & Drop) به راحتی المان های مدنظر را ایجاد کنیم.

وب فلو طرح های ایجاد شده را به کد تبدیل می کند و موجب صرفه جویی وقت شما می شود. مزایای webflow  شامل: ایجاد صفحات بی نقص بدون نیاز به کدنویسی و هماهنگی لازم با سایر برنامه ها می باشد. به عنوان معایب هم می توان به سخت بودن یادگیری کار با برنامه و نیز کم بودن قالب های آماده اشاره کرد.

12.نرم افزار(UxPin)

یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری، برنامه ی یو ایکس پین است. این برنامه هم مورد پسند افراد تازه کار است و هم طراحان قدیمی علاقه ی زیادی به استفاده از آن دارند. کار با UxPin برای شما بسیار ساده خواهد بود اگر تجربه ی کار با اسکچ یا فتوشاپ را داشته باشید. برای استفاده از این برنامه نیازی به دانش کدنویسی ندارید. این نرم افزار می تواند تغییرات گسترده ای را با استفاده از اجزای کتابخانه ها به طرح ما اعمال کند. بیش از 1000 آیکون پیش ساخته نیز در این برنامه برای تمامی سیستم عامل ها وجود دارد. با تمام خوبی هایی که این نرم افزار دارد، شامل ضعف هایی نیز می باشد که یکی از آنها پشتیبانی ضعیف است، شما با ارسال ایمیل فقط می توانید از خدمات پشتیبانی استفاده کنید. دیگر ایراد مهم این برنامه کند بودن آن نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی است.

بهترین نرم افزار طراحی رابط کاربری کدام است؟

به طور قطع نمی توان گفت که کدام یک از نرم افزارهای طراحی رابط کاربری بهترین هستند. هر کدام از این نرم افزارها قابلیت های خاص خود را دارند.  شما بسته به نیاز خودتان و براساس فاکتورهای مختلفی که در این انتخاب دخیل هستند می توانید یکی از این برنامه ها را انتخاب کنید.

یکی از فاکتورهای مهم میزان هماهنگی بین طراح و برنامه نویس است. شما بایستی برنامه ای را انتخاب کنید که بتوانید چه به عنوان طراح و چه برنامه نویس، با هم در ارتباط باشید و در صورت لزوم تغییرات لازم را بر روی طرح اعمال کنید.

از دیگر فاکتورهای مهم می توان به سادگی کار با برنامه اشاره کرد. اگر بتوان به راحتی با یک برنامه کار کرد، به طبع باعث صرفه جویی زمان شما خواهد شد. عدم نیاز به منابع قوی هم یکی دیگر از ملاک های انتخاب است، باید برنامه ای را انتخاب کنید که سیستم شما به راحتی بتواند آن را اجرا کند و برای سیستم شما سنگین نباشد. سرعت بالا هم می تواند بسیار مهم باشد.

براساس تجربه ای که از کار با برنامه های طراحی رابط کاربری داشته ایم، و با توجه به ملاک های ذکر شده، می توانیم بگوییم نرم افزارهای زیر بهترین انتخاب هستند:

  1. فیگما
  2. ایکس دی
  3. اسکچ
امتیاز دهید.
نویسنده |2024-05-04T16:15:27+03:304 ژانویه 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم