فریم ورک های پایتون [بررسی بهترین فریم ورک های پایتون]

Home>مقالات>فریم ورک های پایتون [بررسی بهترین فریم ورک های پایتون]

فریم ورک های پایتون [بررسی بهترین فریم ورک های پایتون]

فریم ورک های پایتون [بررسی بهترین فریم ورک های پایتون]

پایتون یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی در سال های اخیر است. پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی و همه فن حریف است. این زبان کاربردهای زیادی دارد. سینتکس پایتون بسیار ساده است و بسیاری از برنامه نویسان ترجیح میدهند از این زبان استفاده کنند. پایتون با توجه به فریم ورک های مختلفی که دارد، می تواند به کار برنامه نویسان سرعت زیادی ببخشد. در این مطلب ابتدا با مفهوم فریم ورک و زبان پایتون آشنا می شویم و سپس مهم ترین و کاربردی ترین فریم ورک ها در پایتون را مورد بررسی قرار می دهیم.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که کدهای آن خوانایی زیادی دارند. علاوه بر این پایتون بر پایه ی شی گرایی است و این یک ویژگی بسیار مهم است. پایتون تفسیر شده و با معناشناسی پویا می باشد. پایتون ساختار ساده ای دارد و یادگیری آن آسان است. هزینه ی نگهداری برنامه ها در پایتون بسیار کم است زیر پایتون بر خوانایی کد تاکید می کند. یکی دیگر از مزایای پایتون استفاده و پشتیبانی از ماژول ها و بسته های متعدد است که منجر به استفاده ی مجدد از کدها و و نیز مدولار بودن برنامه می شود.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک یا چهارچوب مجموعه ای از کتابخانه های آماده، قواعد و استانداردها است که کمک زیادی به توسعه ی کدنویسی میکند. هر زبان برنامه نویسی، فریم ورک های مختص خود را دارد که پایتون هم از این قاعده مستثنی نیست و فریم ورک های قدرتمندی دارد. از فریم ورک های پایتون می توانید در توسعه ی وب،اپلیکیشن و … استفاده کنید.فریم ورک دارای مزایایی از قبیل:کاهش حجم کد، به روزرسانی سریع و تامین امنیت می باشد.

انواع فریم ورک های پایتون

فریم ورک های پایتون به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

فریم ورک فول استک(Full-Stack)

فریم ورک های فول استک به عنوان چارچوب سازمانی شناخته می شوند و راه حلی یک مرحله ای برای رفع تمامی نیازهای توسعه وب می باشند. این فریم ورک ها کتابخانه های داخلی دارند و با یکدیگر به صورت یکپارچه کار می کنند. فریم ورک های فول استک  توسعه رابط های داخلی، پایگاه های داده و خدمات پشتیبانی را ساپورت می کنند.

فریم ورک میکرو فریم ورک(Microframework)

این دسته از فریم ورک های پایتون، برنامه های سبک کاربردی تحت وب می باشند. این فریم ورک ها به صورت مینیمال هستند و دارای ویژگی های محدودی هستند. این فریم ورک ها تنها اجزایی را که مورد نیاز یک برنامه هستند را ارائه می دهند. میکرو فریم ورک ها بسیاری از قابلیت ها را دارا نیستند. قابلیت هایی مانند: موتور قالب وب، اعتبار سنجی فرم، احراز هویت و …

Asynchronous فریم ورک ها

این دسته از فریم ورک های پایتون منحصر به فرد هستند. توسعه دهندگان با استفاده از این فریم ورک می توانند، مجموعه ی بسیار بزرگی از اتصالات را همزمان مدیریت و از آنها استفاده نمایند. کتابخانه این فریم ورک Asyncio پایتون است.

بهترین فریم ورک های پایتون

پایتون فریم ورک های پرطرفدار و کاربردی زیادی دارد. این زبان علاوه بر اینکه بسیار قدرتمند است، فریم ورک های قدرتمندی را نیز دارد. در این بخش با مهم ترین و برترین فریم ورک های پایتون آشنا می شویم.

فریم ورک پایتون جنگو

فریم ورک Django

Django  یا جنگو یکی از فریم ورک های فول استک پایتون است. این فریم ورک به صورت منبع باز و رایگان عرضه شده است. جنگو به صورت پیش فرض تمامی ابزارها و ویژگی های لازم را در بر می گیرد. جنگو در سال 2023 به عنوان یکی از ده فریم ورک برتر برای طراحی سایت با پایتون شناخته شد. جنگو از اصل DRY  پیروی می کنند که مخفف (ِDont Repeat Yourself) است و به معنی “خود را تکرار نکن” می باشد.جنگو در جداول و پایگاه های داده از نقشه بردارهای Orm  استفاده می کند. همین باعث می شود که کد نوشته شده به وسیله ی فریم ورک جنگو در پایگاه داده های مختلف قابل استفاده باشد. برنامه نویسانی که با این فریم ورک کار می کنند می توانند به راحتی از یک پایگاه داده به پایگاه داده ی دیگر مهاجرت کنند.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک Django:

  1. بر روی سیستم عامل های مختلف می توان آن را اجرا کرد.
  2. می تواند چندین پروتکل را به صورت همزمان اجرا کند.
  3. امنیت بالایی دارد.
  4. برای نصب، پیش نیازی لازم ندارد.

فریم ورک Web2Py

این فریم ورک نیز جزو فریم ورک های فول استک پایتون است. رایگان و منبع باز است و در عین حال مقیاس پذیر نیز می باشد. این فریم ورک IDE مبتنی بر وب دارد و شامل ویرایشگر کد مجزا است. این فریم ورک از پایتون 3 پشتیبانی نمی کند و محیط توسعه ی این فریم ورک مبتنی بر وب است. فریم ورک Web2Py  برای امنیت ساخته شده است. این فریم ورک به صورت خودکار تمامی مواردی را که باعث به وجود آمدن آسیب پذیری امنیتی می شوند را شناسایی و برطرف می کند.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک Web2Py:

  1. برای نصب و پیکربندی هیچ پیش نیازی لازم ندارد.
  2. بر روی سیستم عامل های مختلف اجرا می شود.
  3. قابلیت خواندن چندین پروتکل را دارد.
  4.  در برابر آسیب پذیری، امنیت داده ها را برقرار می کند.

فریم ورک Flask

فلاسک در دسته ی میکرو فریم ورک ها قرار می گیرد. این فریم ورک بسیار سبک  و طراحی مدولاری دارد. همین طراحی باعث سازگاری راحت این فریم ورک با نیازهای توسعه دهندگان می شود. از این فریم ورک می توان برای توسعه ی بک اند سایت استفاده کرد.فلاسک فریم ورکی با کارایی بالا و در عین حال سبک و کم حجم است.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک Flask:

  1. برای آزمایش واحد، پشتیبانی یکپارچه دارد.
  2. از کوکی های ایمن پشتیبانی می کند.
  3. سرور توسعه ی داخلی دارد.
  4. افزونه های بسیار قدرتمندی دارد.
  5. کار کردن با این فریم ورک بسیار آسان است.

فریم ورک فلسک

فریم ورک Bottle

فریم ورک Bottle  بطری به فارسی، یک میکرو فریم ورک(MicorFramework) است. این این فریم ورک برای ایجاد API  ها استفاده می شود. این فریم ورک  تمامی داده ها را در یک فایل منبع واحد قرار می دهد. مهم ترین ویژگی های فریم ورک Bottle: مسیریابی،الگوبرداری و دسترسی به بارگذاری فایل ها، داده های فرم،کوکی ها و …

فریم ورک Turbo Gears

این فریم ورک بیشتر مناسب برنامه نویسانی است که قدرت برنامه نویسی بالایی داند. TurboGears فریم ورک بسیار قدرتمندی است و کتابخانه های خیلی زیادی نیز دارد. این فریم ورک از معماری MVC  نیز استفاده می کند و تجربه ی بسیار مناسبی را برای شما به وجود می آورد. این فریم ورک می تواند به شکل یک میکرو فریم ورک نیز عمل کند.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک TurboGears:

  1. از دیتابیس های چندگانه پشتیبانی می کند.
  2. از فریم ورک Pylon پشتیبانی می کند.
  3. پشتیبانی از تمامی سیستم عامل ها
  4. دارای معماری MVC است.
  5. سادگی در استفاده و قابلیت انعطاف پذیر بودن

فریم ورک Pyramid

یکی دیگر از محبوب ترین فریم ورک های زبان پایتون، فریم ورک Pyramid است. این فریم ورک رایگان و منبع باز است. Pyramid فریم ورکی مدرن و پیشرفته برای پایتون است. از این فریم ورک می توان برای ساخت برنامه های وب در اندازه ی کوچک و بزرگ و حتی پروژه های بسیار پیشرفته نیز استفاده کرد. این فریم ورک با استفاده از قابلیت های زیادی که دارد، به کاربر این امکان را می دهد که برنامه های وب بسیار پیشرفته را با استفاده از زبان پایتون به راحتی طراحی کند.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک Pyramid:

  1. کار کردن با این فریم ورک بسیار آسان است.
  2. سرعت بسیار بالایی دارد.
  3. مینیمالیسم است.
  4. مدرن و پیشرفته است.
  5. قابلیت مستند سازی دارد.
  6. امنیت خیلی بالایی دارد.

فریم ورک CherryPy

این فریم ورک در دسته ی فریم ورک های منبع باز پایتون قرار می گیرد. CherryPy  از رویکرد مینیمالیستی برای ساخت برنامه های وب استفاده می کند. همچنین امکان استفاده از هر نوع فناوری برای دسترسی به داده ها و به وجود آوردن قالب را برای ما فراهم می کند. این فریم ورک به راحتی می تواند استاتیک ها، سشن، کوکی ها و … را به خوبی اداره کند.

برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک CherryPy:

  1. سادگی در اجرای همزمان چندین سرور HTTP
  2. ذخیره سازی
  3. یک سیستم افزونه انعطاف پذیر
  4. رمزگذاری قوی
  5. قابلیت اجرا  شدن بر روی پلتفرم های مختلف
  6. احراز هویت آسان

یادگیری پایتون و فریم ورک ها

برای یادگیری پایتون و فریم ورک های مختلف آن مسیر های متفاوتی پیش روی شماست میتوانید از داکیومنت های انگیسی استفاده کنید و یا از منابع فارسی موجود و آزمون و خطا برای یادگیری و آموزش پایتون استفاده کنید. ما در مجتمع فنی نیاوران آموزش مقدماتی تا سطح پیشرفته پایتون را به همراه یادگیری کاربردی ترین فریم ورک های پایتون در قالب دوره پایتون با مدرک معتبر برای شما همراهان برگزار میکنیم تا در کمترین زمان ممکن تخصص لازم را کسب کنید.

چرا باید از فریم ورک استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده کردن از فریم ورک ها وجود دارد. طبیعتا یکی از مهم ترین علل روی آوردن برنامه نویس ها و توسعه دهندگان به فریم ورک ها، کاهش زمان توسعه ی برنامه است. فریم ورک ها باعث صرفه جویی در زمان می شوند. علاوه بر این استفاده از فریم ورک مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • منبع باز و رایگان هستند.
  • به راحتی پیاده سازی می شوند.
  • داکیومنت های بسیار قوی ای دارند که یادگیری فریم ورک را راحت می کنند.
  • بخش های مختلف فریم ورک را می توان ادغام و یکپارچه سازی کرد.
  • میزان کارآمدی را افزایش می دهند.
امتیاز دهید.
نویسنده |2024-05-04T16:15:35+03:3028 دسامبر 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم