پایتون برای طراحی سایت

Home>مقالات>پایتون برای طراحی سایت

پایتون برای طراحی سایت

پایتون برای طراحی سایت

توسعه دهندگان وب برای اینکه کار خود را آغاز کنند ابتدا به دنبال بهترین زبان برنامه‌نویسی هستند. منظور از بهترین زبان برنامه‌نویسی از لحاظ کاربرد و قدرتمند بودن آن است. اگر در بازار کار برنامه‌نویسی باشید، قطعاً می‌دانید که پایتون جز زبان‌های معروف و قدرتمند است. این زبان برنامه‌نویسی فریم‌ورک‌های مختلف مانند جنگو، flask، pylons و … دارد که امکان برنامه طراحی سایت را برای توسعه دهندگان وب فراهم می‌کند. برای اینکه بتوان یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای طراحی سایت انتخاب کرد ابتدا باید اطلاعات خود را نسبت به آن افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به موضوع پایتون برای طراحی سایت و مزیت‌های آن به طور کامل بپردازیم.

زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست ؟

زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارد که برخی با گذشت زمان نقش کم‌رنگ‌تری پیدا خواهند کرد. زیرا هرکدام مزیت و معایبی دارند که مورد استفاده در مواردی خاص هستند. اما زبان برنامه‌نویسی پایتون که در سال 1991 به دنیای برنامه‌نویسی وارد شد تا به حال جز قدرتمندترین و پرکاربردترین زبان‌ها معرفی شده است. محبوبیت این زبان بسیار زیاد است و حتی هر روز بر مقدار آن افزوده می‌شود. مزیت‌های زیادی این زبان دارد که یکی از آنها یادگیری آسان است. دوره پایتون جز دوره هایی است که این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا به‌سرعت آموزش‌های لازم را کسب کنند و بتوانند فعالیت خود را در زمینه برنامه‌نویسی آغاز کنند.

شاید فکر کنید که سادگی این زبان به دلیل ضعیف بودن آن است. اما کاملاً این تفکر اشتباه است و لازم است بدانید در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان زبانی جوان و همه‌کاره معرفی شده است.

تفاوت php و python در طراحی سایت

بسیاری از افرادی که قصد طراحی سایت را دارند به دوراهی می‌رسند که نمی‌دانند php یا paython را انتخاب کنند. در زمان روبرو شدن با چنین چالشی بهتر است اطلاعات خود را بالا برد تا تصمیم‌گیری کمی ساده‌تر شود. از نظر شباهت هر دو زبان چند منظوره، سطح بالا و تفسیری هستند و به زبان انسان نزدیک هستند. با چندمنظوره بودن زبان php اما در اکثر مواقع در ساخت صفحات وب از آن استفاده می‌کنند. اما برنامه‌نویسی پایتون در طراحی وب، اپلیکیشن‌های موبایل، هوش مصنوعی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرچه زبان paython در سال 1990 طراحی شد و زبان php در سال 1994  عرضه شد اما دلیل منطقی برای قدیمی شدن این زبان نیست، بلکه خیلی از افراد از آن به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی جوان یاد می‌کنند.

دیگر تفاوتی که این دو زبان با یکدیگر دارند در syntax است. به گفته برنامه‌نویسان و تحقیقاتی که انجام شده syntax زبان php سخت از پایتون است و برای یادگیری زمان بیشتری را می‌گیرد. اما در مقابل زبان پایتون بسیار راحت و زمان کمی برای یادگیری نیاز دارد.

دیگر ضعفی که زبان php از آن برخوردار است و پایتون آن را ندارد مربوط به نام‌های گیج‌کننده توابع و برخی عیب‌ها در سیستم نوع داده‌ها است.

به طور کلی هرکدام دارای مزیت‌ها و معایبی هستند و نقاط قوت و ضعفی دارند اما به‌خاطر یادگیری راحت‌تر و آرگومان‌های پیش‌فرض در توابع، درج کدها در میان کدهای html و افزایش و کاهش متغیرها پایتون از طرف‌دار بیشتری در طراحی سایت برخوردار است.

نکاتی مهم درباره طراحی سایت با پایتون

زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارد که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما پایتون با ویژگی‌هایی که دارد خود را از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مستثنی کرده است. به برخی از این ویژگی‌ها در ادامه خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین نکته، همان طور که در قسمت‌های قبل هم به آن پرداختیم پایتون یک زبان چندمنظوره و سطح بالا است و برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کار کردن با آن فرد را از یادگیری چند زبان بی‌نیاز می‌کند.

این زبان به‌خاطر نوع نوشتاری که دارد در خوانایی و نظم از اهمیت بالایی برخوردار است.

دارابودن از فریم‌ورک‌های قوی که سایت‌های بزرگ مانند یوتیوب و اینستاگرام از آن استفاده می‌کنند.

دارابودن از امنیت بسیار بالا و هم چنین دورنگه داشتن فرد از اشتباهات رایج امنیتی دیگر مزیت آن است.

پایتون می‌تواند پردازش متن و تصویر، محاسبات علمی و… را با قدرت انجام می‌دهد.

پایتون در مقایسه با برخی زبان‌های دیگر کوچک‌تر است.

موارد گفته شده تنها چند مورد از مزیت‌های زبان پایتون است البته که ویژگی‌های متعددی دارد که در هنگام کار با آن متوجه مزیت‌های منحصر به فرد خواهید شد. در ضمن این زبان برنامه‌نویسی بر اساس رتبه‌بندی که انجام شده است جایگاه اول را نصیب خود کرده است. به همین خاطر است که از محبوبیت بالایی برخوردار است، پس با خیال راحت می‌توانید آن را برای طراحی وب‌سایت خود انتخاب کنید.

فریم ورک های پایتون

برترین فریم‌ورک‌های پایتون برای توسعه وب چیست؟

پایتون فریم‌ورک‌های مختلفی دارد که هرکدام امکانات مختلفی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی از فریم‌ورک‌های معروف خواهیم پرداخت.

فریم‌ورک توربو گیرز

در ابتدا لازم است بدانید که این فریم‌ورک از الگوریتم MVC پیروی می‌کند. مزیت خوبی که دارد آن است که کتابخانه‌های مختلفی در پایگاه داده خود جای داده است. به همین دلیل است که می‌تواند قابلیت‌های مختلفی را برای مخاطبان خود اراده دهد.

برای انتخاب کردن نوع فریم‌ورک باید در ابتدا پروژه خود را مورد بررسی قرار دهید و به سطح پروژه دقت کنید. البته نیروی کاری که در اختیار دارید و تسلط آنها نیز می‌تواند مورد اهمیت باشد. پس بهتر است برای انتخاب فریم‌ورک به‌تمامی موارد دقت شود تا بهترین مورد انتخاب شود.

فریم‌ورک جنگو

این فریم‌ورک از الگوی معماری MVT  پیروی می‌کند و یک چارچوب وب رایگان است که به‌صورت Open source است.

این فریم‌ورک توسعه سریع، کارآمد و آسان عرضه شده است. هم چنین فریم‌ورک جنگو جوری طراحی شده است که تمامی اجزا باهم در ارتباط باشند و امکان استفاده مجدد را داشته باشد.

فریم‌ورک فلسک

این فریم‌ورک در چارچوب میکرو است و در واقع مینیمالیستی محسوب می‌شود. گفته شده که کمتر شامل باتری است به این معنا که با کمبود عملکرد و ویژگی‌ها روبرو است. وقتی گفته می‌شود که فلسک  یک برنامه مینیمالیستی است به این معنا است که می‌توان ویژگی‌ها و مجموع برنامه‌هایی را ارائه داد که بدون استفاده از چارچوب کد را می‌پذیرد. در فریم‌ورک فلاسک به اندازه کافی از انعطاف پذیری و کنترل برخوردار خواهید بود. فلاسک یک چارچوب قدرتمند مطرح شده است که برای کمپانی‌های بزرگ مانند نتفلیکس، لینکدین و … استفاده شده است.

جنگو و فلسک

معتبر بودن پایتون

سایت‌های معتبر زیادی وجود دارند که در طراحی سایت خود از پایتون استفاده کرده‌اند. زیرا این زبان برنامه‌نویسی مزیت‌های منحصر به فردی در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌دهد. سایت‌هایی همانند گوگل، اینستاگرام، یوتیوب، اسپاتیفای، دراپ‌باکس، ناسا، پینترست، کورا، ردیت و … از زبان برنامه‌نویسی پایتون بهره گرفته‌اند.

این چرخه روزبه‌روز ادامه می‌یابد و سایت‌های پرقدرت زیادی توسط پایتون طراحی خواهند شد.

البته لازم است بدانید که زبان پایتون تنها در طراحی سایت استفاده نمی‌شود بلکه در موارد دیگری مانند توسعه وب، هوش مصنوعی، IOT با اینترنت اشیاء، کاربردهای مرتبط با زبان ماشین و برنامه‌های تجاری بزرگ استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل درباره طراحی سایت با پایتون صحبت کردیم تا بتوانید قبل از شرکت در این دوره برنامه نویسی به طور کامل با آن آشنا شوید. همان طور که در مقاله گفته شد مزیتی که این زبان دارد آن است که اگر در این زبان هم تسلط ندارید با گذاشتن زمان و تمرین به‌راحتی و با سرعت بالا می‌توانید تسلط کافی را به دست آورید. همین مزیت این زبان را از دیگر زبان‌ها تفکیک کرده است؛ بنابراین اگر در این زبان به اندازه کافی تسلط ندارید جای نگرانی وجود ندارد.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید و در صورت داشتن سؤال یا پیشنهادی می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید تا در اولین موقعیت به آن پاسخ داده شود.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:58:00+03:3027 آوریل 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم