چگونه UI UX کار شویم؟ (مهارت های لازم برای طراحی UI و UX)

Home>مقالات>چگونه UI UX کار شویم؟ (مهارت های لازم برای طراحی UI و UX)

چگونه UI UX کار شویم؟ (مهارت های لازم برای طراحی UI و UX)

چگونه UI UX کار شویم؟ (مهارت های لازم برای طراحی UI و UX)

چگونه UI/UX کار شویم؟ افراد زیادی در حوزه ی طراحی وبسایت فعالیت می کنند. از برنامه نویسها و سئو کارها گرفته تا طراحان رابط کاربری.بسیاری از افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه ی طراحی رابط کاربری هستند و این سوال را مطرح میکند که:برای طراحی UI و UX باید از کجا شروع کنیم و چه مهارت هایی را باید یاد بگیریم؟ در این مقاله می خواهیم درباره ی این موضوع صحبت کنیم که چگونه فردی که هیچ گونه اطلاعاتی در زمینه ی طراحی UI UX ندارد، می تواند تبدیل به یک طراحی حرفه ای رابط کاربری شود.

طراحی UI (رابط کاربری) چیست؟

طراحی رابط کاربری یا UI به طراحی و کارکردن بر روی ظاهر اپلیکیشن ها و وبسایت ها می گویند. داشتن رابط کاربری جذاب برای هر محصولی ضروری است. فرقی ندارد چه آن محصول یک کالا باشد و یا یک سایت. شرکت های موفق به طراحی رابط کاربری محصولات خود بسیار اهمیت میدهند، زیرا می دانند که رابط کاربری کاربر پسند چقدر می تواند باعث اقبال و توجه عموم مردم به آن محصول شود.

برای تبدیل شدن به یک طراح رابط کاربری(UI) باید در زمینه ی زیباشناسی نمادها در فضای دیجیتال دانش کافی داشته باشید. نحوه ی نمایش نماد ها در یک وبسایت را به خوبی بلد باشد و نیز رابطه ی بین نمادها را درک کنید.  طراحی رابط کاربری شامل ویژگی هایی مانند: رنگ،دکمه ها،فونت،گرافیک و منوها می شود.

اگر طراحی رابط کاربری، درست و بدون نقص انجام شود، کاربر متوجه می شود که هر کدام از دکمه های طراحی شده برای چه کاری می باشند، با کلیک روی کدام دکمه به صفحه ی بعدی می رود و به صورت کلی بخواهیم بگوییم، مفهوم دکمه ها را کامل درک میکند.

طراحی UX چیست؟

UX طراحی تجربه ی کاربری است. در این روش طراحان محصولاتی را پیاده سازه می کنند که با وعده های برند کاملا مطابقت داشته باشد، و همچنین طراحی این محصول، تجربه ی کاربری خوبی را برای کاربر فراهم نماید. برای اینکه طراحان UX  از تجربه ی مثبت کاربر اطمینان حاصل کنند، تمامی قابلیت ها و جنبه های مثبت محصول را در طرح خود اعمال میکنند. یک طراح UX  موظف است درباره درک نیازهای کاربر تحقیق کند.

در طراحی UX  رفتار کاربر و نحوه ی تعامل بین او با محصول بررسی و مدیریت می شود. شناسایی نیازهای کاربر می تواند با استفاده از نظرسنجی،مصاحبه ها،ابزارهای گوگل و … انجام شود. در طراحی تجربه ی کاربری جامعه ی رقیب تجزیه و تحلیل می شود. در این نوع از طراحی، تمرکز طراحی بر روی اطلاعاتی است که به کاربر داده می شود و یا از کاربر گرفته می شود، مانند فرم های ثبت نام موجود در یک وبسایت.

مهارت های لازم برای طراحی ui ux

مهارت های لازم برای طراحی تجربه کاربری UX

برای تبدیل شدن یه یک طراح UX  ابتدا باید مهارت ها و توانایی های مورد نیاز برای آن را بشناسید که در این بخش از مقاله به مهم ترین موارد آن می پردازیم.

1. تحقیق کردن درباره ی UX

شما به عنوان یک طراح تجربه ی کاربری، باید بتوانید درباره ی پروژه ای که بر روی آن کار میکنید، تحقیقات کافی را انجام دهید. بایستی این توانایی را داشته باشید که اطلاعات کمی و کیفی مورد نیاز پروژه ی خود را تهیه کنید. از روش های مختلفی برای تهیه ی داده ها استفاده کنید. روش هایی مانند: رصد کردن کاربر، مصاحبه و نظرسنجی.

2. طراحی طرح اولیه

طراح UX  باید بتواند از طرح اولیه ی خود یک وایرفریم ارائه دهد.  وایر فریم در واقع نمایش بصری طرح اولیه است. برای طراحی تجربه ی کاربری، باید تجربه ی کاربری و رابط کاربری را در نظر بگیرید و آن ها را با هم ترکیب نمایید. شما در این مرحله باید متوجه شوید که کدام ویژگی ها باید نمایش داده شوند و کدام یک حذف شوند. محل درج المان ها را باید بدانید، همچنین بتوانید از عناصر مختلف رابط کاربری مثل تصاویر، نمودارهایی ایجاد کنید.

3.مهارت در UX Writing

لازم است این توانایی را داشته باشید که بتوانید در مورد تجربه ی کاربری بنویسید. واژه هایی که در زمان استفاده کردن از یک محصول به گوش ما می خورد و یا آن را می شنویم، از اجزای مهم قابلیت ناوبری وب سایت  هستند. اگر شما در این بخش که نوشتن UX است، مهارت بالایی به دست بیاورید گام مهمی در جهت رسیدن به هدف خود که طراح UX  شدن است، برداشته اید.

4.مهارت در طرح تعاملی

در نحوه ی استفاده از یک محصول، عوامل متعددی می تواند اثر گذار باشد، عواملی مانند: حرکت، صدا، فضای موجود و زیباشناسی مدنظر قرار دادن کارهایی که کاربر ممکن است با محصول انجام دهد، فوکوس کردن بر روی چینشش صفحه، دستیابی به اطلاعات صفحه و… ارزش بسیار زیادی در تجربه ی کاربری دارند.

5. داشتن مهارت در ارتباطات بصری

طراحی بصری، جزء جدایی ناپذیر تجربه ی کاربری است. نمی تواند صحبت از تجربه ی کاربری کرد و اسمی از طراحی بصری نبرد. طراحی بصری معنای عمیقی دارد و بالاتر از حس و ظاهری است که یک سایت می تواند به مخاطب خود بدهد.

مهارت های لازم برای طراحی رابط کاربری UI

پیش از این که تصمیم بگیرید وارد حوزه ی طراحی رابط کاربری شوید، باید به مهارت های مورد نیاز برای آن توجه کنید و ببینید که آیا شما از این مهارت ها برخوردار هستید یا خیر. در ادامه ی مطلب به مهم ترین مهارت مورد نیاز برای طراحی رابط کاربری می پردازیم.

1.خلاقیت و نوآوری

یک طراح رابط کاربری باید در کار خود خلاقیت داشته باشد. مدام باید طرح های نوآورانه و جدید ارائه دهد. به عنوان یک طراح UI باید این توانایی را داشته باشید که برای رفع نگرانی کاربران راه حل های نوآورانه را ارائه بدهید.

2.دقت در جزئیات

یک طراح UI UX علاوه بر این که روی طرح کلی پروژه تمرکز می کند، بایستی بتواند همزمان جزئی ترین موارد را بررسی کند و در صورت یافتن ایرادات احتمالی آن ها را رفع نماید.

3.ارتباطات قوی

طراحان رابط کاربری، اغلب به صورت گروهی کار می کنند. به همین خاطر باید آن ها مهارت زیادی در برقراری ارتباط، چه کلامی و چه به صورت شفاهی داشته باشند. شما به عنوان طراح رابط کاربری باید آنقدر ارتباطات و مهارت کلامی شما قوی باشد که بتوانید مفهوم کلی پروژه را به کارفرما،برنامه نویسان و بقیه ی تیم انتقال دهید.

4.تجربه ی کار با نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

طبیعتا برای این که شما بتوانید طرح خود را پیاده سازی کنید، باید از یکی از برنامه های طراحی رابط کاربری استفاده کنید. برای این کار نرم افزارهای بسیار خوب و قدرتمندی وجود دارد که شما می تواند بسته به نیازتان از یکی از آنها استفاده کنید. بهترین نرم افزار های طراحی UI UX مانند: Adobe Illustrator، Adobe Photoshop، Figma، Proto.io، Sketch، Adobe XD و Invision Studio وجود دارد.

5.آگاهی کامل از اصول طراحی

به عنوان یک طراح UI/UX باید با مفاهیم طراحی آشنا باشید و به خوبی بتوانید آن ها را درک کنید. اگر به درک لازم در زمینه ی طراحی برسید، طراحی اپلیکیشن، وبساب،نرم افزار و… برای شما آسان تر خواهد بود. همچنین باید با روانشناسی رنگ نیز برای رنگ بندی بهتر طرح آشنایی داشته باشید.

UI و UX چه تفاوتی با هم دارند؟

به تجربه و تعامل مشتری با یک محصول تجربه کاربری یا UX  می گویند. با استفاده از فرایند UX  می توانید از نحوه ی کار هر کاربر به درک و بینش عمیقی برسید و در نهایت حاصل تجربیات خود را جهت بهبود کیفیت محصول به کار ببرید.

در سوی مقابل طراحی رابط کاربری یا UI  قرار دارد.  UI به قسمتی از طرح یا برنامه می گویند که برای کاربر قابل مشاهده است. UI  در برگیرنده ی مسائل و اصولی مانند: تایپوگرافی و رنگ ها است. ریسپانسیو سازی طرح، زیباسازی طرح با استفاده از ویژگی هایی مانند رنگ و زمینه همگی در حوزه ی طراحی رابط کاربری قرار دارد.

در کل رابط کاربری مواردی را در بر میگیرد که یک مشتری جهت برقراری تعامل با محصول به آن نیاز دارد. اما تجربه ی کاربری به احساس یک فرد پس از برقراری تعامل با محصول می پردازد.

چگونه طراح ui ux شویم

چگونه طراح UI/UX شویم؟

حتی بزرگترین طراحان رابط  و تجربه ی کاربری UI UX در ابتدای شروع به کار خود، تمامی اصول این حرفه را به صورت خودآموز آموخته اند. اما سوال مهم این است که برای یادگیری طراحی رابط کاربری کدام راه بهترین گزینه است؟

برای یادگیری طراحی UI UX  راه های زیادی پیش روی شما قرار دارد. مطمئن ترین راه ها شرکت در دوره  UI UX و  مطالعه کردن درباره ی اصول و مفاهیم طراحی است که به راحتی شما می توانید با استفاده از اینترنت و سایر ابزارها مانند کتاب های مرتبط این کار را انجام دهید. در ادامه ی مقاله به شما مراحلی را یاد خواهیم داد که با پیمودن آن ها می توانید به یک طراح حرفه ای UI UX  تبدیل شوید.

مرحله ی اول:یادگیری مفاهیم اولیه ی طراحی UX

برای پیشرفت یک وب سایت طراحی تجربه ی کاربری آن نقش خیلی مهمی دارد. اگر مفاهیم اولیه ی طراحی تجربه ی کاربری را به خوبی بتوانید درک کنید یکی از مهمترین مراحل طراحی رابطه ی کاربری را به خوبی طی کرده اید.

هدف طراحی تجربه ی کاربری این است که تجربه ی کاربر را با توجه به خواسته های وی و نیازهایش و نیز بهره بردن از مفاهیم روانشناختی، لذت بخش نماید. طراح UX باید بتواند به این درک برسد که خواسته های کاربران چیست، علت ماندن و رفتن کاربران از سایت چیست.

مرحله ی دوم:توسعه ی حس زیبایی شناسی در خود

بعد از یادگیری اصول اولیه ی طراحی، می توانید در اصول طراحی پیشرفت نمایید. می توانید با نگاهی منتقدانه طراحی های  وب سایتها و نرم افزارها را بررسی کنید. با این کار مهارت شما توسعه پیدا می کند. هر وقت وبسایت هایی با طراحی زیبا و عالی را مشاهده کردید، می توانید علت خوب بودن آن را بررسی کنید. به این فکر کنید که  چرا دیگران جدب این سایت شده اند.

مرحله ی سوم:خرید نرم افزار مناسب طراحی رابط کاربری

در سومین مرحله شما باید یک نرم افزار مناسب برای طراحی UI UX  پیدا کنید تا به وسیله ی آن بتوانید طرح های خود را پیاده سازی و اجرا نمایید. می توانید از نرم افزارهای مطرحی مانند: فیگما، اسکچ، ادوبی ایکس دی و ایلاستریتور استفاده کنید.

مرحله ی چهارم: ایجاد نمونه کار

می توانید با مطالعه ی کتاب ها و مقالات و شرکت در آموزش های آنلاین مهارت طراحی رابط و تجربه ی کاربری را یاد بگیرید. اما برای این که شما تبدیل به یک طراح شوید باید آموخته های خود را تمرین کنید و شروع به ساختن نمونه کار کنید.

می توانید کیت های رابط کاربری رایگان را که مخصوص افراد تازه کار هستند دانلود کنید، با کمک این کیت ها می توانید طرح های خود را پیاده سازی کنید. داخل این کیت ها تمامی المان های لازم برای طراحی وجود دارد و می توانید از آن ها استفاده کنید.

مرحله ی پنجم:درخواست بازخورد از مشتری

شما می توانید از مشتری های خود درخواست کنید که درباره ی طرحی که برای آن ها انجام داده اید، نظر دهند. همیشه بازخورد مثبت بهتر از بازخورد منفی نیست، چه بسا بازخورد منفی از مثبت بهتر است زیرا باعث بهبود توانایی شما در طراحی می شود.

از انتقاداتی که به پیشرفت شما کمک می کند و ضعف های شما را نمایان میکند، استقبال کنید. این انتقادها سازنده هستند و باعث پی بردن شما به عیب هایتان می شود که می توانید آن ها را بهتر کنید و در نتیجه ی در کار خود پیشرفت نمایید.

مرحله ی ششم:به دست آوردن تجربه ی کار عملی

بعد از این که شما بر روی نمونه کارها تمرین کردید و رضایت مشتری ها را به دست آورید، حالا می توانید وارد بازار کار شوید و به درآمد برسید.

می توانید به شرکت های پذیرنده ی طراح، درخواست همکاری ارسال نمایید. می توانید یک پورتفولیوی آنلاین از نمونه کارهای خود را تهیه کنید و برای کارفرما ارسال کنید. همچنین می توانید روی آگهی های با سطح متوسط تمرکز کنید، در صورتی که پس از درخواست دادن استخدام نشدید اصلا نگران نباشید. زیرا پیدا کردن یک کار مناسب به خصوص برای افراد تازه کار که رزومه ی قوی ای ندارند در آغاز مشکل است.

آینده ی کاری و شغلی طراحی رابط و تجربه ی کاربری(UI UX)

براساس پیش بینی ها، انتظار داریم تا سال 2028 میلادی، هر سال فرصت اشتغال برای طراحان رابط کاربری به میزان حداقل 3 درصد افزایش یابد. در نگاه اول ممکن است این رشد چشم گیر نباشد و به چشم نیاید. اما نکته ی مهم این است که میزان این رشد ثابت است.طراحان UI UX آینده ی کاری خیلی خوبی دارند. طراحی رابط کاربری و تجربه ی کاربری هیچ وقت از بین نخواهد رفت. با گذشت زمان اتکا به دستگاه های دیجیتال بیشتر می شود، همین باعث پر تقاضا ماندن دنیای طراحی UI UX  می شود.

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-01-13T18:32:29+03:3013 ژانویه 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم