پارچه ریون

Home>مقالات>پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون چیست؟

پارچه ریون جز پارچه‌هایی است که در قرن نوزدهم جای خود را در میان پارچه‌های دیگر باز کرد و به خاطر ویژگی‌هایی که داشت محبوبیت زیادی پیدا کرد. این پارچه به عنوان نیمه طبیعی شناخته شده است و از زیبایی و قیمت مناسبی برخوردار است. زمانی که اسم پارچه ریون را می‌شنوید قطعاً با الفاظی همانند خوش حالت، سبک و زیبا، خنک و راحت روبرو می‌شوید یا شاید با شنیدن این اسم پارچه مواردی که در ذهنتان خطور می‌کند این ترکیبات باشند. در ادامه هر آنچه لازم است درباره پارچه ریون بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم اگر علاقه منید اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید دوره طراحی پارچه میتواند برای شما مفید باشد .

ریون را نه می‌توان به عنوان پارچه طبیعی و نه پارچه مصنوعی معرفی کرد. این نوع پارچه از سلولز گیاهان و درختان درست می‌شود و با استفاده از منابع طبیعی و در کارخانه‌ها صنعتی تولید می‌شود. البته لازم است بدانید پارچه ریون انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای مزیت‌هایی هستند.

تاریخچه پارچه ریون

همان طور که به آن اشاره کردیم پارچه ریون را نمی‌توان طبیعی و یا مصنوعی معرفی کرد. در واقع این نوع پارچه نیمه طبیعی هستند با وجود آن که از الیاف طبیعی برای تهیه آن استفاده می‌شود اما مستلزم انجام برخی از روندهای شیمیایی هستند.

مواد تشکیل دهنده پارچه ریون سلولز است که در اکثر گیاهان و درختان یافت می‌شود. پنبه جز گزینه‌هایی است که از سلولز فراوان تشکیل شده است، درواقع خالص‌ترین و بیشترین سلولز در گیاه پنبه یافت می‌شود. ناگفته نماند که برای تولید ریون تنها از گیاه پنبه استفاده نمی‌کنند بلکه از سلولز موجود در گیاهان و درختان دیگر نیز استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که در ابتدا از کرم ابریشم برای تولید پارچه استفاده می‌کردند، سپس با گذشت زمان کرم‌ها دچار بیماری شدند که به صنعت تولید پارچه صدمه زیادی وارد شد. سپس شخصی به نام هیلار دو کاردونت با تحقیقات بسیار متوجه شد که سلولز می‌تواند جایگزین کرم‌ها باشد. در قرن بیستم بود که ریون راهش را به دیگر کشورها و قاره‌ها پیدا کرد.

انواع پارچه ریون

با گسترش پارچه ریون انواع مختلفی از ان عرضه شد که محبوب‌ترین آنها ویسکوز، مودال و لیوسل است. شاید از خود بپرسید که تفاوت انواع ریون ها با یکدیگر چیست و چه مغایرت‌هایی دارد. در جواب می‌بایست بگوییم که تفاوت انواع ریون ها در مواد تشکیل دهنده و روند تولیدشان است.

رویون معمولی

ریون معمولی یکی دیگر از انواع ریون است که آن را جایگزین ابریشم می‌دانند. قطعاً می‌دانید که هر نوع پارچه دارای مزایا و معایبی است که معایب این نوع پارچه در کاهش مقاومت و کشش آن است. به همین دلیل پارچه‌های ریون معمولی با گذشت زمان شکل و شمایل خود را از دست می‌دهند. گرچه این ریون شبیه ابریشم است و از لطافت و درخشندگی خاصی برخوردار است اما در برابر آب و رطوبت به‌سرعت تغییر حالت می‌دهد. برخی از افراد برای دوخت لباس از این نوع پارچه استفاده می‌کنند که نیاز به شستشو زیادی ندارد.

ریون مودال

مودال یکی دیگر از انواع پارچه ریون است که از چوب درخت راش تولید می‌شود. در بین تمامی ریون ها این مدل از مقاومت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل دارای کشش بیشتری است. همین دلایل باعث شده تا طرف‌داران بیشتری را به سمت خود جذب کند. لازم است بدانید که پارچه گودال به‌گونه‌ای طراحی شده است که هوا از آن عبور می‌کند بنابراین احساس گرما را به فرد منتقل نخواهد کرد. به همین خاطر در مناطق گرم هم از این نوع پارچه استفاده می‌کنند و بیشتر لباس‌های خود را از این نوع تهیه می‌کنند.

پارچه‌های ریون انواع مختلفی دارند که برخی را در مطالب فوق به آن اشاره کردیم اما لازم است بدانید ریون استارت، کوپرو یا کوپرا، لیوسل، ریون بامبو هم از دسته پارچه‌های ریون محسوب می‌شوند.

ریون مودال

ویژگی‌های پارچه ریون

پارچه‌های ریون ویژگی‌های متنوعی دارند زیرا به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پارچه اشاره خواهیم کرد.

پارچه‌های ریون در رنگ گرفتن سرعت بالایی دارند و افراد می‌توانند در صورت تغییر رنگ دادن لباس آن را به رنگ مورد علاقه خود تبدیل کنند. به همین علت در دوره نقاشی روی پارچه از ریون استفاده میشود.

انواع پارچه‌های ریون لطیف و راحت هستند به همین دلیل جز اصلی‌ترین مزیت این نوع پارچه شناخته می‌شود.

به دلیل عبور هوا از این نوع پارچه، می‌توان گفت که در دسته پارچه‌های خنک هستند و گرما را به مخاطب منتقل نمی‌کنند.

پارچه ریون در طرح‌ها و شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد در واقع تنوع رنگ گسترده‌ای دارد که افراد برای انتخاب آن دارای دامنه گسترده‌ای هستند.

ارزان بودن پارچه یکی دیگر از مزیت‌های اساسی پارچه ریون است که توجه خیاطان را به سمت خود جذب کرده. به خصوص افرادی که در حال یادگیری خیاطی هستند به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد از آن بهره می‌برند.

برخی از مدل‌های ریون برای مناطق گرمسیر مناسب است زیرا گرما را به خود جذب نخواهد کرد.

ترفندهای مرتبط با پارچه ریون

نکته‌ای که شاید آن را زیاد شنیده باشید آن است که قبل از دوخت پارچه حتماً آن را بشویید تا از میزان آب رفت آن مطمئن شوید. از آنجایی که این نوع پارچه کشی است امکان کش آمدن آن زیاد است به همین دلیل می‌بایست دور لباس نواردوزی شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که حتماً پارچه را در دمای 30 درجه سلسیوس بشویید و پس از خشک شدن کامل آن را برش بزنید.

این نوع پارچه باید در مدل خاص استفاده شود پس قبل از برش پارچه مدل‌های رایج پارچه ریون را مشاهده کنید.

این پارچه به دلیل براقی و درخشندگی که دارد باید با ظرافت دوخت و دوز شود. پس در زمان دوخت بهتر است از سوزن‌های باریک و کوچک استفاده شود تا بر روی پارچه سوراخ ایجاد نکند.

برای اتو زدن این نوع پارچه نباید از اتوی داغ استفاده شود زیرا به سرعت پارچه را به سمت خود جذب می‌کند و جای آن بر روی پارچه باقی می‌ماند.

در زمان دوخت پارچه اگر برخی نکات را رعایت کنید قطعاً لباس بهتری را تهیه خواهید کرد؛ تمام نکات مربوط به پارچه ریون و سایر پارچه ها در دوره طراحی لباس به طور کامل بررسی می شود.

کلام نهایی

امیدواریم از خواندن مطالب مربوط به پارچه ریون لذت برده باشید و اطلاعات به روز و مفیدی را دریافت کرده باشید. اگر در استفاده از پارچه‌های ریون تجربه و مهارتی دارید حتماً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-08T16:32:09+03:307 ژوئن 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم