تفاوت فتوشاپ و کورل چیست؟

Home>مقالات>تفاوت فتوشاپ و کورل چیست؟

تفاوت فتوشاپ و کورل چیست؟

تفاوت فتوشاپ و کورل چیست؟

امروزه با گسترش کسب و کارهای مختلف و افزایش حوزه مشاغل اینترنتی احتیاج به برنامه‌های گرافیکی بسیار بیشتر شده است. نرم‌افزارهای گرافیکی مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. فتوشاپ و کورل جز برنامه‌های گرافیکی بسیار مشهور و معروف هستند که کاربردهای زیادی دارند. به احتمال زیاد تابه‌حال نام فتوشاپ را شنیده‌اید و یا به مقدار کم با آن، کار کرده‌اید اما تقریباً افراد کمی هستند که با کورل آشنایی کامل داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه فتوشاپ و کورل بپردازیم اگر علاقه‌مندید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید تا انتهای مقاله با ما باشید.

در دنیای گرافیک، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و امکانات خاص هستند. در واقع لازم است بدانید که نرم‌افزارها به دودسته برداری و پیکسلی تقسیم می‌شوند که نرم‌افزارهای برداری برحسب وکتورها کار می‌کنند و نرم‌افزارهای پیکسلی برحسب کیفیت کار می‌کنند. در ابتدا نرم‌افزار فتوشاپ و کورل را به طور کامل شرح می‌دهیم و سپس به سراغ تفاوت آن‌ها می‌رویم.

نرم‌افزار فتوشاپ (photoshop)

نرم‌افزار فتوشاپ توسط شرکت Adob برای سیستم‌های ویندوز و مک به منظور طراحی تصاویر و ویرایش تصاویر با ظرافت بسیار بالا طراحی شد. با استفاده از فتوشاپ می‌توان طرح‌ها و قالب‌های گرافیکی با بالاترین کیفیت را طراحی کرد، البته این قابلیت بیشتر مناسب افرادی است که در حوزه عکاسی فعالیت دارند و یا گرافیست هستند. در واقع می‌توان گفت فتوشاپ یک نرم‌افزار کامل و جامع برای ویرایش تصاویر و ساخت قالب است که می‌تواند قابلیت‌ها و امکانات مختلفی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

مزایای فتوشاپ

اگر قصد شرکت در دوره فتوشاپ را دارید باید بدانید که این نرم افزار جز نرم افزارهای پیکسلی است که مبتنی بر سیستم گرافیکی شطرنجی ساخته شده است. مزایای کار با فتوشاپ شامل ویرایش تصاویر و ساخت قالب های تصویری در اندازه های مختلف، عدم نیاز به فرمول ریاضی برای کار با آن، دارا بودن از ابزارهای هوشمند و منحصر به فرد، ویرایش تصاویر در اندازه های مختلف، پشتیبانی از فرمت های مختلف، قابلیت نصب بر روی سیستم عامل ویندوز و مک و … است.

کورل درا (corel draw)

کورل درا یک نرم‌افزار گرافیکی است که همانند فتوشاپ برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک طراحی شده است. این نرم‌افزار جز نرم‌افزارهای برداری است و به همین دلیل استفاده و کار با آن به راحتی فتوشاپ نیست زیرا می‌بایست از فرمول‌های ریاضی برای ویرایش عکس کمک گرفت. به همین دلایل کورل یک نسخه راحت از این نرم‌افزار را عرضه کرد تا برای استفاده روزانه مناسب باشد. موارد گفته شده به این معنی نیست که نرم‌افزار کورل درا استفاده‌ای ندارد چرا که بهترین محیط برای طراحی لوگو و کارت ویزیت است.

مزایای کار با کورل که شما را تشویق میکند تا در دوره کورل شرکت کنید : ویرایش و ساخت تصاویر باکیفیت بالا، طراحی و ساخت کارت ویزیت و لوگو، مورد استفاده در طرح‌های گرافیکی صنعتی، ویرایش وکتورها در اندازه‌های مختلف است. همان طور که مشاهده کردید کورل نیز دارای مزیت‌هایی است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

حال که به طور کامل با این دو نرم‌افزار و مزیت‌های آنها آشنا شدید بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را هم بشناسید که در ادامه به طور کامل به تفاوت فتوشاپ و کورل پرداخته‌ایم.

نرم افزار کورل درا

آیا می‌توان فتوشاپ و کورل درا را با یکدیگر مقایسه کرد؟

همان طور که در مطالب فوق در تعریف این دو نرم‌افزار به آن پرداختیم فتوشاپ و کورل دو برنامه متفاوت هستند و تنها شباهت آنها تولید طرح‌های گرافیکی در فرمت‌های مختلف است. در واقع مقایسه کردن این دو نرم‌افزار کاملاً اشتباه است زیرا فتوشاپ یک نرم‌افزار پیکسلی و کورل درا نرم‌افزاری برداری است پس مقایسه آنها با یکدیگر چندان خوشایند نیست. به زبانی دیگر عملاً مقایسه این دو نرم‌افزار با یکدیگر اشتباه است چون هر یک کاربرد متفاوتی دارند.

لازم است بدانید که شرکت Adob یک نرم‌افزار شبیه به کورل به بازار عرضه کرد که تمامی قابلیت‌های کورل را دارد و حتی در برخی موارد بسیار قوی‌تر است که نام آن را ایلاستریتور گذاشت. شاید مقایسه این دو نرم‌افزار حرکتی درست و به جا بود اما فتوشاپ و کورل به هیچ عنوان با یکدیگر یکسان نیستند.

برای یادگیری کامل نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ،ایلاستریتور،کورل و… میتوانید در دوره گرافیک که به صورت جامع و از مقدماتی تا پیشرفته برگزار می شود شرکت کنید.

فتوشاپ بهتر است یا کورل؟

همان طور که به آن اشاره کردیم اساس و بنیان این دو نرم‌افزار با یکدیگر کاملاً مجزا است و به همین دلیل بهتر است با یکدیگر مقایسه نشوند. در واقع کورل هرگز نمی‌تواند طرح‌هایی که فتوشاپ خلق می‌کند را ایجاد کند در صورتی که این شرکت سعی کرده به‌گونه‌ای این نرم‌افزار را طراحی کند که به دنیای پیکسلی نزدیک شود. هرچند که توانایی نزدیک شدن را نداشته بلکه اصلاً در این مسیر موفق نبوده است.

در مقابل فتوشاپ یک نرم‌افزار پیکسلی است و ادعا دارد تنها در حوزه خود می‌تواند فعالیت کند و از طرفی شرکت Adob تلاش نکرده است تا این نرم‌افزار را در مسیر نرم‌افزارهای برداری سوق دهد. ناگفته نماند که این رقابت را با عرضه یک نرم‌افزار دیگر به نام ایلاستریتور پیش برده اما فتوشاپ را دستخوش تغییر نکرده است.

لازم است که این نکته را عرض کنیم، افرادی که در حوزه گرافیک ، موشن گرافیک و.. فعالیت دارند به احتمال زیاد به هر دو نرم‌افزار تسلط دارند و معتقدند که می‌توانند در بیشتر مواقع مشکلات خود را تنها با یکی از این نرم‌افزارها بر طرف کنند. فراموش نکنید که این حرف به معنای آن نیست که قابل مقایسه هستند و می‌توان یکی را جایگزین دیگری کرد.

اگر هدف مقایسه باشد می‌توان نرم‌افزار کورل را با ایلاستریتور مقایسه کرد زیرا هر دو یک نوع ساختار را دارند اما فتوشاپ به هیچ عنوان قابل مقایسه با کورل نیست.

کلام نهایی

در این مقاله سعی کردیم به صورت واضح و شفاف به تفاوت میان فتوشاپ و کورل بپردازیم و برای شما با ذکر دلیل مشخص کنیم که این دو نرم‌افزار به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. امیدواریم مطالب گفته شده درک درستی از این مبحث را به شما منتقل کرده باشد.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-08T16:41:17+03:3030 می 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم