اسپرد در فارکس چیست؟

Home>مقالات>اسپرد در فارکس چیست؟

اسپرد در فارکس چیست؟

اسپرد در فارکس چیست؟

اسپرد در فارکس (Spread) بیانگر تفاوت قیمت تقاضا و فروش است که در واقع، یکی از راه های درآمد بروکر محسوب می شود. همانطور که می دانید، فارکس به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای مالی جهان، توجه سرمایه گذاران و علاقه مندان فراوانی را به خود جلب نموده است. این سرمایه گذاران، برای ورود به این دنیای هیجان انگیز و آغاز فعالیت و کسب سود در آن، باید از طریق یک سری شرکت ها تحت عنوان بروکر فارکس (Broker) اقدام نمایند. بروکرها که در واقع نوعی کارگزاری به حساب می آیند، امور مالی و معاملات سرمایه گذاران را مدیریت می کنند و خدمات مختلفی را در این زمینه به آن ها ارائه می نمایند.

اما بدیهی است که بروکرها، چه در فارکس و چه در سایر بازارهای سرمایه گذاری همچون بورس، خدمات خود را به صورت رایگان انجام نمی دهند. بلکه به طرق مختلف، هزینه هایی را نیز از سرمایه گذاران دریافت می کنند. اسپرد شکلی از این هزینه هاست که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

 

اسپرد چیست؟

اسپرد چیست؟

از آنجایی که در فارکس نیز مانند دیگر بازارهای مالی نظیر بورس، با دو مفهوم عرضه و تقاضا سر و کار داریم، جا دارد تا در خصوص دو مفهوم قیمت تقاضا یا Ask و قیمت فروش یا Bid توضیحاتی را ارئه دهیم.

قیمت تقاضا (Ask) قیمتی است که بروکر به شما ارائه می دهد تا با پرداخت آن، ارز مورد نظر را خریداری نمایید.

قیمت فروش (Bid) نیز قیمتی است که کارگزاری ها برای خرید ارز از شما پیشنهاد می دهند و به ازای آن، می توانید ارز را به فروش برسانید.

در میان این دو قیمت که توسط بروکرها به شما معرفی می شوند، همیشه مقداری تفاوت وجود دارد. این تفاوت که می تواند حتی به میزان ناچیز باشد، به اصطلاح اسپرد (Spread) نام می گیرد.

در واقع اسپرد در فارکس هزینه ای اضافی است که معامله گر در قبال دریافت خدمات، به بروکر می پردازد و درآمدی است که بروکر به ازای هر معامله در فارکس به دست می آورد.

 

 

اندازه گیری و نمایش اسپرد

در اینجا با دو مفهوم ارز پایه و ارز متضاد سر و کار داریم. هنگامی که قصد داریم قیمت ارزها را نسبت به هم بررسی کنیم، نتیجه این مقایسه را به این شکل نشان می دهیم. به مثال زیر توجه نمایید.

X/Y 1.3000

در اینجا X ارز پایه است و Y ارز متضاد. ما می خواهیم بدانیم که قیمت یک ارز پایه (X) با چند ارز متضاد (Y) برابری می کند.

حال اگر قرار باشد این نسبت را در دو قیمت Ask و Bid محاسبه کرده و نشان دهیم، به این صورت عمل می کنیم:

X/Y 1.3000/1.3002

در اینجا عدد سمت راست قیمت Ask است. یعنی همان قیمتی که به ازای آن، ارز را از بروکر می خرید و قیمت سمت چپ، قیمت Bid می باشد. یعنی قیمت فروش ارز به بروکر.

با محاسبه ما به التفاوت این دو قیمت، رقم 0.0002 به دست می آید که نشان دهنده میزان اسپرد (Spread) است.

اندازه گیری و نمایش اسپرد

 

پیپ در فارکس

میزان اسپرد، با واحد پیپ (pip) اندازه گیری شده و نمایش داده می شود. در واقع پیپ، کوچک ترین واحد اندازه گیری در بحث معامله و سرمایه گذاری است. هر واحد پیپ در هر جفت ارز، رقم خاصی را بیان می کند. اما در اغلب موارد، نشان دهنده 0.0001 می باشد. مثلا اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، میزان اسپرد محاسبه شده برابر با 2 pip است.

نکته: ارزهایی که در ابعادگسترده خرید و فروش می شوند و به عبارتی محبوبیت و کاربرد بیشتری دارند، مانند دلار یا یورو، معمولا با اسپرد کمتری معامله می شوند. اما در صورت ایجاد تحولات گسترده و وجود بی ثباتی در بازار، شرایط متفاوت خواهد بود. این نوع ارزها قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند.

از سوی دیگر ارزهایی که جز در موارد معدود و استثنایی مورد توجه تریدرها قرار نمی گیرند و سوددهی آن ها مورد تردید است، غالبا اسپرد بیشتری دارند.

 

 

محاسبه اسپرد

میزان مبلغی که قرار است تحت عنوان اسپرد به بروکرها پرداخت شود، با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد.

Spread cost = lot . Spread pip . pip value

مبلغ اسپرد= میزان ارز x نرخ اسپرد با مقیاس پیپ x قیمت یک پیپ

البته بدیهی است که امروزه این مبلغ نه به صورت دستی، بلکه با استفاده از ماشین حساب محاسبه می گردد. اما فرمول مورد استفاده، به همین صورت است.

 

اگر علاقمند به یادگیری تخصصی تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، نظیر بازار بورس و فارکس هستنید، پیشنهاد ما به شما، شرکت در دوره تحلیل تکنیکال مجتمع فنی نیاوران است.

 

 

انواع اسپرد

انواع اسپرد

اسپردها خود به دو دسته کلی اسپرد ثابت و اسپرد شناور تقسیم می شوند که با توجه به سیاست کلی کارگزاری ها در عملکردشان، هر یک مورد علاقه نوع خاصی از بروکرها قرار می گیرند.

 

اسپرد ثابت چیست؟

همانطور که می دانید، وضعیت بازار همواره در حال تغییر و نوسان است. قیمت ها و شاخص ها به طور مداوم تغییر کرده و در میزان سود و زیان سرمایه گذاران، ایفای نقش می نمایند.

برخی کارگزاری ها که بر اساس روش بازار ساز یا Market Maker عمل می کنند، ترجیح می دهند نرخ و میزان اسپرد را تحت هر شرایط و با وجود تمامی نوسان های بازار، ثابت نگه دارند. در اینجا اصطلاحا با اسپرد ثابت یا Fixed Spread سر و کار داریم.

اسپرد ثابت برای سرمایه گذاران تازه کار که سرمایه خردی در اختیار دارند، مناسب تر است و از آنجایی که میزان هزینه ها و بسیاری از موارد دیگر، از همان ابتدا برای فرد قابل پیش بینی است، افراد با آسودگی خاطر بیشتری به معامله می پردازند. بنابراین در سرمایه گذاری بلندمدت، اسپرد ثابت گزینه مناسب تری می باشد.

 

اسپرد شناور چیست؟

قیمت همیشه تحت تأثیر عوامل متعددی است و خصوصا در واکنش به تغییرات عرضه و تقاضا دچار تحولات و نوسانات بسیار محسوسی می گردد. از سوی دیگر نیز متقابلا تغییرات قیمت و پیش بینی های انجام شده توسط کارشناسان، افراد را به سمت خرید و فروش برخی ارزهای خاص سوق می دهد و این امر می تواند فرصت خوبی برای کسب درآمد بیشتر بروکرها باشد. بروکرها با بررسی دقیق شرایط و یافتن فرصت های مناسب، میزان اسپرد را  در برخی معاملات، افزایش یا کاهش می دهند. در این مقطع بروکر از اسپرد شناور یا Floating Spread استفاده می کند.

در این روش از آنجایی که میزان اسپرد بر حسب تغییرات و شرایط بازار محاسبه می شود، نرخ آن برای هر جفت ارز، مناسب تر و معقول تر خواهد بود. همانطور که پیداست، ورود به معاملات با اسپرد شناور، ریسک بیشتری به همراه خواهد داشت. اما در عین حال برای معامله گران باتجربه و ماهر، می تواند گزینه مناسبی برای کسب سود به حساب آید. همچنین در این شرایط می توانیم شاهد اسپردهایی با میزان کمتر از حالت معمول باشیم. افرادی که سرمایه کلانی را به بازار وارد کرده باشند، می توانند با پذیرش ریسک این دسته از معاملات، با استفاده از اسپرد شناور، سود فراوانی به دست آورند. اسپرد شناور در سرمایه گذاری های کوتاه مدت، می تواند سودمندتر از اسپرد ثابت باشد.

 

واید شدن اسپرد چیست؟ (Spread Widening)

 

واید شدن اسپرد چیست؟ (Spread Widening)

واید شدن یا کشیدگی اسپرد به وضعیتی اطلاق می شود که در آن، فاصله میان دو قیمت درخواست (Ask) و فروش (Bid) به شکل غیرطبیعی افزایش پیدا کند. این اتفاق که اغلب برای جفت ارزهایی با اسپرد شناور رخ می دهد، می تواند تمامی محاسبات سرمایه گذار را به یکباره برهم بزند.

اگر در معاملات گذشته خود، تجربه ای از واید شدن اسپرد داشته اید، زیر این مقاله در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

 

پرداخت اسپرد

پرداخت مبلغ اسپرد در دو مرحله توسط سرمایه گذار انجام می شود. به این صورت که بخشی از آن، هنگام باز کردن معامله و باقیمانده آن، پس از بستن معامله به بروکر پرداخت خواهد شد.

در اینجا نیز لازم است تمایز میان اسپرد ثابت و شناور را در نظر داشته باشیم. در معاملاتی که اسپرد ثابت مورد توجه است، میزان مبلغ قابل پرداخت در ابتدا و انتهای معامله، یکسان و از پیش معین است. اما در مواردی که قرار است از اسپرد شناور استفاده شود، شرایط فرق میکند؛ چرا که مبلغ اسپرد هنگام باز کردن معامله و هنگام بستن آن، متفاوت خواهد بود و میزان اسپرد قابل پرداخت در دو مرحله، با یکدیگر یکسان نیستند.

 

تفاوت اسپرد و کمیسیون

تفاوت اسپرد و کمیسیون

یکی از سوالات مهم و پرتکراری که به خصوص برای معامله گران و سرمایه گذاران تازه کار در فارکس و سایر بازارهای مالی پیش می آید، مربوط به تفاوت اسپرد و کمیسیون است. همانطور که احتمالا می دانید، کمیسیون و اسپرد، هر دو از راه های کسب درآمد بروکر محسوب می شوند. اما تفاوت این دو در چیست؟

کمیسیون، مبلغی است که بروکر در هر معامله با توجه به شرایط و جفت ارزهای معامله شده، از تریدر دریافت می کند. در حالی که براساس توضیحات پیشین، اسپرد مبلغی است که درون قیمت Ask مستتر می باشد.

به علاوه، کمیسیون تنها در حساب های ECN وجود دارد و در حساب های غیر ECN از مبلغ کمیسیون خبری نخواهد بود. بنابراین اسپرد و کمیسیون، دو مفهوم متمایز محسوب می شوند و برخلاف تصور برخی از سرمایه گذاران تازه کار، یکی نیستند.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-07-23T17:30:02+03:3018 فوریه 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم