اهرم در فارکس

Home>مقالات>اهرم در فارکس

اهرم در فارکس

اهرم در فارکس

لوریج (Leverage) یا اهرم در فارکس یکی از مهمترین و مهیج ترین مفاهیمی است که می بایست پیش از اقدام به سرمایه گذاری، با آن آشنا شوید. همانطور که می دانید، فارکس یا FOREX بزرگترین بازار مالی جهان می باشد که به مبادله و خرید و فروش انواع ارز اختصاص دارد. میلیون ها نفر از سراسر جهان با سرمایه های خرد و کلان، در فارکس فعالیت می نمایند و با آگاهی از استراتژی ها و خصوصیات گوناگون این بازار، بر میزان سرمایه و دارایی خود می افزایند. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازار فارکس و آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در آن، پیشنهاد می شود مقاله فارکس چیست و چگونه کار میکند؟ را در وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید.)

اصول و قوانین نانوشته متعددی بر میزان سوددهی معاملات و موفقیت سرمایه گذاران در بازارهای مالی از جمله بورس و فارکس، حکم فرما هستند که یکی از مهم ترین آن ها، رابطه مستقیم میان میزان سرمایه اولیه و سود احتمالی است که از طریق به جریان افتادن آن حاصل می گردد.

بدیهی است که اگر تمامی قوائد معامله به درستی رعایت شوند و فرد موقعیت سودآور را به خوبی شناخته باشد و از آن استفاده کند، هر چه سرمایه اولیه بیشتری را به کار برده باشد، درآمد و سود حاصل از معامله نیز بیشتر خواهد بود. همچنین سرمایه بیشتر، دست افراد را برای ورود به زمینه های مختلف و متعدد و در نتیجه کاهش میزان ریسک باز خواهد گذاشت. اما این چه ارتباطی با مفهوم اهرم در فارکس دارد؟ ادامه مقاله را دنبال نمایید!

منظور از اهرم در فارکس

منظور از اهرم در فارکس

افرادی که در فارکس و سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس، سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول می باشند، از نظر میزان سرمایه اولیه، وضعیت متفاوتی دارند. برخی از افراد از سرمایه ها و دارایی های کلانی برخوردارند که سود و مزایای بیشتری را نیز برایشان به همراه خواهد داشت و برخی دیگر، با پس اندازهای اندک خود به این بازار ورود کرده اند؛ پس در نتیجه برای سرمایه گذاری و خرید و فروش، با محدودیت مواجه هستند.

در بازارهای سنتی افرادی که سرمایه محدود و اندکی دارند، با رجوع به بانک ها و دریافت وام هایی با بازپرداخت و بهره بالا، به حجم سرمایه خود می افزایند و از آن در مسیر معاملات و فعالیت های اقتصادی خود استفاده می نمایند. اما در دنیای فارکس، شیوه ای کارآمدتر و ساده تر برای رفع مشکل فوق در دسترس است؛ استفاده از اهرم در فارکس یا همان لوریج (Leverage)!

البته لازم است بدانید که مفهوم اهرم یا لوریج، تنها محدود به فارکس نبوده و در برخی بازارهای مالی دیگر نظیر بورس نیز کاربرد دارد. جهت استفاده از آموزش های تخصصی نحوه استفاده از اهرم در بورس، می توانید در دوره بورس مجتمع فنی نیاوران شرکت نمایید.

 

 

اهرم (Leverage) در فارکس چیست؟

اهرم یا لوریج مفهومی مشابه به وام های بانکی دارد. با این تفاوت که بدون بهره بوده و سرمایه گذاری که آن را مورد استفاده قرار می دهد، صرفا مبلغ اصلی که دریافت کرده است را باز می گرداند! شما با کمک بروکرها یا کارگزاری های فارکس، می توانید مبلغی به میزان چندین برابر سرمایه اولیه خود را دریافت کرده و با کمک آن، به سرمایه گذاری و معامله بپردازید. سپس سود حاصل از معامله، نزد شما باقی می ماند، اما باید سرمایه ای که قرض گرفته اید را به بروکرها باز گردانید.

به عبارت دیگر، شما با به کار بردن سرمایه ای که به خودتان تعلق ندارد، به فعالیت و کسب سود میپردازید؛ بدون آنکه بهره ای به بروکر یا هر فرد و مرکز دیگر پرداخت نمایید!

شاید کنجکاو شوید که چرا بروکرها حاضر می شوند در این راستا به سرمایه گذاران کمک کنند و سرمایه های کلانی را در اختیارشان قرار دهند، آن هم بدون آن که بهره ای دریافت نمایند؟! این کار چه منفعتی برای بروکرها به همراه خواهد داشت؟ به نظر شما سود بروکر از کجاست؟

در اینجا لازم است تا با نقش و شیوه کسب درآمد بروکرها بیشتر آشنا شویم.

اهرم (Leverage) در فارکس چیست؟

 

سود بروکر از کجاست؟

همانطور که می دانید، افراد و شرکت هایی که قصد دارند با ورود به دنیای شگفت انگیز فارکس و سرمایه گذاری در آن به کسب سود و افزایش میزان سرمایه خود بپردازند، این کار را با کمک بروکرها (Broker) به انجام می رسانند. بروکرها یا کارگزاری ها، شرکت هایی هستند که همانند یک واسطه عمل کرده و با ارائه خدمات گوناگون به سرمایه گذاران، آنان را در انجام اقدامات مالی و معاملاتی متعدد، یاری می کنند.

شرکت های بروکر که کوچک ترین عضو بازار فارکس محسوب می شوند، با کمک به تریدر در انجام معامله، مقداری کارمزد دریافت می نمایند. این مبلغ، یکی از مهم ترین منابع درآمد کارگزاری هاست. پس با افزایش تعداد و حجم معاملات انجام شده توسط سرمایه گذار، درآمد بروکرها نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه همانند سایر کارگزاری ها، نفع آنان در این است که سرمایه گذار و مراجع خود را همچنان با خدماتشان راضی نگه داشته و سرمایه شان را در بازار حفظ نمایند. به علاوه با ارائه خدمات مطلوب، سرمایه گذاران بیشتری را به خود جذب کنند.

یکی از خدمات و تسهیلاتی که بروکرها به مشتریان خود ارائه می دهند، اهرم یا لوریج می باشد؛ یعنی قرض دادن سرمایه هایی بیش از میزان دارایی اولیه تریدر. بروکر با اعطای این سرمایه به افراد، آنان را برای معامله مشتاق و برای کسب سود بیشتر، امیدوار می سازد و در نتیجه از خروج آن ها از بازار، جلوگیری می نماید. تریدر با به کار بردن سرمایه بروکر و کسب سود، مجددا این سرمایه را به شرکت فوق بازمی گرداند و به علاوه، طبق معمول، کارمزد بروکر را بابت خدماتش پرداخت می کند. در اینجا بروکر نه تنها ضرر نمی کند، بلکه مشتریان و درآمدش را نیز حفظ می نماید و به علاوه، با ارائه این دست تسهیلات، برای سایر سرمایه گذاران نیز جذابیت و رغبت ایجاد می کند.

همچنین بدون بهره بودن مبلغ ارائه شده، انگیزه مشتری را برای استفاده مجدد از آن، بیشتر می کند و سبب می شود تریدرها به دفعات متعددی اهرم در فارکس را به کار ببرند.

 

 

محاسبه اهرم در فارکس

کارگزاری ها با توجه به شریط و قوانین خود، اهرم های مختلفی را به نسبت میزان سرمایه شما در اختیارتان قرار می دهند. این مقادیر با نسبت هایی مانند 1:100 یا 1:1000 و… نمایش داده می شود. هر کدام از بروکرها نسبت های مختلفی را برای ارائه اهرم در فارکس در نظر می گیرند. اغلب کارگزاری های مطرح و موفق، نسبت های متعادل را به تریدرها پیشنهاد می دهند؛ یعنی از قرض دادن مبالغ بسیار زیاد پرهیز می نمایند. چراکه استفاده از این سرمایه، خود چالش های بسیاری را به همراه می آورد.

به عنوان مثال اگر شما 10 هزار دلار سرمایه داشته باشید و از اهرم 1:100 استفاده کنید، سرمایه شما صد برابر شده و از یک میلیون دلار سرمایه برخوردار می شوید! یعنی در واقع، بروکر یا کارگزاری 990 هزار دلار به شما قرض می دهد.

شما می توانید از این مبلغ در انجام معاملات ارزی استفاده نمایید و متناسب با آن، سود به دست آورید. سود حاصل از این معاملات، در اختیار خود شما خواهد بود و کارگزاری آن را تصاحب نخواهد کرد. اما 990 هزار دلار مقروضه مجددا به کارگزاری بازگردانده خواهد شد.

طبیعی است که سرمایه چندین برابر، سود کلانی را برای شما به همراه خواهد آورد و از آن جایی که بهره ای نیز در کار نخواهد بود و بازپرداخت با مبلغ اصلی برابری می کند، سرمایه گذار در صورت برخورداری از دانش کافی و تشخیص صحیح موقعیت ها، می تواند به واسطه استفاده از اهرم در فارکس، منافع بسیاری را در معاملات خود به دست آورد.

محاسبه اهرم در فارکس

 

حال سوال دیگری مطرح می شود؛ اگر سرمایه گذار در معاملات خود متحمل ضرر شود و سرمایه او در معرض از بین رفتن قرار گیرد، برای بروکر چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا بروکر نیز سرمایه اش را از دست می دهد؟ یا فرد متضرر به بروکر مقروض خواهد شد؟

بروکر با استفاده از تدابیری، ریسک از دست رفتن سرمایه اش را کاهش می دهد. به این صورت که در صورت متحمل شدن ضرر، معامله فرد را متوقف می نماید. البته تا زمانی که سرمایه حذف شده و از دست رفته از حساب اولیه خود تریدر باشد، بروکر دخالتی نخواهد داشت، اما به محض این که سرمایه مقروضه در معرض کاهش و از بین رفتن قرار گیرد، معامله مسدود شده و از ضرر بیشتر جلوگیری خواهد شد.

به این صورت، کارگزاری اجازه نخواهد داد سرمایه گذاران، مبلغ دریافت شده را از دست بدهند و بروکر را دچار زیان نماید.

 

 

نحوه استفاده از لوریج در فارکس

کارگزاری ها با استفاده از معیارهایی، دانش و توانایی تریدر در امر سرمایه گذاری و تشخیص موقعیت های سودآور را می سنجند تا دریابند که فرد مذکور می تواند به درستی از سرمایه مورد نظر استفاده کند یا خیر. در نتیجه افرادی که در معاملات پیشین نتایج مناسب و قابل قبولی کسب کرده باشند، برای دریافت اهرم در فارکس، از فرصت ها و انتخاب های بیشتری برخوردارند و می توانند اهرم های بالا را مورد استفاده قرار دهند. و به همین شیوه، اگر شخصی در اغلب معاملات قبلی خود متحمل ضرر شده باشد و یا از اهرم هایی که قبلا دریافت نموده به شکل صحیح و در راستای کسب سود استفاده نکرده باشد، برای استفاده از اهرم در دفعات بعد، با محدودیت مواجه خواهد شد و نمی تواند اهرم های بالا را در فارکس، بورس یا سایر بازارهای مالی مربوطه دریافت کند.

به علاوه، همانطور که هنگام دریافت وام از بانک، افراد برای بازپرداخت مبلغ مورد نظر به بانک تضمین می دهند، بروکر نیز هنگام ارائه سرمایه به تریدرها، مقداری از سرمایه مورد نظر را به عنوان وثیقه یا مارجین (Margin) بلوکه می کند و آن را به عنوان تضمین، نزد خود نگه می دارد. میزان سرمایه بلوکه شده به کل سرمایه دریافتی شما بستگی خواهد داشت. به این صورت که هرچه از اهرم هایی با نسبت بالاتر استفاده کنید، بروکر بخش کمتری از سرمایه شما را بلوکه خواهد کرد.

 

معایب اهرم در فارکس

معایب اهرم در فارکس

همانطور که در توضیحات بالا ذکر شد، بروکر اجازه نمی دهد مبلغ از دست رفته، طی یک معامله ضرر آفرین از میزان سرمایه مقروضه کسر شود. بلکه این مبلغ صرفا از سرمایه اولیه شما حذف خواهد شد. پس اگر با استفاده از اهرم های بالا به معاملات بزرگ دست بزنید، علاوه بر سودهای کلان، احتمال دارد ضررهای بزرگ و جبران ناپذیری را نیز متحمل شوید و از آن جایی که بروکر تنها در کسب سود شما را یاری خواهد کرد، در صورت تحمل ضرر، سرمایه اصلی شما کاهش یافته و حتی ممکن است به صفر برسد. این یکی از زنگ خطرهای استفاده از لوریج یا به بیانی دیگر، معایب اهرم در فارکس و سایر بازارهای مالی نظیر بورس است.

در نتیجه بهتر است اهرم های بسیار بالا مثلا اهرم هایی با نسبت 1:1000 یا 1:3000 را کمتر مورد استفاده قرار دهید و بیشتر از اهرم هایی با نسبت پایین و متعادل استفاده کنید تا ریسک معاملات نیز به همان میزان کاهش یابد. خصوصا اگر در امر سرمایه گذاری و معامله تازه کار هستید، لازم است تا با احتیاط بیشتری پیش بروید.

استفاده از اهرم در فارکس و دیگر بازارهای مالی، نباید به عنوان راهکاری معمول و همیشگی برای افزایش سود به نظر برسد. زمانی می توانید خطر کاربرد اهرم را بپذیرید که از سودآوری معاملات پیش رو مطمئن باشید و یا بدایند که سود حاصله بسیار بالا و ارزنده خواهد بود.

 

تمامی نکات ذکر شده در این مقاله، راهنمایی بودند برای آشنایی بیشتر با مفهوم اهرم در فارکس. اما جهت بهره مندی از آموزش های تخصصی و کاربردی، به منظور استفاده از این ابزار در معاملات فارکس، بورس و سایر بازارهای مالی، بهتر است در دوره های آموزشی مربوطه، به خصوص دوره های تحلیلی، نظیر دوره های تحلیلی فارکس، دوره تحلیل بنیادی و دوره تحلیل تکنیکال شرکت نمایید. تا بدین ترتیب، نحوه بکارگیری اهرم را به صورت تخصصی و کاربردی بیاموزید و به واسطه آن، به انجام معاملات کم ریسک و پرسود بپردازید.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-07-23T17:30:14+03:3012 فوریه 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم