بروکر فارکس چیست؟

Home>مقالات>بروکر فارکس چیست؟

بروکر فارکس چیست؟

بروکر فارکس چیست؟

بروکر فارکس یکی از مهمترین و نام آشناترین مفاهیم مطرح در بازار مالی فارکس است. همانطور که احتمالا می دانید، فارکس یا Foreign Exchange Market (بازار تبادل ارزهای خارجی) که به صورت اختصاری FOREX نامیده می شود، بزرگترین بازار مالی جهان از نظر حجم و تعداد معاملات می باشد که بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی، از جمله سرمایه گذاران، بانک ها، موسسات مالی و … در سراسر جهان، با آموزش اصول و قوانین این بازار، سرمایه های خرد و کلان خود را در آن به جریان می اندازند و با خرید و فروش و معامله انواع ارز، به کسب سود و درآمد مشغول می گردند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار مالی فارکس و راه و رمزهای سرمایه گذاری و معامله در آن، می توانید مقاله “فارکس چیست و چگونه کار میکند؟” را مطالعه نمایید.

با وجود سرمایه گذاران و فعالان بی شماری که در بازار فارکس به معامله ارز می پردازند، نیاز به شکل گیری برخی شرکت ها که همانند واسطه ای میان سرمایه گذاران خرد و کلان عمل نمایند و با ارائه انواع تسهیلات، فرآیند خرید و فروش و صورت گرفتن معاملات را آسان کنند، ضرورت پیدا می کند. در اینجاست که بروکر ها پا به عرصه می گذارند.

در ادامه در خصوص ماهیت بروکرها، انواع بروکر فارکس و نحوه عملکردشان، بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

بروکر چیست؟

بروکر چیست؟

بروکر یا Broker به شرکت ها یا کارگزاری هایی اطلاق می شود که با هدف تسهیل فعالیت های گوناگون سرمایه گذاران، در بازار فارکس فعالیت می کنند و در ازای مبالغی تحت عنوان کمیسیون، کارمزد یا اسپرد، خدمات مالی و امکانات مختلفی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

بروکرها، نهادهایی غیربانکی و در واقع خرد ترین بازیگران دنیای فارکس به حساب می آیند. این شرکت ها با ارائه خدمات، تسهیلات و ایجاد مزایای متعدد برای مراجعان و سرمایه گذاران، در جلب توجه و رضایت آن ها، با یکدیگر رقابت می کنند. در نتیجه، بروکرها از نظر سیاست کلی و خط مشی فعالیت خود، با هم تفاوت دارند؛ میزان تعرفه ها، اقلام ارائه شده و همچنین قوانین و مقررات در هر بروکر به نسبت دیگر بروکرها متفاوت می باشد.

به علاوه، لازم به ذکر است که وجود و فعالیت شرکت هایی تحت عنوان بروکر صرفا به بازار فارکس اختصاص ندارد و در هر نوع بازار مالی نظیر بورس و موارد مشابه دیگر نیز چنین نهادهایی شکل می گیرند و به سرمایه گذاران خدماتی را ارائه می کنند. جهت آشنایی با مفاهیم بورس، نظیر بروکر و کارگزاری در بورس، و بهره مندی از آموزش تخصصی سرمایه گذاری در بورس، می توانید در دوره بورس مجتمع فنی نیاوران، شرکت نمایید.

بروکرها تحت نظارت نهادهای حقوقی و قانونی فعالیت می کنند و ملزم به رعایت حقوق سرمایه گذاران و مقررات مربوط به تجارت در بستر مالی مورد نظر می باشند؛ خواه این بستر بورس باشد، فارکس باشد و یا هر بازار مالی دیگری. در نتیجه ضروری است که علاقه مندان و افراد فعال در زمینه معاملات ارز، پیش از انتخاب بروکر، در خصوص میزان اعتبار و حسن سابقه آن ها به میزان کافی تحقیق نمایند.

 

 

وظایف بروکر

با توجه به اینکه بازار فارکس علاقمندانی از اقشار و گروه های مختلف جامعه دارد، بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان این عرصه، به خصوص افراد تازه وارد و کم تجربه، از دانش و مهارت کافی در زمینه معاملات و پیش بینی تحولات بازار برخوردار نیستند. پس ضروری است که بروکرها در زمینه آشنایی بیشتر افراد با قوانین و مفهوم رایج بازار فارکس، اقداماتی انجام دهند. این از وظایف بروکر در فارکس و سایر بازارهای مالی محسوب می شود.

همچنین سرمایه گذاران برای انجام معاملات بزرگ و اتخاذ تصمیمات مهم، به مشاوره تخصصی و راهنمایی کارشناسانی توانا نیاز دارند. بنابراین لازم است که کارگزاری ها جلساتی برای مشاوره برگزار نمایند.

به علاوه، در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال در خصوص نحوه انجام معاملات، پشتیبانی بروکر باید نسبت به مشتریان پاسخگو باشد. در این رابطه بسیار مهم است که اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید، حتما بروکرهایی را انتخاب نمایید که از پشتیبانی به زبان فارسی برخوردار هستند.

با توجه به نکات فوق در می یابیم که بروکرها باید با استخدام کارشناسان و متخصصان ماهر این زمینه و همچنین کسب اطلاعات به روز و لحظه به لحظه، کیفیت خدمات و فعالیت های خود را ارتقا دهند و رضایت مشتری را جلب نمایند.

وظایف بروکر فارکس

مهمترین وظیفه بروکر

به علاوه، مهم ترین و اصلی ترین وظیفه کارگزاری ها، انجام خدمات مربوط به ایجاد حساب، ارائه قیمت برای خرید و فروش ارز و سپس ثبت و پیگیری درخواست تریدرها برای انجام معاملات است. بروکرها از نظر سرعت اجرای دستورات و محدودیت هایی که برای این امر در نظر می گیرند، با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، برخی از کارگزاری ها به علت تحولات سریع و گسترده ای که هنگام اعلام اخبار مهم دنیای اقتصاد در بازار رخ می دهد، انجام معامله را تا مدتی پس از این دست اطلاع رسانی ها، ناممکن می سازند. برخی دیگر نیز ارائه یک سری تسهیلات مالی به افرادی که پیشتر متحمل ضرر شده اند یا در معاملات خود نتایج رضایت بخشی کسب ننموده اند را محدود می سازند.

 

 

نرم افزار بروکر

بدیهی است که اگر یک کارگزاری محدودیت های اعمال شده بر معاملات سرمایه گذاران را کاهش دهد و با سرعت بالاتری دستورات آن ها را اجرا نماید، در جلب رضایت مشتری نیز موفق تر خواهد بود. در این رابطه، بروکرها پلتفرم ها و نرم افزارهایی برای عملکرد بهتر و سریع تر، مدیریت فعالیت ها و بررسی بهتر شرایط بازار به سرمایه گذاران خود عرضه می کنند تا از این طریق، خدمات خود را به شکل ساده تر و قابل دسترس تری به افراد ارائه نمایند. برخی بروکرها، خود با سرمایه گذاری های کلان، نرم افزارهای مخصوصی را برای انجام فعالیت هایشان طراحی کرده و در اختیار تریدرها قرار می دهند. اما برخی دیگر با سفارشی سازی سایر نرم افزارها، فعالیت هایشان را در دنیای دیجیتال پی می گیرند. از محبوب ترین پلتفرم های فارکس می توان به متاتریدر اشاره نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده، بروکرها برای تسهیل امر سرمایه گذاری و کمک رساندن به مشتریان، امکان استفاده از خدمات و قابلیت های دیگری نظیر ارائه اهرم را برای آنان فراهم می کنند.

 

انواع بروکر

انواع بروکر

بروکرها بر اساس سیاست های خود در قبال مشتریان، به دو دسته کلی Dealing Desk و No Dealing Desk (Non Dealing Desk) تقسیم می شوند.

 

بروکر Dealing Desk

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، وظیفه اصلی بروکرها در بازار فارکس، ایفای نقش واسطه، به منظور برقراری ارتباط میان خریدار و فروشنده انواع ارز است. در اینجا بروکر تلاش می کند تا میان سرمایه گذاری که قصد فروش یک نوع ارز را دارد و همچنین فروشنده ای که می خواهد همان ارز را خریداری کند، یک پل ارتباطی ایجاد نماید.

اما در شرایطی که هیچ یک از سرمایه گذاران دیگر مایل نباشد در طرف مقابل معامله شما قرار گیرد، بروکر Dealing Desk یا به اختصار DD خود این نقش را بر عهده می گیرد و با شما وارد معامله می شود! در اینجا ممکن است بروکر از طریق معامله با شما سود به دست آورد و یا متحمل زیان گردد. این وضعیت در مورد تریدر نیز صادق می باشد. ریسک انجام چنین فعالیت هایی، هم برای سرمایه گذار و هم برای بروکر بالاست.

بروکرهای DD بازارساز یا Market Maker نیز نامیده می شوند.

 

بروکر No Dealing Desk

این دسته از بروکرها که به صورت اختصاری NDD نام می گیرند، صرفا برای قرار دادن تریدرهای دیگر در مقابل شما جستجو می کنند و خود نقش طرف دیگر معامله را ایفا نمی نمایند. این نوع بروکرها درآمد خود را از طریق اسپرد یا کمیسیون به دست می آورند و در سود و زیان معامله مشارکتی نخواهند داشت.

بروکرهای NDD خود به دو دسته STP و STP+ECN تقسیم می شوند.

بروکرهای STP یا Straight Through Processing میان تریدر و تأمین کنندگان متعدد نقدینگی، نظیر بانک ها، موسسات مالی و… ارتباط برقرار می کنند.

بروکرهای STP+ECN نیز دقیقا همین نقش را ایفا می کنند؛ اما با این تفاوت که به تریدر اجازه ارتباط آزادانه تر و دسترسی شفاف تر و گسترده تری را می دهند و در این صورت، امکان بررسی و تصمیم گیری صحیح تر را در اختیار او می گذارند.

 

درآمد بروکر فارکس

درآمد بروکر فارکس

بروکرها در ازای خدمات خود، مبالغی را از راه های گوناگون از مشتریان‌شان دریافت می کنند؛ در اینجا با چند نمونه از راه های درآمد بروکر فارکس آشنا می شویم.

 

کمیسیون بروکر

کمیسیون مبلغی است که فرد در ازای دریافت خدمات از هر کارگزاری، به آن پرداخت می نماید. این مبلغ صرفا به حساب های ECN تعلق می گیرد و باقی حساب ها، ملزم به پرداخت اسپرد هستند. مبلغ کمیسیون نیز در هر کارگزاری متفاوت است و بروکر ها برای تعیین میزان آن، با محدودیت چندانی مواجه نیستند. آن ها با ارائه خدمات ارزنده، میزان بالای کمیسیون خود را توجیه می کنند و یا با کاهش مبلغ آن، مشتری را به سمت خود جذب می نمایند.

کمیسیون می تواند به صورت درصدی، ثابت یا شناور باشد.

 

اسپرد بروکر (Spread)

بروکرها برای خرید و فروش ارزهای گوناگون، دو قیمت جداگانه ارائه می دهند؛ قیمت Ask یا درخواست، برای زمانی که سرمایه گذار برای خرید ارز از بروکر، تقاضای خود را ثبت می کند و قیمت Bid یا فروش، برای موقعیتی که سرمایه گذاران، قصد دارند ارزهای خود را به فروش برسانند. در اغلب موارد قیمت Ask بالاتر از قیمت Bid می باشد. به این تفاوت قیمت، اسپرد گفته می شود. در واقع اسپرد در فارکس به نوعی کارمزد شباهت دارد که بروکر ها آن را به قیمت پرداختی توسط سرمایه گذار می افزایند.

میزان اسپرد در هر کارگزاری و برای معامله هر جفت ارز متغیر است. برخی از بروکرها در موقعیت های حساس، میزان اسپرد هر جفت ارز را کاهش یا افزایش می دهند تا از این طریق، فعالیت سرمایه گذاران را در اوقات مختلف مدیریت نمایند و یا از رابطه میان عرضه و تقاضا در مورد هر ازر، برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

 

مارجین

همانطور که هنگام دریافت وام و تسهیلات مالی از بانک ها، ملزم به گرو گذاشتن مبلغ یا سندی تحت عنوان ضمانت هستیم، در بازار فارکس نیز کارگزاری ها در صورت ارائه خدماتی نظیر اهرم، از مشتری مبلغی را برای ضمانت دریافت می کنند. این مبلغ که با توجه به مقررات بروکر فارکس و نوع خدمات مورد استفاده می تواند متغیر باشد، در حساب های بروکر بلوکه می شود تا از مسئولیت پذیری سرمایه گذار اطمینان حاصل گردد.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-07-23T17:29:57+03:3018 فوریه 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم