سبک کلاسیک در معماری داخلی

Home>مقالات>سبک کلاسیک در معماری داخلی

سبک کلاسیک در معماری داخلی

طراحی داخلی کلاسیک از طراحی یونانی و رومی گرفته شده است. اساس این نوع طراحی بر نظم، تعادل و هماهنگی کامل بنا شده است و تلاش می شود تا در آن از هیچ عنصر مدرن یا المان های عصر حاضر، استفاده نگردد. در مقابل، سبک کلاسیک غرق در سنت است و به خوبی می تواند یادآور بناها و کاخ ها در سریال های تاریخی باشد. به منظور تمایز طراحی کلاسیک از دیگر انواع طراحی، درک نقاط کانونی آن بسیار حائز اهمیت است. خانه هایی که به سبک کلاسیک طراحی شده اند، اغلب دارای نقاط کانونی بزرگی هستند. مواردی مانند یک شومینه بزرگ، یک میز بزرگ یا راه پله های چشمگیر، نمونه های خوبی از نقاط کانونی بزرگ در سبک کلاسیک هستند که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که طراح نقطه کانونی را انتخاب کرد، تمام موارد دیگر در حول آن قرار می گیرند تا ظاهر نقطه کانونی انتخاب شده را بهتر نشان دهند.

طراحی به سبک کلاسیک

مهم ترین ایده زیربنایی طراحی کلاسیک، ایجاد حس تقارن کامل است. به نحوی که اگر یک اتاق با طراحی داخلی کلاسیک از وسط برش داده شود، یک طرف آن کاملا طرف دیگر را منعکس می کند. در این سبک، همه چیز، از نورپردازی گرفته تا نحوه قرارگیری تصاویر روی دیوارها، باید بی عیب و نقص باشد. رنگ هایی که در طراحی داخلی کلاسیک استفاده می شود اغلب از مادر طبیعت الهام گرفته شده است. از این رو، رنگ ‌های آبی تیره، قهوه‌ ای، زرد، سبز و رنگ‌ های خاکی مانند سفالی اغلب در فضاهای کلاسیک یافت می‌ شوند. علاوه بر این، رنگ سیاه می تواند برای مشخص کردن موارد مهم در یک فضا استفاده شود. اشیایی مانند ستون های رومی، نیم تنه ها و گلدان های بزرگ نیز در سبک کلاسیک بسیار رایج هستند.

ایجاد تم کلاسیک

یکی از مواردی که در داخل یک فضای کلاسیک، بسیار استفاده می شود، پارچه ها هستند. پارچه های کتانی، پنبه ای و سایر پارچه های بادوام، اغلب برای ایجاد یک تم کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند. طراحان همچنین تافته و ابریشم همراه با پنبه و کتان را در طراح کلاسیک به کار می گیرند. مخمل نیز پارچه ای است که در مبلمان یا لوازم داخلی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی داخلی کلاسیک در مورد کفپوش نیز چندان از مواد کفپوش که زمانی توسط یونانیان و رومیان باستان استفاده می ‌شده است، دور نمی‌ شود. چوب، مرمر، تخته سنگ و سنگ همگی انتخاب های ایده آلی برای آن هستند.

با این حال، یک فضای کلاسیک طراحی شده ممکن است برای همه مناسب نباشد و اگر به درستی اجرا نشود، اغلب نفس گیر و پر زرق و برق به نظر می رسد. برای اینکه بتوانید شناخت و درک دقیقی درباره سبک کلاسیک داشته و به خوبی آن را در محیط دلخواه خود اجرا کنید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی داخلی کلاسیک

فضای داخلی کلاسیک به طور سنتی دارای مضامینی است که فرهنگ را در کنار طراحی قرار می دهد. طراحی های داخلی کلاسیک با فضای داخلی ساختار یافته و سبکی متعادل، ظاهری جاودانه ایجاد می کنند. اکسسوری، بافت و پرداخت، همگی گویای غنای آن هستند. دکوراسیون کلاسیک، به هیچ وجه وحشی یا آشفته نیست. مبلمان چوبی گرانبها با پارچه های لوکس یا لوازم داخلی گران قیمت، ترکیب هنری منحصر به فردی ایجاد می کند. اگر بخواهید سبک کلاسیک را در طراحی داخلی فضایی اجرا کنید، پیش از هر چیز لازم است تا عناصر مهم و اثر گذار بر سبک کلاسیک را به خوبی بشناسید.

شاید بارزترین ویژگی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، جزئیات معماری آن باشد. این جزئیات می ‌توانند هر چیزی را شامل شوند. از قالب ‌سازی و روکش های چوبی گرفته تا سایر نازک کاری‌ های سفارشی مثل دیوارها و شومینه و حتی سقف. از دیگر عناصر مهم در طراحی داخلی سیک کلاسیک، لایه بندی در فضای داخلی است. تقریبا همه جنبه های یک خانه به سبک کلاسیک، شامل نوعی لایه بندی است، از پالت رنگی مورد استفاده گرفته تا منسوجات و نحوه چیدمان مبلمان و دکوراسیون، همگی لایه بندی شده اند. لایه بندی، عنصری است که برای ایجاد احساس تجمل ضروری به نظر می رسد، چه واقعا خانه گران قیمت و لوکس باشد چه نباشد!

شاید تا اینجا روشن شده باشد که استقبال از منسوجات لوکس، همیشه در دستور کار سبک کلاسیک قرار دارد. یکی دیگر از ویژگی های طراحی داخلی به سبک کلاسیک را می توان در متریال هایی که برای ایجاد فضا استفاده می شود، یعنی لایه بندی منسوجات مجللف جستجو کرد. منسوجات چیزی هستند که فضاهای کلاسیک را صلایم و جذاب نشان می دهند. برخی از گزینه های نساجی مطلوب برای ترکیب راحتی و تجمل، می تواند شامل استفاده از پارچه های مخمل، کتان، چرم، ترمه، پوست و خز، پشم و ابریشم و یا حتی نسخه های مصنوعی آن ها باشد.

اصول طراحی داخلی کلاسیک

عمق رنگ، دیگر عنصر مهم در فضای داخلی به سبک کلاسیک به حساب می آید. همانند منسوجات و لایه بندی، یک پالت رنگ با عمق قابل مشاهده، برای یک فضای سبک کلاسیک ضروری است. اگرچه که طراحان تمایل دارند که در طراحی کلاسیک رنگ‌ های خنثی بیشتری مانند سفید، کرم، بژ و رنگ های مایل به قهوه ‌ای را بیشتر استفاده کنند، اما از رنگ ‌های تیره تر نیز می ‌توان به طور موثری در صورت وجود عمق و ابعاد استفاده کرد، مانند آبی  روشن و آبی تیره‌، سایه ‌های خاکی و قرمز، سبز، یا قهوه ای.

طراحی داخلی به سبک کلاسیک، اغلب از الگوهای چندگانه پیروی می کند. چند دلیل وجود دارد که چرا الگوهای متعدد یک عنصر طراحی مهم در خانه های سبک کلاسیک هستند. نخست اینکه، ترکیب صحیح الگوها، می توانند به ایجاد عمق بصری کمک کنند و در نتیجه احساس راحتی را به فضا بیافزایند. دوم اینکه بازی الگوها برای چشم انسان، جذاب است. الگوهای چندگانه می توانند یک فضای ساده را به فضایی تبدیل کنند که احساس تازگی و سرزندگی در آن وجود دارد.

طراحی داخلی کلاسیک به هیچ وجه نمی تواند از اهمیت مبلمان غافل شود. صندلی های روکش دار، یکی دیگر از گزینه های پرطرفدار این سبک محسوب می شود. این ویژگی می تواند بخشی از ویژگی منسوجات مجلل باشد، اما به دلیل اهمیت ویژه اش، می توان آن را یک عامل جداگانه در نظر گرفت. زیرا می تواند جذابیت اصلی در فضای سبک کلاسیک را ایجاد کند.

همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره شد، تقارن و تعادل، اساس سبک کلاسیک را تشکیل می دهد. به حدی که می توان چنین گفت که طراحی سبک کلاسیک، ریشه در تقارن دارد. از روشی که ما به مبلمان و قفسه های کتاب را قرار می دهیم تا چیدمان قاب ها و گلدان ها، تقارن بی انتها باید وجود داشته باشد و نظم را به اتاق بی آورد.

طراحی داخلی کلاسیک

چگونه یک خانه با سبک کلاسیک طراحی کنیم؟

هنگامی که تصمیم می گیرید یک فضای کلاسیک طراحی کنید باید توجه داشته باشید که در این سبک طراحی، نمی ‌توانید  ویژگی ها و المان های یک دوره یا سال مشخص را در خانه حک کرد. بلکه ترکیبی از دوره ها و سبک های مختلف است که با ابزارها و سازه های مدرن آمیخته شده تا سبک کلاسیک را به وجود آورد.شاید گمان کنید که طراحی داخلی کلاسیک، یکی از قدیمی ‌ترین روش ‌های طراحی است، اما چنین نیست و معنا و اجرای ساختمان و بازسازی ساختمان آن با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده است و زیرا این سبک از طراحی، به یک دوره یا چند سال خاص وابسته نیست. سبک کلاسیک در طراحی، دارای تاریخچه فرهنگی غنی مرتبط و خاص است که اغلب با تمایلات مصرف کننده همراه می شود. هر از چند گاهی نیز، طراحان عناصر طراحی را در کنار مدرنیته قرار می دهند و شکلی جدید طراحی کرده و معنای خاصی به آن می بخشند. توانایی آمیختگی با سایر اشکال طراحی در حالی که ماهیت اصلی خود را حفظ می کند، سبک کلاسیک را بی انتها، ظریف و منحصر به فرد نگه داشته است.

در دوره طراحی داخلی و دکوراسیون به سبک کلاسیک، به ویژگی های هر جزء به طور دقیق توجه می شود. در ادامه به مهم ترین ویژگی های اجزای دکوراسیون داخلی در طراحی کلاسیک اشاره خواهیم کرد:

انتخاب مبلمان:

مبلمان آنتیک و سلطنتی، انتخاب اول در سبک کلاسیک هستند. زیرا یکی از عناصر مهم در طراحی کلاسیک، حجیم بودن اجزا است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که در سبک کلاسیک، با یک محیط مینیمالیستی روبرو باشیم. از این رو، مبلمان باید مجلل، سنگین و حجیم باشند. نه تنها مبلمان، که رد سبک کلاسیک، از صندلی راحتی گرفته تا کابینت، تخت و هر چیز دیگری، باید بزرگ و حجیم باشد. بنابراین توجه به این نکته در انتخاب مبلمان، میز ناهارخوری، سرویس خواب و..و حائز اهمیت است. علاوه بر حجم، رنگ و جنس مبلمان نیز مورد توجه است. استفاده از چوب های لوکس و قیمتی مانند بلوط، اولین گزینه برای مبلمان کلاسیک هستند. پارچه های نیز اغلب مخمل های نرم و لطیف و یا ترمه درجه یک هستند. رنگ مبلمان نباید از قاعده کلی رنگ در سبک کلاسیک تجاوز کند. قهوه ای، قرمز و آبی اغلب اصلی ترین گزینه ها هستند.

رنگ ها در سبک کلاسیک:

همانگونه که بالا نیز، اشاره شد، رنگ ها در سبک کلاسیک اهمیت ویژه ای دارند و از رنگ های طبیعی الهام گرفته می شوند. یکی از مهم ترین این منابع الهام، ادویه جات هستند. از این رو رنگ زرد تیره یکی از مکمل های اصل رنگی در سبک کلاسیک محسوب می شود. قهوه ای، قرمز، آبی تیره و کرمی نیز از موارد استفاده سبک کلاسیک هستند. سبک کلاسیک به طور کلی تمایل چندانی به استفاده از رنگ های خنثی، به خصوص سیاه و سفید ندارد و رنگ های خالص و تند را ترجیح می دهد. این تمایل تقریبا در همه اجزا، از سقف و دیوارها و کفپوش گرفته تا لوازم و تزئینات، همیشه می تواند پا برحا باشد. آنچه سبک کلاسیک از آن فراری است، رنگ های سرد است. به نحوی که گاهی تعدد رنگ های گرم در یک فضای کلاسیک می تواند کلافه کننده باشد.

پرده ها:

پرده ها در طراحی کلاسیک، به طور کامل از الگوی پارچه های مورد علاقه این سبک پیروی می کنند. مخمل، کتان یا ابریشم انتخاب های پرطرفداری هستند که در لایه های متعدد به کار می روند. پرده های سبک کلاسیک عموما از لایه های چندگانه تشکیل شده اند و در هر لایه یکی از عناصر مهم این سبک به کار می رود. آسترهای ابریشمی و حریر، رویه های کتان، مخمل و ترمه که به شیوه های مختلف و البته نه ساده کنار یکدیگر قرار می گیرند. بله درست متوجه شدید! پرده ها در سبک کلاسیک به هیچ وجه به سادگی از سقف آویزان نمی شوند. طرح های سلطنتی و پیچیده، ترکیب پارچه های اصیل مورد استفاده را زیباتر می کنند و در عین حال، بخشی از ترکیب رنگ فضا را می سازند. زیرا عنصر حجیم بودن، درباره پرده ها نیز کاربرد بسیاری دارد. طول پرده ها نیز هرگز کوتاه نیست و باید سراسر سقف تا زمین را در بر بگیرد.

کفپوش چوبی و فرش ها:

از متریال مورد علاقه در سبک کلاسیک، چوب است که خصوص در کف فضا، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سبک کلاسیک علاقه چندانی به استفاده از فرش ها و کفپوش های پارچه ای ندارد و کفپوش چوبی اغلب به تنهایی می توانند به خوبی سبک کلاسیک را تامین کنند. زیرا هم به لحاظ متریال و هم به لحاظ رنگ، گرمای مورد علاقه این سبک را فراهم می کنند. با این حال، این مورد در فرهنگ های مختلف می تواند به شکل متمایزی وجود داشته باشد. در کشورهایی مانند ایران که صنعت فرش از رونق و اهمیت ویژه ای برخوردار اند، فرش ها نیز عنصر مهمی در طراحی داخلی محسوب می شوند. از این رو انتخاب فرش های دستباف، با طرح های سنتی و شلوغ، اغلب انتخاب رایجی در سبک کلاسیک می باشد.

تزئینات لوکس در سبک کلاسیک:

سبک کلاسیک علاقه وافری به تزئینات لوکس دارد و این تزئینات اغلب در همه جای فضای خانه پراکنده است. البته باید توجه داشت که لوکس بودن و تقارن در آن ها اهمیت بیشتری نسبت به تعدادشان دارد. مجسمه های قدیمی، تابلوهای لوکس با طرح های کلاسیک، گلدسته ها و سرستون ها تزئینات پرطرفدار این سبک محسوب می شوند. ابزار و وسایل ساخته شده از طلا، نقره، برنج و برنز نیز دیگر گزینه های مهم تزئینات هستند که اغلب در مورد ظروف و محتوای ویترین ها به کار برده می شوند. اگرچه که سبک کلاسیک توجه بسیاری به تزئینات دارد، اما این بدان معنا نیست که از شلوغی و درهم تنیدگی این تزئینات بر روی دیوارها و بر روی زمین، حمایت می کند. اما وجود حداقل یک عنصر تزئینی لوکس در هر بخش از فضا، حائز اهمیت است.

تزئینات لوکس در سبک کلاسیک

نورپردازی:

در سبک کلاسیک نورها اغلب به شیوه ای غیر مستقیم و البته کم به کار می روند و تمایل چندانی به پر نور بودن فضا وجود ندارد. لوسترهای کلاسیک و پر زرق و برق، اغلب در وسط اتاق نصب می شوند و به تنهایی بار روشنایی را به دوش می کشند. چراغ های کوچک تر در بخش های دیگر نیز اغلب دارای نور کم، غیر مستقیم و ملایم هستند. نورهای رنگی نیز گزینه مطلوبی در این سبک طراحی به حساب نمی آیند و استفاده از نورهای ساده و زرد رنگ، رایج تر هستند.

درب و پنجره ها :

درب اصلی یک فضای داخلی با طراحی کلاسیک باید نشان دهنده سلطنت درون باشد. درب های قوسی شکل و شیاردار با قالب های ظریف، زیبایی درب را افزایش می دهند. این درها باید با دستگیره های پررنگ و پرآذین نگه داشته شوند تا ظرافت و زیبایی را به اوج برسانند. پنجره ‌های چوبی بزرگ نیز بر ظاهر یک فضای داخلی کلاسیک غالب هستند.

حال که با ویژگی عناصر اصلی طراحی داخلی در سبک کلاسیک آشنا شدیم، به سراغ معرفی چند نکته کلیدی دیگر درباره چیدمان و جزئیات می رویم:

فضای پذیرایی رسمی:

بر خلاف یک فضای مینیمال و مدرن، فضاهای غذاخوری و پذیرایی در سبک کلاسیک، باید رسمی و پیچیده باشند. بنابراین باید به سراغ وسایل کاربردی همراه با تقارن کلی رفت. لوکس بودن را نیز تا حد ممکن نباید فراموش کرد. استفاده از ظروف چینی لوکس و سطوح صیقلی، می تواند همه چیز را تکمیل کند.

نقطه کانونی در طراحی کلاسیک:

همانگونه که در قسمت های قبل اشاره کردیم، وجود نقطه کانونی در طراحی کلاسیک الزامی است. یک نقطه کانونی می تواند یک مجسمه بزرگ، یک شومینه یا یک هنر چوبی باشد که بر مکان مسلط می شود. هنگام ایجاد یک نقطه کانونی، باید در نظر گرفت که قرار است سایر لوازم جانبی مطابق با آن قرار گیرند. به عنوان مثال صندلی های چوبی بزرگ، در اطراف یک میز چوبی کنده کاری شده قرار می گیرند. زیرا گوشه ای که مجسمه کانونی نگهداری می شود، نباید بیش از حد شلوغ باشد.

پنهان کاری کمتر، جسارت بیشتر:

در سبک کلاسیک همه اقلام باید جسورانه و رسا و در جای خود در مقابل چشم قرار گیرند. نیازی به نگهداری وسایل در کابینت بالایی یا قرار دادن آن ها در بالکن پشتی نیست. این قطعات را می توان در اتاق نشیمن، اتاق خواب و هر جای دیگری قرار دارد. اما باید در عین حال تناسب آن ها با کلیت فضا را نیز حفظ کرد.

قاب گیری ابزار و وسایل:

در سبک کلاسیک، عکس ها، آینه ها، تابلوها نقاشی ها باید دارای قاب های دقیق و با زیبایی طراحی شده باشند. هیچ چیز بهتر از قاب های کلاسیک برای ایجاد حس سنتی در خانه وجود ندارد. قاب های چوبی یا قلب هایی ساخته شده از برنز و برنج با ساختاری پیچیده و ظریف می توانند گزینه های مناسبی باشند.

تزئین سازه ها در سبک کلاسیک:

در طراحی داخلی کلاسیک، باید بر ساختار اصلی اتاق نیز تمرکز کرد. قالب گیری و کنده کاری روی سقف، دیوراها و نرده ها از عناصر مهم این سبک طراحی هستند. برای خانه هایی که از قبل ساختاری مدرن داشته اند، می توان از کنده کاری های چوبی و دیوارهای خشک و گچی برای تنظیم طرح کلاسیک استفاده کرد. وجود ستون ها و تزئینات روی آن نیز می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.

توجه به عتیقه ها:

عتیقه‌ ها می‌توانند ظاهر نئوکلاسیک و سنتی را در فضای داخلی اضافه کنند. از اکسسوری‌ های قدیمی گرفته تا ستون ‌ها، نیم ‌تنه‌ های مرمری، کوزه ‌ها، ظروف چینی و سایر اقلام عتیقه، همه این ها می تواند در تزئینات مهم باشد.

توجه به آشپزخانه:

آشپزخانه ‌هایی با طراحی داخلی کلاسیک باید ترکیبی متنوع از رنگ ‌ها داشته باشند و از ترجیحات مدرن و مینیمالیستی فاصله بگیرند. در عوض، آشپزخانه باید دارای رنگ ‌های جواهری و برخی عناصر گرفته شده از مادر طبیعت باشد. قفسه های چوبی، با نورپردازی غیر مستقیم می تواند گزینه های مطلوبی باشد.

مزایا و معایب سبک کلاسیک در طراحی داخلی

تصمیم گیری درباره خانه خود را به چه سبکی طراحی کنید، کار آسانی نیست. با بسیاری از سبک‌ های مختلف معماری، که هر کدام ویژگی ‌های شخصی خود را دارند، تعیین این که کدام یک مناسب شما است، دشوار است. عوامل زیادی در تصمیم گیری برای انتخاب نوع سبک طراحی خانه وجود دارد. از جمله: بودجه و فضا. اینکه فضای مودر نظر چند طبقه است؟ آیا ایوان یا بالکن دارد؟ آیا تمایل بخ سبکی دارید که فضاهای باز را در بر بگیرد یا خانه ‌ای که با اتاق بیشتر محصور شده باشد، مورد علاقه شما است؟ و مهم ترین چقدر می خواهید هزینه کنید؟

شاید آشنایی با مزایا و معایب سبک کلاسیک از نظر طرفداران و مختلفان آن، بتواند شما را در تصمیم گیری، یاری کند. در ادامه به این مزایا و معایب می پردازیم:

  • مزایای طراحی کلاسیک
  • طراحی کلاسیک هرگز از مد نمی افتد و می تواند برای همیشه جذاب و زیبا بماند.
  • سبک کلاسیک بیانگر سلیقه غنی و ثروتمند کابردان خود است.
  • مبلمان در این سبک از چوب خالص طراحی شده اند و بادوام و مستحکم هستند.
  • به دلیل وجود ویژگی‌ ها و رنگ‌ های ظریف که موجب آرامش بخشی به فضا می شود، نیازی به تغییر مداوم دکوراسیون و طراحی داخلی در آن وجود ندارد.
  • معایب طراحی کلاسیک
  • طراحی خانه به سبک کلاسیک ممکن است گرانتر و پر هزینه تر از طراحی به دیگر سبک های موجود باشد.
  • برای افرادی که تمایل دارند تا فضای داخلی خانه، برای تغییر انعطاف ‌پذیر باشد، طراحی کلاسیک نمی تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا دارای ویژگی‌ ها و عناصر ثابتی است.
  • امکان استفاده از زنگ های متنوع و بازی با رنگ ها در این سبک وجود ندارد. زیرا طراحی کلاسیک مستلزم استفاده از رنگ های خالص، گرم با سایه های ظریف است.
  • المان ها در این سبک طراحی، نیاز به نگهداری بسیاری دارند که می تواند وقتگیر و پر هزینه باشد.

مزایا و معایب سبک کلاسیک

 


سوالات متداول

طراحی داخلی کلاسیک چیست؟

طراحی داخلی کلاسیک از سبک های دکوراسیون اروپایی و آمریکایی قرن های 17، 18 و 19 الهام گرفته شده است. این سبک شامل عناصری از خانه ‌های ساخته شده در دوران ویکتوریا، یونان باستان و روم باستان نیز هست که می تواند به فضای یک خانه مدرن اضافه گردد.

عناصر اصلی طراحی داخلی کلاسیک چیست؟

سبک طراحی داخلی کلاسیک از رنگ‌ های تند و گرم استفاده می‌ کند که با رنگ‌ های خنثی روی دیوارها، سقف‌ های حکاکی ‌شده، مبلمان سلطنتی و حجیم، با شکل‌ های گرد و خطوط منحنی همراه است و با عتیقه‌ جات قدیمی و تزئینات لوکس آراسته می شود و چیدمان آن بر اصل تقارن بنا شده است.

استفاده از چه چیزهایی در طراحی داخلی به سبک کلاسیک ممنوع است؟

وجود عناصر و المان های مدرن، می تواند هماهنگی و تناسب را در فضای کلاسیک بر هم بزند. رنگ های سرد و غیر خالص، پرده های کوتاه و ساده و چیدمان غیر رسمی، مواردی است که اغلب در سبک کلاسیک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

چرا سبک کلاسیک از محبوبیت بالایی برخوردار است؟

سبک کلاسیک به دلایلی چون ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ و هنر، ارتباط با طبیعت و همچنین لوکس و چشم نواز بودن، در همه ادوار تاریخی، از محبوبییت بسیاری برخوردار بوده است.

5/5 - (8 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:14:49+03:305 مارس 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم