متد های تدریس زبان انگلیسی – 5 روش تدریس زبان انگلیسی

Home>مقالات>متد های تدریس زبان انگلیسی – 5 روش تدریس زبان انگلیسی

متد های تدریس زبان انگلیسی – 5 روش تدریس زبان انگلیسی

این جمله را یقینا بارها بارها تا کنون شنیده اید که یادگیری زبان انگلیسی مهم است. اما چرا یادگیری هر زبان جدید و به خصوص انگلیسی، می تواند ایده خوبی باشد؟ یادگیری یک زبان جدید می تواند یک تجربه لذت بخش در هر سنی باشد. مردم به دلایل مختلف، مانند سفر یا کار، زبان ‌های جدید را یاد می‌ گیرند و مزایای این یادگیری می‌تواند فوق ‌العاده ارزشمند باشد. مطالعه یک زبان خارجی می تواند دانش فرهنگی را افزایش دهد و به افراد کمک کند هنگام سفر احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. همچنین این یک واقعیت است که یادگیری زبان دوم، عملکرد مغز را بهبود می بخشد. مطالعات نشان می ‌دهد افرادی که با بیش از یک زبان صحبت می‌ کنند حافظه، مهارت ‌های حل مسئله و تفکر انتقادی، تمرکز، توانایی انجام چند کار و مهارت ‌های شنیداری بهتری دارند. اما چرا در این میان اهمیت زبان انگلیسی دو چندان است؟

اهمیت زبان انگلیسی 

دلایلی متعددی برای اهمیت زبان انگلیسی وجود دارد. از جمله اینکه:

  • انگلیسی یک زبان جهانی است: حدود 1.75 میلیارد نفر در سراسر جهان به زبان انگلیسی در سطح مفیدی صحبت می کنند. این یعنی یک چهارم مردم دنیا! توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی فقط به معنای برقراری ارتباط با انگلیسی زبانان بومی نیست. امروزه مردم در سراسر دنیا زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود می شناسند و اگر بخواهید با هر فردی از هر کشور دیگری صحبت کنید، این احتمال وجود دارد که هر دوی شما انگلیسی صحبت کنید.
  • مطالعه زبان انگلیسی می تواند به شما در یافتن شغل کمک کند: انگلیسی زبان علم، هوانوردی، کامپیوتر، دیپلماسی و گردشگری است. دانستن زبان انگلیسی شانس شما را برای یافتن شغل خوب در یک شرکت چند ملیتی در کشور خود یا یافتن کار در خارج از کشور افزایش می دهد.
  • با زبان انگلیسی می توانید در تمام دنیا تحصیل کنید: از آنجایی که در کشورهای مختلف انگلیسی صحبت می شود، مدارس و دانشگاه های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که برنامه های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. اگر در سطح خوبی از آموزش زبان انگلیسی آکادمیک قرار دارید، فرصت های زیادی برای شما وجود دارد که بتوانید یک مدرسه و دوره متناسب با نیاز خود پیدا کنید. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان در کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان، ایالات متحده و استرالیا واقع شده اند. برای کسب موقعیت در یکی از این دانشگاه های معتبر، خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به زبان انگلیسی بسیار مهم است.
  • انگلیسی زبان صنعت رسانه است: اگر انگلیسی صحبت می کنید، دیگر نیازی به ترجمه و زیرنویس ندارید و می توانید به راحتی از کتاب ها، آهنگ ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود لذت ببرید.
  • انگلیسی زبان اینترنت است: انگلیسی همچنین یک زبان آنلاین بسیار مهم است که بیشترین درصد محتوای موجود در اینترنت به این زبان نوشته شده است. علاوه بر این، برخی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان در کشورهای انگلیسی زبان مستقر هستند.
  • انگلیسی به شما در درک زبان های دیگر کمک می کند: به طور کلی، انگلیسی یکی از ساده ترین زبان ها برای یادگیری با الفبای ساده است و به محض تسلط بر زبان انگلیسی، توانایی ها و تمرین هایی را خواهید داشت که قبلا نداشتید. این مهارت ها می تواند به هر زبان دیگری که یاد بگیرید منتقل می شود.
  • سفر با دانش زبان انگلیسی بسیار آسان تر خواهد بود: حتی اگر در کشوری هستید که انگلیسی زبان رسمی نیست، احتمال اینکه انگلیسی همچنان به عنوان ابزاری برای ارتباط یا کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد، وجود دارد.

اهمیت زبان انگلیسی 

5 روش تدریس زبان انگلیسی

بر اساس تحقیقات، زبان شناسان نشان داده اند که بهترین روش برای همه افراد در همه زمینه ها وجود ندارد و هیچ روش آموزشی حتما برتر از روش های دیگر نیست! همچنین، همیشه، به کار بردن روش یکسانی برای همه یادگیرندگانی که اهداف، محیط ها و نیازهای یادگیری متفاوتی دارند، ممکن یا حتی مناسب نیست. پس یک استاد یا مدرس خوب  ذاتا لازم نیست که فقط از یک روش استفاده کند و طبق یک قانون و مسیر پیش برود.  بلکه ممکن است هر مدرس روش های آموزشی منحصر به فرد خود را داشته باشد.

یک معلم زبان حرفه‌ ای و با تجربه، همیشه رویکردهای ترکیبی را  اتخاذ می کند و درمورد مناسب‌ ترین تکنیک ‌ها تصمیم می‌گیرد و مناسب ‌ترین روش را برای اهداف خاص، سبک یادگیری و زمینه یادگیری زبان‌ آموزان خود، به کار می‌گیرد. روش های آموزش زبان انگلیسی به ویژه در چند سال گذشته به سرعت توسعه یافته است. به عنوان یک زبان آموز، مدیر آموزش یا معلم، درک روش ها و تکنیک های مختلف بسیار مهم است.

طبق تحقیقات و اطلاعات جمع آوری شده توسط روانشناسان و زبان شناسان، روش های بسیاری برای آموزش وجود دارد که بیشتر مدرسان  طبق آن عمل می کنند تا بهره برداری بیشتری از کلاس و زبان آموزان خود داشته باشند. آموزش زبان، روش ها و پارادایم های مختلفی دارد که در ادامه به موثر ترین و محبوب ترین آن ها، یعنی روش هایی که روش هایی که بیشتر استفاده می شوند و مورد تایید محققان و زبانشناسان هستند، می پردازیم:

1.روش مستقیم:

در روش مستقیم، کلیه تدریس ها به زبان مقصد انجام می شود، ترجمه کردن مطالب و صحبت ها، در کلاس مجاز نیست و تمرکز، به جای گرامر، به شدت بر روی صحبت کردن یا مکالمه قرار دارد. این امر، روش مستقیم را به یک استراتژی بسیار دانش آموز محور تبدیل می کند که در سال های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در این روش، دانش آموزان قرار است زبان مقصد را به طور طبیعی و غریزی بیاموزند، به همین دلیل است که روش مستقیم “رویکرد طبیعی” نیز نامیده می شود. اشتباهات همانطور که در کلاس اتفاق می افتد اصلاح می شوند و معلمان استفاده صحیح از زبان را با استفاده از مجید، تقویت می کنند.

این روش خصوصا در هنگام آموزش آنلاین زبان انگلیسی، مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بسیاری از کلاس های مجازی، از معلمان می خواهند که فقط در طول کلاس به زبان انگلیسی صحبت کنند. با این حال، روش مستقیم، به دلایل روانشناختی مانند عدم وجود خلاقیت در ذهن مدرس و تنوع کم آن، همیشه نمی تواند موثر و مفید واقع شود و بازدهی آن بیشتر در مورد سطوح بالای زبان آموزان و نه افراد مبتدی، قابل توجه است.

2.روش آموزش زبان ارتباطی:

آموزش زبان ارتباطی شاید محبوب ترین روش در بین روش های آموزش انگلیسی باشد. این متد بیشتر بر توانایی زبان ‌آموزان در برقراری ارتباط در زمینه‌ های زندگی واقعی تاکید می ‌کند و آن ها یاد می‌ گیرند که چگونه درخواست دیگران را پاسخ دهند، چیزها را توضیح دهند و یا احساسات خود را بیان کنند. این روش نیز، کمتر به دقت در دستور زبان یا گرامر اهمیت می دهد و در عوض، بیشتر بر روان بودن صحبت و مکالمه  متمرکز است. در واقع، در این روش از گفت گو های روزمره استفاده می شود و هدف اصلی این است که زبان آموز، از طریق شنیدن، جملات را بفهمد و آن ها را تقلید کند.

این روش، خصوصا درباره زبان آموزان مبتدی، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما از آن جا که تمرکز کمی بر گرامر دارد، سایر مهارت های زبانی فرد را به خوبی تقویت نمی کند. خصوصا اینکه تقلید کردن به تنهایی، نمی تواند زبان آموز را برای قرار گرفتن در جهان واقعی پر از اتفاقات و مکالمات پیش بینی نشده، آماده کند.

3.روش یادگیری مبتنی بر وظیفه-پرسش:

این استراتژی آموزشی به شدت بر استقلال و فردیت دانش آموزان تاکید داشته و یک رویکرد مدرن است که به طور گسترده، خصوصا در مدارس سراسر جهان، گسترش یافته است. اینگونه تصور می شود که هنگامی که معلم با طرح سوال و حل مسائل، نقش یک تسهیل کننده یادگیری را ایفا می کند، انگیزه دانش آموزان و مشارکت آن ها در کارها و پروژه ها افزایش می یابد. یکی از روش های مشابه، متد میز گرد است که می تواند در صحبت کردن دانش آموزان موثر واقع شود. به نحوی که مدرس در طول زمان ساکت است و تنها هربار پروژه یا موضوعی به زبان آموزان می سپارد تا درباره آن تحقیق کرده و سپس  در کلاس میز گرد درباره آن صحبت کنند. مدرس نیز اشکلات و نواقص را به آن ها گوشزد می کند.

4.پاسخ فیزیکی:

روش پاسخ فیزیکی، امروزه به یکی از رویکردهای بسیار محبوب تبدیل شده است که در آن زبان آموزان با حرکاتی مانند تقلید، اشاره، یا نمایش زبان و پانتومیم، به معلم واکنش نشان می‌ دهند. به عنوان مثال، معلم و زبان آموزان ممکن است در هنگام یادگیری کلمه “غمگین” اخم های مبالغه آمیزی داشته باشند و وانمود کنند که در حال گریه هستند. این روش بر این باور است که آموزندگان، زبان مقصد را به جای تجزیه و تحلیل، از طریق پاسخ فیزیکی به بهترین شکل یاد خواهند گرفت. روش پاسخ فیزیکی، اغلب در آموزش های آنلاین انگلیسی و یا در کلاس های زبان آموزان مبتدی استفاده می شود، زیرا نه تنها به دانش آموزان کمک می کند تا واژگان را به خاطر بسپارند، بلکه خروجی انرژی آن ها را نیز افزایش می دهد و به آن ها کمک می کند تا هنگام نشستن طولانی مدت متمرکز بمانند.

5.رویکرد گردآوری و پیوند غیر اصولی:

بسیاری از معلمان از مجموعه رویکردهای انسان گرایانه و رویکردهای ارتباطی و همچنین بسیاری دیگر از استراتژی های آموزشی برای زبان آموزان استفاده می کنند. رویکردهای انسان گرایانه اشاره به هرگونه خلاقیت و متدهایی دارد که بتواند دانش آموزان را جذب کند. یک راه عالی برای ترکیب یا توسعه روش های تدریس این است که مدرس با استفاده از یک دفترچه که در آن نظرات را یادداشت می‌ کند، به روش طوفان فکری، به این بی اندیشد که چگونه می‌ تواند روش ‌ها یا متدهای خاصی را ایجاد کرده یا آن ها در صورت لزوم آن ها را تغییر دهد. این کار مستلزم آن است که مدرسان به طور مکرر در مورد سبک تدریس خود فکر کنند و همواره اقتضائات و ضروریات کلاس و دانش آموزان خود را در نظر بگیرند. مدرسان در این شیوه تدریس، می توانند متناسب با سطح زبان آموزان و توانایی آن ها و همچنین شرایط سنی و ویژگی های شخصیتی آن ها، روش های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و آن ها را به شیوه ای دارای نظم و کاربردی، استفاده کنند.

5 روش تدریس زبان انگلیسی

شیوه های آموزش زبان انگلیسی

لیست سبک های آموزش زبان، به موارد بالا ختم نمی شود. زیرا هر مدرسی می تواند روش مورد علاقه خود را از میان موارد ذکر شده در بالا بیابد، چندین استراتژی را برای آموزش دانش آموزان خود ترکیب کند، یا روش ها و تکنیک های تدریس  خود را توسعه داده و حتی ابداع کند. باید توجه داشت که معلم می تواند روش های منحصر به فرد خود را خلق کند و به کمک آن ها بازدهی آموزشی خود را افزایش دهد. هر مدرس، برای ابداع تکنیک های مدنظر خود به چند نکته بسیار تاثیر گذار، باید توجه داشته باشد:

مربیان هموراه استراتژی ‌های آموزشی جدیدی را امتحان می ‌کنند تا دانش‌آموزان خود را سرپا نگه دارند و آن ها را برای یادگیری هیجان‌زده کنند. اگرچه برخی از روش ها شکست خورده اند، اما برخی دیگر کاملا مؤثر بوده اند. پیش از ابداع یک روش جدید، لازم است چندین روش آزمایش شده توسط معلمان برای جالب نگه داشتن کلاس خود را بررسی کنید و ابتدا به بررسی و امتحان آن ها بپردازید.

سعی کنید از حرکات و نمایش، در آموزش های خود استفاده کنید. داشتن ذهنی خلاق یکی از مهم ترین مهارت های یک مدرس است. از خود ایده های جدید خلق کنید تا هیجان زبان آموزان را برانگیزانید و آن ها را تشویق به یادگیری کنید.

برنامه های درسی لازم نیست شامل برگه ها یا سخنرانی هایی باشد که در طی آن دانش آموزان بارها و بارها می نشینند و یادداشت برداری می کنند. سعی کنید خارج از چارچوب فکر کنید و کلاسی را برنامه ریزی کنید که کاملا غیرعادی است. یک سخنران مهمان دعوت کنید، به یک سفر میدانی بروید یا در فضای باز به آموزش بپردازید. وقتی چیزی جدید و متفاوت را امتحان می ‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که دانش ‌آموزان شما پاسخ مثبت دهند. هنگام برنامه ریزی برای درس، سعی کنید با معلم دیگری همکاری کنید یا دانش آموزان خود را به یک سفر میدانی مجازی ببرید و یا حتی هر روز یکی از آن ها دستیار یا به عنوان معلم در تدریس خود شریک کنید. آموزشی که دانش آموزان را درگیر می کند، موثرترین شیوه آموزش است.

سعی کنید میان دانش آموزانتان و آنچه می آموزند، ارتباطی واقعی ایجاد کنید. این کار به آن ها درک بهتری به آن ها می دهد که چرا باید آنچه را که شما آموزش می دهید، یاد بگیرند. اگر دائما از شما بپرسند که چرا باید چیزی یاد بگیرند و شما همیشه با “چون” پاسخ می دهید، به زودی اعتبار خود را از دست خواهید داد. در عوض، سعی کنید به آن ها پاسخی واقعی بدهید، مانند: “شما در مورد پول یاد می گیرید، زیرا در دنیای واقعی، باید بدانید که چگونه غذا بخرید و قبض های خود را بپردازید.” با دادن پاسخی سرراست، به آن ها کمک می کنید بین آنچه در کلاس یاد می گیرند و نحوه استفاده از این اطلاعات در آینده ارتباط برقرار کنند.

معلم خوب بودن، شغل مهمی است، اما این بدان معنا نیست که همیشه باید در کلاس جدی باشید. سعی کنید کمی شل شوید و بپذیرید که دانش آموزان شما ممکن است علایق و سبک های یادگیری متفاوتی نسبت به شما داشته باشند. اشکالی ندارد که گاهی به خودتان بخندید و کمی لذت ببرید. ممکن است متوجه شوید که دانش آموزان شما زمانی که کمی آرام تر هستید علاقه بیشتری نشان می دهند. خصوصا اگر زبان آموزان شما، بچه های کم سن و سالی باشند، این موضوع از اهیمت بیشتری برخوردار است. نزدیک شدن به آن ها و هر ازگاهی پا به دنیای هیجاناتشان گذاشتن، کار سخت اما بسیار تاثیرگذاری است.

یکی از استراتژی ‌هایی که معلمان آن را موثر تشخیص داده‌ اند، این است که به دانش ‌آموزان خود این توانایی را می‌ دهند که در هنگام یادگیری، خودشان انتخاب کنند. انتخاب می تواند یک انگیزه قوی باشد، زیرا به تقویت علاقه و استقلال دانش آموزان کمک می کند. دفعه بعد که در حال برنامه ریزی برای یک فعالیت هستید، سعی کنید یک تابلو انتخاب کنید. یک تابلوی تیک تاک چاپ کنید و 9 کار مختلف را برای دانش‌ آموزان بنویسید تا آن ها را کامل کنند. هدف این است که هر دانش آموز سه وظیفه را پشت سر هم انتخاب کند.

فرقی نمی کند 5 ساله باشید یا 25 ساله، انجام یک بازی می تواند سرگرم کننده باشد. بازی ها همچنین یک راه عالی برای جالب نگه داشتن درس ها هستند. اگر دانش ‌آموزان شما نیاز دارند کلمات املای خود را به خاطر بسپارند، یک مسابقه املایی برگزار کنید. مسابقه ‌ای که در آن شرکت ‌کنندگان با املای اشتباه یک کلمه حذف می ‌شوند. بازی ها یادگیری را سرگرم کننده می کنند و در ماندگار شدن مطالب در ذهن دانش آموزان بسیار موثر اند.

مرور مطالب کلاس مناسب و ضروری است، اما سعی کنید آن را کلمه به کلمه تکرار نکنید، زیرا این کار باعث می شود که برای دانش آموزان جذابیت کمتری داشته باشد. دفعه بعد که نیاز به مرور مطالب داشتید، سعی کنید یک بازی مروری انجام دهید که در طی آن اطلاعات را به گونه ای ارائه کنید که با اولین باری که به دانش آموزان آموزش دادید، متفاوت باشد. استراتژی 3-2-1 روشی سرگرم کننده برای مرور و تکرار نکردن مطالب است. برای این فعالیت، دانش ‌آموزان یک هرم را در دفترچه ‌های خود ترسیم می ‌کنند و سه چیز را یادداشت می‌ کنند، دو چیز که فکر می ‌کردند جالب است و یک سوال که هنوز دارند.

شیوه های آموزش زبان انگلیسی

دوره زبان انگلیسی

از مهم ترین خصوصیت های یک مدرس عدم سختگیری است. اینکه بخواهید از همان ابتدا، کار را با کلمات سخت و نامانوس انگلیسی شروع کنید، کار عاقلانه ای نیست. این موضوع در یک کلاس تازه کار باعث می شود دانش آموز احساس کند شما از فضا آمده اید و اعتماد بنفسش را از دست بدهد و این موضوع همه تلاش های آتی شما را از بین خواهد برد به همین دلیل مجتمع فنی نیاوران با برترین اساتید حال حاظر با بهترین روش تدریس در دوره های آموزش زبان انگلیسی این امکان را فراهم میکند تا هر آنچه لازم است بیاموزید.

5/5 - (7 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:14:56+03:301 مارس 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم