معرفی نرم افزار اسکچاپ

Home>مقالات>معرفی نرم افزار اسکچاپ

معرفی نرم افزار اسکچاپ

اسکچاپ چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟ در دنیای امروز معمولا برای هر رشته، نرم افزار خاصی وجود دارد که استفاده از آن موجب سهولت و افزایش سرعت کار می شود. اسکچاپ(Sketchup)  نیز یکی از همان نرم افزارهای کاربردی است که برای چند رشته کاربرد دارد، یکی از آن رشته ها معماری است. در این مقاله به اسکچاپ و کاربردها، مزایا، محیط گرافیکی و تمام ویژگی های این نرم افزار محبوب و کاربردی خواهیم پرداخت. حالا بریم که با این نرم افزار فوق العاده آشنا شویم.

اسکچاپ چیست؟

در این بخش می خواهیم به زبانی ساده اسکچاپ را تعریف کنیم. نرم افزار اسکچاپ یک نرم افزار در زمینه ی ایجاد طرح های سه بعدی است. شما می توانید با اسکچاپ طرح های سه بعدی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ایجاد نمایید. همچنین این نرم افزار به راحتی قابل یادگیری است و برخلاف برخی از نرم افزارهای سه بعدی، پیچیدگی چندانی ندارد. در اسکچاپ فقط با استفاده از چند دستور ساده می توانید یک پلان را طراحی و سپس به راحتی طرح سه بعدی خود را ایجاد و به نمایش بگذارید. این نرم افزار فوق العاده به شما کمک می کند که همانند یک طراح حرفه ای، پلان های بسیار زیبایی را طراحی کنید و با قابلیت سه بعدی سازی ای که این برنامه دارد، زیباترین و شکیل ترین طرح ها را ایجاد نمایید. با اسکچاپ شما می توانید به راحتی بر روی پروژه ی خود زوم کنید و آن را به همراه جزئیات بسیار دقیق آن ایجاد و پیاده سازی کنید. برنامه ی اسکچاپ برخلاف سایر نرم افزارهای سه بعدی ساز، نیاز کمتری به منابع سیستم دارد و در سیستم های ضعیف نیز قابل اجرا است.

تاریخچه ی اسکچاپ

نرم افزار اسکچاپ در سال 1999 توسط شرکت Last@ (ات لست) تولید شد. در سال 2006 و پس از گذشت هفت سال از ارائه اولین نسخه ی این نرم افزار،  مالکیت این نرم افزار به گوگل داده شد. اما طولی نکشید که در ژوئن سال 2012 شرکت تریمبل (trimble) آن را از گوگل خریداری و امتیاز آن به این شرکت واگذار گردید.  پس از آن تاکنون شرکت تریمبل مالک این نرم افزار بوده و آن را توسعه داده است. شرکت تریمبل نرم افزار اسکچاپ را به نرم افزاری بسیار قدرتمند و کاربردی در زمینه ی ارائه ی مدل های سه بعدی تبدیل کرده است. نرم افزار اسکچاپ با هر بروزرسانی ضعف های آن مرتفع می گردد و به طبع کیفیت و امکانات آن نیز بیشتر می گردد. در حال حاضر که در حال نگارش این مقاله هستیم، آخرین نسخه ی ارائه شده نرم افزار اسکچاپ، نسخه ی SketchUp Pro 2022 v22.0.354 Win/Mac + V-ray 6.00.01 + Portable است. این نرم افزار دارای پلاگین هایی نیز می باشد که پس از نصب برنامه می توانید پلاگین ها را جداگانه دانلود کنید و به اسکچاپ اضافه کنید.

تاریخچه ی اسکچاپ

کاربرد اسکچاپ در رشته های مختلف

نرم افزار اسکچاپ در رشته های مختلفی کاربرد دارد، از جمله ی این رشته های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد اسکچاپ در معماری

یکی از رشته هایی که نرم افزارهای زیادی برای آن وجود دارد، رشته ی معماری است. معروف ترین نرم افزار در حوزه ی معماری اتوکد است و پس از اتوکد، اسکچاپ پرطرفدارترین نرم افزار حوزه ی معماری است. همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نرم افزار اسکچاپ، مختص طراحی مدل های سه بعدی است. این قابلیت در بین معماران طرفداران زیادی دارد. معماران به جای این که برای ساخت ماکت ساختمان، از طرح های فیزیکی استفاده کنند، می توانند به راحتی در این نرم افزار طرح ها و مدل های سه بعدی خود را ایجاد نمایند.

قابلیت های نرم افزار اسکچاپ

این نرم افزار قابلیت های فوق العاده ای دارد. شما با Sketchup می توانید، طرح های سه بعدی از اشیای مختلف مانند: خانه، کشتی،سفینه فضایی، کارخانه و … ایجاد و حتی آن ها را رنگ آمیزی کنید. طراحی چنین طرح های سه بعدی فوق العاده در اسکچاپ به لطف داشتن قابلیت های بی نظیری است که این نرم افزار دارد، حال در ادامه ی مقاله به صورت کلی مهم ترین قابلیت های این نرم افزار محبوب را مرور می کنیم.

  • قابلیت تبدیل دو بعدی به سه بعدی
  • قابلیت ساخت انیمیشن برای طرح های سه بعدی
  • امکان وارد کردن تصاویر به محیط نرم افزار
  • امکان ارائه گزارش کلی درباره طرح یا پروژه
  • ساخت مدل در کمترین زمان ممکن
  • قابلیت وارد کردن مدل ها در Google map
  • امکان اضافه کردن اطلاعات به پروژه
  • پشتیبانی از فایل های با فرمت های: 3D,DWG,DXF
  • امکان استفاده از متن، رنگ و ایجاد سایه با ابزارهایی که این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد.
  • امکان مشاهده کردن محیط داخلی طرح های سه بعدی ایجاد شده در محیط نرم افزار
  • قابلیت گرفتن خروجی با فرمت های مختلف از جمله: PNG,JPEG,TIFF و…
  • امکان قرار دادن نام تجاری و آرم های مختلف بر روی مدل هایی که ایجاد می کنید

ویژگی های نرم افزار اسکچاپ

مدل سازی اصولی و دقیق

با استفاده از نرم افزار اسکچاپ می توانید مدل های خود را براساس دقیق ترین ابعاد و اندازه گیری ها پیاده سازی کنید. کاربرد اسکچاپ تنها به مدلسازی تقریبی و شماتیک ختم نمی شود، بلکه شما پس از ساخت مدل در این نرم افزار می تواند از مدل خود نقشه های دقیقی را ایجاد کنید.

مدلسازی آسان و سریع

اسکچاپ با بهره گیری از ابزاری به نام Push/Pul Tool ، باعث ایجاد تحول در عرصه ی مدلسازی سه بعدی شد. شما با استفاده از این ابزارها که از آن ها نام بردیم می توانید تنها با کشیدن سطوح به وسیله ی ماوس، به آن ها ارتفاع بدهید و یا حجم مدل خود را افزایش یا کاهش دهید. همین قابلیت باعث سرعت بخشیدن به روند طراحی با این نرم افزار فوق العاده می شود

ویژگی های نرم افزار اسکچاپ

افزونه و پلاگین های تخصصی

مدل سازی با اسکچاپ بسیار آسان و سریع است. اما در عین حال دارای پلاگین های بسیار قدرتمندی است که با بهره گیری از آن ها می توانید، پیچیده ترین مدلسازی ها را انجام دهید. شاید یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده بسیاری از طراحان و سه بعدی کاران حرفه ای به این نرم افزار روی بیاورند، همین پلاگین های قدرتمند آن باشد، که کار را برای طراحان بسیار آسان می کنند.

خروجی با کیفیت در اسکچاپ

با استفاده از پلاگین های وی ری و اینسکیپ که برای اسکچاپ می باشند، می توانید از این نرم افزار رندرهای با کیفیتی را در قالب عکس یا انیمیشن بگیرید. هرچند ممکن است که رندرهایی که با اسکچاپ گرفته می شود نسبت به اتوکد کیفیت پایین تری داشته باشد، اما در کل کیفیت آن قابل قبول است.

دسترسی راحت به آبجکت های سه بعدی

با استفاده از اسکچاپ شما با محدودیت آبجکت های آماده مواجه نخواهید شد. زیرا اسکچاپ یکی از کامل ترین منابع مدل های سه بعدی را دارا می باشد و شما می توانید به صورت کاملا رایگان از آن ها استفاده کنید.

محیط نرم افزاری ساده

یکی از مهم ترین مزایای اسکچاپ رابط کاربری بسیار ساده و کاربر پسند آن است. قابلیت استفاده ی آسان از ابزاری که در این نرم افزار برای طراحی های گرافیکی وجود دارد، باعث محبوبیت بسیار زیاد این برنامه در بین معماران  و طراحان شده است. همچنین این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارهای سه بعدی ساز حجم کمتری دارد که این نیز یکی از مزایا و نقاط قوت این نرم افزار محبوب به حساب می آید. شما با ضعیف ترین سیستم ها هم می توانید از اسکچاپ استفاده کنید.

هماهنگی و ارتباط با سایر نرم افزارها

اسکچاپ ارتباط بسیار خوبی با سایر نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی دارد. شما می توانید به راحتی طرح های خود را از اتوکد وارد اسکچاپ کنید. همچنین می توانید خطوط دو بعدی طرح ها را به احجام سه بعدی تبدیل نمایید. سپس می توانید مدل خود را وارد سایر نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی مانند: تری دی مکس کنید و در انتها برای ساخت انیمیشن و یا رندرگیری آن را وارد نرم افزار لومیون کنید.

اسکچاپ یا اتوکد(AutoCAD)؟

از نرم افزار اتوکد می توان برای ایجاد مدل های دو و سه بعدی استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر مناسب رشته های مهندسی عمران، مکانیک و معماری است. نرم افزار اسکچاپ بیشتر برای ساخت طرح های سه بعدی و رندر اولیه ی اشیا استفاده می شود. کار کردن با نرم افزار اسکچاپ نسبت به اتوکد راحت تر است. همچنین محیط اسکچاپ نیز نسبت به اتوکد خلوت تر است. اما اتوکد(دوره اتوکد) نسبت به اسکچاپ قابلیت رندرینگ سریع تر و بهتری را دارد.

نقاط قوت نرم افزار اسکچاپ

اسکچاپ دارای دو نسخه ی رایگان و پرو است. که طبیعتا نسخه ی پرو امکانات و قابلیت های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. برای افرادی که تازه وارد عرصه ی طراحی سه بعدی شده اند، استفاده از این نرم افزار توصیه می شود. زیرا هم محیط گرافیکی ساده ای دارد و هم یادگیری و کار کردن با آن آسان تر است. حتی تازه کار ترین و کم دانش ترین طراح ها هم میتوانند از این نرم افزار استفاده کنند. محیط سه بعدی این نرم افزار منبعی عالی برای طراحانی است که قصد دارند مدل ها و نمادهای فراوانی را در اختیار داشته باشند و بهترین طرح ها را خلق کنند.

نقاط قوت نرم افزار اسکچاپ

یادگیری اسکچاپ سخت است یا آسان؟

این ممکن است سوال افرادی باشد که تاکنون با این نرم افزار کار نکرده اند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یادگیری این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزار های سه بعدی ساز، بسیار راحت تر است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم این نرم افزار محیط ساده ای دارد، بنابراین اگر شما برای نخستین بار است که قصد دارید از این برنامه استفاده کنید، با کمی تلاش می توانید به سرعت کار با این نرم افزار را یاد بگیرید و به صورت کامل بر آن مسلط شوید. دوره های بسیار خوبی برای یادگیری این نرم افزار فوق العاده وجود دارد که شما در صورت نیاز می توانید با تهیه ی آن دوره ها، اسکچاپ را یاد بگیرید.

دوره اسکچاپ

یادگیری نرم  افزارهای گرافیکی همانند اسکچاپ، لازمه موفقیت شما در رشته ی معماری است. نرم افزارهای سه بعدی ساز زیادی برای رشته ی معماری وجود دارد که هرکدام از این برنامه ها قابلیت های متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهند. اما از بین این نرم افزارها اسکچاپ یک نرم افزار سریع، کم حجم و کامل است. کار کردن با اسکچاپ باعث می شود که طراحی شما سریع تر انجام شود که نتیجه ی آن افزایش بهره وری شما می شود. مدلسازی سه بعدی در اسکچاپ ارتباط کاری بین کارفرما و طراح را وسعت می بخشد و شما با ارائه ی طرح های جذاب توسط نرم افزار اسکچاپ می توانید به بهترین نحو ممکن ایده های طراح را پرزنت نمایید.  اگر معمار یا طراح سه بعدی هستید و تاکنون با اسکچاپ کار نکرده اید، این نرم افزار به شما پیشنهاد می شود زیرا شما با اسکچاپ می توانید در کم ترین زمان، طرح های خود را سه بعدی و ارائه کنید حال اگر دوست دارید در دوره یادگیری اسکچاپ شرکت کنید میتوانید با مشاورین مجتمع فنی نیاوران در ارتباط باشید

5/5 - (10 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:15:12+03:3026 فوریه 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم