پریماورا چیست؟

Home>مقالات>پریماورا چیست؟

پریماورا چیست؟

پریماورا چیست؟

پریماورا با نام لاتین Primavera، نرم افزاری کاربردی در حوزه مدیریت و کنترل پروژه است که توسط شرکت Oracle Corporation توسعه یافته و در اختیار مدیران پروژه قرار گرفته است. از آن جایی که این نرم افزار، ابزارها و قابلیت های پیشرفته ای در اختیار کاربران قرار می دهد، در بسیاری از پروژه های تولیدی، ساخت و ساز، هوا فضا، نظامی، تاسیسات، پروژه های نفتی و… به منظور مدیریت زمان پروژه، مدیریت ریسک پروژه و همچنین مدیریت هزینه های پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

پریماورا در چندین نسخه به جهانیان ارائه شده است که در حال حاضر آخرین نسخه آن Primaver P6 می باشد. این نرم افزار، نرم افزار مورد علاقه مهندسان صنایع، برنامه ریزان، مدیران پروژه های ساخت و ساز و… می باشد؛ چرا که با استفاده از پریماورا، می توانند به راحتی فعالیت های یک پروژه را تعریف کنند، برای پروِژه های مختلف زمان بندی مناسب ایجاد کنند و در نهایت روند پیشرفت یک پروژه را مدیریت کنند.

از دیگر امکاناتی که پریماورا برای کاربران فراهم می سازد، می توان به مدیریت منابع اشاره کرد. مدیریت منابع صرفا شامل مدیریت هزینه نمی شود، بلکه شامل مدیریت نیروی انسانی، مدیریت تجهیزات، مدیریت مواد اولیه و… می شود. همچنین Primavera این امکان را به کاربران خود می دهد تا تمامی مدارک، اطلاعات و پرونده ها را به بهترین شکل سازماندهی، ثبت و مدیریت کنند. از این رو مدیران پروژه می توانند به راحتی روند پیشرفت پروژه را تحلیل کنند و در صورت نیاز گزارش کامل از تمامی مراحل پروژه ارائه دهند.

به طور کلی، مدیران پروژه می توانند بعد از گذراندن دوره آموزش پریماورا ، بهترین توالی را برای فعالیت های یک پروژه با در نظر گیری منابع، مدت زمان انجام پروژه و سایر المان های مهم در روند یک پروژه، ارائه دهند و یک پروژه را به صورت کامل کنترل و مدیریت کنند. در ادامه به معرفی هرچه بهتر این نرم افزار، کاربردها و ویژگی های آن می پردازیم

تاریخچه نرم افزار پریماورا

برای اولین بار نرم افزار قدرتمند پریماورا، در آمریکا توسط  Joel Koppelman و Dick Faris در شرکتی با نام Primavera systems به جهانیان در سال 1983 ارائه شد. در ابتدا این نرم افزار با هدف مدیریت پروژه های ساخت و ساز، ارائه شد که پس از گذشت چندین سال نسخه ای جدید از آن در سال 1998 با هدف مدیریت و کنترل انواع پروژه ها به جهانیان ارائه شد که با استقبال بسیار زیادی روبه رو شد. تفاوت این نسخه جدید، در مقایسه با نسخه اولیه آن، در تحت سرور بودن نسخه جدید پریماورا بود.

پس از گذشت حدود هفت سال از ارائه آخرین نسخه نرم افزار پریماورا، شرکتی با نام Oracle Corporation پریماورا را خریداری کرد و نرم افزار پریماورا به دسته نرم افزارهای این شرکت افزوده شد که این امر منجر به ورود پریماورا به بازار جهانی شد. پس از خرید پریماورا توسط شرکت Oracle Corporation، همچنان قابلیت ها و امکانات نرم افزار پریماورا ارتقا یافت و فضای گسترده تری برای مدیریت و کنترل پروژه ایجاد شد. امروزه آخرین نسخه پریماورا با نام Primavera P6 با قالیت ها و امکانات شگفت انگیز در دسترس مدیران پروژه قرار دارد.

تاریخچه Primavera

ویژگی های پریماورا (P6)

نرم افزار پریماورا P6، به علت ویژگی ها و قابلیت هایی که دارد، به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای حوزه مدیریت و کنترل پروژه تبدیل شده است. در این قسمت سعی داریم مهمترین ویژگی های نرم افزار پریماورا P6 را معرفی کنیم تا بتوانید هر چه بهتر با این نرم افزار کاربردی آشنا شوید…

مدیریت منابع:

از جمله مهترین فعالیت هایی که در روند کنترل و مدیریت یک پروژه وجود دارد، مدیریت منابع و همچنین استفاده بهینه از منابع می باشد. زمانی که صحبت از مدیریت منابع می شود، منظور مدیریت تمامی منابع همچون منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات، مواد اولیه و… می باشد. در واقع با استفاده از نرم افزار پریماورا P6 می توان تمامی منابع را به خوبی مدیریت کرد و از تمامی منابع به صورت بهینه استفاده کرد.

برنامه ریزی پروژه:

از دیگر ویژگی های نرم افزار پریماورا، می توان به امکان برنامه ریزی برای پروژه و همچنین در نظر گیری اهداف هفتگی، ماهانه و یا سالانه اشاره کرد. در واقع این ویژگی به مدیران پروژه، این امکان را می دهد تا برنامه های جزئی و کلی ارائه دهند و به گونه ای پیشرفت روند پروژه را با برنامه ریزی، مدیریت کنند.

مدیریت زمان:

از جمله ویژگی های مهم نرم افزار پریماورا، مدیریت زمان و زمان بندی صحیح تمامی فعالیت در طول بازه شروع تا پایان یک پروژه می باشد. در نرم افزار پریماورا سناریوهای زمان بندی مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع پروژه، مدیر پروژه زمان بندی مناسب برای پروژه را انتخاب و از آن استفاده می کند.

کنترل هزینه:

با استفاده از نرم افزار پریماورا می توان هزینه های تخصیص داده شده به تک تک فعالیت ها را کنترل و مدیریت کرد. در واقع نرم افزار پریماورا این امکان را به کاربر می دهد تا با تخمین هزینه های فعالیت های یک پروژه، هزینه نهایی برای انجام یک پروژه را تخمین زند و در طول روند پروژه از شروع تا پایان، هزینه ها را کنترل و مدیریت کند.

مدیریت ریسک:

از دیگر ویژگی های نرم افزار پریماورا که باعث محبوبیت این نرم افزار در میان مدیران پروژه شده است، می توان به امکان مدیریت ریسک در آن اشاره کرد. در واقع با استفاده از پریماورا می توانید شرایط و خطرات احتمالی که ممکن است در روند پروژه رخ دهد را به بهترین شکل مدیریت کنید و از امکان رخداد آن مطلع باشید.

تحلیل عملکرد:

مدیران یک پروژه می توانند با استفاده از نرم افزار پریماورا، عملکرد یک پروژه را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند. همچنین پریماورا قابلیت گزارش دهی و ارائه داشبوردهای سفارشی شده را به کاربران می دهد تا بتوانند عملکرد یک پروژه و پیشرفت آن را به بهترین شکل گزارش دهند.

اشتراک گذاری:

زمانی که مدیریت و کنترل پروژه با استفاده از پریماورا انجام می شود، مدیران پروژه می توانند داده ها و اطلاعات یک پروژه را با همکاران خود به اشتراک بگذارند و با یک دیگر بر روی پروژه کار کنند.

مزایای استفاده از نرم افزار پریماورا:

استفاده از نرم افزار پریماورا در صنعت فواید بسیاری دارد؛ در واقع زمانی که از نرم افزار پریماورا برای مدیریت و کنترل یک پروژه استفاده می شود، بهره وری در یک پروژه بیشتر می شود. چرا که پریماورا، به بهترین شکل هزینه ها و منابع را تخمین می زند و در نهایت شاهد هدر رفت منابع نخواهیم بود. همچنین با برنامه ریزی صحیح، پریماورا مدت زمان انجام یک پروژه را تخمین می زند که در نتیجه اتلاف وقت در طول پروژه نخواهیم داشت.

مدیران پروژه با نرم افزار پریماورا، خطرات و مشکلات احتمالی که می تواند پروژه را تهدید کند را شناسایی می کنند و تعابیر لازم برای رویارویی با انواع مشکلات سنجیده می شود. به علاوه نرم افزار پریماورا، با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، عملکرد تیم را بهبود می بخشد و منجر به کاهش تکرار عملکردهای گوناگون در طول پروژه می شود.

کاربرد های پریماورا

همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، نرم افزار پریماورا، به منظور مدیریت و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای که می توان تمامی پروژه ها با هر میزان پیچیدگی که دارند را با استفاده از پریماورا، مدیریت و کنترل کرد. پریماورا به علت قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، از جمله نرم افزارهای محبوب در صنایع گوناگون محسوب می شود که در ادامه کاربردهای شایع پریماورا را معرفی می کنیم.

پریماورا در صنعت ساخت و ساز:

از جمله کاربردهای پریماورا، می توان به کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز اشاره کرد. در واقع پریماورا به علت ویژگی های متعددی که دارد، می توان برای مدیریت پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این نرم افزار، می توان برای پروژه های گوناگون برنامه ریزی دقیق برای منابع ، هزینه و… انجام داد تا پروژه مورد نظر بهترین عملکرد را داشته باشد. مدیران یک پروژه می توانند با استفاده از نرم افزار پریماورا، هزینه های موجود را به درستی تخمین بزنند و به بهترین شکل هزینه ها را مدیریت و کنترل کنند. به علاوه، با این نرم افزار کاربردی می توان روند پیشرفت یک پروژه، زمان بندی های پروژه، هزینه ها و… را در قالب جداول و نمودارها، گزارش داد.

پریماورا در مهندسی صنایع:

یکی از نرم افزارهای اصلی رشته مهندسی صنایع، نرم افزار پریماورا می باشد. مهندسان صنایع با استفاده از نرم افزار پریماورا، می توانند پروژه های گوناگون را مدیریت و کنترل کنند. در واقع مهندسان صنایع با استفاده از قابلیت های تحلیل و شبیه سازی این نرم افزار، می توانند پروژه های خود را به صورت گرافیکی به نمایش بگذارند و تمامی ارتباطات را به خوبی نمایش دهند، همچنین پریماورا این قابلیت را به مهندسان صنایع می دهد تا منابع، هزینه ها و زمان را به خوبی مدیریت کنند و با انجام برنامه ریزی صحیح، پروژه بهترین عملکرد را داشته باشد.

پریماورا در فناوری اطلاعات:

از دیگر کاربردهای نرم افزار پریماورا،  می توان به استفاده از آن در فناوری اطلاعات اشاره کرد. پریماورا با قابلیت مدیریت پروژه و کنترل پروژه، این امکان را به کاربران می دهد تا پروژه های زیر ساختی فناوری اطلاعات را به بهترین شکل مدیریت کند و منجر به بهینه سازی عملکرد کلی یک پروژه شود. با استفاده از نرم افزار پریماورا می توان پروژه های فناوری اطلاعات را شبیه سازی و در نهایت تجزیه و تحلیل کرد و بهترین تصمیمات با کمترین میزان هدر رفت زمان و هزینه ها برای پروژه ها گرفته شود.

کاربرد های پریماورا

کنترل پروژه با پریماورا

کنترل پروژه یک موارد مهم در مدیریت پروژه است که در دوره مدیریت پروژه که شامل آموزش پریماورا و MSP و PMBOK میشود به صورت جامع به آن پرداخته شده است کنترل پروژه شامل نظارت و کنترل عملکرد پروژه است تا اطمینان حاصل شود که پروژه در مسیر، در محدوده بودجه و مطابق با استانداردهای کیفیت مورد انتظار است. نرم افزار پریماورا طیف وسیعی از ابزارها و قابلیت ها را برای کنترل پروژه فراهم می کند، از جمله:

ردیابی پیشرفت: پریماورا این امکان را به مدیران پروژه می دهد تا پیشرفت را بر اساس برنامه و بودجه پروژه پیگیری کنند. این امر به مدیران پروژه اجازه می دهد تا پیشرفت واقعی را در برابر پیشرفت برنامه ریزی شده اندازه گیری کنند و هرگونه انحراف را شناسایی کند.

مدیریت ارزش کسب شده (EVM): نرم افزار Primavera شامل قابلیت EVM است که مدیران پروژه را قادر می سازد تا عملکرد پروژه را با توجه به هزینه ها و خطوط پایه زمان بندی، اندازه گیری کنند. این امر به شناسایی هرگونه زمانبندی و پیش بینی هزینه و زمانبندی نهایی پروژه بر اساس عملکرد فعلی کمک می کند.

مدیریت تغییر: نرم افزار پریماورا ابزارهای مدیریت تغییر را فراهم می کند که مدیران پروژه را قادر می سازد تا تغییرات در محدوده پروژه، زمان بندی و بودجه را مدیریت کنند. این به ارزیابی تأثیر تغییرات و اطمینان از اینکه پروژه در مسیر و در حد بودجه باقی می ماند، کمک می کند.

مدیریت ریسک: نرم افزار P6 شامل قابلیت های مدیریت ریسک است که به مدیران پروژه امکان شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات را در طول چرخه عمر پروژه می دهد. این امر به کاهش احتمال و تأثیر ریسک بر عملکرد پروژه کمک می کند.

گزارش و تجزیه و تحلیل: نرم افزار Primavera قابلیت های گزارش دهی و تحلیلی را ارائه می دهد که مدیران پروژه را قادر می سازد تا گزارش ها و داشبوردهای سفارشی سازی شده را برای نظارت بر عملکرد پروژه تولید کنند. همچنین به شناسایی روندها، مسائل و فرصت‌های بهبود کمک می ‌کند.

 

آموزش نرم افزار پریماورا

تفاوت نرم افزارهای Primavera و MSP:

دو نرم افزار Primavera و MSP از جمله نرم افزارهای کاربردی در حوزه مدیریت و کنترل پروژه هستند. این دو نرم افزار علی رغم شباهت های بسیاری که با یک دیگر دارند، تفاوت هایی نیز با یک دیگر دارند که این تفاوت ها باعث شده است که مدیران پروژه در انتخاب نرم افزار مدیریت پروژه دچار تردید شوند. در این قسمت سعی داریم تفاوت های این دو نرم افزار را به صورت کامل شرح دهیم تا بتوانید با توجه به پروژه ای که دارید، بهترین نرم افزار را انتخاب کنید و از آن برای مدیریت و کنترل پروژه های خود استفاده کنید.

  • اولین تفاوتی که این دو نرم افزار با یک دیگر دارند، در محیط کاربری آن هاست. در واقع می توان گفت که نرم افزار MSP کاربر پسندتر از نرم افزار Primavera می باشد و استفاده از آن برای کاربران راحت تر است. به همین علت استفاده از نرم افزار MSP به افرادی که به تازگی وارد حوزه مدیریت و کنترل پروژه شده اند، توصیه می شود.
  • نرم افزار پریماورا، نرم افزاری چند کاربره است؛ به گونه ای که به صورت همزمان اجازه می دهد تا چندین کاربر بر روی یک پروژه فعالیت داشته باشند؛ اما نرم افزار MSP بر خلاف نرم افزار پریماورا، نرم افزار تک کاربره می باشد. به همین علت، زمانی که چندین کاربر قصد دارند بر روی یک پروژه فعالیت داشته باشند، می بایست از نرم افزار پریماورا استفاده کنند.
  • از دیگر تفاوت های این دو نرم افزار می توان به نحوه ذخیره سازی در آن ها اشاره کرد. در واقع می توان گفت که نرم افزار پریماورا، نرم افزاری مبتنی بر پایگاه داده می باشد؛ به گونه ای که اطلاعات را به صورت داده هایی ساختارمند در سیستم ذخیره می کند؛ اما نرم افزار MSP نرم افزاری مبتنی بر فایل می باشد و اطلاعات را به صورت یک فایل در سیستم ذخیره می کند.
  • مدیریت ریسک، به معنای مدیریت خطرات و مشکلات احتمالیست که ممکن است یک پروژه را تهدید کنند. در نرم افزار پریماورا، کاربر می تواند با استفاده از قابلیت ها و امکانات نرم افزار، ریسک ها و خطرات احتمالی را مدیریت و کنترل کنند. اما این امکان در نرم افزار ام اس پروجکت وجود ندارد و کاربر نمی تواند ریسک ها و خطرات را ثبت و پیگیری کند.
  • تفاوت دیگری که این دو نرم افزار با یک دیگر دارند، در نحوه تبدیل داده ها به فرمت های دیگر است. به گونه ای در نرم افزار پریماورا می توان به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای داده ها را به فرمت HTML تغییر داد؛ اما نرم افزار MSP این امکان را به کاربران نمی دهد و برای تغییر فرمت داده ها به نرم افزار واسطه نیاز است.
  • از دیگر تفاوت های نرم افزارهای MSP و Primavera می توان به نوع یکپارچه سازی آن ها اشاره کرد. در واقع نرم افزار پریماورا می تواند به راحتی با سیستم های سازمانی نظیر سیستم های منابع سازمانی و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری یکپارچه شود؛ اما نرم افزار MSP می تواند بسیار راحت و سریع با نرم افزارهای مایکروسافت آفیس یکپارچه شود.
  • به طور کلی برای مدیریت و کنترل پروژه های بزرگ و پیچیده، نظیر پروژه های ساخت و ساز و… پریماورا گزینه بهتریست؛ چرا که این نرم افزار قابلیت ها و امکانات بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد تا یک پروژه پیچیده و بزرگ را به بهترین شکل مدیریت و کنترل کنند. در مقابل برای پروژه های کوچک تر و ساده تر، بهتر است از نرم افزار MSP استفاده کرد. برای یادگیری نرم افزار MSP به صورت تخصصی میتوانید در دوره MSP مجتمع فنی نیاوران شرکت کنید.
5/5 - (11 امتیاز)
نویسنده |2023-09-18T17:19:06+03:3017 می 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم