ویژوال استودیو چیست؟ [ویژگی و کاربرد ها + نسخه های Visual studio]

Home>مقالات>ویژوال استودیو چیست؟ [ویژگی و کاربرد ها + نسخه های Visual studio]

ویژوال استودیو چیست؟ [ویژگی و کاربرد ها + نسخه های Visual studio]

برنامه نویسان از نرم افزارهای مختلفی برای نوشتن کدهای خود استفاده می کنند. به این برنامه ها کد ادیتور یا IDE می گویند. البته کد ادیتورها با IDE ها متفاوت هستند. IDE  ها ابزارهای بیشتری را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند. یکی از مطرح ترین IDE ها در بین برنامه نویسان برنامه ی مایکروسافت ویژوال استودیو (Microsoft Visual studio) است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

ویژوال استودیو چیست؟

به عنوان یک برنامه نویس یا علاقه مند به برنامه نویسی، مطمئنا تا حالا نام ویژوال استودیو به گوشتان خورده است یا حتی ممکن است با آن کار کرده باشید. اما ویژوال استودیو چیست؟ ویژوال استودیو توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است و یک محیط توسعه ی یکپارچه است که برنامه نویسان از آن برای توسعه ی برنامه ها استفاده می کنند. ویژوال استودیو یک IDE است که به شما این امکان را میدهد که دورن آن کدهای انواع زبان های مختلف برنامه نویسی را بنویسید و  انواع برنامه های وب، موبایل، بازی و غیره را طراحی نمایید. در ادامه ی این مقاله بیشتر از مایکروسافت ویژوال استودیو خواهیم گفت.

سیر تکاملی Visual studio (ویژوال استودیو)

در سال 1997 میلادی اولین نسخه از ویژوال استودیو با نام (Visual Studio 97) و با شماره نسخه ی 5.0 عرضه شد. در حال حاضر آخرین نسخه ی عرضه شده ی ویژوال استودیو، نسخه ی Visual studio 2022 17.8.4 می باشد. آخرین نسخه ی ویژوال استودیو 64 بیتی است و این امکان را برای روند اصلی visual studio فراهم می کند تا به بیشتر از 4 گیگ حافظه دسترسی مستقیم داشته باشد. نسخه ی 64 بیتی این نرم افزار از به وجود آمدن استثنائات(خطاهای out of memory) پیشگیری می کند. خطایی که ممکن است در پروژه های بزرگ به وجود آید.

نسخه های ویژوال استودیو

ویژوال استودیو در سه نسخه ی مختلف عرضه می شود که در این قسمت از مقاله هرکدام از آنها را توضیح می دهیم.

  1. نسخه ی Community
  2. نسخه ی Professional
  3. نسخه ی Enterprise

نسخه ی Community مایکروسافت ویژوال استودیو 

این نسخه، نسخه ی رایگان ویژوال استودیو است. این نسخه در سال 2014 میلادی عرضه شد. برای تهیه ی سایر نسخه های ویژوال استودیو بایستی هزینه پرداخت کنید زیرا رایگان نیستند. نسخه ی Community شباهت هایی به نسخه ی Professional دارد. توسعه دهندگان می توانند با این نسخه ی رایگان برنامه های وب، موبایل و بازی را توسعه دهند. اما به دلیل رایگان بودن این نسخه، طبیعتا با محدودیت هایی نیز روبرو خواهید بود. برای استفاده از قابلیت های بیشتر می توانید نسخه های غیر رایگان ویژوال استودیو را خریداری کنید.

نسخه ی Professional مایکروسافت ویژوال استودیو

این نسخه، نسخه ی تجاری ویژوال استودیو است. نسخه ی Professional ویژوال استودیو در سال 2010 عرضه شد. نسخه ی Professional از فایل های XML و XSLT پشتیبانی می نماید. شرکت مایکروسافت برای این نسخه  یک دوره ی آزمایشی را قرار داده است و تا مدت محدودی می توانید از قابلیت های آن استفاده کنید و پس از اتمام مدت می بایست لایسنس این نسخه را تهیه کنید. مهم ترین اهداف نسخه ی تجاری ویژوال استودیو: انعطاف پذیری، بهبود بهره وری و امکان همکاری و مشارکت است.

نسخه ی Enterprise مایکروسافت ویژوال استودیو 

این نسخه، در واقع نسخه ی سازمانی ویژوال استودیو است. نسخه ی Enterprise دوره ی آزمایشی رایگان 90 روزه دارد که پس از اتمام این مدت می توانید لایسنس را تهیه نمایید. این نسخه از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است و نسخه ی بسیار باکیفیتی از ویژوال استودیو است.این نسخه از امکانات انعطاف پذیری بسیار مناسبی بهره مند است و همین موجب شده که گروه های بسیار بزرگ برنامه نویسی از آن استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی های مهم این نسخه از ویژوال استودیو، امکان شخصی سازی ابزارها و قابلیت های آن است.

لوگو Visual studio

کاربرد ویژوال استودیو چیست؟

به عنوان مهم ترین کاربردهای این نرم افزار فوق العاده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توسعه ی برنامه های رایانه ای
  • توسعه ی وب سایت ها
  • توسعه ی برنامه های وب
  • توسعه ی اپلیکیشن های موبایل

مزیت های ویژوال استودیو چیست؟

Visual Studio یا به اختصار Vs یک IDE کامل برای توسعه دهندگان وب است که در داخل خود ابزارهای فراوانی را جهت تسهیل کدنویسی در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد. استفاده از این نرم افزار مزایای فراوانی را به همراه دارد. به عنوان مهم ترین مزیت هایی ویژوال استودیو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت جستجوی راحت داخل نرم افزار
  2. پشتیبانی از چندین زبان برنامه نویسی
  3. اجرا کردن چندین پروژه به صورت همزمان
  4. پشتیبانی از پلتفرم های مختلف
  5. رایگان بودن برنامه
  6. بروزرسانی های مکرر
  7. معماری قوی
  8. کار کردن و یادگیری آسان
  9. قابلیت کامنت گذاری
  10. خطایابی هوشمند
  11. پشتیبانی ترمینال

ویژگی های مایکروسافت ویژوال استودیو

ویژوال استودیو از قابلیت های فراوانی برخوردار است به نحوی که بسیاری از برنامه نویسان حرفه ای ترجیح می دهند برنامه های خود را با این نرم افزار توسعه دهند. در این قسمت از مطلب می خواهیم به مهم ترین ویژگی های نرم افزار محبوب ویژوال استودیو بپردازیم.

1-استفاده از ویرایشگر کد یا کد ادیتور

ویژوال استودیو دارای یک ویرایشگر کد قدرتمند است. این ویرایشگر می تواند کدها را به صورت خودکار تکمیل کند و سینتکس ها را نیز هایلایت کند. همچنین ویرایشگر کد ویژوال استودیو، از IntelliSense برای حلقه ها، کوئرهای LINQ و متغیرها به صورت کامل پشتیبانی می کند. با استفاده از IntelliSense سرعت کدنویسی شما بسیار بیشتر خواهد شد.یکی دیگر از ویژگی های ویرایشگر کد ویژوال استودیو، پشتیبانی از بوکمارک ها در داخل کدها جهت پیمایش سریع تر است. همچنین ویرایشگر کد این نرم افزار، از تکه های کد نیز پشتیبانی می کند و برای قطعه کدها نیز یک ابزار مدیریتی درون این نرم افزار وجود دارد. این ابزارها را هنگام کد نویسی می توانید به صورت پنجره های شناور مشاهده کنید.

2- دیباگر(Debugger) یا اشکال یاب قوی

ویژوال استودیو یک دیباگر بسیار قدرتمند دارد که از اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند. اشکال یاب ویژوال استودیو قابلیت اتصال به پروسه های در حال اجرا را دارا می باشد و بر روی آنها نظارت و کدها را خطایابی می کند.

3-طراح(Designer) از قابلیت ویژوال استودیو

ویژوال استودیو ابزارهای بصری فراوانی در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. از جمله ی این ابزارها طراح ویندوز فرم است. از این ابزار می توان برای ساخت برنامه های رابط کاربری گرافیکی با استفاده از فرم های ویندوز استفاده کرد. دیگر ابزار مهم VS طرح WPF با اسم رمز Cider  می باشد که از ورژن 2008 ویژوال استودیو معرفی شد. این ابزار از قابلیت درگ اند دراپ(ِDrog & Drop) پشتیبانی می کند و می توانید کنترل ها را با کشیدن و رها کردن مدیریت کنید.

4-کدنویسی هوشمند با ویژوال استودیو

نرم افزار Visual Studio با بهره گیری از هوش مصنوعی، می تواند پیش بینی کند که شما قرار است چه کدی را بنویسید. این یک قابلیت فوق العاده است که باعث سریع تر شدن روند کدنویسی و راحتی کار شما خواهد شد. ویژوال استودیو با استفاده از IntelliSense برای تکمیل کدها پیشنهاد های هوشمندانه ای را به شما می دهد که می تواند کدنویسی شما را سریع تر، دقیق تر و خوانا تر کند و طبیعتا باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد.

تفاوت ویژوال استودیو با ویژوال استودیو کد

ممکن است شما اسم ویژوال استودیو کد (Visual studio Code) را شنیده باشید و تصور کنید که ویژوال استودیو با ویژوال استودیو کد یکی هستند. اما چنین نیست زیرا ویژوال استودیو کد، یک کد ادیتور یا ویرایشگر کد است، در حالی که ویژوال استودیو IDE  است. لازم به ذکر است که IDE ها امکانات بیشتری نسبت به ویرایشگرهای کد دارند. یکی دیگر از تفاوت های بین ویژوال استودیو کد با ویژوال استودیو، در سرعت آنها می باشد. Visual studio code نسبت به Visual Studio سرعت بالاتری دارد و طبیعتا ویژوال استودیو به دلیل وجود ابزارها و امکانات بیشتر کند تر است.

یکی دیگر از تفاوت های مهم این دو نرم افزار، مربوط به پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی است. در ویژوال استودیو، از سی شارپ و دات نت و اکثر زبان های مهم برنامه نویسی پشتیبانی می شود. اما در وی اس کد(Visual Studio Code) تنها از جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت و نود جی اس پشتیبانی شده است و برای اینکه از سایر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی شود، بایستی افزونه هایی را نصب کنید.

محیط کاربری ویژوال استودیو

محیط کاربری ویژوال استودیو

مهم ترین ابزارهای داخلی ویژوال استودیو

ویژوال استودیو یک IDE بسیار قدرتمند با ابزارهای فراوانی است که به توسعه دهندگان کمک می کند به راحتی برنامه های خود را توسعه و در کم ترین زمان ممکن بیشترین کدنویسی را انجام دهند. گفتیم که این برنامه به دلیل وجود قابلیت های بیشتر و ابزارهای متنوع آن، حجم زیادی دارد و سرعت آن نسبت به Visual Studio Code کمتر است. با اینکه سرعت پایین یک ویژگی منفی است اما در سوی مقابل ویژگی های فراوانی که این نرم افزار دارد، باعث می شود که سرعت پایین آن نادیده گرفته شود. هرچند سرعت اجرای این برنامه تا حدودی بستگی به سخت افزارهای سیستم نیز دارد و طبیعتا در سیستم های با سخت افزار قوی تر، سرعت لود این برنامه نیز بیشتر است. به عنوان مهم ترین ابزارهای داخلی ویژوال استودیو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراح کلاس
  • طراح وب
  • نمایه ساز کد
  • طراح یا دیزاینر برای ساخت برنامه های رابط کاربری گرافیکی
  • طراح طرح های پایگاه داده

ویژوال استودیو از چه زبان هایی پشتیبانی می کند؟

ویژوال استودیو، با قابلیت های فراوانی که دارد، کدنویسی را برای برنامه نویسان زبان های مختلف ساده تر کرده است. پشتیبانی از طیف وسیعی از بهترین زبان های برنامه نویسی یکی از مهمترین مزایای این نرم افزار فوق العاده است. به عنوان مهم ترین زبان های برنامه نویسی که توسط Visual Studio پشتیبانی می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس(++C)
  • زبان برنامه نویسی سی(C)
  • زبان برنامه نویسی سی شارپ(#C)
  • زبان برنامه نویسی Visual Basic.Net
  • زبان برنامه نویسی #F
  • زبان برنامه نویسی روبی (Ruby)
  • زبان برنامه نویسی M
  • زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
  • زبان های HTML/XHTML/CSS
  • زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت(Javascript)

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب و اجرای ویژوال استودیو

برای اجرای راحت و بدون مشکل نرم افزار ویژوال استودیو، لازم است که سیستم شما از حداقل های نرم افزاری برای نصب و اجرای این برنامه برخوردار باشد. حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب نرم افزار به شرح زیر است:

  • ویندوز: 7 و 8 و 10 و 11
  • لینوکس: Debian/Ubuntu/Red Hat/Fedora/SUSE
  • مک: MacOS 10.10 و بالاتر
  • حداقل رم 1 گیگ
  • حداقل رم یا پردازنده مرکزی(Cpu) دوهسته ای و بالاتر
  • 250 مگابایت حداقل فضای مورد نیاز
  • کارت گرافیک با رزولوشن اچ دی یا بالاتر

بهترین افزونه های ویژوال استودیو برای افراد مبتدی

با اینکه ویژوال استودیو یک IDE کامل است و شما را از نصب افزونه های اضافه بی نیاز می کند، اما برای افرادی که تازه کار و مبتدی هستند، استفاده از یک سری افزونه ها می تواند، به آنها در راحت نوشتن کدها کمک کند. از جمله ی این افزونه های کاربردی می توان این موارد را نام برد:

  • Resharper
  • Visual Studio Spell Checker
  • Trailing Whitespace Visualizer
  • Visual Assist
  • Code Maid

سوالات متداول درباره ی ویژوال استودیو

در این بخش به پاسخ تعدادی از پرسش های متداول درباره ی نرم افزار ویژوال استودیو پاسخ می دهیم. سوالاتی که ممکن است سوال شما هم باشد و به دنبال پاسخی برای آنها باشید.

ویژوال استودیو برای افراد تازه کار پیشنهاد می شود؟

ویژوال استودیو مجموعه ای از ابزارهای فوق العاده برای کدنویسی راحت تر و دقیق تر است. تمامی برنامه نویسان و توسعه دهندگان می توانند از این نرم افزار استفاده کنند. حتی افرادی که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اند. برنامه نویسان حرفه ای، می توانند با هر نرم افزاری کد نویسی کنند. اما برای برنامه نویسان مبتدی، کار کردن با برخی از کد ادیتورها که امکانات چندانی را در اختیار آنها قرار نمی دهد، اندکی ممکن است سخت باشد. بنابراین توصیه می شود از Visual Studio برای نوشتن کدهای خود استفاده کنند.

ویژوال استودیو برای زبان برنامه نویسی پایتون مناسب است؟

ویژوال استودیو از اکثر زبان های مطرح برنامه نویسی پشتیبانی می کند. یکی از زبان هایی که به صورت کامل در این نرم افزار پشتیبانی میشود، زبان برنامه نویسی پایتون است. با استفاده از ویژوال استودیو علاوه بر اینکه به راحتی می توانید با زبان پایتون کدنویسی کنید و به یادگیری زبان پایتون کمک میکند، امکانات دیباگینگ گسترده ای نیز در اختیار شما قرار داده می شود. علاوه بر امکان خطایابی در پایتون، امکان بررسی متغیرهای محلی، ایجاد نقاط شکست، اتصال به فرایندهای در حال اجرا و نیز بررسی دستورات از طریق منوهای Watch و Immediate نیز امکان پذیر است.

چرا باید از ویژوال استودیو 2022 استفاده کنیم؟

طبیعتا با عرضه ی نسخه ی جدیدی از هر نرم افزار، اشکالات قبلی مرتفع می شود. علاوه بر این امکانات جدید دیگری نیز در آخرین نسخه ی هر نرم افزاری گنجانده می شود. ویژوال استودیو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در آخرین نسخه ی این نرم افزار که نسخه ی 2022  است، از زبان های برنامه نویسی بیشتری پشتیبانی شده است. علاوه بر این بخش هایی مانند: پایگاه داده و ابزارهای رایانش ابری نیز مانند SQL در این نسخه تلفیق و یکپارچه سازی شده اند. همچنین در نسخه ی جدید ویژوال استودیو کارایی نرم افزار بیشتر شده است و نسبت به نسخه های قبلی حافظه ی کمتری را اشغال می کند.

دلایل دیگری نیز برای استفاده از آخرین ورژن ویژوال استودیو وجود دارد که میتواند شما را ترغیب به استفاده از این نسخه کند. در نسخه ی 2022 قابلیت تکمیل کد بهبود چشمگیری داشته است. همچنین دسترسی پذیری به سایر بخش های نرم افزار راحت تر شده است.

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-03-29T17:04:51+03:3029 مارس 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم