Home>مقالات>پاور بی آی چیست؟(مزایا و کاربرد در هوش تجاری + نسخه ها)

پاور بی آی چیست؟(مزایا و کاربرد در هوش تجاری + نسخه ها)

پاور بی آی چیست؟

پاور بی آی( Power Bi) یک نرم افزار است که از آن برای مدیریت اطلاعات درون سازمان استفاده می شود. همچنین می توانید با بهره گیری از داده هایی که این نرم افزار در اختیار شما میگذارد، بر پایه ی داده های واقعی بتوانید تصمیم های استراتژیک بگیرید.

مایکروسافت پاور بی آی بر بستر هوش تجاری ایجاد شده است و دارای ابزارهای فراوانی برای آنالیز، جمع آوری، اشتراک گذاری داده ها و تصویرسازی داده ها در بین افراد داخل یک کسب و کار تجاری می باشد. نرم افزار پاور بی آی رابط کاربری ای شبیه نرم افزار Excel دارد و یکی از نرم افزارهای شرکت مایکروسافت است. کسانی که قبلا با نرم افزار اکسل کار کرده اند، رابط کاربری نرم افزار Power Bi برای آنها آشنا خواهد بود.

نرم افزار  پاور بی آی نسخه های مختلفی دارد و همچنین یک نسخه ی رایگان نیز دارد که بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک تا متوسط است. اگر قصد دارید از قابلیت های بیشتر نرم افزار پاور بی آی استفاده کنید، می توانید با پرداخت هزینه ی اشتراک ماهانه و خرید لایسنس، نسخه ی Power Bi Pro را تهیه نمایید. می توانید نرم افزار را بر روی نسخه های مختلف ویندوز، حتی در اندروید و IOS اجرا نمایید. در این مقاله هر آنچه  درباره ی نرم افزار محبوب و  کاربردی Power Bi لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید از Power Bi  استفاد کنیم؟

گزارش های جهانی حاکی از پیشرو بودن نرم افزار پاور بی ای به عنوان بهترین نرم افزار هوش تجاری است. براساس گزارش هایی از Gartner و Forester ، نرم افزار پاور بی آی در صدر بهترین پلتفرم های حوزه ی هوش تجاری قرار دارد. معمولا ملاک برتر بودن یک نرم افزار، گزارشات جهانی درباره ی آن است. براساس گزارشات جهانی ارائه شده، پس از نرم افزار Microsoft Power Bi نرم افزارهای دیگری از شرکت هایی نظیر Qlik و همچنین Tableau قرار دارند که فاصله ی آنها با نرم افزار پاور بی آی بسیار زیاد است. در ادامه به مهم ترین دلایل استفاده از نرم افزار Power Bi  می پردازیم.

  • نصب این نرم افزار آسان است و نیاز به آموزش خاصی ندارید.
  • انتشار و توزیع اطلاعات مهم و کاربردی در آن راحت است.
  • در هر لحظه که بخواهید می توانید اطلاعات را مشاهده کنید.
  • می توانید به راحتی آن را سفارشی سازی کنید.
  • برای موارد امنیتی می توانید سطح دسترسی تعیین کنید.
  • می توانید این نرم افزار را با کورتانا ادغام کنید.
نرم افزار پاور بی آی

نرم افزار پاور بی آی

مزایای نرم افزار پاور بی آی

پاور بی آی نرم افزار بسیار جامعی برای حوزه ی هوش تجاری است. این نرم افزار مزایای فراوانی دارد و بسیاری از افراد به دلیل قابلیت های شگفت انگیزی که دارد، از آن استفاده می کنند. یکی از مزایای فوق العاده ی نرم افزار پاور بی آی دارا بودن  داشبورد اختصاصی است.وجود داشبورد شخصی در این نرم افزار باعث می شود که کسی نتواند به اطلاعات خصوصی دسترسی داشته باشد و تنها کسی که از این اطلاعات را مشاهده می کند، خود شما خواهید بود. در ادامه ی مطلب، به سایر مزایای نرم افزار پاور بی آی خواهیم پرداخت.

امنیت بسیار بالای نرم افزار

برنامه ی پاور بی آی از قابلیتی برخوردار است که از بروز خطاهای انسانی درون اطلاعات جلوگیری می کند. این کار با استفاده از content pack ها انجام می شود. به این صورت که می توان با استفاده از پک های محتوایی، تمامی نمودارها و چارت ها را بدون دخالت انسان مشاهده نمود. اکثر نرم افزارهای مشابه امنیت کافی ندارند و شاید به همین خاطر است که افراد بسیار زیادی از پاور بی آی برای انجام کارهای خود استفاده می کنند و حاضر نیستند ریسک استفاده از سایر نرم افزارها را بپذیرند. چون ممکن است با استفاده از دیگر نرم افزارها، به خاطر ایجاد خطاهای انسانی، اطلاعات وارد شده به نرم افزار دچار تغییرات زیادی شوند.

قابلیت های تعاملی در رابط کاربری

پاور بی آی رابط کاربری یا UI بسیار زیبا و چشم نوازی دارد. رابط کاربری این نرم افزار از قابلیت درگ اند دراپ(کشیدن و رها کردن) بهره می برد. همچنین می توانید برای به نمایش درآوردن یک نمودار از قالب های پیش فرض جذابی استفاده کنید.

سرعت بسیار بالا و سهولت در یادگیری

استفاده و کار با نرم افزار Power Bi آنچنان سخت و پیچیده نیست.افرادی که قبلا از سایر محصولات شرکت مایکروسافت استفاده کرده اند، می توانند در مدت زمان کوتاهی با گذراندن دوره پاور بی آی به این نرم افزار مسلط شوند.

یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار، قابلیت انتقال فایل های آن به سایر نرم افزارها می باشد. می توانید به راحتی فایل های پاور بی آی را به اکسل انتقال دهید و از آن استفاده کنید. برای یادگیری Power Bi هم منابع فراوانی وجود دارد و می توانید با سرچ در گوگل، به آموزش های مفیدی دسترسی پیدا کنید. برخی از نرم افزارهای مشابه پاور بی آی نیز وجود دارند که سرعت آنها بسیار پایین است، بنابراین استفاده از آنها ممکن است باعث بی علاقگی و بی حوصلگی کاربران شود. بنابراین استفاده از نرم افزار پاور بی آی به خاطر سرعت بالایی که دارد می تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد و آنها را از سایر نرم افزارهای مشابه به کلی بی نیاز کند.

پشتیبانی از یک پایگاه داده بسیار قوی

یکی از مهم ترین مزیت های پاور بی آی، قابلیت پشتیبانی از یک پایگاه داده ی بسیار قدرتمند است. همین قابلیت فوق العاده، منجر به رشد راهکارهای غیر مایکروسافتی نیز شده است. نرم افزار Power Bi  قابلیت ارتباط با بیش از 60 راهکار نرم افزار را دارا می باشد که این مزیتی فوق العاده است. قدرت هوش تجاری نرم افزار پاور بی آی بسیار بالا است. در دنیای نرم افزارها، کمتر نرم افزاری را می توانید پیدا کنید که به اندازه ی پاور بی آی قابلیت ارتباط با این تعداد راهکار نرم افزاری را داشته باشد.

دسترسی به داده هایی از منابع متفاوت

می توانید با استفاده از پاور بی آی به حجم بسیار گسترده ای از اطلاعات از منابع مختلف دسترسی داشته باشید. حتی داده هایی که در نرم افزار اکسل پشتیبانی نمی شوند را می توانید با استفاده از پاور بی آی، مشاهده کنید و بر روی آنها عملیات تحلیل و مصور سازی را انجام دهید. در نرم افزار پاور بی آی از داده های مختلفی مانند: JSON ، CSV ، XML، PDF و EXCEL پشتیبانی می شود.

نسخه های مختلف power bi

نسخه های مختلف power bi

نسخه های مختلف نرم افزار پاور بی ای

نرم افزار Power Bi نسخه های مختلفی دارد که کاربران می توانند بر اساس نیازهای خود اقدام به تهیه ی هرکدام از آنها کنند. در ادامه ی مقاله به معرفی نسخه های مختلف نرم افزار پاور بی آی می پردازیم:

نسخه ی Power Bi Desktop

این نسخه از نرم افزار پاور بی آی، کاملا رایگان است و بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک تا متوسط است. با این نسخه می توانید از منابع متفاوتی به راحتی اطلاعات را استخراج کنید و همچنین در محیط برنامه، گزارشها و داشبوردهای متنوعی را طراحی کنید. این نسخه را می توانید به راحتی بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. همچنین نسخه ی دسکتاپ پاور بی آی، به صورت منظم و ماهانه توسط شرکت مایکروسافت بروزرسانی می شود و می توانید به راحتی بروزرسانی های این برنامه را دریافت کنید.

نسخه ی Power Bi Service

این نسخه از برنامه ی پاور بی آی به دو قسمت تقسیم می شود. یکی Power Bi Pro است و دیگری نیز Power Bi Premium  می باشد. نسخه ی پرو امکان دسترسی به ویژگی های پیشرفته تر را فراهم می کند  و همچنین قابلیت اشتراک گذاری گزارش ها را دارد. نسخه ی پریمیوم نیز بیشتر برای مشاغل و شرکت های بزرگ مناسب می باشد.

نسخه ی Power Bi Mobile

نرم افزار Power Bi تنها برای دسکتاپ قابل استفاده نیست. می توانید با نصب این نسخه از نرم افزار به راحتی آن را بر روی گوشی هوشمند خود اجرا نمایید.

نسخه ی Power Bi Embedded

این نسخه از نرم افزار، نسخه ی برچسب سفید پاور بی آی می باشد. فروشندگان می توانند به جای ایجاد ویژگی های تحلیلی مرتبط به خود، از این نسخه در برنامه های خود استفاده کنند. در این ورژن می توانید داشبوردها و گزارش های پاور بی آی را در سایر نرم افزارها استفاده کنید.

نسخه ی Power Bi Report Server

این نسخه از پاور بی آی، نسخه ی on-premise نرم افزار است. این نسخه قابلیت های کمتری از نسخه ی ، Power Bi Desktop دارد. می توانید از این نسخه برای منتشر کردن گزارش های ساخته شده ی نهایی بر روی سرورهای شرکت و استفاده از آنها در شبکه خود سازمان استفاده کنید. یکی از بهترین راه حل های موجود در کشور ما برای منتشر کردن گزارش ها، استفاده از همین نسخه ی پاور بی ای است. با اینکه در این نسخه محدودیت هایی برای مدل سازی و همچنین ویژوال ها وجود دارد، اما ویژگی مهم این نسخه، امکان منتشر نمودن گزارش ها در سرور شرکت ها به صورت رایگان است.

پنل پاور بی آی

کاربرد پاور بی آی چیست؟

از Power Bi  تنها برای هوش تجاری و تحلیل داده های سازمانی استفاده نمی شود. شما می توانید برای تحلیل انواع مختلف داده ها از این نرم افزار قدرتمند استفاده کنید. هر چند کاربرد پیش فرض پاور بی آی برای داده های سازمانی است. اما این نرم افزار می تواند مورد استفاده ی تیم ها در سازمان های مختلف قرار بگیرد.

افراد در هر شغل و سازمانی که مشغول به فعالیت هستند، می توانند با تسلط بر نرم افزار پاور بی آی، اطلاعات موجود در بخش کاری خود را مصور سازی کنند و از تحلیل داده های خود، بینش کافی به دست آورند.به عنوان مهمترین زمینه های کاربرد نرم افزار Power Bi  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش تجاری
  • مالی و حسابداری
  • منابع انسانی
  • فروش و مارکتینگ
  • لجستیک
  • پشتیبانی و امور مشتریان
  • تولید

نحوه ی دانلود پاور بی آی

به صورت کلی از دو روش می توانید برنامه ی Power Bi  را دانلود کنید. روش اول مراجعه به زیر صفحه ی نرم افزار پاور بی آی در وب سایت مایکروسافت است که میتوانید نسخه های مختلف برنامه را دانلود و نصب کنید. همچنین از طریق مایکروسافت استور(Microsoft Store) ویندوز نیز این نرم افزار را نصب کنید. تنها کافی است نام نرم افزار را در این قسمت جستجو کنید تا نسخه های مختلف آن به شما نمایش داده شود.  می توانید از طریق وبسایت های معتبر فارسی زبان مانند Soft98.ir نیز این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

رقبای پاور بی آی

برای حوزه ی هوش تجاری، علاوه بر نرم افزار پاور بی آی، نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این قسمت به چند نرم افزار دیگر حوزه ی هوش تجازی اشاره می کنیم که می توانید از آنها به عنوان جایگزینی برای پاور بی آی استفاده کنید. هرچند هیچ کدام از این ابزارها توان رقابت با Power Bi  را ندارند، اما در صورت عدم دسترسی به پاور بی آی می توانید از آنها استفاده نمایید.

  • Qlik Sense
  • Tableau
  • Google Data Studio
  • SAP BusinessObjects Bi suite
  • Oracle Analytics

اجزای اصلی Power Bi چیست؟

پاور بی آی بخش های متفاوتی دارد اما در کل از سه جز اصلی و مهم درست شده است. برای تحلیل داده ها بیشتر با این سه بخش اصلی این نرم افزار سروکار خواهید داشت. هرچند با بروزرسانی های مختلف بخش ها و ابزارهای جدیدی به این نرم افزار اضافه می شود. اما سه قسمتی که در این قسمت میخواهیم به توضیح آنها بپردازیم، مهمترین بخش های Power Bi  هستند.

پاور پیوت(Power Pivot)

پاور پیوت، دیتابیس تحلیلی نرم افزار، پاور بی است. در این دیتابیس، اطلاعات به صورت فشرده قرار داده و ذخیره می شوند. در این بخش مدل سازی داده ها و همچنین انواع محاسبات انجام می شود. این محاسبات به وسیله زبان DAX انجام می شود.

پاور کوئری(Power Query)

از این بخش میتوانید برای تبدیل کردن و تبدیل داده ها به یکدیگر استفاده کنید. همچنین می توانید داده ها را تغییر دهید و ستون و موارد مشابه را اضافه کنید. امکان ایجاد یک رابط کاربری و بدون استفاده از کد نویسی در پاور کوئری وجود دارد. در صورتی که قصد داشته باشید تغییرات گسترده تری را در داده ها اعمال کنید، باید از زبان فرمول نویسی M استفاده کنید.

پاور ویو(Power View)

پاور ویو یک نوع تکنولوژی است که در نرم افزارهای مختلفی از آن استفاده می شود. از جمله ی مهم ترین برنامه هایی که از پاور ویو در ساختار آنها استفاده می شود، می توان به Excel، Sharepoint ،SQL Server  و همچنین خود پاور ویو اشاره کرد. با استفاده از پاور ویو می توانید گراف ها، نقشه ها، نمودارها و سایر تصویرسازیهای تعاملی را به وجود آورید. در بخش پاور ویو به صورت پیش فرض، نمودارهای با کیفیتی قرار داده شده است که می توانید در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

داشبورد پاور بی آی 

در واقع داشبورد این نرم افزار یک صفحه ی وب برای تصویر سازی آمار می باشد. تصویر سازی هایی که در قسمت داشبورد قرار داده می شوند، براساس گزارش ها ایجاد شده اند. طبیعتا گزارش ها نیز براساس مجموعه ای از داده ها به وجود آمده اند. به داشبورد های صفحه بوم یا Canva نیز می گویند.

داشبورد از اجزای کوچکتری نیز تشکیل شده است که به وسیله ی فردی که گزارش را ثبت می کند، ایجاد می گردند. به وسیله ی دسکتاپ برنامه ی پاور بی آی می توانید انواع گزارش ها  را به ثبت برسانید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که گزارش های ثبت شده در دسکتاپ پاور بی آی را به وسیله ی سرویس پاور بی آی منتشر نمایید.

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-03-19T02:33:29+03:3019 مارس 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم