آی او اس (iOS) چیست؟

Home>مقالات>آی او اس (iOS) چیست؟

آی او اس (iOS) چیست؟

آی او اس (iOS) چیست؟

سیستم عامل آی او اس (iOS) که اکنون 13 سال از عمرش می گذرد، نام تجاری سیستم عامل اصلی و انحصاری محصولات شرکت اپل است. این کلمه مخفف عبارت iPhone OS بوده و اشاره به سیستم عامل گوشی های آیفون دارد و تا سال های اخیر، در iPad ها نیز به کار می رفته است.

این سیستم عامل، در همه مدل های آیفون اجرا شده و یکی از رقبای اصلی اندروید گوگل در بازار سیستم عامل ها است؛ البته پس از اندروید، در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

(سیستم عامل یا OS یک نرم افزار فراگیر است که کلیه برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه را مدیریت و اجرا می کند. این بدین معناست که سیستم عامل، قابلیت ها و آپشن های مختلف دستگاه را قابل استفاده می کند و بدون آن نمی توان از دستگاه استفاده کرد.)

آی او ای اس iOS از جمله نرم افزارهای منبع بسته است که به طور انحصاری تنها برای محصولات شرکت اپل قابل استفاده بوده و هرگونه استفاده غیر مجاز از آن در دستگاه های دیگر، می تواند مورد شکایت شرکت اپل قرار گیرد. این سیستم عامل سازگاری بسیاری با کلیه محصولات اپل، مانند iPad ها، AirPod ها و MacBook ها و… دارد و می تواند امکان اتصال و ادغام این دستگاه ها با یکدیگر را فراهم کند.

 

iOS مخفف چیست؟

iOS مخفف چیست؟

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، عبارت iOS مخفف کلمه iphone OS است که به معنای سیستم عامل (OS) آیفون (iphone) می باشد که این سیستم عامل محبوب و خاص گوشی های موبایل، توسط شرکت بزرگ اپل، ارائه شده و انحصارا برای محصولات این شرکت، توسعه یافته است.

جالب است بدانید که در برنامه نویسی و توسعه سیستم عامل iOS از زبان هایی همچون سی، سی پلاس پلاس، سوئیفت، Objective-C و … استفاده شده است.

اگر علاقمند به توسعه اپلیکیشن های آی او اس هستید، می توانید با شرکت در دوره های برنامه نویسی و فراگیری زبان هایی همچون سوئیفت، سی شارپ، Objective-C و … اقدام به یادگیری برنامه نویسی iOS و توسعه اپلیکیشن های این سیستم عامل محبوب نمایید.

 

 

تاریخچه iOS

اولین نسخه از سیستم عامل iOS، در ژانویه سال 2007 و به همراه نسل اول گوشی های آیفون در جهان عرضه شد. البته این سیستم عامل تا سال 2008 با نام رسمی آی او اس شناخته نمی شد!

در سال 2008 زمانی که شرکت اپل کیت SDK را برای توسعه نرم‌ افزارهای آیفون منتشر کرد، این امکان برای همه برنامه نویسان فراهم شد تا برنامه ‌های کاربردی برای این پلتفرم را ایجاد کنند.

برای نخستین بار در ژوئن سال 2010 بود که اپل نام تجاری و مخفف iOS را برای سیستم عامل گوشی های آیفون خود برگزید و به منظور استفاده انحصاری، جواز علامت تجاری iOS را از Cisco دریافت نمود.

 

نخستین گوشی آیفون با سیستم عامل iOS

نخستین گوشی آیفون با سیستم عامل iOS

به جرئت می توان گفت که نخستین آیفون منتشر شده در سال 2007، جهان تلفن های هوشمند را متحول کرد. پیش از آیفون، Research in Motion’s Blackberry پیشروترین گوشی هوشمند در فناوری موبایل بود.

با مرور برنامه های تلویزیونی و فرهنگی مربوط به اواسط دهه 2000 می توان به سادگی به اهمیت فرهنگی بلک بری در جهان آن زمان، پی برد. بلک بری کاربران را قادر ساخته بود تا علاوه بر تماس تلفنی، از طریق متن و ایمیل نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بلک بری به قدری پر کاربرد شده بود که نام مستعار کراک بری، به معنای رخنه کردن را به خود اختصاص داده بود. اما آیفونِ سال 2007، توانست بلک بری را منسوخ کند!

 

 

اولین گوشی هوشمند جهان

بسیاری معتقدند که نخستین گوشی هوشمند جهان را اپل منتشر کرد. این آیفون با امکانات کامل یک مرورگر وب، همراه با ایمیل، پیامک و یک مجموعه نرم افزاری کوچک، بیشتر یک مک مینیاتوری بود تا یک گوشی همراه! به همین سبب سیستم عامل iPhone 1، که اولین نسخه iOS محسوب می شود را می توان یکی از مهم ترین دستاوردها در تاریخ فناوری دانست. به حدی که امروزه همه گوشی های هوشمند، وجود خود را مدیون آیفون و iOS هستند.

تجربه استفاده از صفحه نمایش لمسی، صفحه کلید روی صفحه و به طور کلی ایجاد تجربه ای مشابه کامپیوتر در یک دستگاه کوچک دستی، برای اولین بار توسط نخستین نسخه آی او اس، امکان پذیر شد.

اگر علاقمندید در رابطه با سخت افزار گوشی های آیفون، علائم و دلایل خرابی و نحوه تعمیر قطعات مختلف گوشی های آیفون، بیشتر بدانید و یا حتی در این زمینه مشغول به فعالیت و کسب درآمد شوید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره تعمیرات موبایل است. مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران، با برگزاری دوره های تخصصی آموزش تعمیرات موبایل آیفون و اندروید، این امکان را برای علاقمندان این حوزه فراهم آورده است که در مدت زمان کوتاهی، تخصصی ترین مباحث مربوط به تعمیرات موبایل را به صورت حرفه ای و زیر نظر اساتید مجرب، فرا گیرند.

 

تفاوت iOS و اندروید

تفاوت iOS و اندروید

به طور قطع می توان گفت که iOS با سایر سیستم عامل های تلفن همراه در جهان، متفاوت است. این سیستم عامل، کلیه برنامه های موجود در دستگاه خود را در یک پوسته محافظ نگهداری می کند؛ به نحوی که نه تنها قابل اجرا بر روی دستگاه های دیگر نیستند، بلکه در یک دستگاه آیفون نیز برنامه ها دچار تداخل نمی شوند. این امر سبب می شود که اگر دستگاه به شکل تصادفی از طریق یکی از برنامه ها ویروسی شود، آسیبی متوجه سایر برنامه ها نگردد. این قابلیتی است که تنها در آی او اس وجود دارد.

البته این امر می تواند منجر به بروز نقص های زیادی نیز در برنامه ها شود. زیرا در این صورت، برنامه ها نمی توانند مانند آن طور که در گوشی های اندروید امکان پذیر است، مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای مثال در سیستم عامل اندروید، اگر لینکی در یکی از اپ ها مانند واتساپ ارسال شود، می توان آن را از طریق مرورگرها باز کرد. در اینجا اپلیکیشن واتساپ و مرورگر توانسته اند مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این همان قابلیتی است که در آی او اس وجود ندارد!

در مقابل، iOS از یک ویژگی پشتیبانی می کند که به آن توسعه پذیری می گویند. این ویژگی دستگاه را ملزم می کند تا برای برقراری ارتباط با سایر برنامه ها، از کاربر تأییدیه دریافت کند و برقراری ارتباط میان برنامه ها بدون تأیید ممکن نخواهد بود.

یکی از اصلی ترین تفاوت های میان سیستم عامل های iOS و اندروید که منجر به محبوبیت بیشتر گوشی های اندروید شده است، تنوع دستگاه ها در گوشی های اندرویدی است. بدین نحو که برندهای مختلفی مانند سامسونگ، ال ‌جی، اچ‌ تی‌ سی، شیائومی و… با سیستم عامل اندروید مدیریت می شوند؛ این در حالی است که iOS تنها توسط گوشی های آیفون ارائه می شود.

اگر علاقمندید در خصوص سیستم عامل اندروید، اطلاعات جامع تری کسب نمایید، پیشنهاد می شود مقاله “اندروید چیست؟” را در بخش بلاگ وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید. در این مقاله، هر آنچه که باید در رابطه با سیستم عامل محبوب اندروید بدانید، آورده شده است.

 

نسخه های iOS

نسخه های iOS

از سال 2007 تا کنون، نسخه های متعددی با ویژگی های به روز رسانی شده از آی او اس ارائه شده است که در ادامه به ذکر سال ارائه و شرح مختصری از ویژگی های هر کدام می پردازیم:

  • iOS1 (2007) : در این نسخه هنوز اپ استور ارائه نشده بود و ارائه برنامه ها از طریق سایت های دیگر ممکن بود.
  • iOS2 (2008) : مهم ترین ویژگی آی او اس2، افزودن اپ استور و کیت های توسعه نرم افزار SDK بود که امکان افزودن اپلیکیشن های بیشتر را ساده تر کرد.
  • iOS3 (2009) : در این نسخه، امکان ویرایش متون و جابجایی آن، امکان ارسال پیام چند رسانه ای و همچنین اپلیکیشن های Spotlight و Voice Memos برای نخستین بار افزوده شد.
  • iOS4 (2010) : در این نسخه، امکان پخش موسیقی در پس زمینه در هنگام استفاده از سایر برنامه ها و همچنین باز کردن برنامه ها در هنگام تماس تلفنی افزوده شد. همچنین امکان جابه جایی میان برنامه های باز از طریق دکمه Home فراهم گردید.
  • iOS5 (2011) : مهم ترین ویژگی های افزوده شده به این نسخه، iCloud و iMessage بودند. مرورگر Siri نیز برای نخستین بار در این نسخه راه اندازی شد.
  • iOS6 (2012) : افزودن Apple Maps بزرگ ترین تغییر این نسخه بود که با استقبال بسیاری مواجه شد. ارتقای بخش هایی مانند Facetime و Siri نیز از دیگر تغییرات این نسخه محسوب می شود.
  • iOS7 (2013) : در این نسخه، تغییرات مهمی از جمله ارائه CarPlay بدون نیاز به USB و انتقال فایل ها میان گوشی های آیفون از طریق AirDrop افزوده شد.
  • iOS8 (2014) : افزودن قابلیت Handoff که به کاربر این امکان را می دهد تا به مرور یک صفحه وب یا ویرایش یک سند در یک دستگاه اپل دیگر بپردازد، جالب ترین تغییر این نسخه بود. همچنین چارچوب ایمن توسعه پذیری برای افزودن برنامه ها از اشخاص خارج از شرکت اپل نیز به این نسخه اضافه گردید. Family Sharing و Spotlight Suggestions هم از دیگر تغییرات این نسخه محسوب می شدند.
  • iOS9 (2015) : تغیرات این نسخه، بیشتر متوجه آیپد بود تا آیفون، و تغییرات بسیاری نسبت به نسخه های اولیه iPad که تنها یک آیفون بزرگ تر بود، ایجاد شد.
  • iOS10 (2016) : در این نسخه، اپل Messages را به یک پلتفرم شبکه اجتماعی تبدیل کرد که در آن، کاربران کلیه امکانات شبکه های اجتماعی را از طریق پیام رسان آیفون در دسترس داشتند.
  • iOS11 (2017) : افزودن برناه هایی مانند SiriKit و Files که امکان دسترسی به فایل های شصی را فراهم می کرد، از مهم ترین تغییرات این نسخه بود.
  • iOS12 (2018) : افزایش سرعت و کارایی اصلی، تغییر نسخه دوازدهم بود. افزودن Memoji در پیام رسان و FaceTime گروهی از دیگر ویژگی های این نسخه بود.
  • iOS13 (2019) : افزودن برخی ویژگی ها برای حفظ و افزایش حریم خصوصی، ویژگی اصلی این نسخه بود. Dark Mode، و افزایش سرعت FaceID از دیگر تغیرات محسوب می شد.
  • iOS14 (2020) : آی او اس در این نسخه App Clips ،Widgets، و Compact UI را به ارمغان آورد و به فشرده سازی رابط کاربری پرداخت.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:29+03:304 ژوئن 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم