بهترین زبان‌ برنامه‌ نویسی

Home>مقالات>بهترین زبان‌ برنامه‌ نویسی

بهترین زبان‌ برنامه‌ نویسی

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی کدام است ؟

با گسترش عصر دیجیتال و مدرن شدن دنیای امروزی نیاز به برنامه‌نویسان بیشتر می‌شود و شکی در آن نیست که به‌مرورزمان بیشتر نیز خواهد شد. این میزان از گسترش سریع تکنولوژی به هیچ عنوان تعجب‌آور نیست زیرا احتیاج به آن زیاد و از طرفی وجه مشترک بسیاری از رشته‌ها است. برخی از افراد معتقدند که برنامه‌نویسی قلب کامپیوتر محسوب می‌شود و پایه و اساس بسیاری از رشته‌ها قرار گرفته است. با بیشتر شدن زبان‌های برنامه‌نویسی قطعاً انتخاب یکی از آنها برای یادگیری حرفه‌ای و وارد شدن به دنیای کار کمی مشکل است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که رواج بیشتری دارند اشاره کنیم تا اگر در ابتدای راه آموزش برنامه نویسی هستید با هوشیاری مسیر خود را انتخاب کنید. اگر به این موضوع علاقه دارید تا انتهای مقاله با ما باشید تا اطلاعات مفیدی را دریافت کنید.

قبل از پرداختن به معرفی زبان‌های رایج و پرطرف‌دار لازم است بدانید که هر زبان به منظور و هدف خاصی استفاده می‌شود، پس انتخاب زبان برنامه‌نویسی در ابتدا مرتبط با استفاده و کاربرد شما دارد. البته برخی از زبان‌هایی که رایج هستند به دلیل چند منظوره بودن و پرکاربرد بودنشان مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

پرکاربرد ترین زبان‌های برنامه‌نویسی

پایتون

یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین زبان برنامه نویسی پایتون شناخته شده است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. این زبان برنامه‌نویسی توسط خیدو فان راسوم توسعه پیدا کرد و در سال 1991 به طور رسمی منتشر شد.

در نقاط قوت این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف اشاره کرد. هم چنین این زبان برنامه‌نویسی شی گرا است و به بهبود عملکرد برنامه‌نویسی کمک می‌کند. زبان برنامه‌نویسی پایتون این امکان را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند تا پیچیده‌ترین اپلیکیشن‌ها را به‌راحتی مقیاس‌گذاری کنند.

زبان برنامه نویسی پایتون

در ضمن لازم است بدانید که زبان‌های برنامه‌نویسی در اکثر کشورهای جهان از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به همین دلیل درآمدهای قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. قطعاً در ایران هم افرادی هستند که به صورت حرفه‌ای به زبان برنامه‌نویسی پایتون مسلط هستند و درآمد خوبی را به دست می‌آورند. دوره پایتون مجتمع فنی تهران میتوانید مسیر یادگیری را برایتان هموار کرده و با ارائه مدرک بین المللی امکان مهاجرت را فراهم سازد.

جاوا

جاوا جز دومین زبان برنامه‌نویسی معروف و محبوب است که اگر در حیطه برنامه‌نویسی اندکی فعال بوده باشید نام این زبان برنامه‌نویسی به گوشتان خورده است. این زبان برنامه‌نویسی به دلیل چند سکویی بودن و هم چنین برخورداری از ویژگی شی گرایی موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. و دوره جاوا جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می باشد.

جاوا برای اولین بار در سال 1996 توسط جیمز گالسینگ طراحی شد و می‌توان به طور قاطعانه گفت که جز کارآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است.

زبان برنامه‌نویسی جاوا برای ساخت اپلیکیشن‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید دلیل محبوبیت آن نیز همین است که برای ساخت برنامه‌های اندرویدی به سراغ جاوا می‌روند.

این زبان برنامه‌نویسی را به هدف جایگزینی زبان c++ منتشر کردند که اهداف آن ساده و مشهور بودن، قابلیت شی گرایی قدرتمند، قابلیت انتقال و پرتابل بودن، ضریب اطمینان بالا در نظر گرفته شده است.

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا اسکریپت

شاید جاوا اسکریپت را با نام اختصاری آن یعنی js شنیده باشید که یکی از معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شده است. این زبان برنامه‌نویسی شی گرا، سطح بالا، تفسیری و داینامیک است که از آن برای برنامه‌نویسی سمت سرور، اپلیکیشن موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی همه فن حریف است. البته لازم است بدانید که اولین‌بار این زبان برنامه‌نویسی با نام لایو اسکریپت شناخته شد و سپس با گذشت زمان نام آن به جاوا اسکریپت تغیر کرد.

نقاط قوت زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت سمت کاربر و بسیار سریع است و به سرعت می‌تواند در مرورگر سمت کاربر اجرا شود. از طرفی به دلیل یادگیری راحت این زبان تعداد افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است، شاید این مورد یکی از دلایل محبوبیت این زبان باشد. در ضمن این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند به خوبی با دیگر برنامه‌ها کار کرده و در محدوده وسیعی از اپلیکیشن‌ها به کار گرفته شود.

باید به این نکته هم توجه کرد که هر زبان برنامه‌نویسی در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی است که در این مقاله تنها به مزایای آنها که باعث محبوبیت شده‌اند اشاره کرده‌ایم. اما آگاه باشید که هر زبان برنامه‌نویسی در کنار داشتن مزایا، معایبی هم دارد که قبل از پرداختن بهتر است با آنها آشنا باشید.

سایر زبان های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مانند آر، سوئیفت، سی پلاس پلاس، سی شارپ، پی اچ پی، اس کیو ال هم وجود دارند که تقریباً از محبوبیت خوبی برخوردار هستند اما نه به اندازه زبان‌های ذکر شده در مطالب فوق بلکه به نسبت کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این زبان‌ها هم دارای مزایا و معایبی هستند که باعث شده استفاده و کاربردهایی از آنها شود اما نسبت به پایتون قطعاً از کاربر کمتری برخوردار هستند.

سخن نهایی

در نظر داشته باشید که برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی ابتدا باید علاقه و هدف خود را تعیین کنید. افراد بسیاری بوده‌اند که بدون هدف پا در مسیر یادگیری قرار داده‌اند اما موفقیتی کسب نکرده‌اند. توصیه‌ای که به شما می‌کنیم آن است که ابتدا علاقه و هدف خود را پیدا کنید سپس مسیر خود را با هوشیاری انتخاب کنید.

مهم‌ترین عامل موفق بودن در برنامه‌نویسی پیداکردن هدف و استفاده از آن است. اگر بتوانید هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید و از طرفی استعداد خود را در زبان برنامه‌نویسی موردنظر پیدا کنید قطعاً مسیر پیشروی شما هموارتر خواهد شد. به این نکته توجه کنید که اگر در یادگیری بهترین و پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی قدم بردارید اما به آن علاقه‌ای نداشته باشید به‌مرورزمان آن مهارت برای شما خسته‌کننده خواهد شد. البته با توجه به گسترش و پیشرفت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی در زبان‌های برنامه‌نویسی احتمال طراحی زبان‌های دیگر در سال‌های آینده نیز وجود دارد و قرار نیست تا ابد این زبان‌های برنامه‌نویسی بهترین باشند.

ما سعی کردیم که طبق تحقیقات انجام شده کامل‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی از نظر کاربر و استفاده را به شما معرفی کنیم تا اگر تصمیم دارید در این مسیر قدم بگذارید با آگاهی بیشتری وارد شوید. امیدواریم مطالب فوق برای شما جذاب و مفید واقع شده و هم چنین در انتخاب هدف شما تأثیرگذار باشد.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:43:38+03:3012 جولای 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم