واقعیت مجازی چیست؟

Home>مقالات>واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی، دستاوردی نوآورانه از تکنولوژی است که میتواند رویا را با حقیقت درآمیزد! در عصر حاضر، تکنولوژی بیش از همه، به عنوان ابزاری برای از میان بردن مرز بین تخیل و واقعیت شناخته میشود. تکنولوژی خالق دنیایی است که نه تنها به جهان واقعی ما انسان ها شبیه است، بلکه به تدریج با آن درآمیخته شده و یکی میشود! بازی ها و سرگرمی هایی که پیشتر در این جهان خارق العاده به ما ارائه میشدند، علی رغم گذر از محدودیت های جهان واقعی و آفرینش هزاران جهان موازی شگفت آور، نقطه ضعف بزرگی داشتند و که آن نقطه ضعف، محدود شدن جهان بی مرز تخیل، به چهارچوب یک مانیتور، تبلت و یا تلفن هوشمند بود. اما تکنولوژی آنقدر توانا بود که این محدودیت را نیز از میان بردارد و انسان را به عنوان عضوی از کهکشان بی نهایت خود پذیرا باشد!

واقعیت مجازی یا Virtual reality که به اختصار VR خوانده میشود، نوآوری تازه ای است، که به جای نمایش دنیای مجازی در چهارچوب محدود جهان واقعی، کاربر را از دروازه های واقعیت عبور میدهد و به دنیای شگفت انگیز خود وارد می آورد.

ابزاری برای از میان بردن مرز بین تخیل و واقعیت

عینک واقعیت مجازی چیست؟

مهم ترین ابزار واقعیت مجازی نوعی عینک است که با ابعاد و با قابلیت های مختلف توسط کمپانی های فعال در این عرصه ارائه میشود. عینک واقعیت مجازی، جهانی خیالی را پیش چشمان شما به نمایش میگذارد که تمام محیط 360 درجه ای اطرافتان را در بر میگیرد و با چرخاندن سر، میتوانید زوایای گوناگون این جهان شگفت انگیز را کشف نمایید. البته لازم به ذکر است که کیفیت تصاویر مجازی و میزان باورپذیری این تجربه، به نوع هدست مورد استفاده نیز بستگی دارد. به علاوه، بسیاری از سازندگان هدست ها و بازی های واقعیت مجازی، با افزودن قابلیت هایی نظیر صدا، لرزش و در برخی موارد پیشرفته تر، قابلیت بو، استفاده از این تکنولوژی پیشرفته را جذاب تر مینمایند.

عینک واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی سونی

محبوبیت تکنولوژی VR و استقبال اولیه ی کاربران از آن، در نتیجه ی پشتیبانی بازی های شرکت سونی، از عینک های واقعیت مجازی اتفاق افتاد. سونی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های بازی سازی، گیم هایی با قابلیت اتصال به هدست واقعیت مجازی و یا به طور اختصاصی، در ارتباط با این تکنولوژی طراحی نمود. پس از آن شرکت استیم، به این صنعت نوظهور ورود کرد و سبب افزایش محبوبیت و بهبود کارایی های آن گردید.

کاربرد واقعیت مجازی

کاربرد واقعیت مجازی

کاربرد واقعیت مجازی صرفاً به انجام بازی ها محدود نمیشود. با استفاده از هدست واقعیت مجازی، میتوان به مکان هایی گوناگون، حتی در آن سوی جهان واقعی نیز سفر کرد. گشت و گذار در موزه ها، اماکن دیدنی، طبیعت و … توسط تکنولوژی VR به راحتی میسر میشود!

علاوه بر کاربردهای تفریحی، این محصول خارق العاده، کاربردهای آموزشی نیز دارد و جذابیت یادگیری را برای کودکان و نوجوانان چندین برابر میکند. به عنوان مثال در یکی از مراکز آموزشی خصوصی پیشرفته کشور سوئیس، دوره گرافیک برای کودکان و نوجوانان، به وسیله واقعیت مجازی و در یک محیط شبیه سازی شده برگزار میگردد! در این دوره گرافیک کاملا مجازی، مباحث آموزشی مختلفی نظیر آموزش نقاشی و آموزش نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ و … ، در یک محیط جذاب شبیه سازی شده و توسط اساتیدی که کاراکترهای محبوب انیمیشنی هستند، آموزش داده میشود. بدون شک هزینه اجرای چنین شیوه آموزشی، کمی سنگین خواهد بود، اما مطمئنا خروجی و نتیجه حاصل از آن، ارزشش را دارد.

پزشکان و به ویژه جراحان نیز برای تجربه ی شرایط یک عمل جراحی و کسب شناخت بیشتر در این مورد، به سراغ تکنولوژی VR میروند. به علاوه، تکنولوژی فوق برای بهبود کیفیت آموزش های نظامی نیز کارایی دارد و سربازان را در شرایط احتمالی مأموریت های گوناگون قرار داده و توانایی آنها را در مواجهه با چنین وضعیتی ارتقا میدهد. در واقع میتوان گفت در هر شغل و حرفه ای که نیاز باشد هنرجویان و کارآموزان، به منظور آموزش و درک بیشتر، در شرایط و فضایی شبیه سازی شده، مشابه با فضای حقیقی قرار گیرند، واقعیت مجازی به کار می آید.

 

هدست واقعیت مجازی چیست؟

از سال 2016 تا کنون، کمپانی های مختلف برای تولید انواع هدست واقعیت مجازی، رقابت تنگاتنگی را آغاز نمودند. از یکسو، کیفیت ارائه ی تصویر و جذابیت بیشتر تجربه ی مورد نظر، و از سوی دیگر صرفه ی اقتصادی محصولات برای مصرف کننده، مورد توجه تولیدکنندگان گوناگون قرار گرفت. به طور کلی، هدست های واقعیت مجازی به دو دسته مستقل و وابسته به سخت افزار جانبی، طبقه بندی میشوند.

هدست واقعیت مجازی چیست؟

انواع هدست واقعیت مجازی

نوع وابسته یا Tethered VR Headsets برای ارائه ی بازی یا محیط مجازی مورد نظر، نیازمند اتصال به یک سخت افزار دیگر میباشد. به عنوان مثال، پلی استیشن VR برای فعالیت خود، حتما باید به پلی استیشن 4 متصل باشد. این نوع هدست ها، محدودیت هایی را برای کاربر ایجاد مینمایند. اما از سوی دیگر، کیفیتشان در پردازش تصویر، بسیار بالاست و از این نظر، نسبت به مدل های مستقل، ارجحیت دارند.

نوع دوم که هدست های مستقل هستند، به تنهایی وظیفه ی خود را انجام میدهند و ضروری نیست که حتما به سخت افزار دیگری متصل باشند. کلیه ی قطعات و ملزومات مورد نیاز، درون خود هدست موجود است و کاربر به سادگی میتواند هر کجا که بخواهد، از آن استفاده نماید. کیفیت و سرعت تصویر در این نوع هدست واقعیت مجازی به خوبی نوع پیشین نمی باشد، لاکن واضح است که با پیشرفت روزافزون فناوری، آینده از آن هدست های مستقلی خواهد بود که روز به روز، در ارائه ی تصاویر با کیفیت و جذاب، قابلیت بیشتری کسب مینمایند.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-08T19:51:55+03:309 نوامبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم