متد مولر

Home>مقالات>متد مولر

متد مولر

متد مولر چیست؟

متد مولر، شیوه ای برای ترسیم الگوهای خیاطی است. به طور کلی رسم الگو در خیاطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. الگو شبیه نقشه ای کاغذی است که اندازه ی قطعه های مختلف پارچه و شیوه ی برش و دوخت آن ها را مشخص مینماید. سپس با قرار دادن این قطعات کاغذی به روی پارچه، محل برش آن مشخص میگردد.

در متد مولر، اندازه گیری چهار بخش مهم بدن، یعنی دور سینه، دور باسن، دور کمر و قد، نقش کلیدی دارد و مقدمه ی ترسیم الگو تلقی میشود. اندازه ی باقی قسمت های مورد نیاز نیز از طریق فرمول های ریاضی و محاسبات عددی به دست می آیند.

متد مولر چیست؟

 

مزایای خیاطی به روش مولر

متد مولر در میان دیگر متدهای ترسیم الگو، محبوب تر و بی نقص تر به حساب می آید و آموزش و کاربرد آن، هم در میان خیاطان و تولیدی های کوچک و هم در میان شرکت ها و برندهای مطرح جهان، بسیار رایج است. از دلایل محبوبیت متد مولر میتوان به آسانی و عدم پیچیدگی آن اشاره نمود. همچنین در این متد، میزان دقت افزایش یافته و در دوخت لباس ها، ظرافت بیشتری به کار میرود که اصطلاحا به آن نازک دوزی هم گفته میشود؛ به طوری که در اغلب موارد، حتی نیاز به پرو کردن لباس وجود ندارد! علاوه بر تمامی موارد فوق، از آنجایی که این متد، توسط آلمانی ها اختراع شده است و فرم بدن ایرانی ها و آلمانی ها تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد، استفاده از این متد، در ایران بسیار رایج میباشد. هرچند که در سال های اخیر، با تغییر سبک زندگی ایرانیان و در نتیجه چاق تر شدن آن ها، بسیاری از طراحان و خیاطان، در متد مولر اصلاحات و تغییراتی را اعمال نمودند. و شما میتوانید با شرکت در دوره نازک دوزی به سبک مولر مجتمع فنی به صورت تخصصی با این متد آشنا شوید.

مزایای خیاطی به روش مولر

تاریخچه متد مولر

متد مولر، روشی آلمانی است که نخستین بار توسط مایکل مولر به کار گرفته شد. اگر از مولر این سوال کلیشه ای را بپرسیم که چگونه طراح لباس شویم؟ ، او قطعا راه تلاش و تکرار و تمرین را برای ما ترسیم میکند! مایکل مولر، فردی بسیار فقیر بود که به علت عدم توانایی مالی، لباس های پاره اش را شخصا رفو میکرد. وی که رفته رفته به استعداد خود در خیاطی پی برده بود، به یادگیری این حرفه پرداخت و به تدریج در آن پیشرفت کرد؛ تا جایی که متد خاص خود را ابداع نمود. مولر از الگوهایی بی نقص و دقیق در طراحی و دوخت لباس هایش استفاده میکرد و این امر، شهرت و ثروت فراوانی را برای او به همراه آورد و سبب شد که متد تازه ی او با نام خودش، شناخته شده و در دنیای خیاطی و مد و پوشاک، همه گیر گردد.

مولر، یک شرکت مد و طراحی لباس تأسیس نمود که حتی در دوران جنگ جهانی نیز رونق خود را از دست نداد. به علاوه، مدرسه ای برای آموزش طراحی و خیاطی بنیان کرد که در زمان خود، سرآمد کلیه ی مراکز آموزشی مشابه تلقی میشد.

همچنین مولر، چندین جلد کتاب در خصوص طراحی و دوخت لباس تألیف نمود.

امروزه متد مولر، از محبوب ترین و کاربردی ترین متدهای خیاطی لباس تلقی میگردد که در سراسر جهان به طور گسترده به کار میرود و در مراکز آموزشی و دوره طراحی لباس به علاقمندان این عرصه، تدریس میگردد.

 

الگوی مولر

الگوی مولر

همان طور که پیش تر گفته شد، برای رسم الگوی مولر، صرفا اندازه ی دور کمر، دور باسن، دور سینه و قد مورد نیاز میباشد و باقی موارد، از طریق فرمول های مشخص به دست می آیند؛ اما محاسبه ی این چهار اندازه نیز با روش های خاص خود انجام میگیرد.

  • برای اندازه گیری قد، فرد کفش هایش را در می آورد و صاف در مقابل دیوار می ایستد. به شکلی که سر او با دیوار زاویه ی نود درجه تشکیل دهد. سپس با استفاده از متر، قدر او از بالای سر تا زمین محاسبه میشود.
  • برای محاسبه ی اندازه ی دور کمر، ابتدا یک نوار، به شکلی که از ناف عبور نماید، به دور کمر بسته میشود. سپس با استفاده از متر، حلقه ی مشخص شده، اندازه گیری میشود.
  • اندازه ی دور سینه را با قرار دادن متر بر روی خط ستون فقرات و سپس رد کردن آن از زیر بغل و روی برجستگی سینه محاسبه میکنند.
  • دور باسن با عبور متر از برجسته ترین نقاط آن اندازه گیری میشود.
  • برای اندازه گیری طول آستین، دست در حالت خمیده به سمت جلو قرار میگیرد و با استفاده از متر، اندازه ی گردن تا سر شانه و سپس تا آرنج و مچ دست، مشخص میگردد.

باقی اندازه ها نیز بر اساس فرمول های ریاضی و همچنین با در نظر گرفتن نوع لباس و سلیقه ی مشتری محاسبه میگردند.

الگوسازی در خیاطی

به طور کلی، متد مولر به علت برخورداری از مزایای فراوانی، چون سادگی، دقت، ظرافت و آسانی، بسیار محبوب میباشد و به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. اما توجه داشته باشید که امروزه کمتر کسی برای تهیه ی لباس های مورد نظر خود، مستقیما به خیاط مراجعه مینماید تا با ثبت اندازه ی قسمت های مختلف بدنش، لباسی متناسب با او طراحی و دوخته شود؛ بلکه اغلب افراد، خرید لباس های آماده از فروشگاه ها را ترجیح میدهند. در این موارد، استفاده از متد مولر با محاسبه ی اندازه های یک شخص خاص، چندان کارآمد نیست؛ بلکه لازم است تا با به کارگیری یک سری استانداردها، لباس هایی متناسب با تمامی افراد دوخته شده و به بازار عرضه شوند. در اینجا، به فرم بدن و اندازه ی قد اغلب افراد جامعه توجه میشود و لباس هایی در سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ و استانداردهای مشخص، طراحی شده و به تولید انبوه میرسند. این روش تا حد زیادی کارآمد بوده و با شرایط فعلی صنعت پوشاک، متناسب است. اما افرادی که از نظر شکل اندام یا قد، با نرم ها و استانداردهای معمول جامعه تفاوت دارند، اغلب به روش سنتی روی آورده و شخصا به خیاط مراجعه میکنند، تا لباس هایی متناسب با خودشان، تهیه نمایند.

 

آموزش متد مولر

آموزش متد مولر

آموزش متد مولر امروزه در بسیاری از دوره های آموزش طراحی لباس و خیاطی، از جمله دوره طراحی لباس مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران، صورت میگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره طراحی لباس مجتمع فنی نیاوران، به صفحه دوره مذکور در این وبسایت مراجعه نمایید.

از جمله نکات مهمی که در این روش باید به آن توجه نمایید، این است که برای برش دادن قسمت های مختلف پارچه، می بایست ابتدا الگوی مولر را بر روی آن قرار داده و با استفاده از گیره یا سنجاق، به آن متصل نمایید. سپس از طریق کاربن، اندازه و شکل آن را به پارچه منتقل نموده و به دقت آن را برش بزنید. توجه داشته باشید که برش ها باید به شکلی دقیق و بی نقص انجام گیرند. همچنین، برای برش زدن خطوط عمودی در متد مولر، این نکته را در نظر داشته باشید که این خطوط باید با خطوط واقع در الگو، موازی باشند.

 

 

4.4/5 - (18 امتیاز)
نویسنده |2023-11-08T17:25:55+03:3026 اکتبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم