انواع انیمیشن

Home>مقالات>انواع انیمیشن

انواع انیمیشن

انواع انیمیشن

به‌احتمال زیاد شما هم جز افرادی هستید که در یک مدت زمانی علاقه‌مند به دیدن انیمیشن بوده‌اید یا اگر از علاقه‌مندان آن نبوده‌اید حداقل اسم آن را بارها شنیده‌اید. انیمیشن جز برنامه‌هایی است که طرف‌داران زیادی دارد و هم چنین در جامعه نقش پررنگی دارد. به همین دلیل انیمیشن‌سازها در تلاش‌اند تا هر روز نسخه‌های بهتری را تولید کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع انیمیشن‌ها بپردازیم، اگر از علاقه‌مندان این حوزه هستید حتماً تا انتهای این مطلب با ما باشید تا اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن چیست ؟ انیمیشن در واقع نشان‌دادن تصاویر به‌صورت متحرک است که به روش‌های مختلف ساخته می‌شود. یکی از روش‌های ساخت انیمیشن با استفاده از کامپیوتر است. هم چنین نرم‌افزارهای ساخت انیمیشن نیز متفاوت است و هر کدام از آنها کاربرد و برتری متفاوتی نسبت به دیگری دارد،که. در دوره ساخت انیمیشن به صورت تخصصی به معرفی و آموزش نرم افزار های انیمیشن سازی پرداخته پرداخته ایم . اگر بخواهیم به طور ساده تعریف انیمیشن را ارائه بدهیم باید بگوییم که کاغذی را بردارید و بر روی آن یک تصویر رسم کنید. سپس بر روی کاغذ بعدی حرکت دوم آن جسم را رسم کنید، به همین صورت تا انتهای آن حرکت را بر روی کاغذ بکشید. زمانی که کاغذها را ورق می‌زنید یک انیمیشن ساده سنتی را تماشا می‌کنید.

انیمیشن‌ساز باید فردی خلاق و با مهارت باشد تا بتواند خلاقیت خود را بر روی نرم‌افزار پیاده کند. از طرفی داشتن مهارت در نرم‌افزارهای مختلف بسیار مهم و حیاتی است زیرا نرم‌افزارهای گوناگونی وجود دارند که اساس کار ساخت انیمیشن هستند.

معرفی انواع انیمیشن

شاید شما هم با شنیدن نام انیمیشن، انیمیشن‌های پرزرق‌وبرق سه‌بعدی برایتان تداعی شود. اما در واقعیت پنج نوع انیمیشن وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در ادامه به معرفی انواع مختلف آنها می‌پردازیم تا بیشتر با مدل‌های مختلف انیمیشن آشنا شوید.

 

انیمیشن سنتی

انیمیشن سنتی با تصاویری که به‌صورت دستی بر روی جسم فیزیکی رسم می‌شود، شکل می‌گیرد. به این صورت که در هر قسمت تکه‌ای از تصاویر کشیده می‌شود و سپس با قراردادن آنها در کنار هم تصویری متحرک ساخته می‌شود. این روش جز روش‌های پرهزینه است و طولانی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همچنان طرف‌داران خود را دارد. شاید افرادی که در دهه 60 بوده‌اند از این نوع انیمیشن‌ها بیشتر تماشا کرده باشند.

در این نوع از انیمیشن انیماتورها تصاویری را با قلم نوری بر روی طلق رسم می‌کنند سپس به‌صورت متوالی آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند.

انیمیشن دوبعدی

انیمیشن‌های وکتور به‌صورت دوبعدی هستند و با استفاده از کامپیوتر ساخته می‌شوند. تقریباً می‌توان گفت نوع ساخت آنها مانند انیمیشن سنتی است. در اواخر دوره 90 میلادی به دلیل محدودیت پهنای باند، بسیاری از انیماتورها با استفاده از برنامه flash شروع به ساخت انیمیشن‌های کوتاه کردند. سپس در فضای اینترنت قرار دادند تا افراد علاقه‌مند به آن دسترسی پیدا کنند. اگر علاقه‌مندید تفاوت بین این نمونه‌ها را به‌صورت واضع تشخیص دهید با مراجعه به یوتیوب می‌توان هزاران انیمیشن flash را مشاهده کرد.

البته نرم‌افزار flash که در سال 2005 توسط ادوب کانکت خریداری شد معروفیت بیشتری پیدا کرد و بیشتر مورداستفاده هنرمندان قرار گرفت.

تفاوتی که انیمیشن دوبعدی با سنتی دارد در امکان انیمت کردن به‌صورت فریم به فریم، ریگ بندی کاراکترها و حرکت‌دادن بخش‌های مختلف بدن آنها به‌صورت جداگانه است. مزیت مثبت دیگری که دارد نیاز نداشتن به طراحی چندباره کاراکتر است.

انیمیشن سه‌بعدی

ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی کاملاً متفاوت با انیمیشن‌های سنتی است به همین جهت مهارت‌هایی که فرد سازنده باید داشته باشد کاملاً متفاوت است. در ساخت انیمیشن سنتی باید مهارت طراحی در سطح بسیار بالایی باشد اما در ساخت انیمیشن سه‌بعدی کاملاً متفاوت است به صورتی که انگار در حال بازی کردن با عروسک خیمه‌شب‌بازی هستید.

این نوع از انیمیشن بسیار متفاوت با انیمیشن‌های دیگر بود به همین دلیل باعث تحول عظیمی در صنعت تولید انیمیشن شد. اگر انیمیشن اسباب بازی 1را دیده باشید این مورد سر آغاز این تحول بوده است. افراد فعال در این حوزه بسیار تلاش کرده‌اند که با استفاده از تکنیک‌های انیمیشن سه‌بعدی صحنه‌های بی‌نظیری را خلق کنند. به احتمال زیاد فیلم‌های سه‌بعدی ارباب حلقه‌ها و سیاره ایپ ها را دیده‌اید که این‌ها از اولین نمونه‌های کاربرد انیمیشن سه‌بعدی بوده‌اند.

موشن‌گرافیک

شاید اسم موشن‌گرافیک را زیاد شنیده باشید، لازم است بدانید که موشن‌گرافیک جز انواع انیمیشن‌ها محسوب می‌شود. اگرچه با سایر انیمیشن‌های دیگر تفاوت دارد.

کاربردهای موشن‌گرافیک چیست؟ می‌توان به انیمیت کردن لوگو، تبلیغات ویدئویی، ویدئوهای آموزشی و توضیحی و حتی تیتراژ ابتدایی فیلم‌ها اشاره کرد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مهارت‌های شبیه به دیگر انیماتورها ندارند. به طور مثال نیاز چندانی به دانش حرکات بدن و حالت‌های چهره نیست. ناگفته نماند که دانش‌ها و مهارت‌هایی نیز وجود دارند که در ساخت همه انیمیشن‌ها موردنیاز است. به طور مثال ترکیب‌بندی و حرکات دوربین در تمامی آنها مشترک است.

برای آموزش ساخت موشن گرافیک میتوانید در دوره موشن گرافیک مجتمع فنی شرکت کنید.

نمونه موشن گرافیک

استاپ‌موشن

استاپ‌موشن از عکس‌برداری پیوسته اشیاء ساخته می‌شود که نوعی از انیمیشن محسوب می‌شود. ساخت انیمیشن‌های استاپ‌موشن به‌دقت بسیار بالایی نیاز دارد و همچنین باید برای آنها وقت بسیار زیادی گذاشت. زیرا هر بار پس از عکس‌برداری از اشیاء باید با دقت و در حد چند سانتی‌متری جابه‌جا شوند و سپس عکس‌برداری شود. ناگفته نماند که استاپ‌موشن‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام به گونه‌ای متفاوت هستند.

این موارد عبارت‌اند از: claymation، puppets/lego/action figure، cut out، pixilation

سخن پایانی

شخصی که قصد کار کردن در این حیطه را دارد باید با انواع مختلف انیمیشن‌ها آشنا باشد. برای کار کردن در هر کدام از انیمیشن‌ها باید مهارت و دانش مربوط به آن را فرا بگیرید. به طور مثال نرم‌افزارهای ساخت آنها کاملاً متفاوت است یا در هرکدام از انیمیشن‌ها نیاز است در یک مورد ریزبین بود.

در این مقاله سعی کردیم به‌تمامی انواع انیمیشن‌ها بپردازیم و تا حد ممکن توضیحاتی را برای آن‌ها ارائه بدهیم. امیدواریم که مطالب گفته شده موردتوجه شما قرار گرفته و هم چنین مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سؤال و پیشنهادی در قسمت مربوطه آن را نوشته و با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:00:36+03:3023 آوریل 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم