انواع حسابداری

Home>مقالات>انواع حسابداری

انواع حسابداری

انواع حسابداری

اکثر افراد گمان می‌کنند که حسابداری تنها در یک نوع مختصر می‌شود اما در واقع انواع مختلفی دارد. لازم است بدانید که هرکدام از آنها اصطلاحات، سیستم و قوانین مربوط به خود را دارند. در ادامه به انواع حسابداری می‌پردازیم تا اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل کنیم.

اگر شما فارغ التحصیل رشته حسابداری و یا در ابتدای مسیر آموزش حسابداری هستید و برای وارد شدن به بازار کار دیدگاه درستی از رشته خود ندارید یا در کسب‌وکار خود نیاز به یک حسابدار دارید، لازم است با انواع حسابدارها آشنا شوید تا بتوانید راه درستی را انتخاب کنید. در واقع هر کدام از آنها تفاوت و ویژگی‌هایی دارند هم چنین دارای نقاط مشترک هستند. برای اینکه بتوان انتخاب هوشمندانه‌ای داشت باید با تمامی آنها آشنا بود.

تعریف حسابداری

حسابداری به فرایندهای مختلف ثبت، خلاصه کردن اطلاعات، تهیه گزارش‌های مالی، طبقه بندی، جمع‌آوری و … گفته می‌شود. تا افراد مختلف درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بتوانند از گزارش‌ها بهره ببرند. به همین دلیل بیشتری افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند را به‌عنوان حسابدار در شرکت، سازمان‌های دولتی و مراکز مهم استخدام می‌کنند.

انواع حسابداری چیست ؟

فعالیت حسابدارها تنها محدود به شرکت‌ها نمی‌شود بلکه افراد متخصص می‌توانند در مراکز عمومی و حتی غیرانتفاعی نیز باشند. برخی از فارغ‌التحصیلان حسابداری یک شرکت مشاوره خدمات مالی برای خود تأسیس می‌کنند. برای اینکه بدانید برای کارکردن نیاز به چه مهارت‌هایی دارید ابتدا باید انواع مختلف شغل حسابداری را بشناسید و سپس متناسب با آن مهارت‌های لازم را کسب کنید.

حسابداری مالی

وظیفه اصلی یک حسابدار مالی ثبت، ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی است. برای اینکه یک‌روند یکنواخت در همه کسب‌وکارها رعایت شود باید در همه موارد، استانداردهای حسابداری رعایت شود. ناگفته نماند که استانداردهای حسابداری در کشورهای مختلف متفاوت است که در واقع در قوانین مالیاتی و حقوقی متفاوت هستند.

هدف حسابدار مالی آن است که عملکردهای گذشته را مورد بررسی قرار دهند برخلاف حسابدار مدیریتی که تنها به آینده نگاه می‌کند. گرچه شغل حسابداری به صورت کلی نیاز به‌دقت و تمرکز زیادی دارد اما حسابدار مالی باید دقت بسیار بالاتری داشته باشد.

وظیفه اصلی حسابدار مالی آن است که باید تصویر دقیقی از عملکرد را در یک دوره مشخص مورد بررسی قرار دهد و نسبت به آنها به طور کامل آگاه باشد تا کم‌وکاستی رخ ندهد.

حسابداری مدیریت

همان طور که گفته شد حسابدار مدیریت دید وسیعی باید به آینده داشته باشد. این سمت جز مواردی است که وجود آن در همه کسب‌وکارها الزامی است زیرا این افراد با یافتن راه‌های مختلف برای بازدهی بیشتر در کسب و کار برنامه‌ریزی می‌کنند.

همان گونه که از اسم آن پیدا است وظیفه مدیریت امور حسابداری با ابزار و منابع مختلف را دارند. حسابداری مدیریت انواع مختلفی دارد که شامل مدیریت استراتژی، مدیریت عملکرد، مدیریت ریسک هستند.

حسابداری مالی و مدیریت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند برای اینکه بهتر بتوانید آن‌ها را درک کنید و بدانید که وظایف کاملاً متفاوتی دارند گزارش‌های متداول آنها را مشخص می‌کنیم.

گزارش‌های متداول حسابداری مدیریت شامل عملکرد مالی به تفکیک واحدهای شرکت، موجودی کالا، بهای تمام شده کالای فروش رفته به تفکیک هر کالا است. در مقابل گزارش‌های متداول حسابداری مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجه نقد است.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی از جمله حسابداری دولتی شناخته می‌شود و این نوع حسابداری موارد بر اساس استاندارهای حسابداری دولتی مدیریت می‌شود. یک حسابدار دولتی باید بتواند تضمین کند که وضعیت مالی و عملکرد نهادهای بخش دولتی در متن بودجه تنظیم کرده است. به این دلیل که محدودیت مالی بسیار مهم است و برای اکثر دولت‌ها حائز اهمیت است.

رایج‌ترین حساب دولتی شامل: حساب مستقل عمومی، حساب مستقل وجوه دریافتی بابت خدمات خاص، حساب مستقل درآمدهای اختصاصی، حساب مستقل پروژه‌های عمرانی، حساب مستقل تأمین مالی و بازپرداخت بلندمدت هستند. در ضمن حسابدار دولتی تمرکز زیادی بر روی درآمد و هزینه‌های دولتی دارد.

حسابداری منابع انسانی

امروزه وجود سیستمی که قادر به‌اندازه گیری ارزش واقعی کارکنان باشد بیش از پیش احساس می‌شود. پس به این سیستم که قادر به اندازه گیری و گزارش کارکنان سازمان است حسابداری منابع انسانی گفته می‌شود. ناگفته نماند که حسابداری منابع انسانی تعاریف مختلفی دارد که به گونه‌های مختلف تعریف شده است.

این نوع حسابداری، نوعی سیستم اطلاعات است که در گزارشی به مدیر مشخص می‌کند چه تغییراتی در بازه زمانی مشخص در منابع انسانی رخ داده است. اطلاعات به دست آمده از این سیستم می‌تواند در امور مختلفی مانند بودجه‌بندی سرمایه، استخدام نیرو، تجزیه و تحلیل میزان پیشرفت کارکنان استفاده کرد. روش‌های اندازه‌گیری ارزش حسابداری منابع انسانی به گونه‌های مختلف است که شامل هزینه‌یابی منابع انسانی و ارزش‌گذاری منابع انسانی هستند.

حسابرسی

حسابرسی چیست؟

بررسی گزارش مالی شرکت توسط فردی که مستقل از شرکت است انجام می‌گیرد که به آن حسابرسی گفته می‌شود. لازم است بدانید که حسابرسی انواع مختلفی دارد و مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی قانونی، حسابرسی قانونی، حسابرسی صورت‌های مالی، حسابرسی داخلی.

وجه مشترک انواع حسابداری

فارغ از اینکه انواع حسابداری‌ها بر اساس استاندارهای حسابداری انجام می‌شوند نقطه مشترکی بین آنها وجود دارد که تمرکز روی اعداد و ارقام و سند و مدرک است. تمرکز روی اعداد و ارقام و سند و مدرک به این معناست که فرقی ندارد حسابدار چه کاری را انجام می‌دهد در نتیجه همیشه باید بر اساس اعداد و ارقام گزارش تهیه کند. در واقع تمامی گزارش‌ها بر اساس داده‌های واقعی محاسبه می‌شود.

حسابداری جز پایه اصلی هر کسب و کاری است که می‌تواند به‌عنوان موارد مختلفی به جز سود مالی استفاده شود. در واقع می‌توان گفت وجود یک حسابدار در هر کسب و کار لازم و حتی ضروری است. البته بستگی به شرکت و کارایی آن نوع حسابدار و تخصص و مهارت او می‌تواند متفاوت باشد. انواع حسابداری وجود دارد تا نیازهای مختلف بازار را برآورده کنند.

لازم به ذکر است که بدانید انواع حسابداری‌ها دارای ماهیت مشترک هستند اما ابزارهای ابزارها و متدهای مورد استفاده آنها متفاوت است.

سخن پایانی

شاید تا به حال اطلاعی نداشتید که حسابداری انواع مختلفی دارد، اما در این مقاله سعی کردیم به انواع آنها بپردازیم. امیدواریم اطلاعات مفید و جالبی را دریافت کرده باشید. فراموش نکنید که سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید کدام یک از حسابداری‌ها برای شما جالب بوده است.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:01:22+03:3027 آوریل 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم