انیمیشن چیست؟

Home>مقالات>انیمیشن چیست؟

انیمیشن چیست؟

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی با نام لاتین Animation به مجموعه ای تصاویر و فریم ها گفته می شود که توسط شخصی به نام انیماتور مدیریت می شوند و به صورت متوالی و پشت سر هم به نمایش گذاشته می شوند. اساس ساخت انیمیشن به گونه ای است که تصاویر با سرعتی بالا پشت سر هم نمایش داده می شوند و نوعی توهم دیداری برای بیننده ایجاد می کند که بیننده کاراکترها و المان های موجود در صحنه ها را به صورت متحرک می بینند؛ چرا که زمانی که تصاویر با سرعت بسیار بالا پشت سر هم نمایش داده می شوند، بیننده صرفا تمامی تصاویر را به صورت کامل نمی بیند، بلکه مجموعه تصاویر را به صورت یک متحرک سازی و انیمیشن می بیند.

قاعده ساخت انیمیشن بدین شکل است که تصاویر با تفاوت های بسیار جزئی از تصویر قبلی و بعدی خود طراحی می شوند و به صورت پشت سرهم با سرعت بالا پخش می شوند. در واقع برای ساخت انیمیشن، در یک ثانیه، حدود 24 تا 60 عدد فریم نیاز است که به صورت متوالی از هم قرار گیرند و با انجام ادیت های نهایی در معرض دید قرار گیرند.

به طور کلی انیمیشن سازی هنر به تصویر کشاندن داستان های خیالی و تصاویر متحرک است که از زمان های گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است. به گونه ای که در زمان های گذشته، تصاویر بر روی صفحاتی شفاف ترسیم و رنگ آمیزی می شدند و سپس از آن ها عکس برداری انجام می شد و در نهایت عکس ها را به صورت متوالی پشت سرهم قرار می دادند و انیمیشن ساخته می شد؛ اما امروزه برای ساخت انیمیشن ها از تصاویری استفاده می شود که با استفاده از سیستم ها و رایانه ها طراحی می شوند و به صورت متوالی با سرعت بسیار بالا به نمایش گذاشته می شوند.

تاریخچه انیمیشن:

ظهور انیمیشن به مدت ها قبل از پیشرفت صنعت فیلم برداری بازمی گردد. برای اولین بار انیمیشن در سال ۱۸۸۷ توسط مهندسی با نام Émile Reynaud ظهور کرد. وی سازنده دستگاهی انیمیشن ساز با نام پراکسینوسکوپ بود که در سال ۱۸۸۷ به عنوان اختراع وی ثبت شد. سپس اولین فیلم انیمیشنی وی در گروین پاریس به نمایش عموم گذاشته شد.

پس از آن چندین فرد در نقاط مختلف دنیا بر روی ساخت انیمیشن ها فعالیت داشتند. به عنوان مثال کارگردانی فرانسوی با نام جرج ملیس، استاپ موشن را به صورت تصادفی اختراع کرد. در واقع جرج ملیس، از تکنیک ساخت استاپ موشن استفاده کرد و از قاب مورد نظر خود عکس برداری کرد، سپس تغییراتی در قاب مورد نظر خود ایجاد کرد و مجددا عکس برداری کرد و این روند را تا پایان انجام داد و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، موفق به ساخت انیمیشن شد.

پس از آن هنرمندی فرانسوی با نام امیل کول در سال ۱۹۰۸ موفق به ساخت انیمیشن شد. بدین صورت که حدود ۷۰۰ فریم را طراحی کرد و از آن ها عکس برداری انجام داد و در نهایت از کنار هم‌قرار دادن عکس ها، موفق به ساخت انیمیشنی با مدت زمان حدود دو دقیقه شد.

در نهایت مکتب های گوناگونق در سراسر دنیا نظیر دیزنی، زاگرب، مانگا و… پا به عرصه گذاشتند و با خلق آثار خارق العاده باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در صنعت انیمیشن سازی شدند.

 

امروزه انیمیشن در طیف گسترده ای از زمینه ها از سرگرمی گرفته تا آموزش و تیزر های تبلیغاتی(دوره ساخت تیزر تبلغاتی) مورد استفاده قرار می گیرد و همچنان با توانایی خود در جان بخشیدن به داستان ها و شخصیت ها، مخاطبان را مجذوب خود می کند.

تاریخچه انیمیشن

انواع انیمیشن:

از زمان های گذشته تا کنون انواع انیمیشن ها توسط انیماتورها، تولید شده و به نمایش گذاشته شده اند. فرآیند ساخت انیمیشن به مرور زمان تغییرات بسیاری داشته است و امروزه شاهد انواع انیمیشن ها هستیم. بر اساس تغییراتی که در فرآیند انیمیشن سازی رخ داده است، انیمیشن ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند که در این قسمت سعی داریم انواع انیمیشن را معرفی کنیم تا بتوانید هر چه بهتر با دنیای انیمیشن سازی آشنا شوید. با ما همراه باشید…

انیمیشن سنتی:

انیمیشن سنتی، یکی از قدیمی ترین انواع انیمیشن می باشد که با نام های دیگری همچون انیمیشن دو بعدی و یا سل در دنیای دیجیتال، شناخته می شود. روند ساخت انیمیشن سنتی، بدین شکل است که انیماتور، تک تک صحنه ها و فریم ها را بر روی کاغذهای تلقی مخصوص طراحی می کند و به صورت متوالی پشت سر یک دیگر قرار می دهد و نوعی توهم دیداری در بیننده ایجاد می کند که بیننده کاراکترها را به صورت متحرک می بیند. از جمله معایب انیمیشن سنتی می توان به پر هزینه بودن آن و همچنین زمان بر بودن آن اشاره کرد. امروزه انیمیشن های سنتی، امروزه توسط انیماتورها به وسیله طراحی با استفاده از قلم های نوری و همچنین ادیت با استفاده از انواع نرم افزارها انجام می شود.

انیمیشن دو بعدی:

با گذشت زمان در اواخر دهه نود میلادی، ساخت انیمیشن های دو بعدی با استفاده از نرم افزاری کاربردی با نام فلش Flash پا به عرصه ساخت انیمیشن ها گذاشت. برای ساخت انیمیشن های دو بعدی، تنها لازم است که کاراکترها را با استفاده از نرم افزارهای گوناگون طراحی کرد و در هر فریم با ایجاد تغییرات جزئی، ساخت انیمیشن را تکمیل کرد. روند ساخت انیمیشن های دو بعدی، شباهت بسیاری به انیمیشن های سنتی دارد، با این تفاوت که در هر فریم نیاز به طراحی مجدد کاراکتر نیست و می توان اجزای مختلف یک کاراکتر را به صورت جداگانه متحرک کرد.

انیمیشن سه بعدی:

پس از انیمیشن های دو بعدی به انیمیشن های سه بعدی می رسیم که خلق آن تحولی عظیم در انیمیشن سازی ایجاد کرد. در واقع با ظهور انیمیشن های سه بعدی، انیماتورها توانستند، شخصیت ها و کاراکترهای واقع گرایانه بسازند. تمامی فرایندهای ساخت انیمیشن های سه بعدی به صورت دیجیتال و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود و نسبت به انیمیشن های سنتی، فرایند ساخت بسیار سریع تر انجام می شود.

اگر بخواهیم انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی را با یک دیگر مقایسه کنیم می توان گفت که در اصول اولیه با یک دیگر مشابه اند، اما هنر طراحی در ساخت انیمیشن های دو بعدی، حرف اول را می زند؛ در صورتی که در انیمیشن های سه بعدی انیماتور در ابتدا باید به اصول و تکنیک های ترکیب بندی و ساخت شخصیت های واقع گرایانه مسلط باشد.

استاپ موشن:

دسته دیگر از انیمیشن ها، استاپ موشن ها هستند. استاپ موشن به نوعی از انیمیشن گفته می شود که برای ساخت آن نیاز به کاراکترها و اشیا واقعی دارد. در واقع روند ساخت استاپ موشن بدین گونه است که تمامی اشیا و کاراکترها در محیط مورد نظر قرار می گیرند و از آن ها عکس برداری می شود. سپس مطابق با سناریو، تغییرات جزئی برای ایجاد فریم بعدی در کاراکترها و اشیا ایجاد می شود و مجددا عکس برداری انجام می شود. به همین شکل یک انیمیشن به صورت کامل ساخته می شود. ساخت استاپ موشن نسبت به سایر انیمیشن ها بسیار زمان بر است.

موشن گرافیک:

برخلاف تصور بسیاری از افراد، موشن گرافیک نیز، یکی از انواع انیمیشن می باشد؛ اما با کاربردهای متفاوت! عمده کاربرد موشن گرافیک ها در بخش تبلیغات می باشد. در واقع ساخت موشن گرافیک (موشن گرافیک چیست) با هدف متحرک سازی و انیمیت کردن وکتورهای دیجیتالی به منظور ساخت لوگو موشن، ساخت تیزر تبلیغاتی، ساخت تیتراژ برخی از فیلم ها و… ساخته می شود. روند ساخت موشن گرافیک و انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی، شباهت های بسیاری با یک دیگر دارند؛ اما یکی از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن ، این است که، انیماتور بر روی حرکت اجزای بدن یک کاراکتر و یا چهره آن فعالیت ندارد، بلکه تمرکز وی بر روی ترکیب بندی و ایجاد قابی مناسب برای انیمیشن است.

ویژگی های یک انیمیشن خوب:

انیمیشن، به عنوان یک رسانه همه کاره در سراسر جهان شناخته می شود و می تواند طیف گسترده ای از مطالب، ایده ها و داستان ها را به مخاطبان و بینندگان منتقل کند. به همین علت انیمیشن ها باید با رعایت اصول و تکنیک های انیمیشن سازی ساخته شوند. در این قسمت سعی داریم برخی از ویژگی های یک انیمیشن خوب را شرح دهیم.

داستان نویسی صحیح:

از جمله ویژگی های یک انیمیشن خوب، می توان به داستان نویسی صحیح و اصولی آن اشاره کرد. در واقع داستان یک انیمیشن باید به گونه ای نوشته شود که مخاطبان را به خود جذب کند و با پایان بندی مناسب، تمام شود. داستان یک انیمیشن، راه انتقال ایده ها و مظمون کلی یک انیمیشن، به مخاطب است.

پیام مناسب:

هر انیمیشن حاوی یک یا چند پیام، برای انتقال به مخاطب است. به همین علت پیام یک انیمیشن باید به صورت اصولی در نظر گرفته شود و برای مخاطبان انیمیشن، قابل درک باشد. پیام یک انیمیشن کلیت یک انیمیشن را می سازد.

طراحی بصری صحیح:

در یک انیمیشن، شخصیت ها و اشیا گوناگونی وجود دارد که باید به صورت اصولی، توسط افراد متخصص طراحی شوند. در واقع کاراکترهای یک انیمیشن باید به گونه ای طراحی شوند که برای مخاطبان جذاب باشد و توجه آن ها را به خود جلب کند. در طراحی کاراکتر، مواردی نظیر انتخاب رنگ، دقت به جزئیات، دقت به حالات طبیعی کاراکتر و… بسیار حائز اهمیت می باشد.

موسیقی و صداگذاری مناسب:

از دیگر ویژگی های یک انیمیشن خوب، می توان به موسیقی مناسب و صدا گذاری صحیح آن اشاره کرد. در واقع با استفاده از موسیقی و صدا گذاری می توان به جان بخشی کاراکترها و فضا کمک کرد و به بهترین شکل احساسات و حال و هوای فیلم را به مخاطبان منتقل کرد.

انیمیشن موشن گرافیک:

این شامل استفاده از نرم افزار طراحی گرافیکی(آموزش گرافیک) مانند موشن گرافیک(دوره موشن گرافیک) برای ایجاد گرافیک متحرک و تایپوگرافی است که در تبلیغات، ویدیوهای توضیح دهنده و انواع دیگر رسانه ها استفاده می شود.

انیمیشن سه بعدی و انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور:

این نوع انیمیشن شامل ایجاد اشیا و محیط های سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مانند مایا، بلندر یا تری دی مکس(دوره تری دی مکس) است. به طور گسترده ای در فیلم ها، نمایش های تلویزیونی، بازی های ویدیویی و سایر رسانه ها استفاده می شود.

این نوع انیمیشن شامل ایجاد تصاویر و کاراکترها با استفاده از گرافیک برداری است که سپس با استفاده از نرم افزارهایی مانند Adobe Animate یا Toon Boom متحرک می شوند.

این ها تنها چند نمونه از انواع مختلف انیمیشن هستند که هر کدام ویژگی ها و تکنیک های منحصر به فرد خود را دارند.

ویژگی های انیمیشن

معروف ترین شرکت های انیمیشن سازی

شرکت های انیمیشن‌ سازی  زیادی در طول سال‌ها ساخته شده‌اند که سبک‌ها و ژانرهای مختلفی از انیمیشن را ارائه میدهند، در اینجا چند نمونه گفته شده است:

کمپانی والت دیزنی:

دیزنی تعدادی از معروف ترین انیمیشن های تمام دوران را تولید کرده است، از جمله فیلم های کلاسیک مانند سفید برفی و هفت کوتوله (1937)، سیندرلا (1950)، و شیر شاه (1994). دیزنی همچنین مسئول خلق شخصیت های نمادین مانند میکی موس، اردک دونالد و گوفی است.

استودیو گیبلی و پیکسار:

این استودیو انیمیشن ژاپنی تعدادی فیلم تحسین شده و دوست داشتنی از جمله Spirited Away (2001) و Neighbor Totoro (1988) و Princess Mononoke (1997) تولید کرده است.

پیکسار که به خاطر فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری‌اش شناخته می‌شود، تعدادی فیلم کلاسیک از جمله داستان اسباب‌بازی (1995)، Finding Nemo (2003) و Up (2009) تولید کرده است.

سیمپسون ها و پارک جنوبی:

این برنامه تلویزیونی طولانی مدت به نماد فرهنگ پاپ آمریکا تبدیل شده است و از سال 1989 روی آنتن می رود. سیمپسون ها جوایز متعددی را دریافت کرده اند و به دلیل طنز و تأثیر فرهنگی خود مورد تحسین قرار گرفته اند.

یکی دیگر از برنامه های تلویزیونی طولانی مدت، پارک جنوبی، به خاطر طنز بی احترامی و تفسیرهای اجتماعی اش شناخته شده است. این نمایش که توسط تری پارکر و مت استون ساخته شده است، از سال 1997 روی آنتن می رود.

Batman: The Animated Series

این انیمیشن تلویزیونی که از سال 1992 تا 1995 پخش شد، به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین اقتباس های شخصیت بتمن شناخته می شود. به دلیل سبک انیمیشن، صداپیشگی و داستان سرایی اش مورد تحسین قرار گرفته است.

اینها تنها چند نمونه از بسیاری از انیمیشن های معروفی است که در سالیان سال ساخته شده اند. هر یک از این انیمیشن ها تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ عامه داشته اند و به شکل گیری رسانه انیمیشن آن گونه که امروز می شناسیم کمک کرده اند.

تفاوت انیمیشن و کارتون:

بسیاری از افراد تفاوتی بین انیمیشن و کارتون قائل نمی شوند؛ در صورتی که انیمیشن و کارتون تفاوت های بسیاری در سبک و همچنین نحوه ساخت با یک دیگر دارند. در این قسمت برای شناخت هر چه بهتر انیمیشن، سعی داریم تفاوت های انیمیشن و کارتون را شرح دهیم…

به طور کلی می توان گفت که انیمیشن دربرگیرنده انواع فیلم ها و یا مجموعه تصاویر متحرک به شکل های مختلف همچون فیلم های سینمایی، سریال، ویدیوهای تبلیغاتی، ویدیوهای کوتاه و حتی بازی های ویدیویی می باشد که با اهداف گوناگون در ژانرهای مختلف ساخته می شود. در صورتی که کارتون به ویدیوهایی گفته می شود که برای ساخت آن از تکنیک های انیمیشن سازی استفاده می شود؛ اما در بسیاری از موارد در ژانر کمدی ساخته می شود.

از دیگر تفاوت های مهم انیمیشن و کارتون، می توان به جامعه هدف آن ها اشاره کرد. به طور کلی انواع مختلف انیمیشن، می تواند جامعه هدف های متفاوتی داشته باشند؛ در صورتی که جامعه هدف کارتون، مخاطبان جوان و یا کودکان می باشد. در واقع کارتون ها با مظمون طنز ساخته می شوند و عموما از کاراکترها، فضاها و اشیاهای خیالی برای ساخت کارتون استفاده می شود. در بسیاری از موارد، کارتون ها به صورت فیلم سازی شده به نمایش عموم گذاشته می شود.

مراحل ساخت انیمیشن

در اینجا یک نمای کلی از مراحل ساخت انیمیشن آورده شده است:

کانسپت و استوری بورد: اولین قدم در ساخت انیمیشن، ارائه یک مفهوم و توسعه استوری بورد است. این شامل ایجاد یک طرح کلی از داستان، از جمله شخصیت ها، تنظیمات، و نقاط اصلی طرح است.

طراحی شخصیت: پس از تکمیل استوری بورد، مرحله بعدی خلق شخصیت ها است. این شامل ایجاد یک سبک بصری و ایجاد هنر مفهومی برای هر شخصیت است.

نرم افزار انیمیشن: نرم افزارهای انیمیشن سازی زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از، Adobe Animate و Blender.

ساخت انیمیشن

فریم کلیدی: فرآیند کیفریم شامل ایجاد فریم های کلیدی یا ژست های اصلی برای هر شخصیت یا شیء در صحنه است. سپس نرم افزار فریم های بین فریم های کلیدی را پر می کند تا حرکتی صاف ایجاد کند.

توئینینگ: توئینینگ فرآیند پر کردن فریم های بین فریم های کلیدی برای ایجاد حرکت صاف است. این شامل تنظیم موقعیت، چرخش و مقیاس هر شی در صحنه است.

طراحی صدا: طراحی صدا یک عنصر حیاتی در انیمیشن است، زیرا به زنده کردن صحنه و تقویت داستان کمک می کند. این شامل افزودن جلوه های صوتی، موسیقی و صداگذاری به انیمیشن است.

پس از تولید: پس از تکمیل انیمیشن، شاید لازم باشد کارهای پس از تولید مانند تصحیح رنگ، ترکیب بندی و ویرایش انجام شود.

ساخت انیمیشن می تواند یک فرآیند پیچیده و زمان بر باشد، اما می تواند یک تلاش خلاقانه و مفید باشد. با ابزارها و تکنیک های مناسب، می توان انیمیشن های جذاب و خیره کننده ای از نظر بصری ساخت که مخاطبان را سرگرم و الهام بخشد.

آموزش ساخت انیمیشن و بازار کار

اگر علاقه مند به دنبال کردن حرفه ای در زمینه تولید انیمیشن هستید، برنامه ها و منابع آموزشی زیادی برای کمک به شما در توسعه مهارت ها و دانش لازم وجود دارد. در اینجا چند گزینه رایج وجود دارد:

مدارس انیمیشن: مدارس و کالج‌های زیادی وجود دارند که برنامه‌های انیمیشن ارائه می‌دهند، از برنامه‌های گواهینامه کوتاه‌مدت تا برنامه‌های درجه چهار ساله کامل. این برنامه ها اغلب آموزش عملی در نرم افزار انیمیشن، طراحی شخصیت، استوری بورد و سایر مهارت های کلیدی ارائه می دهند.

دوره های آنلاین: دوره ها و آموزش های آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری اصول تولید انیمیشن کمک کند. این دوره‌ها می‌توانند از آموزش‌های رایگان YouTube گرفته تا دوره‌های پولی را شامل شوند.

دوره های مجتمع فنی تهران: مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران با برگزاری دوره های آموزش ساخت انیمیشن به شما این امکان را میدهد تا صفر تا صد ساخت انیمیشن را بیاموزید

در مورد بازار کار، تقاضا برای انیماتورهای ماهر و متخصصان تولید انیمیشن همچنان قوی است، به خصوص که صنعت سرگرمی همچنان به رشد و گسترش در حوزه‌های جدیدی مانند استریم و بازی ادامه می‌دهد. با این حال، رقابت برای مشاغل می تواند شدید باشد، به خصوص در سطح ورودی.

1.2/5 - (197 امتیاز)
نویسنده |2023-11-20T21:41:11+03:3024 آوریل 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم