نازک دوزی چیست؟ معرفی دوره + تفاوت ها با ضخیم دوزی

Home>مقالات>نازک دوزی چیست؟ معرفی دوره + تفاوت ها با ضخیم دوزی

نازک دوزی چیست؟ معرفی دوره + تفاوت ها با ضخیم دوزی

نازک دوزی چیست؟ معرفی دوره + تفاوت ها با ضخیم دوزی

نازک دوزی یکی از موارد مهمی است برای افرادی که قصد دارند به صورت حرفه ای خیاطی را یاد بگیرند و مشغول به کار شوند. نازک دوزی پیش نیاز یادگیری خیاطی است و آشنایی با نازک دوزی لازمه ی یادگیری ضخیم دوزی است.

پیش نیاز تمام مهارت های خیاطی نازک دوزی است.در  نازک دوزی معمولا نحوه ی کار با الگوها، اصول ابتدایی خیاطی و لوازم خیاطی را فرا می گیرید. علاوه بر این ها موارد دیگری نیز به هنرجو آموزش داده می شود. مانند:

  • اندازه گیری
  • نحوه ی ایجاد کردن الگو
  • برطرف کردن عیوب لباس روی اندام ها
  • دوخت انواع مختلف لباس های بالا تنه و پایین تنه

نازک دوزی زنانه چیست؟

نازک دوزی زنانه، یک مقدمه در خیاطی به حساب می آید. در آن یاد می گیرید که به چه شکلی اندازه گیری کنید، برای هر پارچه از چه نوع دوختی استفاده کنید و نحوه ی استفاده از ابزارهای دوخت و دور را نیز یاد خواهید گرفت.

به عنوان مهم ترین مواردی که در نازک دوزی زنانه یاد میگیرید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخت وسایل دوخت و دوز
  • آشنا شدن با انواع مختلف چرخ های خیاطی
  • یادگیری مهارت های نازک دوزی
  • آشنایی با درزها و نحوه ی اتو زدن آنها
  • شناخت انواع پارچه ها
  • برش زدن پارچه
  • نحوه ی قرار دادن الگو بر روی پارچه
  • نوحوه ی دوخت پارچه ها، زیپ ها و تودوزی
  • دوخت آستری و متصل کردن آستر به پارچه

مهارت های مورد نیاز برای شرکت در دوره ی نازک دوزی

تا این قسمت مطلب با نازک دوزی آشنا شدیم اکنون می خواهیم به مهارت های مورد نیاز برای دوره ی نازک دوزی بپردازیم.

یکی از مهم ترین مهارت ها برای شرکت در دوره ی نازک دوزی، آشنایی و شناخت وسایل مورد نیاز خیاطی است. شما می بایست با انواع چرخ خیاطی، اتو و … آشنا باشید و نحوه ی کار کردن با آن ها را نیز بلد باشید. دیگر مهارت مهم، کار و آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری جهت ساخت الگوها به صورت  دو بعدی و سه بعدی است. مهارت کار با چرخ خیاطی نیز بسیار ضروری است و حتما شما بایستی با نحوه ی استفاده از چرخ خیاطی آشنا باشید و بتوانید با آن کار کنید. و همچنین مسلط بودن به طراحی لباس هم میتواند در این راستا به شما کمک کند. همچنین دارا بودن خلاقیت برای ایده پردازی نیز جزو مهارت های مورد نیاز برای دوره های نازک دوزی است.

نازک دوزی

مدت زمان دوره ی نازک دوزی چقدر است؟

در صورتی که علاقه مند به شرکت در دوره ی نازک دوزی هستید، لازم است به این نکته توجه کنید که مدت زمان دوره های نازک دوزی براساس مطالبی که در آن ها بیان می شوند، با هم متفاوت است. اما به صورت کلی اگر شما به عنوان یک هنرجو پشتکار خوبی داشته باشید انتظار می رود که در مدت زمان چهار ماه به صورت کامل به نازک دوزی مسلط شوید.

در نظر داشته باشید که صرف اینکه شما دوره ی نازک دوزی را بگذرانید، تبدیل به نازک دوز ماهر نخواهید شد. برای بالا بردن مهارت خود بایستی مدام تمرین کنید. سعی کنید هر روز تمرین مداوم داشته باشید و شروع به دوختن انواع لباسها مانند: شلوار، دامن، بلوز و… کنید.

هنرجویان نازک دوز، به چه مهارت هایی مسلط خواهند شد؟

پس از گذراندن دوره ی نازک دوزی، شما می توانید به مهارت های زیادی دست پیدا کنید.به عنوان مثال می توان به مهارت هایی مانند: دوخت بلوز، دوخت لباس های معمولی، دوخت مانتو، کت و دامن، شلوار و یقه اشاره نمود. شرکت کنندگان در دوره ی نازک دوزی، با رایج ترین متدها در خیاطی آشنا خواهند شد. آنها می توانند الگو را رسم کنند، آن را بر روی پارچه بیندازند و همینطور آن را برش و در نهایت نیز دوخت لباس را کامل کنند.در صورتی که قصد دارید در دوره های پیشرفته شرکت کنید باید به خوبی این مهارت ها را یاد بگیرید. در نازک دوزی شما مهارت های فراوانی را یاد میگیرید و در واقع نازک دوزی بیس و اساس هنر خیاطی است.

تفاوت نازک دوزی و ضخیم دوزی در چیست؟

ممکن است این سوال برای هنرجویان نازک دوزی پیش بیاید، که ضخیم دوزی چیست و این هنر چه تفاوتی با نازک دوزی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که افرادی که در دوره ضخیم دوزی شرکت می کنند با مهارت های کاربردی و مهمی مانند: دوخت انواع کت، دوخت جلیقه ها، دوخت پالتوی زنانه، دوخت بارانی، ترسیم الگو و شنل آشنا خواهند شد.

ضخیم دوزی با مهارت های دیگری نیز همانند: بنگاه های فعال حوزه ی تولید عمده ی لباس، خرازی، چرخکاری، راسته دوزی و شخصی دوزی رابطه ی تنگاتنگی دارد. ضخیم دوزی تکمیل کننده ی نازک دوزی است و برای شرکت در دوره ی ضخیم دوزی ابتدا می بایست دوره ی نازک دوزی را گذرانده باشید. اگر شما به هر دوی این مهارت ها تسلط داشته باشید می توانید به طیف وسیعی از مشتریان خدمت رسانی کنید و طبیعتا درآمد خیلی خوبی نیز خواهید داشت.

برای نازک دوزی به چه وسایلی نیاز خواهید داشت؟

برای دوخت انواع لباس ها در نازک دوزی، لازم است از ابزارهای مختص این کار استفاده کنید که در ادامه ی مقاله به شرح آنها می پردازیم.

استفاده از چرخ خیاطی با کیفیت

برای نازک دوزی، اولین وسیله ای که نیاز دارید چرخ خیاطی است. برخی افراد تصور می کنند که در ابتدای شروع خیاطی، لازم نیست که چرخ خیاطی با کیفیتی را تهیه کنند. اما این تصور اشتباه است زیرا تا زمانی که شما از یک چرخ خیاطی خوب  و باکیفیت برای دوخت لباس های استفاده نکنید، نمی توانید خیاط خوبی شوید. لازم است که برای دوخت لباس ها حتما از چرخ خیاطی ای استفاده کنید که بتوانید با آن امور مختلف خیاطی را انجام دهید.

نخ خیاطی

یکی دیگر از لوازم مورد استفاده برای نازک دوزی، نخ خیاطی است. نخ های خیاطی انواع مختلفی دارند و از هر کدام از آنها می توان برای بخش های مختلفی استفاده کرد. به این نکته همیشه توجه کنید که رنگ نخ خیاطی را متناسب با پارچه ای که مورد استفاده قرار میدهید انتخاب کنید.

قیچی خیاطی

یکی دیگر از لوازم مهم خیاطی قیچی است. قیچی در خیاطی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است قیچی ای که می خواهید از آن برای خیاطی استفاده کنید، ارگونومی مناسبی را داشته باشد. می توانید از قیچی های مخصوص خیاطی استفاده کنید تا علاوه بر برش دادن مرتب و تمیز پارچه، دست شما را نیز اذیت نکند. سعی کنید از قیچی خیاطی فقط برای خیاطی استفاده کنید و با آن چیزهای دیگری مانند کاغذ یا مقوا را برش ندهید زیرا باعث کند شدن قیچی می شوند و قیچی کند نیز برای برش دادن پارچه ها کارایی ندارد.

سوزن خیاطی

در نازک دوزی از دو نوع سوزن استفاده می شود. یکی سوزن دستی و دیگری سوزن چرخ خیاطی.سوزن های دستی بیشتر برای دوختن دکمه ها و سجاف ها استفاده می شوند. همچنین از سوزن های دستی می توان برای دوخت پارچه با ضخامت بالا نیز استفاده کرد اما برای پارچه های ضخامت بالا نمی توان از سوزن های چرخ خیاطی استفاده کرد زیرا ممکن است شکسته شوند. توصیه می شود همیشه تعدادی سوزن چرخ خیاطی اضافه داشته باشید زیرا سوزن های خیاطی معمولا زود شکسته می شوند تا در صورت شکسته شدن سوزن آن را تعویض کنید و در روند کار شما وقفه ای ایجاد نشود.

 

نخ زن و بشکاف

از نخ زن می توان برای برطرف کردن اشتباهات خیاطی استفاده کرد. مثلا می توانید برای از بین بردن نخ های اضافه از آن استفاده کنید. علاوه بر این برای باز کردن دکمه ها و درزهایی که به اشتباه دوخته شده اند و شکافتن زیپ ها نیز می توان از یک بشکاف تیز استفاده کرد.

لوازم نازک دوزی

اتو

اتوها انواع مختلفی دارند که می توانید از آنها برای اتو کشی حرفه ای استفاده کنید. همانند اتوهای بخاری و اتو های فلزی خیاطی.الزامی برای انتخاب نوع خاصی از اتو برای خیاطی وجود ندارد و بسته به سلیقه ی خود می توانید از هر مدلی استفاده کنید اما بهتر است برای خیاطی از اتوی فلزی استفاده کنید. زیرا هم استفاده از آن آسان تر است و هم  هنگام اتوکشی، نیازی به اعمال فشار روی پارچه وجود ندارد.

بالشتک و میز اتوکشی

بعد از اتمام کارهای دوخت و دوز می بایست لباس دوخته شده را اتو کنید. می توانید جهت اتو کردن سطوح صاف پارچه و لباس از میز اتو استفاده کنید. از بالشتک اتو نیز می توانید برای اتو کردن  قسمت های گود مانند لباس  مثل دور یقه و حلقه ی آستین از بالشتک استفاده کنید.

متر و صابون خیاطی

متر یکی از وسایل ضروری برای خیاطی نازک دوزی است. از متر برای اندازه گیری لباس ها استفاده می شود. معمولا مترهایی که در خیاطی استفاده می شوند، اندازه ی آن ها بین 50 تا 1/5 سانتی متر است. مترهای خیاطی به صورت پارچه ای یا پلاستیکی در بازار وجود دارند. قبل و پس از دوخت لباس، برای الگو کشی سجاف و همچنین صاف نگه داشتن درزها از مترهای خیاطی استفاده می شود.  صابون های خیاطی نوعی خاص از صابون هستند که می توانید در رنگ های مختلف از بازار آنها را تهیه کنید. برای رسم کردن خط های برش بر روی پارچه می توانید از صابون خیاطی استفاده کنید. علاوه بر این می توانید هر موقع که بخواهید به راحتی خط های صابون را از روی طرح لباس پاک کنید.

هنگام خرید وسایل خیاطی نازک دوزی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید لوازم خیاطی به آن توجه کنید، کیفیت ابزاری است که قصد دارید خریداری کنید. در صورتی که وسایل بی کیفیت و نامناسب تهیه کنید، کار شما زیر سوال می رود. به عنوان مثال اگر شما یک قیچی بی کیفیت را استفاده کنید، برش شما نیز کیفیت چندانی نخواهد داشت. اگر هم چرخ خیاطی نامناسب باشد، دوخت لباس نامناسب و غیر اصولی می شود و نهایتا محصولی که تولید می کنید، دوخت چندان مرتب و خوبی نخواهد داشت .

هنگام خرید بایستی به بودجه ی خود نیز توجه کنید. اگر بودجه ی شما ناکافی است، بایستی محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید، آنها را با یکدیگر مقایسه و مناسب ترین قیمت را انتخاب کنید.

سعی کنید ابزارهایی را خریداری کنید که ضمانت نامه دارند. به خصوص اگر قصد خرید چرخ خیاطی را دارید. اگر بعدها چرخ خیاطی شما دچار مشکل شود و ایرادات آن شامل ضمانت نامه باشد، می توانید آن را به نمایندگی ارجاع دهید.

سعی کنید وسایل را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. زیرا در مراکز معتبر هیچ گاه اجناس تقلبی و غیر اصل عرضه نمی شود. بنابراین شما می توانید در مراکز معتبر با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-05-04T16:15:51+03:304 فوریه 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم