پارچه کرپ

Home>مقالات>پارچه کرپ

پارچه کرپ

پارچه کرپ چیست؟

پارچه کرپ یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین انواع پارچه در دنیای مد و پوشاک و طراحی لباس است. افرادی که در حوزه طراحی لباس و خیاطی فعال هستند به خوبی با این نوع پارچه آشنایی دارند. اگر شما هم دانشجوی رشته طراحی لباس یا هنرجوی دوره طراحی لباس هستید و یا می خواهید اطلاعات خود را در رابطه با پارچه کرپ و انواع آن تکمیل کنید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پارچه‌های کرپ انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها دارای ضخامت متفاوتی هستند. به دلیل تنوع ضخامت، این پارچه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرف‌داران زیادی دارند.

پارچه کرپ در کنار سنتی بودن جز پارچه‌های لوکس به شمار می‌آید که درگذشته از ابریشم ساخته می‌شدند. اما امروزه از ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. ناگفته نماند که این پارچه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در عین حال کاربردهای زیادی دارد. اکثر پارچه‌های کرپ به منظور دکور و دوخت و دوز در انواع لباس‌های مختلف به کار می‌روند.

اصطلاح کرپ از زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای نازک، کوچک و پنکیکی است. این نوع پارچه در وزن‌های مختلف وجود دارد و می‌توان با توجه استفاده موردنظر مدل مناسب آن را انتخاب کرد. ظاهر پارچه کرپ به صورتی است که در برخی از قسمت‌های آن برآمدگی، خطوط و چروک‌هایی وجود دارد.

پارچه کرپ می‌تواند از ابریشم خام، نخ یا پشم و پارچه‌ای صنعتی مثل پلی‌استر و ریون ساخته شود که هر کدام در ظاهری متفاوت طراحی می‌شوند. البته ناگفته نماند نوع روش تولید این پارچه بر روی ظاهرشان تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که استفاده و کاربرد از پارچه‌های کرپ بسیار متنوع است، برخی در دوخت و دوز لباس، پیراهن، کت دامن و حتی پرده و بالش و … از آن استفاده می‌کنند.

 

انواع پارچه کرپ

انواع پارچه کرپ

پارچه‌های کرپ بر اساس روش‌های ساخت انواع مختلفی دارند که اگر از نزدیک به مقایسه آنها پرداخته باشید دریافته‌اید که هر کدام دارای ضخامت و برآمدگی مختلفی هستند. همین موارد باعث شده است که پارچه‌های کرپ انواع مختلفی داشته باشند. همین تنوع بالا باعث شده که کرپ به یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین انواع پارچه در دوره طراحی پارچه تبدیل گردد.

 

کرپ ژرژت

این پارچه به دلیل ظاهر زیبا و انعطاف پذیری کمی که دارد به منظور دوخت و دوز پیراهن استفاده می‌شود. این پارچه به‌گونه‌ای طراحی شده که دارای سطح صاف و ظاهری لطیف است که از ابریشم‌های مصنوعی ساخته می‌شود. کرپ ژرژت به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بسیار مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گیرد.

 

چینی

کرپ چینی جز پارچه‌هایی است که به شدت سبک است و از ابریشم ساخته می‌شود. البته ابریشم استفاده شده در این پارچه با دیگر پارچه‌ها متفاوت است. اگر پارچه کرپ چینی را در دست بگیرید متوجه لطافت و ظاهر مات آن خواهید شد.

 

کرپ غواصی

کرپ غواصی از جمله پارچه‌هایی است که به شدت دارای ویژگی کشسانی است. به همین دلیل برای دکور مانند کوسن و رومیزی استفاده زیادی می‌شود. البته برخی از افراد از این نوع پارچه برای مانتو و پیراهن نیز بهره می‌برند که این موارد بستگی به سلیقه فرد دارد.

 

پارچه کرپ حریر

به‌احتمال زیاد این نوع پارچه را در مراسم‌های عروسی در دوخت لباس‌های مجلسی دیده باشید. به دلیل بافت ظریف و بادامی که دارد، بیشتر در لباس‌های مجلسی و هم چنین کت‌وشلوار و مانتو به کار می‌رود.

پارچه کرپ حریر

 

کرپ فلورانس

ویژگی منحصر به فردی که پارچه‌های کرپ فلورانس دارند این است که دارای جنس لطیف و اتو خور راحتی هستند که در موارد مختلفی مانند دوخت مانتو، بلوز، لباس مجلسی، فرم اداری و چادر کاربرد دارند.

 

پارچه کرپ اسکاچی

پارچه‌های کرپ اسکاچی به دلیل حالت کشسانی و حالت ایستایی خوبی که دارند، برای دوخت لباس بسیار مناسب هستند؛ چرا که احساس راحتی را به مخاطب منتقل می‌کنند. به خصوص در تهیه لباس‌هایی که قصد ندارید از پارچه‌های نازک استفاده شود، کرپ اسکاچی انتخاب مناسبی است. زیرا دارای ضخامت هستند و نیاز به آستر نخواهند داشت.

 

کرپ گاواردین

کرپ گاواردین یا گاباردین یکی دیگر از انواع پارچه کرپ است که در دوخت کت و شلوار مردانه و زنانه بسیار پر کاربرد است؛ زیرا دارای بافت ریز از پنبه، پشم و الیاف مصنوعی می باشد. پارچه‌های گاواردین راه‌راه و تیغ ماهی هستند که به دلیل همین طرح‌های زیبا موردپسند بسیاری از افراد قرار گرفته است.

 

کرپ پوپلین

پارچه پوپلین از تارهای ظریف و پودهای ضخیم ساخته می‌شود که در قدیم از ابریشم برای ساخت این پارچه کمک می‌گرفتند. اما امروزه از پشم و پنبه و الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند.

کرپ پوپلین

 

کرپ حبابی

کرپ حبابی یکی دیگر از انواع پارچه‌های حبابی است که نام دیگر آن هم کرپ پفکی می باشد. همان طور که از نام آن پیداست، ظاهری برجسته و لطیف دارد و این نوع پارچه بسیار کم چروک می‌شود. این ویژگی باعث شده که در دوخت بلوز، مانتو، پیراهن و شومیز از آن استفاده‌های زیادی کنند.

 

کانتون

این نام به این دلیل است که از ایالات کانتون آمده است و از نام همان مکان الهام گرفته شده است. لازم است بدانید که جنس پارچه کرپ کانتون از ابریشم است و از لحاظ ظاهری تا حدودی شبیه پارچه چینی می باشد، اما با این تفاوت که کمی سنگین‌تر است.

 

کرپ دیور

کرپ دیور یکی دیگر از پارچه‌های کرپ است که از جنس نخ پنبه و پلی‌استر است. البته میزان پلی‌استر آن بسیار بیشتر می باشد. ویژگی منحصر به فرد این پارچه آن است که بسیار سبک و ضدچروک است؛ همین ویژگی باعث شده که در دوخت مانتو، پیراهن و حتی لباس شب کاربردهای زیادی داشته باشد.

 

کرپ خاویاری

این نوع کرپ برای چادر و مقنعه بسیار رایج و پرکاربرد است و دلیل انتخاب این اسم به این خاطر بوده است که پارچه‌های کرپ خاویار اکثراً دارای گل‌های بزرگ به‌اندازه خاویار است.

 

پارچه کرپ موهر

کرپ موهر از دسته پارچه‌های گران‌قیمت کرپ است که دارای ویژگی کشسانی بالا و خاصیت رنگ پذیری می باشد. ویژگی‌های موجود در پارچه کرپ موهر باعث شده تا درخشندگی و شفافیت این پارچه، دو چندان باشد.

 

کرپ پلیسه

کرپ پلیسه ظاهری زیگزاگ دارد و معمولاً یک ماده وکس به همراه محلول قلیایی بر روی آن ترکیب می‌شود. در قسمت‌هایی از پارچه که وکس وجود ندارد خاصیت ضد چروک وجود نخواهد داشت و به راحتی پارچه چروک خواهد شد.

کرپ پلیسه

 

سخن نهایی

همان طور که در این مقاله به آن پرداختیم، پارچه‌های کرپ دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی‌های منحصربفرد و جالبی است. همین تنوع بالای کرپ باعث شده که این پارچه در انواع دوره های آموزشی مانند دوره طراحی لباس، دوره جنسیت سازی در طراحی لباس و … به یکی از پرکاربردترین پارچه ها تبدیل شود. شخصی که قصد استفاده از آن ها را دارد، می‌بایست در ابتدا آن ها را به‌خوبی شناخته و سپس پارچه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدواریم که با خواندن مطالب فوق انواع پارچه کرپ را شناخته باشید و تفاوت آن ها را با دیگر پارچه‌ها بدانید.

 

2.3/5 - (3 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:38:50+03:302 سپتامبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم