جنسیت سازی در طراحی لباس

Home>مقالات>جنسیت سازی در طراحی لباس

جنسیت سازی در طراحی لباس

جنسیت سازی در طراحی لباس یا جنسیت سازی پارچه، به معنای تصویر‌سازی بافت پارچه بر روی کاغذ است؛ به گونه‌ای که بیننده با نگاه به طرح، جنس و بافت پارچه را تشخیص دهد.

طبق آمار و گزارشات مختلف، تعداد افراد علاقه‌مند به طراحی لباس، روز به روز در‌حال افزایش است. افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند، برخی خود تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌گیرند. عده‌ای دیگر قصد طراحی لباس شخصی دارند. به‌هرحال بازار این کار باتوجه‌به متقاضیان نسبتاً خوب دیده می‌شود. برای کارکردن به‌صورت تخصصی وحرفه‌ای، لازم است که طراح تمامی آموزش‌های لازم را ببیند. در ضمن بازار کار هم برای افرادی مناسب است که مهارت بالایی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به یکی از موضوعات مهم این حوزه که جنسیت سازی در طراحی لباس است، بپردازیم.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با حرفه طراحی لباس کسب کنید، پیشنهاد می‌شود پیش از خواندن این مطلب، مقاله “چگونه طراح لباس شویم” را در وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید. در این مقاله همه چیز درباره حرفه طراحی و تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه ای و موفق آورده شده‌است.

 

 

جنسیت سازی در طراحی لباس چیست؟

جنسیت سازی در طراحی لباس درواقع هنر به‌تصویرکشیدن پارچه‌های مختلف است. افرادی که در این حوزه فعال‌اند، با نگاه‌کردن به تصویر، می‌توانند نوع پارچه را حدس بزنند. این مهارت جذاب که در خلق طرح های منحصر به فرد و خارق العاده کمک زیادی به طراح می‌کند، از جمله آموزش‌هایی است که برای تمام افراد فعال در این حوزه لازم و ضروری می‌باشد. تشخیص جنسیت پارچه در پروسه طراحی و دوخت، بسیار پراهمیت است. زیرا بدون شناخت نوع پارچه و به تصویر کشیدن آن، نمی توان مخاطب را از طرح کشیده شده آگاه کرد.

جنسیت سازی جز آموزش‌های مهم در این رشته محسوب می‌شود. هر طراح حرفه ای باید در هنگام طراحی بتواند جنس پارچه را به‌خوبی نشان بدهد. در مقابل خود هم باید بتواند در تصاویر نوع پارچه را تشخیص بدهد. این کار کمک می‌کند که بیننده بتواند به‌راحتی با تصویر کشیده شده توسط طراح، مدل لباس و پارچه را تشخیص بدهد. این آموزش به‌عنوان سومین گام در طراحی لباس شناخته شده است.

جنسیت سازی در طراحی لباس چیست

ناگفته نماند که برای فعالیت در این حوزه به ابزارهایی نیاز دارید. اگر بخواهید برای آموزش جنسیت سازی اقدام کنید، در ابتدا از شما خواسته می‌شود تا ابزارهای موردنیاز را فراهم کنید.

در این کار هیچ‌گونه فرمول ثابتی وجود ندارد. بلکه تمام موارد به سلیقه طراح بازمی‌گردد. قطعاً شما هم اطلاع دارید که موفقیت در حوزه مد و پوشاک، بیشتر از همه نیاز به سلیقه و خلاقیت دارد. افرادی که حرفه طراحی را به‌منظور شغل اصلی خود انتخاب می‌کنند، باید بتوانند سلیقه مخاطب را پیدا کرده و متناسب با آن کار خود را پیش ببرند.

در آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس تنها نکات و اصول اصلی را به دانشجو یا هنرآموز می‌گویند. ازآن‌پس، طراح لباس است که باید باتوجه‌به سلیقه مخاطب، محیط اطراف و دیگر موارد طرحی خلاق و نو ارائه دهد.

 

 

انواع جنسیت سازی در طراحی لباس

همان‌طور که پیداست جنسیت سازی پارچه انواع مختلفی دارد. به طور مثال شما می‌توانید برای شروع یادگیری، انواع پارچه‌های حریر، ساتن، چرم مات و ورنی، چهارخانه، جین، پلنگی، گل‌دار، خالدار، راه‌راه، بافت، خز و … را انتخاب کنید. در واقع شما در هر کدام از این شاخه ها، یاد می گیرید که چگونه جنس و بافت هرکدام از پارچه ها را به تصویر بکشید؛ از جنسیت سازی ساتن گرفته تا جنسیت سازی حریر و جین.

اما قبل از آن، دانشجو را با انواع پارچه‌ها، جنس پارچه و نام پارچه آشنا می‌کنند. سپس به انواع جنسیت سازی در طراحی لباس می‌پردازند.

انواع جنسیت سازی پارچه

 

لوازم تکنیک و جنسیت سازی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم، افرادی که قصد دارند در این حوزه فعالیت نمایند، باید لوازم موردنیاز آن را هم فراهم کند. در طراحی لباس، مانند رشته‌های هنری دیگر، در هنگام کارهای عملی حتماً نیاز به ابزارهایی است. در ضمن کارکردن با هر پارچه، وسیله مخصوص خود را می‌خواهد.

برای یادگیری آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس، با ابزارهایی مانند گواش، آبرنگ، مارکر، مدار رنگی، کاغذ اشتنباخ، کلاژ، کاغذ کانسون، کاغذ فابریانو، کاتر، کتاب‌های مخصوص طراحی مد، پاک کن، پاستیل گچی، کار با پاستیل گچی، کار با راپید، دفترچه طراحی و … سروکار دارید.

 

 

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس، هم به عنوان یک دوره آموزشی جدا و هم به عنوان یک سرفصل آموزشی مفصل در دوره های جامع آموزش طراحی لباس، برای علاقمه‌مندان این حوزه در دسترس است. این سرفصل آموزشی مهم، در دوره آموزش طراحی لباس مجتمع فنی نیاوران نیز تدریس می‌گردد.

یک طراح لباس حرفه ای و کاربلد، طرح خود را به نحوی بر روی کاغذ پیاده‌سازی می‌کند که مخاطب با نگاه به طرح، بتواند به جنس و بافت پارچه پی ببرد؛ نه این که از طراح بپرسد که قصد داری طرحت را با چه پارچه ای پیاده سازی کنی! بنابراین آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس، یک مبحث آموزشی کاملاً مهم و ضروری در این حوزه است.

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس

 

دوره تکنیک و جنسیت سازی پارچه

طراحان لباس برای ارتقا کار خود نیاز دارند که حتماً کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی را شرکت کنند تا اطلاعات خود را به‌روز کنند. دوره تکنیک و جنسیت سازی پارچه نیز یکی از همین دوره‌هاست. این هنر نیاز به افرادی دارد که در دنیای مد و فشن بسیار به‌روز هستند. در واقع می‌توان گفت که برای افرادی با ویژگی به‌روز نبودن اصلاً مناسب نیست. ازاین‌پس توصیه می‌شود هنرجو اساتیدی را برای یادگرفتن و شرکت در دوره‌های مختلف انتخاب کند که به‌روز و دارای اطلاعات جدید باشد.

انتخاب کردن اساتیدی که اطلاعات آنها تنها محدود به اصول و نکات مربوط به درس است به هنرجو هیچ‌گونه دید هنری و خلاق منتقل نمی‌کند. پس شرکت کردن در دوره‌هایی که دارای اساتیدی با ذوق هنری است به شما علاوه بر نکات مهم، انرژی بسیاری منتقل می‌کند.

اگر در این حیطه فعال باشید قطعاً متوجه شده‌اید که دوره‌های مختلف توسط اساتید مختلف برگزار می‌شود. اما انتخاب یک استاد برتر می‌تواند آموزش خود را از دیگر مدرسان مستثنی کند؛ بنابراین شرکت کردن در دوره‌ای که استاد خوب و با اطلاعاتی دارد از مهم‌ترین قدم‌های شرکت در آموزش‌های مختلف است.

 

کلام آخر

کلیه فعالان حوزه مد و پوشاک، به‌ویژه طراحان، برای ارتقای مهارت و دانش خود، باید حتماً درباره جنسیت سازی در طراحی لباس اطلاعاتی داشته باشند. زیرا در صورت عدم برخورداری از این مهارت، نمی‌توانند طرح خاص و منحصربه‌فردی را خلق کنند. در حالی که لازمه موفقیت در این رشته، خلق منحصربه‌فرد طرح ها و لباس‌های جدید است. پس داشتن اطلاعات در حیطه جنسیت سازی پارچه، نه‌تنها لازم بلکه ضروری است. فراموش نشود که برای یادگیری این مبحث، از بهترین اساتید و دوره‌ها استفاده شود. چرا که بسیار مؤثر در یادگیری و حرفه‌ای شدن شما است.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T16:05:03+03:3016 مارس 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم