اوریگامی چیست؟

Home>مقالات>اوریگامی چیست؟

اوریگامی چیست؟

اوریگامی چیست؟

اوریگامی که با نام «هنر کاغذ و تا» نیز شناخته میشود، نوعی روش ژاپنی برای درست کردن کاردستی است. این واژه از دو جزء «اوری» به معنای «تا» و «گامی» یا «کامی» به معنای «کاغذ» تشکیل شده است. این شیوه که در سراسر جهان طرفداران مخصوص به خود را دارد، علاوه بر ایجاد سرگرمی، راهی متفاوت و جذاب برای خلق آثار هنری ساده و حرفه‌ای است. همچنین اوریگامی در زندگی روزمره و فنون گوناگون نیز کاربردهای فراوانی دارد. گفته میشود که آموزش اوریگامی به افراد و خصوصا کودکان، در تقویت ذهن وپرورش خلاقیت آنها نقش به سزایی دارد. به علاوه، ایجاد هماهنگی بین حرکات دست و ذهن، افزایش تمرکز و کسب مهرت در انجام حرکات ظریف، از دیگر فواید یادگیری اوریگامی برای کودکان هستند.

در روش اوریگامی اغلب از کاغذ استفاده میگردد و بدون استفاده از چسب و قیچی و صرفا با تا زدن آن به شیوه های گوناگون، اشکال سه بعدی شگفت انگیزی خلق میشوند. البته در برخی موارد به جای کاغذ، از صفحات پلاستیکی، پارچه‌ای و… نیز استفاده میشود.

کاغذهای مورد استفاده در ساخت اوریگامی اغلب به شکل مربع هستند و در بسیاری از موارد کاغذهای مربعی با طول ضلع 15 سانتی متر برای تهیه‌ی این اشکال به فروش میرسند. برای ساخت اوریگامی میتوان از انواع کاغذها استفاده نمود، به شرطی که قابلیت تا شدن را دارا باشند.

تاریخچه اوریگامی

بسیاری از افراد با شنیدن نام اوریگامی به یاد ژاپن می افتند، اما جالب است بدانید که هنر اوریگامی ابتدا در چین خلق شد و از آن جایی که چینی ها پیشگامان صنعت کاغذسازی و استفاده از آن بودند، زمینه را برای پیشرفت این هنر فراهم نمودند. شواهد نشان میدهند که چینی ها در مراسمات گوناگون از جمله مراسم تدفین مردگان خود، از ماکت هایی کاغذی که به روش اوریگامی ساخته شده بودند استفاده میکردند.

همراه شدن نام اوریگامی با سرزمین ژاپن، بیشتر به علت نقش پررنگ ژاپنی ها در رشد و گسترش این هنر میباشد. آنها نیز همانند مردم چین، در مراسمات گوناگون از جمله مهمانی ها و مراسم عروسی، از اوریگامی برای ساخت اشکال سه بعدی و ماکت ها استفاده میکردند.

جالب است بدانید که در گذشته، استفاده از قیچی و ایجاد برش برای ساخت اوریگامی چندان غیراصولی تلقی نمیشد و در بسیاری از موارد جایز بود.

هنر اوریگامی با مرور زمان پیشرفته تر شد و شکلی اصولی به خود گرفت. در قرن شازدهم برای نخستین بار اصول و قوانین ساخت اوریگامی توسط نویسنده ای ناشناس در ژاپن ثبت گردید و پس از آن نیز آثار گوناگونی در خصوص آموزش اوریگامی نگاشته شدند. در دوره‌ی میجی، اوریگامی به عنوان یک سرگرمی و برنامه ی آموزشی، در مدارس ژاپن تدریس میشد و امروزه نیز این هنر، در سراسر جهان با هدف سرگرمی و یا کاربردهای صنعتی و فنی مورد توجه میباشد.

نمونه های اوریگامی با کاغذ

 

کاربردهای اوریگامی

اوریگامی صرفا شیوه ای برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت نیست. بلکه از آن در صنایع گوناگون به طور گسترده استفاده میشود.

اوریگامی در ریاضی:

میان علم ریاضی، به خصوص شاخه‌ی هندسه و اوریگامی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به شکلی که هنر اوریگامی در حل کردن بسیاری از مسائل و پرسش های ریاضی و هندسی نقش مهمی را ایفا نموده است.

اوریگامی در پزشکی:

استفاده از اوریگامی در ساخت انواع سنسورها و ربات ها برای تشخیص و درمان بیماری های گوناگون، از جمله موارد کاربرد آن در علم پزشکی میباشد. بسیاری از محققان و فعالان این عرصه در تلاش اند تا با استفاده از اوریگامی های بسیار کوچک یا میکرواوریگامی، رگهای مصنوعی و حتی پروتئین تولید نمایند.

کاربرد اوریگامی نجوم:

از آن جایی که تلسکوپ های فضایی در ابعاد بسیار بزرگ ساخته میشوند، حمل آنها توسط راکت ها کار چندان ساده ای نیست. به همین علت با استفاده از فن اوریگامی، نمونه هایی از این تسلکوپ ها، با قابلیت تا شدن و کاهش حجم، تهیه شده و به فضا ارسال میشوند. این سازه ها پس از رسیدن به مقصد، با طی کردن مراحل از پیش تعیین شده، باز میشوند و فعالیت خود را انجام میدهند.

ایمنی:

در ساخت کیسه‌ی هوای خودرو، از هنر اوریگامی استفاده میشود. دانشمندان ژاپنی در حال برسی روش هایی هستند که از طریق آنها، انرژی وارد شده به خودرو در هنگام تصادفات، به جای له کردن آن و ایجاد خسارت، سبب تا شدن خودرو شود و از هزینه های جانی و مالی جلوگیری نماید. همچنین، با استفاده از شیوه‌ای مشابه، میتوان از تخریب خانه ها در هنگام زلزله جلوگیری کرد.

اوریگامی در معماری:

اوریگامی در زمینه‌ی معماری و همچنین طراحی داخلی کابردهای فراوانی دارد که به بعضی از آن ها در دوره دکوراسیون داخلی پرداختیم. تولید انواع سازه ها با قابلیت تا شدن و تغییر شکل، به استفاده ی بهینه از فضا، تطابق با شرایط و زیبایی ظاهری آن ها کمک مینماید.

 

اوریگامی لباس

اوریگامی صرفا به ایجاد اشکال سه بعدی به وسیله‌ی کاغذ محدود نمیشود، بلکه با کمک هنر تا زدن و با استفاده از انواع پارچه نیز میتوان اشکال زیبایی را خلق کرده و برای زیباسازی لباس، پرده و… آن‌ها را به کار گرفت.

اوریگامی لباس

کاربرد اوریگامی در خیاطی و طراحی لباس بسیار چشمگیر و جالب توجه است. طراحی اشکال خاص و متفاوت برای جیب، یقه، آستین و زیباسازی قسمت های گوناگون لباس با هنر تا زدن پارچه، نمونه هایی از اهمیت این هنر در زمینه‌ی طراحی و دوخت لباس میباشند. در دوره طراحی لباس به بررسی اوریگامی لباس و انواع و … آن پرداخته شده است.

در اوریگامی پارچه، از روش های گوناگون برای شکل دادن به پارچه ها و ایجاد حجم در لباس استفاده میشود. در اینجا صرفا تا زدن پارچه برای ایجاد طرح دلخواه کافی نیست و شکل نهایی با استفاده دوخت و روش های دیگر به وجود می آید.

برای استفاده از طرح های اوریگامی برای زیباسازی پارچه، بهتر است پارچه هایی خشک تهیه نمایید. هر چه جنس پارچه به کاغذ شبیه تر باشد، پیاده کردن اشکال بر روی آن ساده تر خواهد بود. حتی در بسیاری از موارد، طرح ها ابتدا با استفاده از کاغذ نمایش داده میشوند.

لازم به ذکر است که اوریگامی پارچه در ساخت و تزئین انواع کفش های مجلسی نیز کارایی فراوانی دارد.

کاغذ اوریگامی چیست؟

کاغذ اوریگامی، دارای شکل مربعی است که در رنگ ها، طرح ها و ابعاد گوناگون تهیه شده و به فروش میرسد. ویژگی اصلی این نوع کاغذ، انعطاف پذیری آن میباشد. در نتیجه برای تا شدن و تغییر شکل بسیار مناسب است.

کاغذ اوریگامی انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کار، میتوان نمونه ی مناسب را از میان آن ها انتخاب نمود.

کاغذ اوریگامی تنت:

این کاغذ که با نام کاغذ برنزه نیز شناخته میشود، بسیار سبک، نازک و سفت است و با استفاده از ان میتوان برای ساخت انواع طرح های اوریگامی، از ساده تا پیچیده اقدام نمود. کاغذ تنت در رنگ ها و ابعاد گوناگون عرضه میشود و رنگ آن در طولانی مدت از بین نخواهد رفت، اما از آن جایی که بسیار نازک است، احتمال پاره شدن آن وجود دارد.

کاغذ های اوریگامی

کاغذ اوریگامی واشی:

این کاغذ با الیاف گیاهی ساخته میشود و به طور سنتی در ژاپن مورد استفاده قرار میگیرد. کاغذ واشی بسیار ضخیم است و از این رو دوام و کیفیت بالایی دارد. به علت ضخامت بالا، ساخت اوریگامی های پیچیده با استفاده از آن چندان آسان نیست و غالبا برای پیاده سازی طرح های ساده به کار میرود. قیمت این نوع کاغذ اندکی گران میباشد.

کاغذ اوریگامی کرافت:

کاغذ کرافت جنس سختی دارد و در عین حالت بسیار نازک است. این کاغذ که بر خلاف نمونه های قبلی در آلمان تولید میشود، اغلب برای بسته بندی به کار میرود. کاغذ کرافت در ایعاد گوناگون عرضه میشود، اما از تنوع رنگ زیادی برخوردار نیست. قیمیت آن نیز به نسبت سایر نمونه ها بسیار ارزانتر است.

کاغذ اوریگامی مولبری:

این کاغذ نیز همانند کاغذ واشی از الیاف طبیعی تهیه میشود. ظاهر آن بسیار زیبا و منحصر به فرد است و همچون کاغذ واشی ضخیم و گران قیمت میباشد.

کاغذ اوریگامی اوراگامیدو:

این نوع کاغذ نسبت به سایر نمونه های موجود محبوب تر است و برخی آن را بهترین کاغذ اوریگامی میدانند. کاغذ اوراگامیدو از الیاف گیاهی تهیه میشود و ظاهر زیبایی دارد. این کاغذ را میتوان در رنگ های گوناگون خریداری نمود و ساخت انواع اشکال اوریگامی با استفاده از آن ممکن است. همچنین، لازم به ذکر است که کاغذ اوراگامیدو از تمامی نمونه های مذکور گرانتر میباشد.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:38:52+03:3016 سپتامبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم