اتوکد یا رویت؟ اتوکد بهتر است یا رویت (مزایا و معایب هر کدام)

Home>مقالات>اتوکد یا رویت؟ اتوکد بهتر است یا رویت (مزایا و معایب هر کدام)

اتوکد یا رویت؟ اتوکد بهتر است یا رویت (مزایا و معایب هر کدام)

اتوکد یا رویت

اتوکد یا رویت؟ کدام  یک بهتر هستند؟ این سوالات، پرتکرار ترین سوالات دانشجویان معماری و عمران درباره ی انتخاب یکی از این دو نرم افزار است. واقعا کدام یک بهتر هستند؟ اگر شما هم میخواهید به پاسخ این سوالات برسید و قاطعانه یکی از این دو نرم افزار را برای کار انتخاب کنید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید چون قرار است به صورت کامل این دو نرم افزار محبوب را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب با قابلیت ها و مزیت ها، کاربردها، شباهت ها و تفاوت های آنها و بسیاری موارد دیگر آشنا خواهیم شد.

نرم افزار اتوکد(Auto CAD)

اتوکد یک نرم افزار برای طراحی کامپیوتری است که توسط شرکت اتودسک (Autodesk) توسعه داده شده است برای طراحی دقیق و ایجاد نقشه های مهندسی از این نرم افزار استفاده می شود. اتوکد به طراحان و مهندسان این امکان را می دهد تا با استفاده از ابزارهای گوناگونی مانند: دایره ها، خطوط، مستطیل ها و… طرح های دقیقی را ایجاد نمایند. در دوره اتوکد مجتمع نیاوران به طور جامع به آموزش استفاده از ابزرا ها و ایجاد نقشه های مهندسی و معماری، طراحی ماشین ها و سایر نقشه ها و نمودارها پرداخته ایم. علاوه بر اینکه می توان با اتوکد طراحی دو بعدی انجام داد، این نرم افزار قابلیت ساخت مدل های سه بعدی را نیز دارد. استفاده از اتوکد در صنعت بسیار گسترده است و این نرم افزار، یکی از اولین نرم افزارهای CAD بوده است.

نرم افزار اتوکد(Auto CAD)

نرم افزار رویت(Revit)

یکی دیگر از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه ی معماری، نرم افزار رویت است. از این برنامه هم برای مدل سازی  اطلاعات ساختمانی سه بعدی و هم دو بعدی می توان استفاده کرد. رویت ابزارهای منحصر به فردی دارد و از ویژگی های خاصی برخوردار است که باعث تسریع و سهولت در روند آماده سازی پروژه ها می شود.رویت یک نرم‌افزار مدلسازی اطلاعات ساختمانی (BIM) است که توسط شرکت Autodesk توسعه یافته است. مخفف BIM به معنای “مدلسازی اطلاعات ساختمانی” است و این تکنولوژی به مدیریت جامع اطلاعات ساختمانی از طریق یک مدل سه‌بعدی جامع اطلاعات مربوط به ساختمان می‌پردازد. در دوره رویت مجتمع نیاوران ما به آموزش تخصصی مدلسازی هوشمند اجسام ساختمانی، سیستم‌ها و تجهیزات و … با نرم افزار رویت پرداخته ایم.Revit امکان همکاری و تبادل اطلاعات بین اعضای یک تیم مهندسی یا معماری را تسهیل می‌کند.

نرم افزار رویت(Revit)

شباهت های رویت و اتوکد

رویت (Revit) و اتوکد (AutoCAD) دو نرم‌افزار معروف در زمینه مهندسی عمران و معماری هستند، اما با ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت. علاوه بر تفاوت هایی که این دو نرم افزار دارند، ویژگی های مشترکی نیز بین این دو وجود دارد که در این بخش آنها را بررسی می کنیم.

یکی از شباهت های بین اتوکد و رویت قابلیت استفاده از آنها برای ایجاد نقشه های دو بعدی یا 2D است. با استفاده از هر دو نرم افزار می توانید طرح های دو بعدی طبقه، ارتفاعات و… را طراحی کنید.البته در بخش طراحی نقشه های دو بعدی اتوکد کارایی بیشتری نسبت به رویت دارد. همچنین از هر دو نرم افزار می توانید برای ساخت مدل های 3D و اشیا نیز استفاده کنید. هرچند رابط کاربری دو نرم افزار اندکی متفاوت است اما هر دو یک نتیجه ی نهایی را به ما می دهند. در بخش طراحی سه بعدی رویت قدرت بیشتری از نرم افزار اتوکد دارد.

تفاوت های نرم افزار رویت و اتوکد

AutoCAD و Revit دو نرم‌افزار معروف در زمینه طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی هستند، اما هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب بین AutoCAD و Revit بستگی به نیازها و اهداف شما دارد. در زیر تفاوت‌ها و ویژگی‌های اصلی هر یک از این نرم‌افزارها آورده شده است:

 تفاوت در مدل سازی

یکی از تفاوت های مهم بین نرم افزارهای رویت و اتوکد در نحوه ی مدلسازی این دو برنامه است که بسیار با هم متفاوت هستند. با استفاده از نرم افزار رویت علاوه بر مدل سازی دو بعدی می توانید مدل سازی سه بعدی نیز انجام دهید که باعث درک بیشتر از پروژه می شود. اما در نرم افزار اتوکد، با استفاده از منحنی و خط مدلسازی صورت می پذیرد که این نوع مدلسازی متفاوت از نرم افزار رویت است. در رویت به جای استفاده از نقطه ها، خط ها و منحنی ها، مدل های سه بعدی جایگزین شده اند. استفاده از مدل های سه بعدی به درک و ارتباط بیشتر کاربران منجر می شود. اتوکد (AutoCAD) بیشتر برای طراحی دو بعدی (2D) استفاده می‌شود و معمولاً در زمینه‌های مختلفی مانند معماری، مهندسی عمران، مکانیک و برق استفاده می‌گردد.رویت (Revit) به عنوان یک نرم‌افزار BIM (مدل ساختاری اطلاعات ساختمانی) شناخته می‌شود و برای مدل‌سازی سه بعدی (3D) با اطلاعات اطلاعاتی جامع استفاده می‌شود.

تغییر و ترمیم

ویرایش طرح در نرم‌افزارهای Revit و AutoCAD دارای تفاوت‌های مهمی است.ایجاد تغییرات در نرم افزار اتوکد(AutoCAD)  سخت تر از نرم افزار رویت(Revit) است. در صورتی که قصد ایجاد تغییر در مدل یا طرح خود در نرم افزار اتوکد داشته باشید، باید به صورت تکی تغییرات را بر روی هر بخش از نقشه اعمال نمایید در حالی که در نرم افزار رویت کار آسانی برای ایجاد تغییرات در پروژه خود دارید. ویرایش و ایجاد تغییر در نرم افزار رویت به صورت یکپارچه و هماهنگ بر روی تمام نقشه صورت می گیرد. با استفاده از رویت به دلیل اینکه نرم افزاری سه بعدی ساز است، راحت تر می توانید ایرادات طرح خود را پیدا  و برطرف کنید. اما در اتوکد پیدا کردن و رفع ایرادات هم دقت بیشتری لازم دارد و هم زمان زیادی را از شما می گیرد.

در نرم افزار اتوکد که برای طراحی نقشه های دو بعدی بیشتر مناسب است، ویرایش و اصلاح نقشه ها به صورت دستی انجام می شود و کاربران می توانند با استفاده از دایره ها، خطوط و سایر اشیا، طرح خود را ایجاد نمایند و ویرایش ها و تغییرات را بر اساس خطوط و اشکال هندسی انجام دهند که کار سختی است. شاید مزیت این نوع ویرایش این است که با جزئیات دقیق می توان طرح ها را کنترل و به اندازه ی دلخواه آنها را تغییر داد. اما در نرم افزار رویت(Revit) به دلیل مدل سازی سه بعدی می توانید تغییرات را به صورت مستقیم و در محیط سه بعدی اعمال نمایید.هرکدام از این نرم‌افزارها دارای مزایا و کاربردهای خاص خود هستند. اتوکد برای پروژه‌های کوچکتر و به صورت 2D ممکن است مناسب‌تر باشد، در حالی‌که Revit برای پروژه‌های بزرگتر و نیاز به مدل‌سازی ساختاری اطلاعات مفیدتر است. انتخاب بین آنها بستگی به نوع پروژه و نیازهای شما دارد.

فلسفه ی طراحی

رویت براساس فناوری BIM ایجاد شده است و همان طور که اشاره کردیم BIM  به معنی مدل سازی اطلاعات ساختمان می باشد. نرم افزار رویت مدل های سه بعدی را با جزئیات دقیق ایجاد می کند. در سوی مقابل نرم افزار اتوکد براساس فناوری CAD ( مخفف  Computer Aided Design به معنی طراحی با کمک کامپیوتر) ایجاد شده است. در اتوکد نقشه های ساختمان به صورت دو بعدی و حتی سه بعدی نیز نمایش داده می شوند اما همانند رویت جزئیات فیزیکی دقیق طرح را نشان نمی دهد و تنها جنبه های هندسی را به نمایش می گذارد.

ساده بودن

اگر بخواهید یک طرح را با استفاده از رویت و اتوکد به فردی که تخصصی در زمینه ی طراحی ندارد نشان دهید، قطعا رویت بهتر می تواند مفهوم نقشه یا طرح را  انتقال دهد. زیرا رویت طرح ها را به صورت سه بعدی ایجاد می کند و برای اکثر افراد قابل درک می باشد. اما در نرم افزار اتوکد، تنها می توانید خطوطی را مشاهده کنید که برای افرادی که به طراحی آشنا نیستند، قابل درک نیست.

رابط کاربری

یکی دیگر از تفاوت های دو نرم افزار مربوط به رابط کاربری آنها می باشد. رابط کاربری نرم افزار رویت کارآمد و ساده است و با استفاده از منو ها و تب های نرم افزار می توانید به راحتی از تمامی قابلیت های رویت استفاده کنید. در حالی که رابط کاربری اتوکد پیچیده و کار کردن با آن برای افراد مبتدی اندکی سخت است. البته رابط کاربری AutoCAD، مانند هر نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی یا دوبعدی دیگر، ابزارها و قابلیت‌های گسترده‌ای دارد و برخی افراد ممکن است در ابتدای کار با آن نیاز به آموزش مقدماتی استفاده از نرم افزار داشته باشند. اما با یادگیری مراحل پایه و مفاهیم اساسی، اغلب کاربران به راحتی می‌توانند با این نرم‌افزار کار کنند.

استفاده ی گروهی

با نرم افزار رویت  می توانید به صورت گروهی و همزمان پروژه های خود را انجام و با سایر افراد به اشتراک بگذارید و گروه های مختلفی می توانند بر روی یک پروژه کار کنند. اما در اتوکد تنها به صورت فردی می توانید بر روی طرح های خود کار کنید و تا زمانی که طرح به اتمام نرسد،امکان استفاده ی گروه بعدی از طرح به صورت همزمان وجود ندارد. در نرم افزار اتوکد در هر بازه ی زمانی تنها یک گروه می توانند بر روی پروژه کار کنند و برای همکاری چند گروه بر روی یک طرح دارای محدودیت است.

 رویت و پشتیبانی از BIM

نرم افزار رویت از BIM پشتیبانی می کند در حالی که اتوکد چنین قابلیتی ندارد.BIM یا ساختار اطلاعات ساختمانی مخفف سه کلمه ی Building Information Modeling است. این رویکرد نوین در صنعت ساخت و ساز و مهندسی ساختمان، فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات مرتبط با یک ساختمان را با استفاده از تکنولوژی رایانه‌ای بهبود می‌بخشد. در اصطلاحات BIM، ساختمان به عنوان یک مدل اطلاعاتی شناخته می‌شود که تمامی اطلاعات مرتبط با طراحی، ساخت، و بهره‌برداری ساختمان در طول دوره عمر آن را شامل می‌شود. رویت نرم افزاری است که از فرایند مدل سازی اطلاعات ساختمانی پشتیبانی می کند و جزو مطرح ترین نرم افزارهای BIM می باشد.نرم افزارهایی که از BIM بهره می برند، اطلاعات مربوط به مصالح مورد نیاز را در خود به صورت پیش فرض دارند و فردی که از آنها استفاده می کند، دیگر لازم نیست برای دسترسی به این نوع اطلاعات جستجویی انجام دهد. هرچند اطلاعات مربوط به مصالح ساخت و ساز داخل نرم افزار قابل تغییر هستند.

اتوکد بهتر است یا رویت؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رویت در بیشتر فاکتورها نسبت به اتوکد برتری هایی دارد. مثلا انجام پروژه ها با نرم افزار رویت وقت کمتری می گیرد و همچنین کار کردن با نرم افزار رویت ساده تر است. اگر نگاهی آینده نگر داشته باشیم، رویت گزینه ی بهتری نسبت به اتوکد است زیرا علاوه بر برتری هایی که دارد و پیش تر به آنها اشاره کردیم، از طرح BIM نیز پشتیبانی می کند. انتظار می رود در آینده ای نزدیک در تمامی پروژه های نرم افزار رویت امکان استفاده از BIM تحقق پیدا کند.دلایلی نیز برای استفاده از اتوکد وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها، همه گیر نبودن نرم افزار رویت است. اتوکد در بین مهندسین و به خصوص در بین ایرانیان بسیار محبوب است و بیشتر نقشه ها به زبان اتوکد می باشند. در صورتی که علاقه مند به طراحی هستید بهتر است هر دو نرم افزار را یاد بگیرید.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2024-05-04T16:12:10+03:304 می 2024|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم