تریگر چیست؟

Home>مقالات>تریگر چیست؟

تریگر چیست؟

تریگر چیست؟

در تحلیل تکنیکال، تریگر به معنای نقاط یا زمان هایی است که بر اساس استراتژی معاملاتی اتخاذ شده، فرد باید در آن، اقدام به ورود یا خروج از معامله مورد نظر کند.

در بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بورس، تحلیل های تکنیکال و تشخیص این امر که زمان مناسب برای ورود به بازار یک سهم یا خروج از آن چه موقعی است، اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا بازدهی و کسب سود و یا حداقل متضرر نشدن در بازار سرمایه، مستقیما به همین امر وابسته است. تشخیص این زمان بندی، نیازمند پایبندی به برخی ملاک ها است که آگاهی از آن ها برای هر تحلیلگر یا سرمایه گذار، ضروری می باشد؛ ملاک هایی نظیر تریگر که برای یادگیری تخصصی و کاربردی آن ها، می توانید در دوره جامع بورس و دوره تحلیل تکنیکال مجتمع فنی نیاوران شرکت نمایید.

تریگر به لحاظ لغوی، به معنای ماشه است و از واژگان تخصصی روانشناسی گرفته شده است. تریگر در ادبیات روانشناختی اشاره به محرکی دارد که منجر به بروز و ظهور یک اختلال یا رفتار خاص در فرد می گردد.

به عبارت دیگر، تریگر نشانه یا مجموعه ای از نشانه ها است که معامله گر به کمک آن ها، نمودار تحلیلی خود را تنظیم کرده و بر اساس آن عمل می کند. برای مثال در اغلب موارد، شکست روند نزولی و آغاز روند صعودی سهم، تریگری برای ترغیب و تشویق معامله گران به خرید سهام می باشد. در این میان، برخی تریگرها اشاره به وضعیتی مثبت برای ورود به معامله دارند و برخی، نشانه ای برای خروج از معامله هستند. ما در اینجا عمده ترین تریگرهای ورود و هر آنچه باید درباره تریگر بدانید را شرح خواهیم داد.

 

انواع تریگر ورود

انواع تریگر ورود

همانگونه که گفته شد، تریگرهای ورود نشانه ای مثبت برای ورود به معامله هستند. این دسته از تریگرها شرایط مساعدی را نشان می دهند که بر اساس آن، با ورود به معامله، کسب سود حداکثری میسر می گردد. تعدادی از شناخته شده ترین این تریگرها به شرح زیر هستند:

 

تریگر کندلی

در این نوع از تریگرها، کندل های قیمتی نقش تعیین کننده دارند و مشخص کننده زمان خرید یا فروش هستند. در این دسته از تریگرها، رسیدن به نقطه مقاومت قیمتی، نشانه ای از احتمال بروز روند نزولی بوده و در مقابل، رسیدن به نقطه حمایتی، آغاز روند صعودی را نشان می دهد. بر این اساس، زمان ورود به معامله، بسته به وقوع نقاط مقاومتی و حمایتی تعیین می گردد.

 

تریگر شکستی

همانگونه که گفته شد، شکست روند نزولی، یکی از متعارف ترین تریگرهای ورودی است. در این تریگرها، هنگامی که سهم، پس از آخرین نقطه نزولی، به سمت بالا حرکت می کند، در واقع یعنی روند نزولی شکسته شده و فرصتی مناسب برای ورود، فراهم گشته است.

 

تریگر مبتنی بر الگو

گاهی در تعیین نقطه تریگر، استفاده از برخی الگوها کاربرد دارد که از آن ها به عنوان نشانه ای برای ورود به سهم، استفاده می شود. برای نمونه، برخی الگوهای قیمتی مانند الگوی پرچم و یا الگوی مثلث، در تعیین تریگر ورود حائز اهمیت اند. رایج‌ ترین این تریگرها، هنگامی است که الگوی مثلثی، در سهم ایجاد شده و پس از مدت ‌ها از مثلث خود خارج می گردد. این خروج به مثابه نوعی شکست روند محسوب شده و نقطه مطلوبی برای ورود می باشد.

 

تریگر پولبکی

پولبک را نیز می توان یکی از جذاب ‌ترین تریگرهای ورود در تحلیل تکنیکال به حساب آورد. تریگر پولبک از آن دسته مواردی است که نسبت ریسک به بازدهی در آن متفاوت است؛ به این معنا که ورود به معامله، با پذیرش ریسک بالا صورت می گیرد و انتظار کسب سود بالایی نیز می رود.

تریگر پولبک عموما در شرایط کف قیمتی و یا در مقاومت قیمتی به وقوع می پیوندد. البته بهتر آن است که برای انجام یک معامله مطمئن تر، تا هنگام تعیین وضعیت سهم، اقدامی صورت نگیرد. با این حال، پولبک هنگامی رخ می دهد که یک سهم از مقاومت قیمتی خود، عبور می‌ کند و در معاملات آتی، دوباره به همان سطح باز می‌گردد. در چنین شرایطی انتظار می رود که سهم، در روند صعودی قرار گیرد و به همین سبب، آن را تریگری برای ورود به سهم در نظر می گیرند.

 

کندل استیک ها

کندل استیک ها

نمودارهای شمعی یا کندل استیک ها یکی از نمودارهای قدیمی اند که توسط ژاپنی ها ابداع شده و به منظور تعیین زمان مناسب برای برداشت محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفتند. این نمودارها دارای کاربردهای فراوان در تحلیل های تکنیکال هستند و در تعیین تریگرهای معاملاتی نیز دارای نقش برجسته می باشند.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص کندل استیک یا نمودار شمعی و مهمترین الگوهای آن، می توانید مقاله کندل استیک چیست؟ را در وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید.

 

اندیکاتور

یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در زمینه تعیین روندهای بازار، اندیکاتورها هستند که البته دارای انواع مختلفی می باشند. میانگین متحرک و همگرایی و واگرایی آن، قدرت نسبی، حجم موجود، فیبوناچی، پارابولیک سار، انحراف معیار و میانگین حرکت جهت دار، از جمله اندیکاتورهای مهم و پر کاربرد در بازار سرمایه هستند.

 

البته به یاد داشته باشید که نکات ذکر شده، بدین معنا نیست که تریگرها، تنها برای ورود به سهم کاربرد داشته و در هنگام خروج، نمی توان از آن ها استفاده کرد. بدون شک به همان میزان که تعیین نقاط صحیح برای ورود به سهم می تواند در تعیین سود معامله گر موثر باشد، تشخیص نقطه خروج نیز در کاهش و پیشگیری از ضرر، مهم و موثر بوده و تشخیص آن از مهارت های یک معامله گر محسوب می شود.

 

مزایای تریگر

مهم ترین و اصلی ترین مزیت استفاده از تریگر، کاهش ریسک معاملات است. تریگر این امکان را فراهم می کند تا معامله گر، با بینشی صحیح تر وارد معامله شود و با کاهش درصد خطا، احتمال افزایش سود یا کاهش ضرر را تقویت می کند. بنابراین معامله از طریق تریگر، بازدهی بیشتری خواهد داشت.

علاوه بر این، تریگرها همواره نقاط امنی برای آغاز معامله را نشان می دهند. در نتیجه به سوددهی بیشتری منجر شده و خطر وقوع ضرر را کاهش می دهند. همچنین با کمک تریگرها، می توان در شکست روندهای خطی اثرگذاشت و از آن ها برای اتخاذ تصمیمات بهتر کمک گرفت.

 

معایب تریگر

در کنار همه مزایای ذکر شده، تریگرها دارای محدودیت هایی نیز هستند که به کارگیری آن ها را با مشکلات و ریسک هایی مواجه می سازد. از جمله این موارد، می توان به خطاهای احتمالی پیش بینی های تریگری اشاره کرد. یکی از مهم ترین چالش ها در تحلیل تریگر، آن است که نقطه ورود در یک تریگر، ممکن است در تریگر دیگری نقطه خروج باشد. در نتیجه این ورود و خروج معکوس، می تواند اثرات غیر قابل پیش بینی بر جای بگذارد. پس نمی توان گفت که تریگرها نقطه ورود و خروج را به شکل دقیق تعیین می کنند.

همچنین در بازارهای اصلاحی، ممکن است نقاط ورود و خروج توسط تریگرها تعیین گردد اما به سرعت، تغییر روند داده و حالت نزولی به خود بگیرد. بنابراین تریگرها نمی توانند به تنهایی ابزار مناسب و کاملی برای تحلیل های تکنیکال باشند؛ بلکه باید در کنار سایر تحلیل ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

آموزش تریگر در بورس

آموزش تریگر در بورس

تریگرها به اشکال مختلفی در بازار سهام قابل استفاده هستند. دو نمونه پر کاربرد این مصارف، تریگر با استفاده از سهام و تریگر با استفاده از شاخص های بازار می باشند.

در تریگر معاملات با استفاده از سهام، کارگزار با توجه به حد خرید، سهام را در قیمتی که به یک محدوده مشخص رسیده باشد، خریداری می کند. به این معنا که تشخیص معامله گر، چنین بوده است که اگر قیمت به یک محدوده خاص برسد، احتمالا از آن‌جا بازگشته و شکسته خواهد داشت.

یک تریگر معاملاتی پیچیده ‌تر همچنین می ‌تواند به وسیله یک رویداد جداگانه ایجاد گردد که ارتباط مستقیمی با یک سهم خاص ندارد. بنابراین تریگر یک معامله می تواند وابسته به حرکت یک سهام کاملا متفاوت باشد. در چنین شرایطی، ویژگی ‌ها یا فعالیت  های هر سهم، می ‌تواند منجر به ایجاد سفارش برای سهام دیگری گردد. برای مثال، در شرایطی که میان قیمت ‌های دو سهم مختلف، نوعی ارتباط و همبستگی احساس شود، این امر می تواند راهی برای تنظیم یک تریگر معامله خلاقانه باشد. طراحی تریگرهای خلاقانه، علی رغم ریسک پذیری بالا، می توانند سوددهی بالایی نیز داشته باشد!

اما در تریگر معاملات، با استفاده از شاخص بازار، سرمایه‌ گذار معامله خرید یا فروش را به جای سهام، با توجه به شاخص بازار اصلی انجام می دهد و نوسانات آن را به عنوان تریگر در نظر می گیرد. بنابراین در شرایطی که برخی حرکات شاخص ‌ها، بر تغییرات سهام مشخصی اثرگذار بوده یا با آن مرتبط باشند، می توان یک تریگر برای انجام معامله طراحی کرد.

برای نمونه ممکن است برخی از نمادها با یکی از شاخص ‌های بازار، دارای همبستگی بالایی باشند. در این‌ شرایط اگر شاخص در محدوده خاصی مورد حمایت قرار گیرد و روندی صعودی را طی کند، می توان اقدام به خرید سهام مورد نظر کرد. در نتیجه با بازگشت شاخص به روند صعودی، دارایی شما نیز در همان جهت شروع به حرکت خواهد کرد.

بحث آموزش استفاده از تریگرها در بورس، یکی از مباحث مهمی است که در دوره بورس مجتمع فنی نیاوران، به آن پرداخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره جامع بورس و ثبت نام در آن، می توانید به صفحه این دوره در وبسایت مجتمع فنی نیاوران، مراجعه نمایید.

 

تریگر

جمع بندی

همانگونه که گفته شد، تریگرها نقاطی هستند که با توجه به دانش و تجربه سرمایه گذار یا معامله گر، به عنوان نقاط طلایی ورود یا خروج از معامله شناخته می شوند. این نقاط، با ارائه نوعی پیش بینی نسبت روند آینده بازار و سهام، فرد را در تصمیم گیری نسبت به خرید یا فروش یک سهم خاص هدایت می کنند. با این حال نمی توان گفت که از دقت 100 درصدی برخوردارند؛ بلکه می توانند خطاهایی نیز داشته باشند.

نکته اساسی در استفاده از تریگر، دانش مالی و تجربه کافی معامله گر است که می تواند در طراحی تریگرهای پر بازده، نقش مهمی ایفا کند. ریسک پذیری و خلاقیت نیز از دیگر عوامل اثرگذار در طراحی و استفاده از تریگرها خواهد بود.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-07-23T17:30:41+03:3013 ژانویه 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم