آموزش برنامه نویسی کودکان

Home>مقالات>آموزش برنامه نویسی کودکان

آموزش برنامه نویسی کودکان

کلاس آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان

آیا تا به حال چیزی درباره آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان شنیده اید؟ آیا می دانید که میتوان مهارت ها و الگوهای اولیه برنامه نویسی را در همین سنین کم به آن ها آموخت؟نمی توان این موضوع را انکار کرد که در دنیای پیچیده امروز ، انسان برای رفع تقریباً تمامی نیازهای روزمره اش به دنیای اینترنت و فناوری وابسته شده است. مطمئناً سهم قابل توجهی از این وابستگی متعلق به کودکان و نوجوانان می باشد. حال که فناوری و ابزارهای دیجیتال به قدری برای آن ها جذاب است که آنان را از بازی ها و فعالیت های پرتحرک و حتی گاهی از درس خواندن و ورزش کردن دور می نماید ، چرا از همین مسئله به نفع آن ها و در جهت آموزش آنان استفاده ننماییم؟ بله درست متوجه شدید ، در عصر کنونی این بستر فراهم شده است که با کمی آموزش ساده و روان ، کاری کنیم که کودکان و نوجوانان ما به جای مصرف کننده محتوا ، تولید کننده آن باشند.

 

برای مشاهده کلاس آموزش برنامه نویسی کوکان و ** ثبت نام اینجا کلیک** کنید 

آموزش مهارت های مختلف زندگی در قالب کلاس برنامه نویسی کودکان

شاید این سؤال در ذهن شما وجود داشته باشد که آیا سنین کودکی و نوجوانی ، برای شروع برنامه نویسی دوره مناسبی است؟ آیا ذهن کودکان برای یادگیری چنین مفاهیمی گنجایش دارد؟ و آیا فراگیری برنامه نویسی برای آن ها خسته کننده نخواهد بود؟ قاعدتاً وقتی دو واژه “برنامه نویسی” و “کودکان” در کنار هم قرار می گیرند ، طبیعی است که چنین پرسش هایی در ذهن هر پدر و مادری شکل گرفته و آنان را نگران سازد.

اما در پاسخ به این سؤال ها باید بگوییم **مناسب ترین دوره برای شروع کلاس برنامه نویسی کودکان ، همین دوران کودکی و نوجوانی است.** بدیهی است که ذهن انسان در این سنین آماده و پذیرای یادگیری مفاهیم و مهارت های علمی و فنی گوناگون است و چه بهتر این مفاهیم ، علومی باشند که در آینده او نیز تأثیرگذار بوده و چه بسا مسیر زندگی وی را به کلی دگرگون نمایند. البته در کلاسهای آموزشی برنامه نویسی کودکان ، تنها مفاهیم پایه برنامه نویسی در قالب محیط های برنامه نویسی جذاب و گرافیکی ، به آنان آموزش داده شده و خبری از کدنویسی های پیچیده و مفاهیم سطح بالای برنامه نویسی نخواهد بود. چرا که مطمئناً در اینصورت آن ها از برنامه نویسی فراری خواهند شد.

 

مزایای آموزش برنامه نویسی به کودکان :

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد ، دنیای امروز ، دنیای پیچیده فناوری اطلاعات است. از این رو افرادی در جامعه امروزی موفق به حساب می آیند که تولید کننده این اطلاعات باشند ، نه صرفاً مصرف کننده و مخاطب آن. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم ، امروزه مشاغل زیادی در زمینه های مختلف IT ، برنامه نویسی ، شبکه ، وب ، امنیت و بسیاری از شاخه های دیگر ، به وجود آمده اند که هدف آن ها ، توسعه بخش های مختلف فناوری اطلاعات ، جهت خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم در دنیای دیجیتالی امروز است. اگر بخواهیم به لحاظ اقتصادی و رونق کسب و کار نیز این مشاغل را بررسی کنیم ، تقریباً می توان گفت آن ها در اوضاع نابسامان کنونی اقتصاد جهان هم ، به نسبت تلاش و فعالیت خود ، از درآمد خوبی برخوردارند.

فکر میکنم با مطالعه این مقدمه نسبتاً طولانی ، کم کم متوجه دلیل اصرار بر آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان شده باشید. البته به غیر از مباحثی چون لزوم تبدیل کودکان و نوجوانان به تولیدکننده اطلاعات ، و همینطور بحث شیرین درآمد بالای مشاغل مربوط به این حوزه ، نکات بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که شما را بیش از پیش به آموزش برنامه نویسی به کودکانتان ترغیب خواهد نمود؛

آموزش برنامه نویسی کودکان

کلاس و آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

شاید شما هنوز هم معتقد باشید یادگیری مهارت های برنامه نویسی ، در انتها تنها به خلق یک صفحه کد یا یک برنامه می انجامد. اما باید به شما بگوییم که هدف از آموزش برنامه نویسی در سنین پایین، صرفا موارد این چنینی نیستند؛ کودکان و نوجوانان قرار نیست در سنین پایین، با قرارگیری در یک فضای آموزشی طاقت فرسا، به یک مهندس کامپیوتر و یا برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوند؛ بلکه آن ها در حین برنامه نویسی، می توانند مهارت های بزرگی از زندگی را بیاموزند.

 

آموزش مهارت های رفتاری در دوره برنامه نویسی کودکان

از جمله ویژگی ها و مهارت های رفتاری و شخصیتی که کودکان به صورت ناخودآگاه در حین برنامه نویسی می آموزند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

برنامه نویسی کودکان و آموزش خلاقیت

دنیای برنامه نویسی ، دنیای ایده پردازی است. از ایده پردازی برای خلق یک برنامه و پروژه جدید گرفته تا ایده پردازی جهت یافتن راه های مناسب پیاده سازی آن. برای مثال بارها پیش آمده که دو برنامه نویس در شرایط مشابه ، دو برنامه کاملاً یکسان را با دو روش متفاوت از هم ، کدنویسی و طراحی کرده اند. همین مسائل سبب می گردد یادگیری مهارت های برنامه نویسی ، ذهن کودکان را به سمت خلاق شدن سوق دهد. در واقع برنامه نویسی به افراد می آموزد چگونه با استفاده از قابلیت ها و امکاناتی که در اختیار دارند، دنیایی تازه بیافرینند و این مهارت ها را به سایر زمینه های زندگی خود نیز انتقال دهند.

 

آموزش پشتکار دوره برنامه نویسی کودکان و نوجوانان

آنان همچنین یاد می گیرند چطور در هنگام مواجهه با مسائل و مشکلات مختلف ، به جای تسلیم شدن ، به دنبال یافتن مناسب ترین راه حل بروند. چرا که در هنگام برنامه نویسی و کار بر روی پروژه های مختلف ، همواره خطاها و مشکلات زیادی به وجود می آیند که برنامه نویس را با چالش های جدیدی مواجه می سازند. در نتیجه، برنامه نویسی، استقامت فرد در برابر شکست و مشکلات متعدد را افزایش داده و سبب خودکفایی او می گردد. همچنین این الگو در ذهن کودک شکل می گیرد که باید برای حل مشکلاتش، سخت تلاش کرده و صبر و حوصله به خرج دهد. این امر در شکل گیری روحیه و شخصیت با پشت کار او، نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

 

آموزش برنامه نویسی کودکان و اعتماد به نفس

بالارفتن اعتماد به نفس نیز دیگر نکته مثبت آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان است. مسلماً استفاده از یک برنامه ، تماشای یک انیمیشن یا گوش کردن به یک موسیقی که خود خالق آن باشیم ، به قدری در روحیه ما تأثیر مثبت گذاشته و اعتماد به نفس ما را بالا می برد که در آن لحظه فکر می کنیم موفق ترین و خلاق ترین انسان بر روی کره زمین هستیم. مطمئناً این تأثیر بر روی ذهن کودکان چند برابر می باشد. حال تصور کنید چنین روحیه و اعتماد به نفس بالایی چقدر در موفقیت کودکان در سایر کارها و اتفاقات روزمره زندگی شان اثربخش خواهد بود.

به بیانی دیگر، برخورداری از اعتماد به نفس بالا، به عنوان یک ویژگی شخصیتی مثبت، لازمه موفقیت در حرفه برنامه نویسی محسوب است؛ یک برنامه نویس با تلاش و کوشش مداوم و آزمون و خطاهای متعدد برای دستیابی به هدف و پیاده سازی ایده های خود، وارد مسیری می شود که به اعتماد به نفس بالایی نیازمند است. در نتیجه، پرداختن به آموزش برنامه نویسی کودکان، تمرینی برای افزایش اعتماد به نفس آن ها به حساب می آید.

 

برنامه نویسی کودکان و استدلال حل مسئله

از دیگر مهارت ها و ویژگی های رفتاری و شخصیتی که در دوره برنامه نویسی کودکان تقویت می گردد، مهارت حل مسئله است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما از آنجایی که تغییرات و الگوهای ذهنی شکل گرفته در دوران کودکی موثرتر و ماندگارتر می باشند، آموزش برنامه نویسی به کودک، ذهن او را پذیرای مسائل و پرسش های متعدد کرده و همچنین مهارت و انگیزه تلاش برای یافتن پاسخ و راه حل از طریق شیوه های متعدد را در او تقویت خواهد نمود.

همچنین لازم به ذکر است که علم برنامه نویسی بر پایه منطق و ریاضیات بنا شده است و فردی که از کودکی به فراگیری این علم بپردازد، ذهن او از توانایی استدلال منطقی و تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار خواهد بود.

 

تمام نکات ذکر شده در بالا ، خبر از رضایت بخش و سرگرم کننده بودن آموزش برنامه نویسی کودکان می دهند؛ زمانی که کودک مهارت های برنامه نویسی را می آموزد ، ذهن او نسبت به بسیاری از مسائل پیرامونش بازتر خواهد شد؛ او از آن پس می تواند درباره پروسه ساخت بسیاری از انیمیشن ها و بازی های کامپیوتری مورد علاقه اش و حتی درباره چگونگی ساخت خود کامپیوترها و گوشی های موبایل ، اظهار نظر کرده و به آن ها بیندیشد. این مسائل درمورد برنامه نویسان بزرگسال نیز صدق می کند. در واقع دانش برنامه نویسی ، چشمان انسان را به پشت صحنه دنیای تکنولوژی و فناوری باز می نماید.

 

آموزش برنامه نویسی به کودکان در تهران

کشور عزیزمان ایران ، مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان ، در مسیری درحال حرکت است که بدون شک تا چند سال آینده ، این اعتقاد که ” کسی که برنامه نویسی بلد نیست ، بیسواد است.” در ذهن تمامی مردم کشور شکل خواهد گرفت. بنابراین می توان به جرئت گفت دانش برنامه نویسی روز به روز درحال پیشرفت بوده و آینده بسیار خوبی در ایران و سایر نقاط جهان خواهد داشت.

درحال حاضر آموزش برنامه نویسی کودکان در تهرانو سایر استان ها ، تنها در دانشگاه ها و مراکز آموزشی خصوصی صورت می گیرد اما تعجب برانگیز نیست که در آینده ای بسیار نزدیک ، برنامه نویسی به سایر دروس الزامی برای تدریس در مدارس نیز اضافه گردد؛ درست مانند ریاضی ، علوم و هندسه. کما اینکه هم اکنون این امر در برخی از کشورهای پیشرفته جهان درحال وقوع است و کودکان ، یادگیری برنامه نویسی را از سنین پایین در مدارس آغاز می کنند.

اما در زمان فعلی که امکان یادگیری برنامه نویسی در مدارس وجود ندارد ، به راحتی می توان با مراجعه به مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران به منابع و  آموزشی آنلاین  ، این دانش مهم و حیاتی دنیای امروز را به کودکان و نوجوانان آموخت.

 

جذاب ترین زبان های برنامه نویسی کودکان

حال که متوجه ضرورت آموزش دانش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان شده اید ، این سؤال برای شما پیش می آید که این کار را باید از کجا شروع کرد و آیا زبانی مخصوص برنامه نویسی کودکان وجود دارد یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم بله ، درحال حاضر زبان ها و محیط های برنامه نویسی مختلفی طراحی شده اند که مخصوص کودکان و نوجوانان می باشند. در ادامه به معرفی برخی از آنان خواهیم پرداخت؛

 

آموزش برنامه نویسی کودکان

آموزش اسکرچ

Scratch نام یک زبان برنامه نویسی تصویری و جذاب می باشد که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. کودکان به وسیله آموزش برنامه نویسی اسکرچ می توانند انیمیشن ها ، بازی ها ، داستان ها و حتی موسیقی های مختلفی را طراحی نمایند.

که در ابتدا در سال ۲۰۰۷ ارائه شد ، دارای دو نسخه (یکی برای رده سنی ۵ تا ۷ سال و دیگری برای ۸ تا ۱۲ سال) می باشد. از جمله نقاط قوت اسکرچ میتوان به محیط جذاب و گرافیکی ، عدم نیاز به کدنویسی ، وجود منابع آموزشی فراوان و نیز ترجمه فارسی آن اشاره کرد. اسکرچ هم به صورت آفلاین و هم به صورت آنلاین در دسترس است و همچنین دارای یک جامعه آنلاین بزرگ داخل وبسایت خود می باشد که کودکان و والدین می توانند به واسطه آن به تعاملات اجتماعی و اشتراک گذاری برنامه ها بپردازند.

 

آموزش برنامه نویسی آلیس

Alice دیگر زبان آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان می باشد که برای آموزش به کودکان بالای ۸ سال طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی که دارای محیط گرافیکی سه بعدی می باشد ، جهت آموزش مفاهیم پایه زبان های برنامه نویسی شیء گرا مانند جاوا ، به کوکان و نوجوانان کاربرد دارد. نکته قابل توجه این است که با انتقال پروژه های ساخته شده در آلیس ، به یک IDE مخصوص جاوا مانند نت‌بینز ، می توان آن ها را به کدهایی استاندارد جهت ساخت نرم افزارهای تحت وب و یا نرم افزارهای دسکتاپ تبدیل نمود.

 

آموزش برنامه نویسی Twine:

یکی دیگر از جذاب ترین زبان های آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان ، زبان برنامه نویسی Twine است. البته یادگیری این کلاس برنامه نویسی به نوجوانان توصیه می شود. چرا که فراگیری آن نیازمند داشتن پیش زمینه ای هرچند اندک درباره اصول برنامه نویسی است. کودکان و نوجوانان به وسیله Twine می توانند داستان های مختلفی را طراحی نمایند که این داستان ها شامل محتوای گوناگونی از جمله صفحات ، متون و عکس ها هستند؛ درست مانند ساخت یک وبسایت.

غیر از سه زبان برنامه نویسی ذکر شده در بالا ، زبان های دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای شروع آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان ، مناسب باشند. اما قدم بعدی چیست؟

میتوان گفت هدف از آموزش این زبان ها ، ایجاد آمادگی در ذهن کودکان برای ورود آنان به دنیای بی کران برنامه نویسی است ، و پس از آن که کودکان اصول اولیه و مفاهیم پایه برنامه نویسی را آموختند ، نوبت به آن می رسد که سراغ یادگیری زبان های برنامه نویسی سطح بالا و استاندارد بروند.

برای مثال می توانند سراغ یادگیری جاوا بروند. جاوا یک زبان برنامه نویسی محبوب شیء گرا می باشد که هم در وب و هم جهت طراحی نرم افزارهای مختلف کاربرد دارد.

یا مثلاً زبان برنامه نویسی چند منظوره پایتون را انتخاب کنند که در عین کارآمد و قدرتمند بودن ، یادگیری آن ساده بوده و برای برنامه نویسان تازه کار بسیار مناسب و جذاب می باشد.

 

پشتکار ، لازمه دوره برنامه نویسی کودک و نوجوان

به یاد داشته باشید که یادگیری هیچ کدام از زبان های برنامه نویسی کار چند دقیقه و چند ساعت نیست. برای مثال دوره برنامه نویسی اسکرچ ، نیازمند ۲۰ الی ۴۰ ساعت آموزش و یا برنامه نویسی پایتون حداقل نیازمند ۵۰ تا ۷۰ ساعت آموزش می باشد. البته تمام این اعداد و ارقام به فاکتورهای مختلفی از جمله علاقه ، استعداد ، پشتکار و میزان فعالیت های خود هنرجو نیز بستگی دارد.

 

 


 

سوالات متداول

 

1- آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان چه ضرورتی دارد؟

در دنیای امروز و آینده، بدون وجود برنامه نویسان متخصص، امکان توسعه تکنولوژی های مختلف، غیر ممکن است. بنابراین امروزه آموزش یک زبان برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان، مهم تر و مفیدتر از آموزش زبان انگلیسی و هر زبان انسانی دیگر است.

 

2- آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان، سخت و خسته کننده نیست؟

در دوره برنامه نویسی کودک و نوجوان، خبری از کد نویسی نیست. این نوع برنامه نویسی، به کمک تصاویر و عناصر گرافیکی انجام می گیرد که برای کودکان و نوجوانان کاملا جذاب و هیجان انگیز است.

 

3- مدرک دوره برنامه نویسی کودکان، چه میزان اعتبار دارد؟

در پایان این دوره آموزشی، خدمت تمامی دانش پذیران عزیز، مدرک معتبر برنامه نویسی مجتمع فنی تهران اعطا می گردد. این مدرک در داخل و خارج از کشور، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

 

4- آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان چه مزایایی دارد؟

حضور کودکان و نوجوانان در دوره برنامه نویسی، علاوه بر توسعه استعداد، علاقه و نبوغ آن ها در حوزه برنامه نویسی، موجب تقویت خلاقیت، پشتکار، اعتماد به نفس، توانایی حل مسئله و بسیاری از دیگر مهارت های فردی و اجتماعی در آنان می گردد.

 

5- دوره آموزش برنامه نویسی کودکان برای کدام رده سنی مناسب است؟

این دوره آموزشی، برای تمامی افراد در رده سنی 8 تا 16 سال، خصوصا کودکان و نوجوانان علاقمند به تکنولوژی که اوقات زیادی را با موبایل، تبلت، کامپیوتر و کنسول های بازی سپری می کنند، مناسب است.

 

6- برای ثبت نام در دوره برنامه نویسی کودکان چه باید کرد؟

جهت ثبت نام آنلاین در این دوره، از طریق منوی سایت، به دپارتمان کودک و نوجوان مراجعه کنید. همچنین می توانید با شماره های مندرج در سایت (02126121107) تماس حاصل فرمایید و یا این که به صورت حضوری، به مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران مراجعه نمایید.

 

4.8/5 - (12 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:47:11+03:3020 ژوئن 2019|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
2 نظرات
oldest
newest most voted
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صالح
صالح
3 years ago

سلام لطف بفرمایید اگر کلاسها بصورت انلاین برگزار میشند ما رو بیشتر راهنمایی بفرمایید

نیما قادری
نیما قادری
1 year ago

سلام برای بچه 10 ساله کلاس دارید؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم