نرم افزار بلندر چیست؟

Home>مقالات>نرم افزار بلندر چیست؟

نرم افزار بلندر چیست؟

نرم افزار بلندر چیست؟محیط کاربری + ویژگی ها و محیط بلندر)

نرم افزار بلندر با نام لاتین Blender از جمله نرم افزارهای گرافیکی و سه بعدی محسوب می شود که از محبوبیت بسیاری در میان نرم افزارهای سه بعدی برخوردار است؛ چراکه نرم افزاری منبع باز بوده و استفاده از آن رایگان است. همچنین قابلیت های بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند در مدلسازی و ساخت انواع انیمیش ها، بهتر عمل کنند.

در واقع با استفاده از نرم افزار بلندر می توان به صورت سه بعدی مدلسازی کرد، جلوه های سه بعدی ساخت و همچنین در زمینه ساخت موشن گرافیک از این نرم افزار پرکاربرد استفاده کرد. و به همین علت یکی از نرم افزار های اصلی که در دوره موشن گرافیک آموزش داده می شود بلندر میباشد. البته ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد نرم افزار بلندر، موجب محبوبیت این نرم افزار در میان فعالان این صنعت شده است.

با استفاده از بلندر، می توان انواع مدل های سه بعدی را طراحی کرد و در نهایت با استفاده از قابلیت های این نرم افزار، کاراکترها و سایر المان های موجود را متحرک کرد. امروزه از نرم افزار بلندر به وفور در ساخت مدل های سه بعدی واقع گرایانه، ساخت انیمیش های سه بعدی حرفه ای، ساخت موشن گرافیک های سه بعدی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای بلندر به موارد فوق محدود نمی شود؛ بلکه بلندر در ساخت مدل های مجسمه سازی و بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه تمامی کاربردهای این نرم افزار را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم…

لوگو نرم افزار بلندر

تاریخچه نرم افزار بلندر:

نرم افزار بلندر برای رسیدن به ورژنی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، مسیری ۲۷ ساله طی کرده است. در واقع برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ بلندر به عنوان یک ابزار برای انجام فعالیت های داخلی یک استودیوی انیمیش سازی، واقع در کشور هلند، ساخته شد.

دس از آن حدود یک سال بعد از ظهور این نرم افزار، نرم افزاری با نام Ton Roosendaal توسط یک هنرمند فیلم ساز توسعه یافت و در اختیار عموم افراد قرار گرفت.

تا سال ۱۹۹۸ این نرم افزار، فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد تا در نهایت در سال ۱۹۹۸،  سازمانی مستقل با نام  بلندر بر روی این نرم افزار فعالیت خود را شروع کرد و در نهایت بلندر در قالب نسخه های آنلاین، در سال ۲۰۰۲ به جهانیان عرضه شد.

 

ویژگی های نرم افزار بلندر:

نرم افزار بلندر ویژگی های منحصر به فردی دارد که این نرم افزار را در صنعت ساخت مدل و یا ویدیوهای سه بعدی محبوب و کاربردی کرده است. در ادامه ویژگی های این نرم افزار را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم.

بلندر نرم افزاری رایگان:

یکی از ویژگی های مهم نرم افزار بلندر، رایگان بودن آن می باشد. به همین علت دسترسی به آن برای کاربران بسیار راحت و سریع می باشد.

بلندر نرم افزاری منبع باز:

از ویژگی های مهم این نرم افزار، می توان به منبع باز بودن آن اشاره کرد. منبع باز بودن بلندر، بدین معناست که کاربران می توانند سریع و راحت به کدها و قابلیت های موجود در برنامه دسترسی داشته باشند و با توجه به نیازی که دارند، از آن ها استفاده کنند.

بلندر نرم افزاری سازگار:

نرم افزار بلندر در نسخه های متعددی به کاربران عرضه می شود. به همین علت این نرم افزار با سیستم عامل های گوناگون نظیر ویندوز، لینوکس، اندروید و مک سازگاری دارد و با هر نوع سیستم عاملی می توان از بلندر استفاده کرد.

بلندر نرم افزاری به روز:

نرم افزار بلندر، مدام در حال توسعه و به روز رسانی است و با انتشار نسخه های جدید این نرم افزار، شاهد اضافه شدن ویژگی ها و قابلیت های جدید در نرم افزار هستیم.

بلندر نرم افزاری همه کاره:

نرم افزار بلندر، به علت قابلیت ها و ویژگی هایی که دارد، به نرم افزاری قدرتمند و همه کاره در دنیای 3D تبدیل شده است. در واقع با استفاده از این نرم افزار می توان انواع انیمیشن ها و مدل های سه بعدی را‌ خلاقانه طراحی کرد.

مدل سازی در نرم افزار بلندر

کاربردهای نرم افزار بلندر:

نرم افزار بلندر، نرم افزاریست با قابلیت های متنوع در حوزه طراحی مدل های سه بعدی و ساخت ویدیوهای سه بعدی. با توجه به ویژگی های بلندر، این نرم افزار کاربردهای فراوانی دارد که در این قسمت برخی از کاربردهای اصلی بلندر را معرفی می کنیم.

مدلسازی سه بعدی:

نرم افزار بلندر، ابزارهای گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا بتوانند با به کارگیری ابزارها، افزونه ها و سایر قابلیت ها، انواع مدل های سه بعدی را طراحی کنند. با استفاده از بلندر می توان طیف گسترده ای از اشیا، المان ها و کاراکترها را به صورت سه بعدی طراحی کرد.

ساخت انیمیشن:

از جمله کاربردهای نرم افزار بلندر می توان به استفاده از آن در صنعت فیلم سازی و ساخت انیمیشن اشاره کرد. در واقع در نرم افزار بلندر می توان‌ با استفاده از قابلیت های موجود، یک فیلم یا انیمیشن را به صورت کامل از ساخت کاراکتراها، تنظیم رنگ و نورپردازی تا متحرک سازی سوژه ها تولید کرد. به طور کلی ساخت انیمیش های دو بعدی و سه بعدی در بلندر امکان پذیر است که لازمه یادگیری آن شرکت در دوره ساخت انیمیشن می باشد.

ویرایش ویدیو:

نرم افزارهای بسیاری برای تدوین و ادیت ویدیو مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله نرم افزارهای ادیت ویدیو می توان به نرم افزار پریمیر و همچنین بلندر اشاره کرد. در واقع از جمله کاربردهای مهم نرم افزار بلندر، می توان به امکان ویرایش ویدیو در محیط این نرم افزار اشاره کرد. در واقع نرم افزار بلندر ابزارهای متعددی برای ادیت ویدیو و افکت های بصری بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد که با استفاده از آن ها می توان روند ادیت و ویرایش یک ویدیو را کامل کرد. جهت آموزش تدوین و ادیت ویدیو، می توانید در دوره افترافکت و یا دوره آموزش بلندر با توجه به نوع نیازی که دارید، شرکت کنید.

رندرینگ:

از دیگر کاربردهای مهم بلندر، می توان به قدرت رندرگیری بالای آن اشاره کرد. برخلاف بسیاری از نرم افزارها که برای گرفتن خروجی و رندر به سایر موتورهای رندر نیازمند هستید، نرم افزار بلندر با دارا بودن موتور رندر قدرتمند خود، از تمامی ویدیوها و تصاویر با بهترین کیفیت خروجی می گیرد. از جمله مزایای موتور رندرینگ بلندر، می توان به کیفیت بالای رندر و واقع گرایانه بودن رندرهای این نرم افزار اشاره کرد. همچنین بلندر این امکان را به کاربران خود می دهد تا طرح ها و تصاویر خود را در فرمت های مختلف خروجی بگیرند.

مدلسازی مجسمه:

از دیگر کاربردهای نرم افزار بلندر، می توان به استفاده از آن در صنعت ساخت مجسمه اشاره کرد. در واقع بلندر ابزارهای متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از آن مدلسازی مجسمه ها را انجام دهند. بلندر حدود بیست نوع قلم برای حجاری جزئیات مدل های انواع مجسمه ها در محیط نرم افزاری خود دارد تا کاربران بتوانند جزئیات بسیاری را به مدل ها اضافه کنند.

طراحی بازی:

با استفاده از نرم افزار کاربردی بلندر، می توان دموی بازی را طراحی کرد. در واقع طراحی دموی بازی در نرم افزار بلندر، به کد نویسی نیاز ندارد و با تسلط به قسمت های مختلف نرم افزار می توانید دموی های خلاقانه ایجاد کنید.

مدل سه بعدی در نرم افزار بلندر

اهمیت یادگیری نرم افزار بلندر:

نرم افزار بلندر، از جمله نرم افزارهای محبوب و پرکاربرد در صنعت مدلسازی سه بعدی و تولید ویدیوها و انیمیشن های سه بعدی می باشد. در واقع این نرم افزار می تواند پاسخگوی نیازهای ابتدایی تا پیشرفته کاربران در فضای سه بعدی باشد؛ چرا که این نرم افزار دربرگیرنده مجموعه ای کامل از ابزارها و المان ها برای طراحی در محیط نرم افزار می باشد.

به علاوه نرم افزار بلندر، نرم افزاری منبع باز بوده و کاربران می توانند دسترسی سریع و راحتی به منابع گوناگون داشته باشند و همچنین به صورت رایگان از بلندر برای طراحی و ساخت انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی استفاده کنند.

 

مزایای استفاده از نرم افزار بلندر:

به طور کلی نرم افزار بلندر ویژگی های متعددی دارد که کار با این نرم افزار راحت و آسان شود. در این قسمت سعی داریم مزایای استفاده از بلندر را معرفی کنیم…

امکان سفارشی سازی میانبرها:

نرم افزار بلندر همچون سایر نرم افزارهای مشابه دارای میانبرهای پیش فرض است. اما در بلندر، کاربران می توانند با توجه به کارهایی که به صورت مکرر انجام‌ می دهند، کلیدهای میانبر را سفارشی کنند.

امکان متحرک سازی:

از دیگر مزایای استفاده از نرم افزار سه بعدی بلندر، می توان به امکان متحرک سازی آن اشاره کرد. در بلندر می توان تمامی المان ها، کاراکترها، شخصیت ها و… را انیمیت و یا متحرک کرد. در واقع بلندر ابزارها ‌و افکت هایی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از آن ویدیویی واقع گرایانه تولید کنند.

پشتیبانی از نرم افزار پایتون:

نرم افزار بلندر از پایتون پشتیبانی می کند و این امکان را به کاربرانی که با اسکریپت نویسی پایتون آشنا هستند می دهد تا افزونه ها و ابزارهای سفارشی ایجاد کنند. اگر قصد استفاده حرفه ای از بلندر و پایتون را دارید میتوانید در دوره پایتون مقدماتی تا پیشرفته مجتمع فنی تهران شرکت کنید.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-27T19:24:37+03:3013 نوامبر 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم