نرم افزار ماتریکس چیست؟

Home>مقالات>نرم افزار ماتریکس چیست؟

نرم افزار ماتریکس چیست؟

هنر طراحی طلا و جواهرات، از زمان های گذشته تا به امروز، مورد توجه ایرانیان و جهانیان قرار گرفته است. در زمان های گذشته، طراحی طلا و جواهرات به صورت دستی انجام می شد و طراح تمامی نقوش را با جزئیات طراحی می کرد و در اختیار سازنده قرار می داد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای گوناگونی جهت طراحی طلا و جواهرات، تولید و در اختیار طراحان جواهرات قرار گرفته است. یکی از نرم افزارهای اصلی طراحی طلا و جواهرات، نرم افزار ماتریکس می باشد. در این قسمت سعی داریم نرم افزار ماتریکس را به صورت کامل معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

نرم افزار ماتریکس چیست؟

نرم افزار ماتریکس با نام لاتین Gemvision Matrix از جمله نرم افزارهای طراحی طلا و جواهرات محسوب می شود که این امکان را به طراحان و کاربران می دهد تا طرح مورد نظر خود را به صورت سه بعدی به نمایش بگذارند تا بررسی محصول، از زوایا مختلف به صورت دقیق امکان پذیر شود.

با استفاده از نرم افزار ماتریکس، می توان به صورت کاملا واقع گرایانه، انواع مدل های طلا و جواهرات را به صورت سه بعدی طراحی کرد. به همین علت، این نرم افزار، به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای رشته طراحی طلا و جواهرات تبدیل شده است.

نرم افزار ماتریکس، به عنوان یکی از نرم افزارهای قدرتمند CAD شناخته می شود که امروزه به یک روش اصلی و کاربردی در صنعت ساخت جواهرات مبدل شده است.

به طور کلی نرم افزار ماتریکس، مجموعه ای کامل از المان ها و آبجکت ها را در بر می گیرد که طراح با استفاده از آن ها و هنر طراحی خود، می تواند انواع جواهرات را طبق آخرین متد روز دنیا طراحی کند

همچنین لازم به ذکر است که نرم افزار ماتریکس، قابلیت طراحی های پیچیده، ظریف و با جزئیات بسیار دقیق را دارا می باشد.

 معرفی برنامه ماتریکس Gemvision Matrix

همان طور که گفته شد، نرم افزار ماتریکس، از جمله نرم افزارهای طراحی طلا و جواهرات محسوب می شود که ابزارها و آبجکت های مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند به استفاده از آن ها، به فرآیند طراحی سرعت ببخشند. از جمله ابزارهای آماده در نرم افزار ماتریکس، می توان به ابزارهای حلقه ساز، ابزارهای ساخت انواع آویز و همچنین ابزارهای دستبند ساز، اشاره کرد.

علاوه بر طراحی، در نرم افزار ماتریکس می توان بیشتر به جزئیات پرداخت. به عنوان مثال، در نرم افزار ماتریکس، پس از اتمام مدلسازی، می توان وزن محصول را تخمین زد، میزان کیفیت پوسته را بررسی کرد و همچنین طرح نهایی را به صورت جزئی ادیت و ویرایش کرد.

از آنجایی که نرم افزار ماتریکس، امروزه از جمله نرم افزارهای مهم و کاربردی در صنعت طراحی طلا و جواهرات محسوب می شود، یادگیری این نرم افزار، می تواند برای بسیاری از افراد الزامی باشد. با توجه به این امر، برای یادگیری نحوه کار با نرم افزار ماتریکس، می توانید در دوره طراحی طلا و جواهر با ماتریکس شرکت کنید و مهارت های خود در زمینه طراحی را ارتقا دهید.

 

ویژگی ها و امکانات نرم افزار ماتریکس:

امروزه، نرم افزار ماتریکس به عنوان یکی از نرم افزارهای اصلی و محبوب در زمینه طراحی طلا و جواهرات شناخته می شود. حال ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که دلیل محبوبیت نرم افزار ماتریکس چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که ویژگی ها و امکانات موجود در این نرم افزار، باعث محبوبیت این نرم افزار در میان طراحان طلا و جواهر شده است. در این قسمت برخی از ویژگی ها و امکانات مهم نرم افزار ماتریکس را شرح می دهیم تا هرچه بهتر با این نرم افزار آشنا شوید…

آبجکت های جواهرسازی:

از جمله ویژگی های نرم افزار ماتریکس، می توان به آبجکت ها و المان های موجود در آن اشاره کرد. در واقع نرم افزار ماتریکس شامل مجموعه ار ابزارها و المان های خاص و پیشرفته است که به صورت اختصاصی، برای طراحی جواهرات ساخته شده اند. از جمله آبجکت ها و ابزارهای طراحی جواهر نرم افزار ماتریکس، می توان به ابزارهای حلقه ساز، آویزساز، دستبند ساز و… اشاره کرد. با استفاده از این دسته از ابزارها، طراحان جواهرات، می توانند مدل های خاص و باکیفیت را با دقت و سرعت بالا طراحی کنند.

ادغام سنگ های قیمتی:

حضور سنگ های قیمتی بر روی طلاو جواهرات، از گذشته های دور تا به امروز مورد توجه بشر قرار گرفته است. در این نرم افزار ابزارهای وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید سنگ های گوناگون را با جواهرات ادغام کنید و به بهترین شکل، بر روی کار تنظیم کنید. این نرم افزار نوعی دید کلی به صورت سه بعدی از پایان کار در اختیار طراح قرار می دهد تا در صورت نیاز به ایجاد تغییرات بر روی طرح، طرح خود را ویرایش کند.

کنده کاری و ایجاد نقوش:

ایجاد نقش و نگار بر روی طلا و جواهرات، از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه عموم افراد قرار گرفته است. نرم افزار ماتریکس انواع ابزارها و آبجکت ها را ارائه می دهد تا طراح بتواند انواع نقش و نگارها و همچنین کنده کاری ها را بر روی طرح مورد نظر ایجاد کند.ویژگی های نرم افزار ماتریکس:

رندرینگ با کیفیت:

زمانی که بتوان یک تصویر با کیفیت و نزدیک به واقعیت تولید کرد، سازنده در زمان ساخت، می تواند بهتر عمل کند. از جمله ویژگی های نرم افزار ماتریکس، می توان به رندرینگ با کیفیت و واقع گرایانه آن اشاره کرد. در واقع با استفاده از نرم افزار ماتریکس می توانید تصویری بسیار واقعی، با افکت های طبیعی، به صورت سه بعدی ایجاد کنید.

یکپارچه سازی:

از دیگر ویژگی های بارز نرم افزار ماتریکس، می توان به یکپارچه سازی این نرم افزار اشاره کرد. یکپارچه سازی به معنای انتقال همزمان و یکپارچه تمامی آبجکت های موجود در یک طرح، به روند تولید می باشد. در واقع این نرم افزار، دستورالعمل هایی ایجاد می کند که توسط چاپگرهای سه بعدی، دستگاه های ریخته گری و همچنین ماشین کاری قابل خواندن باشد.

سفارشی سازی:

زمانی که در روند طراحی، متریال و بافت محصول مورد نظر قابل اجرا باشد، طرح واقع گرایانه و طبیعی می شود. در واقع این نرم افزار امکان سفارش سازی فلزات گوناگون را به طراح می دهد و طرح نهایی با رعایت جزئیات ارائه می شود.

تاریخچه نرم افزار ماتریکس:

پیدایش این نرم افزار به سال 1990 بازمی گردد که دو مهندس با نام های پل ماوپین و جف های، شرکتی با نام جم ویژن را تاسیس کردند. این شرکت با هدف ساخت نرم افزاری تخصصی و حرفه ای در صنعت طراحی طلا و جواهرات تاسیس شد. پس از گذشت حدود 8 سال از تاسیس این شرکت، نرم افزاری با نام ماتریکس به جهانیان ارائه شد. این نرم افزار به دلیل قابلیت های منحصر به فرد که داشت، بسیار مورد توجه عموم طراحان طلا و جواهر قرار گرفت.

شرکت جم ویژن، نسخه اولیه نرم افزار ماتریکس را به گونه ای طراحی کرد که طراحان طلا و جواهرات بتوانند با استفاده از  مجموعه ای کامل از ابزارها، انواع جواهرات را به صورت سه بعدی و کاملا حرفه ای طراحی کنند. همچنین این نرم افزار این امکان را به کاربران می دهد تا انواع سنگ های قیمتی را بر روی طرح مورد نظر تنظیم کنند و انواع نقش و نگاره ها را بر روی طرح مورد نظر ایجاد کنند. طرح نهایی در نرم افزار ماتریکس، پس از رندرگیری، به صورت یک تصویر با کیفیت و سه بعدی بود.

درست دو سال بعد از ارائه اولین نسخه نرم افزار ماتریکس، در سال 2000، جم ویژن برای بار دوم نسخه ای از نرم افزار ماتریکس را به جهانیان ارائه داد. این نسخه، نسخه بهبود یافته و جدید نسخه اولیه بود. در نسخه جدید ایرادات و مشکلات نسخه اولیه برطرف شد و کار با این نرم افزار برای طراحان راحتتر و سریعتر شد.  همچنین قابلیت ها و آبجکت های بیشتری به این نرم افزار اضافه شد تا طراحان طلا و جواهرات بتوانند با دقت بیشتر، فرآیند طراحی را انجام دهند.

پس از آن، در سال 2010، نسخه ای جدید از این نرم افزار، توسط شرکت جم ویژن ارائه شد که ادیت شده نسخه قبل بود و قسمت های مختلف این نرم افزار همچون بخش رندرینگ، المان ها و آبجکت های گوناگون و… ویرایش شده بودند تا طراحان بتوانند هر چه بهتر از این نرم افزار استفاده کنند.

در انتها 4 سال بعد، در سال 2014، نرم افزار ماتریکس توسط شرکتی با نام Stuller خریداری شد. این شرکت از جمله تولید کنندگان پیشرو در صنعت طلا و جواهرات بود که توانست کمک بسیار بزرگی به نرم افزار ماتریکس کند. در واقع زمانی که این نرم افزار توسط شرکت stuller خریداری شد، تاثیری مستقیم بر روی موقعیت ماتریکس گذاشت و همواره طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد. با گذشت زمان، محبوبیت این نرم افزار در میان طراحان طلا و جواهرات، ماتریکس را به یک نرم افزار کاربردی در صنعت طراحی جواهرات تبدیل کرد.

طراحی طلا با ماتریکس:

نرم افزار ماتریکس با هدف طراحی طلا و جواهرات برای اولین بار منتشر شد. نرم افزار ماتریکس، ابزارها و آبجکت های گوناگونی در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از آن طراحان طلا و جواهرات، بتوانند طرح های مورد نظر خود را به صورت سه بعدی پیاده سازی کنند.  به طور کلی لازمه طراحی طلا و جواهرات با استفاده از نرم افزار ماتریکس، گذراندن مراحل زیر می باشد. با ما همراه باشید…

یادگیری کار با نرم افزار و ترسیم طرح اولیه:

در قدم اول برای شروع فرآیند طراحی طلا و جواهرات در نرم افزار ماتریکس، می بایست به طور کلی با این نرم افزار آشنا شوید. برای این منظور محیط کار نرم افزار، ابزارها و آبجکت های موجود در نرم افزار، نحوه کار با هریک از ابزارها به صورت کامل آموزش داده می شود. پس از یادگیری اصول اولیه کار با نرم افزار ماتریکس، می توانید فرآیند طراحی طلا و جواهرات را شروع کنید.

حال می توانید، طرح مورد نظر خود را طراحی کنید. برای این منظور هم می توانید ابتدا به صورت دستی طراحی خود را انجام دهید و سپس با استفاده از ماتریکس، مدل سه بعدی طرح خود را طراحی کنید، هم می توانید از ابتدا به صورت دیجیتالی، با استفاده از ماتریکس مدل خود را طراحی کنید.

طراحی طلا با نرم افزار ماتریکس:

طراحی مدل سه بعدی و انتخاب مواد:

پس از ایجاد طرح مورد نظر خود، زمان آن فرارسیده است که طرح خود را در فضای سه بعدی ماتریکس پیاده سازی کنید. تمامی طراحان طلا و جواهرات، می توانند از آبجکت ها و المان های گوناگون نرم افزار ماتریکس استفاده کنند و طرح مورد نظر خود را به صورت یک مدل سه بعدی ارائه دهند.

بعد از ایجاد مدل سه بعدی طرح مورد نظر، حال زمان آن فرا رسیده است که نوع متریال مدل خود را انتخاب کنید. از آنجایی که نرم افزار ماتریکس، طیف وسیعی از مواد اولیه ساخت جواهرات را در برمی گیرد، می توانید نوع متریال مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی طرح خود اعمال کنید. از جمله مواد اولیه پیش فرض موجود در نرم افزار ماتریکس می توان به طلا، آلیاژهای طلا و سایر فلزات گرانبها اشاره کرد.

اصلاح طرح٬ رندرینگ و خروجی:

پس از تکمیل طرح، کاربر می بایست اشکالات و ایرادات احتمالی را شناسایی کند و آن ها را برطرف کند تا بتواند طرحی عاری از هرگونه اشکالی را در اختیار سازندگان طلا و جواهر قرار دهد. برای این منظور طراح باید سایز قسمت های مختلف طرح، فرم و مدل قسمت های گوناگون، نوع اتصالات و… را با دقت بسیار بالا چک کند تا طرحی بدون ایراد ارائه دهد.

در انتهای کار، طراح باید از طرح نهایی خود رندر گیرد. نرم افزار ماتریکس این امکان را به طراحان طلا و جواهرات می دهد تا با بهترین کیفیت از طرح خود خروجی گیرند. در دوره طراحی طلا با ماتریکس مجتمع فنی نیاوران تمامی مراحل فوق، از پایه تا پیشرفته به صورت کاملا عملی آموزش داده می شود. لازم به ذکر است که در انتهای دوره تمامی دانشجویان، مدرکی معتبر از جانب مجتمع فنی نیاوران دریافت می کنند.

 

طراحی جواهرات با نرم افزار ماتریکس:

5/5 - (10 امتیاز)
نویسنده |2023-09-28T16:05:37+03:3029 می 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم