معماری تردیشنال

Home>مقالات>معماری تردیشنال

معماری تردیشنال

معماری تردیشنال

همانطور که می دانید معماری هنری آمیخته از فرهنگ ، آداب و رسوم و سلیقه می باشد که از ترکیب این چند جنبه با یکدیگر یک طرح معماری خلق می شود. یکی از نکات بسیار مهمی که طرح های معماری در هر دوره از آن تأثیر می پذیرند ، آداب و رسوم خاص مردم در آن برهه زمانی است. به عبارت دیگر ، معماری به نوعی می تواند یک نماد و یک جلوه بیرونی از آداب و رسوم و فرهنگ ها باشد. به خصوص برای کسانی که شناخت کافی از آداب قومی ندارند. با استفاده از این ابزار ، قومیت ها و ملیت ها می توانند بدون برقراری ارتباط زبانی و کلامی ، به یکدیگر متصل شوند .

از آنجایی که ریشه فرهنگ هر منطقه در سنت گذشته آن منطقه به وجود آمده است ، یکی از راه های شناخت فرهنگ سنتی ملت ها ، توجه به معماری سنتی می باشد.

 

معماری سنتی

 

تعریف معماری تردیشنال یا سنتی

معماری سنتی : معماری سنتی یا تردیشنال در حقیقت ، نوعی روش ساخت و ساز است ، که در طی آن تلاش می شود از اجزا و اشکال نمادین که دربردارنده فرهنگ یک قشر خاص هستند ، استفاده شود.

 

تفاوت معماری سنتی و معماری بومی

معماری سنتی تفاوت عمده و اساسی با معماری بومی و محلی دارد. گاهی اوقات به اشتباه در نظر مردم عام این دو با یکدیگر یکسان تلقی می شوند. در حالیکه با توجه به تعریف معماری بومی ، می دانیم در این سبک از معماری ، با استفاده از مصالح اولیه موجود در منطقه و دانش محلی و معمولاً بدون نظارت هیچ معمار حرفه ای ، کار پیش برده می شود.

 

اما در معماری سنتی تکرار کورکورانه از گذشته معنایی ندارد. بلکه با تکیه بر المان ها و نماد های سنتی و با ترکیب علم و تکنولوژی روز ، سعی بر این است که تأثیر علم را بر روی سنت ها و فرهنگ های گذشته به نمایش درآورد . به بیان دیگر ما در معماری سنتی تلاش می کنیم تا با ترکیب معماری گذشته با معماری روز ، فهم معماری گذشته را برای انسان امروز قابل هضم تر نماییم.

 

توجه به ساختارها در معماری تردیشنال

در معماری تردیشنال صرفاً ظاهر طرح و فضای بیرونی که به سبک سنتی کنار یکدیگر قرار گرفته اند ، هدف نهایی نمی باشد. بلکه باید به ویژگی های این سبک از نظر ساختاری نیز در طراحی ها توجه گردد. در اینجا سعی می کنیم با یک مثال این ویژگی را در معماری سنتی بررسی نماییم.

در طی سالیان گذشته و با پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان سازی در ایران ، با الگو گرفتن از سبک مدرنیته غربی ، نمای بیرونی ساختمان ها و برج ها را در برخی از شهرها مانند شهر تهران ، با شیشه های بسیار بلند ، نما سازی می کنند. این نوع طراحی بیرونی در کشورهای اروپایی و غربی به سبب آن است که آفتاب در آن مناطق در طول سال به صورت بسیار محدود می تابد ، و با این نوع طراحی سعی می شود تا بیشترین استفاده از نور خورشید ممکن شود. اما در ایران به سبب آن که در طول سال محدودیتی در اینباره وجود ندارد ، نور خورشید در فصول گرم مثل تابستان موجب گرم شدن بیش از حد فضای داخلی اتاق ها ، در ساختمان های شیشه ای می شود. و بدیهی است که در این صورت برای به وجود آوردن فضایی متعادل تر ، می بایست سوخت و انرژی بیشتری مصرف شود تا تهویه در داخل اتاق ها مرتباً صورت گیرد.

در معماری سنتی این وجه از ساختار طراحی ها بسیار حائز اهمیت بوده است. و طراحی های معماری با بیشترین توجه به الزامات منطقه ای انجام می گرفته است.

 

معماری سنتی اسلامی

 

دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال

امروزه سبک سنتی در طراحی داخلی نیز کاربرد های خاص خود را دارد. طراحی داخلی مدرن به دلیل استفاده از چندین رنگ ثابت و ابزارهای یکسان در فضاهای مختلف ، به مرور زمان در چشم بیننده تکراری و خسته کننده می شود. طراحان با مطالعه بر روی سبک سنتی متوجه شدند که این سبک با غنای خود از لحاظ رنگ آمیزی ، فضای داخلی را بسیار زیباتر و جذاب تر می نماید. و علاوه بر آن موجب می شود تا فرد ارتباط بیشتری با محیط برقرار کرده و احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

اگر قصد دارید در زمینه دکوراسیون و طراحی داخلی فعالیت داشته باشید ، و با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوبد . حتما در دوره آموزش دکوراسیون داخلی مجتمع فنی تهران شرکت کنید.

 

دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:51:35+03:305 می 2020|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم