شاتر چیست؟

Home>مقالات>شاتر چیست؟

شاتر چیست؟

شاتر چیست؟

شاتر (Shutter) اشاره به پرده ای در جلوی سنسور دوربین دارد که تا پیش از روشن شدن دوربین، بسته می ماند. پس از روشن شدن دوربین، شاتر باز شده و حسگر دوربین را در معرض نوری که از لنز عبور کرده است، قرار می دهد. شاتر بلافاصله پس از دریافت و جمع ‌آوری نور توسط سنسور، بسته شده و مانع از برخورد نور اضافه با سنسور می گردد. شاتر از طریق همان دکمه ای که با فشردن آن عکس گرفته می شود، عمل می کند و کلیه این عملیات را در طی همان چند صدم ثانیه انجام می دهد.

سرعت شاتر یکی از سه قسم مهم و اساسی در تنظیمات دوربین عکاسی است که همراه دو مورد دیگر، یعنی دیافراگم و ISO، نقش اصلی را در کیفیت و نوع عکس ایفا می کنند.

سرعت Shutter دو نقش اساسی بر عهده دارد: کنترل میزان نور و ایجاد جلوه های متفاوت از طریق ثابت یا تار کردن اجسام متحرک در عکس.

ما در این مقاله هر آنچه را که باید درباره شاتر دوربین، نحوه عملکرد و سرعت آن و تاثیر آن بر روی عکس بدانید، ارائه خواهیم کرد.

 

سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر در عکاسی

به مدت زمانی که شاتر دوربین باز است و نور را روی سنسور قرار می دهد، سرعت شاتر گفته می شود. در واقع اشاره به مدت زمانی دارد که دوربین شما صرف گرفتن عکس می کند.

سرعت شاتر می تواند سریع و بالا باشد و یا پایین و آهسته؛ میزان این سرعت، می تواند چند تأثیر مهم بر نحوه نمایش نتیجه عکاسی داشته باشد.

 

 

اندازه گیری سرعت شاتر

سرعت شاتر معمولا با مقادیر کمتر از یک ثانیه اندازه گیری می شود. برای مثال، عدد 1/4 در اندازه گیری سرعت شاتر، به معنای یک چهارم ثانیه و 1/150 به معنای یک صد و پنجاهم ثانیه می باشد.

اکثر دوربین‌ های DSLR مدرن می توانند تا سرعت شاتر 1/4000 ثانیه را در سریع ‌ترین حالت انجام دهند. البته در برخی از آن ‌ها حتی سرعت ‌های سریعتر تا 1/8000 ثانیه نیز مشاهده شده است. از سوی دیگر، طولانی ترین سرعت Shutter موجود در اکثر دوربین های DSLR نیز اغلب 30 ثانیه است که در صورت لزوم، می‌ توان با استفاده از قلاب های کنترل از راه دور خارجی، از سرعت شاتر بیشتری استفاده کرد.

 

 

سرعت شاتر و نوردهی

همانگونه که گفتیم، دیگر اثر مهم سرعت شاتر، نوردهی به عکس است که روشنایی تصویر را کنترل می کند. در صورتی که از سرعت Shutter پایین استفاده می کنید، به سنسور دوربین اجازه می دهید تا نور بیشتری را جمع آوری کند. در نتیجه عکس به دست آمده، کاملا روشن خواهد شد. در مقابل، هنگامی که از سرعت شاتر بالا استفاده می کنید، حسگر دوربین تنها در معرض مقدار کمی از نور قرار می گیرد و در نتیجه عکسی تیره تر تهیه می کند.

البته باید گفت که سرعت شاتر، تنها متغیری نیست که می تواند بر روشنایی یک تصویر اثر گذار باشد؛ علاوه بر نور طبیعی صحنه، دیافراگم و ISO نیز در این مسئله نقش اساسی دارند. بنابراین، تنظیم سرعت شاتر، باید با سایر گزینه ها هماهنگ باشد تا نتیجه مطلوبی را حاصل کند. اگر علاقمندید درباره دیافراگم دوربین اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به دیافراگم دوربین را در قسمت بلاگ وبسایت مجتمع فنی نیاوران مطالعه نمایید.

سرعت شاتر می تواند یکی از ابزارهای حیاتی برای گرفتن عکسی با روشنایی مناسب باشد. مثلا در یک روز آفتابی، بهتر است از سرعت Shutter بالاتری استفاده کنید تا عکس شما بیش از اندازه نوردهی نشود. یا در صورتی که هوا تاریک است، بهتر است برای جلوگیری از تاریک شدن بیش از حد عکس، سرعت شاتر پایین تری را به کار بگیرید. البته در این حالت، ممکن است به سه پایه نیز نیاز داشته باشید؛ زیرا حرکت ناشی از در دست گرفتن دوربین عکاسی، ممکن است منجر به تاری عکس شود.

همچنین در عکاسی پرتره، سرعت شاتر باید در حدی باشد که تصویر چهره، تاریک نشود و احتیاجی به تغییر میزان روشنایی تصویر در برنامه های ویرایش عکس نباشد. به صورت کلی، تنظیم سرعت شاتر، مقوله بسیار حساس و حائز اهمیتی در عکاسی پرتره محسوب می گردد. به همین است که این موضوع، یکی از مباحث آموزشی مهم در دوره عکاسی پرتره به حساب می آید.

فراموش نکنید که برای بسیاری از عکاسان، تنظیم سرعت Shutter، بیشتر به دلیل مطمئن شدن از روشنایی مناسب عکس ها انجام می گیرد.

 

انواع سرعت شاتر در عکاسی

انواع سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر را می توان به طور کلی به سه نوع پایین (آهسته)، سریع (بالا) و طولانی تقسیم کرد.

 

سرعت شاتر پایین

در صورتی که از سرعت شاتر پایین یا آهسته استفاده می کنید، در واقع حسگر خود را برای مدت زمان بیشتری در معرض نور قرار می دهید. نخستین نتیجه این سرعت کم و نور بیشتر، تار شدن سوژه های در حال حرکت است. به این معنا که سوژه های متحرک در جهت حرکت، تار به نظر می رسند. این حالت اغلب در تبلیغات مربوط به وسایل حرکتی مانند ماشین و موتورسیکلت استفاده می شود. زیرا بدین شکل، حس سرعت و حرکت، با تاری عمدی چرخ های متحرک، به بیننده منتقل می شود.

سرعت Shutter پایین، همچنین برای عکاسی از سوژه ها در هنگام شب یا در محیط های کم نور با سه پایه نیز استفاده می شود. برخی از عکاسان طبیعت و منظره، عمدا از سرعت شاتر پایین و آهسته استفاده می کنند، تا علاوه بر ایجاد حس حرکت در رودخانه ها و آبشارها، در عین حال همه چیز را کاملا واضح ثبت کنند.

 

سرعت شاتر سریع

در مقابل، سرعت شاتر سریع می تواند برای ایجاد انجماد در سوژه های متحرک استفاده شود. اگر از سرعت شاتر سریع و بالا استفاده می کنید، می توانید حرکت اجسامی با سرعت بالا را نیز ثبت کنید؛ مانند حرکت پرندگان در حال پرواز یا اتومبیل هایی که در حال عبور هستند. برای مثال در صورتی که هنگام عکس گرفتن از یک فواره آب در حال حرکت، از سرعت Shutter بالا استفاده کنید، می توانید هر قطره از آب را که در هوا آویزان است، به شکلی کاملا واضح ثبت کنید؛ قطراتی که ممکن است در حالت عادی، برای چشمان ما قابل مشاهده نباشند!

برای عکاسی از پرندگان، اغلب از سرعت 1/1000 ثانیه یا سریعتر استفاده می کنند. با این حال، برای عکاسی های روزمره از سوژه ‌هایی که آهسته ‌تر حرکت می کنند، ممکن است بتوان از سرعت های 1/200 ثانیه، 1/100 ثانیه یا حتی کمتر، بدون ایجاد تاری حرکت، استفاده کرد.

به شکل خلاصه می توان گفت که در عکاسی از سوژه های متحرک، سرعت ‌های بالای شاتر، منجر به توقف عمل می ‌شوند؛ در حالی که سرعت ‌های طولانی و پایین، جلوه ‌ای از حرکت را ایجاد می کنند.

 

سرعت Shutter طولانی

سرعت شاتر طولانی، اغلب به سرعت های بیش از 1 ثانیه گفته می شود که در این موارد، برای دریافت تصاویر واضح، باید از سه پایه استفاده کرد. سرعت Shutter طولانی برای انواع خاصی از عکاسی در نور کم یا شب، یا برای ثبت عمدی حرکت سوژه، استفاده می شود. در این صورت، سوژه های متحرک در عکس، بسیار تارتر از بخش های ثابت به نظر خواهند رسید. در این بین، سرعت شاتر از 1/100 ثانیه تا 1 ثانیه، هنوز در زمره سرعت های آهسته در نظر گرفته می شود.

البته عامل لرزش و استفاده از سه پایه، علاوه بر شاتر، به شدت به لنز شما نیز بستگی دارد. برخی از لنزها، مانند Nikon 70-200mm f/2.8، دارای فناوری ‌های تثبیت ‌کننده تصویر خاص که با نام کاهش لرزش نیز شناخته می‌ شوند، هستند که به عکاسان کمک می کند در هنگام در دست گرفتن دوربین، با سرعت شاتر بسیار پایین، بدون سه پایه و لرزش دوربین، عکس بگیرند.

لنزهای دیگر، اغلب فاقد کاهش لرزش هستند؛ بدین معنی که به جای آن، باید از قانون تعیین مدت زمان سرعت شاتر بدون ایجاد تاری ناشی از لرزش دوربین استفاده کرد. باید توجه داشت که چگونگی در دست گرفتن دوربین نیز در این امر، اثر چشمگیری خواهد داشت.

اگر علاقمندید درباره لنزهای مختلف دوربین عکاسی، سه پایه دوربین و انواع تجهیزات عکاسی، اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به تجهیزات عکاسی را مطالعه نمایید.

 

 

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

اغلب دوربین ها، سرعت شاتر را به طور خودکار کنترل می کنند. هنگامی که دوربین بر روی حالت Auto یا اتوماتیک تنظیم شود، سرعت Shutter توسط دوربین و با توجه به میزان نور فضا و سوژه، انتخاب می گردد. این امر درمورد دیافراگم و ISO نیز صادق است.

با این وجود در صورت لزوم، می توان سرعت Shutter را به صورت دستی نیز تنظیم کرد. برای این کار باید دوربین را در حالت اولویت شاتر یا Shutter Priority قرار دهید تا بتوانید سرعت شاتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این حالت، دوربین به طور خودکار مقدار دیافراگم مورد نیاز را انتخاب می کند. اما با قرار دادن دوربین بر روی حالت دستی یا Manual، سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی انتخاب خواهید کرد. در هر دوی این موارد، می توانید ISO را نیز به صورت دستی یا اتوماتیک تنظیم کنید.

توصیه می کنیم که در بسیاری از موارد و به خصوص عکاسی های روزمره، به دوربین اجازه دهید تا سرعت Shutter مناسب را برای شما انتخاب کند. با این حال باید مراقب باشید تا حرکت سوژه، تاری بیش از حد در عکس ایجاد نکند و یا سوژه ای را که قصد ثابت کردن آن را دارید، تار نکند.

آموزش تنظیم سرعت شاتر در عکاسی، یکی از مهم ترین و اصلی ترین مباحث ابتدایی در دوره عکاسی دیجیتال محسوب می شود که در این دوره آموزشی، به صورت مفصل به آن پرداخته می شود.

 

سرعت شاتر دوربین کجاست؟!

سرعت شاتر دوربین کجاست؟!

در اغلب موارد، یافتن گزینه تنظیم شاتر در دوربین ها بسیار آسان است. در دوربین ‌هایی که دارای پنل بالایی هستند، سرعت Shutter معمولا در گوشه سمت چپ نمایش داده می شود.

اگر دوربین شما مانند برخی از دوربین های DSLR دارای نمایشگر LCD بالایی نیست، می توانید از طرق منظره یاب، سرعت شاتر را بیابید؛ که در آن، سرعت Shutter را در پایین سمت چپ مشاهده خواهید کرد.

اما در صورتی که دوربین شما نه نمایشگر LCD بالایی و نه منظره یاب دارد، مانند بسیاری از دوربین های بدون آینه، می توانید سرعت شاتر خود را با نگاه کردن به صفحه پشتی مشاهده نمایید.

البته در اکثر دوربین ‌ها، سرعت Shutter مستقیما و به صورت کسری از ثانیه نشان داده نمی ‌شود و به شکل یک عدد معمولی نشان داده می شود. در مواردی نیز که سرعت شاتر بیشتر یا مساوی یک ثانیه باشد، چیزی شبیه به 1 اینچ (”1) یا 5 اینچ (”5) خواهید دید.

در صورتی که هنوز نمی توانید سرعت Shutter را در دوربین پیدا کنید، می توانید از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم یا Aperture Priority قرار دهید و مطمئن شوید که گزینه ایزو اتوماتیک یا AUTO ISO را خاموش کرده اید. سپس با حرکت از نقاط تاریک به سمت روشن، به اطراف دوربین خود توجه کنید. عددی که در حال تغییر است، سرعت شاتر شما را نشان می دهد.

 

شاتر دوربین عکاسی

سوالات متداول درباره شاتر دوربین عکاسی

در اینجا به برخی از سوالات متداول درباره سرعت شاتر پاسخ خواهیم داد:

 

تفاوت سرعت Shutter پایین و طولانی چیست؟

سرعت Shutter طولانی اغلب به سرعت حدود 1 ثانیه و بیشتر گفته می شود. در مقابل، سرعت شاتر آهسته می تواند سرعت های کمتر از یک ثانیه مانند ½ یا ¼ را شامل شود.

 

سرعت شاتر سریع چیست؟

سرعت شاتر سریع، اغلب به سرعتی گفته می شود که بیشترین ثبات را در سوژه متحرک ایجاد نماید. به طور متداول، عکاسان در هنگام صحبت در مورد سرعت Shutter سریع، سرعت های کمتر از یک ثانیه مانند 1/250 ثانیه یا سریعتر را در نظر دارند.

 

چگونه گزینه سرعت Shutter را در دوربین پیدا کنیم؟

سرعت شاتر اغلب در LCD بالا یا پشت دوربین به صورت عدد یا کسری نمایش داده می شود. همچنین در صورتی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، سپس دوربین خود را به سمت قسمت روشن ‌تر حرکت دهید، عددی که در این حالت تغییر می ‌کند، نشان دهنده سرعت Shutter دوربین شماست.

 

کمترین سرعت شاتر کدام است؟

کمترین سرعت شاتری که اغلب دوربین ها مجاز به استفاده از آن هستند، 30 ثانیه است. البته این مقدار بسته نوع دوربین، می تواند متفاوت باشد.

 

سریع ترین سرعت شاتر کدام است؟

سریع ترین سرعت شاتر کدام است؟

این مورد اغلب به توانایی های دوربین بستگی دارد. اکثر دوربین های DSLR می توانند با استفاده از شاتر مکانیکی، با سرعتی برابر با 1/4000 ثانیه عکس بگیرند. برخی از دوربین های پیشرفته تر نیز می توانند با شاترهای مکانیکی، با سرعت 1/8000 ثانیه و حتی با استفاده از شاترهای الکترونیکی، سریعتر هم عکاسی کنند.

 

سرعت شاتر چگونه نوشته می شود؟

سرعت شاتر همیشه بر حسب ثانیه یا کسری از ثانیه نوشته می شود. به عنوان مثال، سرعت شاتر 1 ثانیه ای، اغلب به صورت یک عدد با علامت نقل قول یا حرف S در انتهای آن، مانند 1 اینچ یا 1 ثانیه نمایش داده می شود. در حالی که سرعت های کمتر از یک ثانیه، مانند 1/250، به صورت 1/250 یا 250 در بیشتر دوربین ها نمایش داده می شوند.

 

بهترین سرعت شاتر برای عکاسی

در واقع باید گفت چنین چیزی اصلا وجود ندارد! زیرا سرعت شاتر، کاملا بستگی به سوژه و نوع عکاسی شما دارد.

 

تنظیم سرعت شاتر در گوشی

برخی از گوشی های هوشمند، امکان تغییر سرعت شاتر را با استفاده از برنامه داخلی موبایل فراهم می ‌کنند. اما بیشتر آن ها برای این کار، نیاز به نصب یک اپلیکیشن ثانویه دارند. برای مثال در گوشی های آیفون برنامه Camera+ می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

1.5/5 - (2 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:17+03:3020 ژوئن 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم