همه چیز درباره نرم افزار سیف (SAFE)

Home>مقالات>همه چیز درباره نرم افزار سیف (SAFE)

همه چیز درباره نرم افزار سیف (SAFE)

نرم افزار سیف چیست؟ این نرم افزار چه کاربردی دارد؟ ویژگی های این نرم افزار چیست؟ اگر این سوالات سوال شما نیز می باشد و دنبال پاسخی برای آن ها هستید،پیشنهاد می کنیم که حتما این مقاله را از دست ندهید. نرم افزار سیف یکی دیگر از پرکاربردترین و مطرح ترین برنامه ها در زمینه ی ساخت و ساز و مهندسی عمران است. این نرم افزار توسط شرکت بزرگ CSI منتشر شده است. همانطور که مستحضر می باشید این کمپانی جز معتبرترین کمپانی ها در حوزه ی طراحی نرم افزارهای مرتبط با ساخت و ساز است. در ابتدا مختصری شما را با نرم افزار سیف آشنا کنیم. این برنامه اختصار Slab Analysis By The Element Method  است. در ادامه ی مقاله به صورت کامل این نرم افزار پرکاربرد را بررسی خواهیم کرد، از ویژگی های آن خواهیم گفت و کاربرد آن را توضیح می دهیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نرم افزار سیف(SAFE) چیست؟

نرم افزار SAFE یک برنامه ی بسیار کاربردی برای تحلیل و طراحی انواع مختلفی از دال های بتنی می باشد. از جمله دال هایی که در برنامه ی سیف طراحی می گردند می توان به: دال های بتنی پیش تنیده و شالوده ها در انواع مختلف که شامل سازه های بتنی و فلزی هستند. همچنین این برنامه می تواند انواع سقف های بتنی مانند مجوف و دال های تخت را نیز طراحی کند. در محیط گرافیکی قدرتمندی که این برنامه دارد، تحلیل، تولید، ویرایش، بهینه سازی و نشان دادن نتایج حاصل از تحلیل مدل ها انجام می شود.همان طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، این نرم افزار محصول کمپانی CSI است. کمپانی ای که در زمینه ی تولید نرم افزارهای تحلیل و بازسازی ساختمانی پیشرو می باشد. این شرکت نرم افزارهای بسیار مهمی را تولید کرده است که هر کدام کاربرد و کارایی خود را دارند. نرم افزارهایی مانند:SAFE,ETABS,PERFORM-3D و CSIBridge همگی محصولات این شرکت هستند.

یکی از ویژگی های مهم نرم افزار سیف فضای گرافیکی قدرتمند آن است.  یک فضای گرافیکی شکیل و زیبا که تا حدودی آن را از سایر نرم افزارهای کمپانی CSI متمایز کرده است. در این نرم افزار تمام عملیاتی که برای ایجاد و اصلاح نمودن مدل و نیز بهینه سازی لازم می باشد، انجام می گردد.  قابلیت های این نرم افزار بسیار زیاد هستند که در ادامه ی مقاله به آنها می پردازیم.

نرم افزار SAFE چیست؟

ویژگی و قابلیت های نرم افزار سیف

شاید برای شما سوال شده باشد که قابلیت نرم افزار سیف چیست؟ و اساس کار این نرم افزار چه می باشد؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که این نرم افزار قابلیت های زیادی دارد که اکثر دانشجویان و مهندسان حوزه ی مهندسی عمران از این برنامه برای مقالات، پروژه ها و پایان نامه های خود استفاده می کنند. در زیر به لیستی از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار می پردازیم:

  • بهره بردن از الگوریتم های نوین و جدید تحلیل مدل
  • توانایی تولید شبکه یا اجزای محدود به صورت خودکار
  • پردازش سریع معادلات و مدیریت کردن سیستم در حجم بالا
  • توانایی طراحی براساس شیوه نامه های طراحی بتنی
  • بهره گیری از المان های خمش صفحه ای دقیق
  • دارا بودن قابلیت خروجی گرفتن پلان در نرم افزار معروف اتوکد(دوره اتوکد) جهت رسم نقشه های اجرایی
  • امکان فراخوانی کردن هندسه ی مدل و نیروهایی که بر پی وارد می شوند و هم چنین تغییر دادن مکان دل از برنامه ی ایتبس(ETABS)
  • قابلیت به کارگیری تنش های کل با نتایج قابل قبول بدون نیاز به شبکه اجزای محدود ریز
  • قابلیت دریافت خروجی در قالب  Excel و Access
  • پشتیبانی کامل از فایل های نرم افزار ایتبس و سپ 2000
  • قابلیت نصب نرم افزار در نسخه های ویندوز بالاتر از XP
  • طراحی انواع مختلف ستون های L شکل، T شکل و مدور
  • تعریف کامل مشخصات مصالح
  • نمایش سه بعدی مدل ها به صورت رنگی همراه با جزئیات دقیق

ویژگی و قابلیت های نرم افزار سیف

کاربردهای نرم افزار  SAFE

تا این جای مقاله با تعریف نرم افزار سیف و قابلیت های کلیدی آن آشنا شدیم. اکنون در این بخش می خواهیم کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. کاربردهای نرم افزار SAFE چیست؟ در این بخش به این سوال به صورت کامل پاسخ می دهیم.

با توجه به این که صنعت ساخت و ساز چه در داخل و چه خارج از ایران پیشرفت روزافزونی را تجربه کرده است، بهره بردن مهندسان از نرم افزارهای تخصصی مهندسی برای بهبود کار خود و استفاده  از قابلیت های کلیدی آن ها مانند:دقت و کیفیت بالا،  گسترش چشمگیری داشته است. نرم افزار سیف کاربردهای زیادی  دارد از جمله :

  • مدل سازی و اجرای ساختمانی
  • ایجاد چک لیست برای طراحی سازه های ساختمانی
  • دارا بودن قابلیت طراحی و تحلیل دال ها و تیرهای پس کشیده
  • طراحی و ترسیم انواع مختلف فونداسیون
  • قابلیت طراحی انواع پارامترهای های بارگذاری
  • قدرت تحلیل کردن اثر ترک خوردگی ها
  • کنترل برش پانچ در پی
  • کنترل تنش زیر پی
  • امکان گرفتن خروجی و تهیه ی گزارش از پروژه

به صورت اختصاصی از نرم افزار سیف جهت طراحی و تحلیل فونداسیون سازه استفاده می شود. مهندسین عمران پس از این که سازه را با استفاده از نرم افزار ETABS طراحی کردند، نتایج حاصله از تحلیل را به برنامه ی سیف ارسال می کنند و بدین طریق نیازهای فنی فونداسیون مورد بررسی قرار می گیرد.

استانداردهای نرم افزار سیف

نرم افزار سیف استانداردهای زیادی را کسب نموده است. دارا بودن استانداردهای زیاد منجر به حصول اطمینان مهندسان سازه از این برنامه گشته است. حال به استاندارد هایی که این برنامه به دست آورده اشاره می کنیم:

  • موسسه بتن آمریکا(ACI)
  • موسسه بتن استرالیا (AS)
  • بریتانیا(BS)
  • کانادا(CSA)
  • اتحادیه اروپا(EUROCODE)
  • ایزو(IS)

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار سیف

همان طور که سایر نرم افزارهای طراحی و مدل سازی نیازمند داشتن یک سیستم مناسب هستند، نرم افزار سیف نیز از این قاعده مستثنی نیست. و برای اجرای این نرم افزار، بایستی سیستم شما مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی را داشته باشد. در این بخش ما مشخصات حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای این برنامه را بیان می کنیم:

سیستم عامل:

حداقل سیستم عامل ویندوز برای اجرای نرم افزار سیستم ویندوز XP SP2 به بالاتر می باشد.

پردازنده ی مرکزی(CPU):

اگر پردازنده ی سیستم شما Intel است، بهتر است حداقل Pentium 4 باشد. و برای AMD نیز حداقل Athlon 64 توصیه می شود. هر چه مدل و تعداد هسته های پردازنده بیشتر باشد، سرعت تحلیل و اجرای برنامه نیز بیشتر می شود.

رم(RAM):

اگر ویندوز سیستم شما XP است،حداقل 2 گیگ و برای ویندوزهای 7 و بالاتر 4 گیگ توصیه می شود. هر قدر فضای رم بیشتر باشد، ابعاد مدل قابل تحلیل در نرم افزار نیز بیشتر می شود.

پردازنده گرافیکی(GPU):

حداقل 512 مگابایت و پشتیبانی کارت گرافیک از DirectX 9

حافظه ی خالی(ِDisk Space):

برای نصب این برنامه بهتر است که حافظه ی هارد شما 6 گیگابایت فضای خالی داشته باشد.

دوره آموزش سیف

رسیدیم به بخش دوره این نرم افزار محبوب تیم مجتمع فنی تهران با دوره هایی که برگزار میکند میتوانید از مبتدی تا پیشرفته نرم افزار سیف را آموزش ببینید و پس از پایان دوره میتوانید وارد بازار کار بشوید.

در این مقاله تلاش کردیم که به صورت کامل شما را با نرم افزار سیف(safe) آشنا کنیم و  تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دادیم و در انتهای مقاله هم تلاش کردیم به صورت کلی شما را با رابط کاربری نرم افزار سیف آشنا کنیم. نرم افزار سیف، یک نرم افزار بی رقیب برای طراحی فونداسیون ساختمان است. علت این که این نرم افزار در این به این درجه از محبوبیت رسیده این است که رابط کاربری ساده ای را دارد و نتایج حاصل از تحلیل المان های آن کاملا قابل اطمینان است. این برنامه قابلیت های بسیار زیادی را در اختیار مهندسان عمران و سازه قرار می دهد که عملا در هیچ برنامه ی دیگری وجود ندارد. متخصصان مهندسی سازه از این نرم افزار در سطح وسیعی استفاده می کنند. همه ی این مزایا که در این مقاله به آن ها پرداختیم ، باعث شده که این نرم افزار در رتبه ی اول بهترین برنامه ها برای تحلیل و طراحی پی و فونداسیون قرار بگیرد حال اگر قصد شرکت در دوره ایتبس و سیف را دارید تا 0 تا 100 نرم افزار سیف را بیاموزید میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دوره آموزش سیف

رابط کاربری نرم افزار SAFE

نرم افزار سیف رابط کاربری ساده ای دارد. زمانی که قصد ایجاد یک مدل دارید و میخواهید بر روی پروژه کار کنید، یک فایل که شامل تمامی اطلاعات مدل می باشد در این نرم افزار ایجاد می شود.  این نرم افزار بخش های مختلفی دارد که کاربر می تواند با استفاده از آن ها به طراحی خود بهبود ببخشد. در این قسمت از مقاله رابط کاربری برنامه ی سیف را مورد بررسی قرار می دهیم و با مهم ترین بخش های آن آشنا می شویم.

منوی اصلی نرم افزار سیف

این منو که پنجره ی اصلی نرم افزار سیف است همان ( Main Menu)  می باشد. در این منو تمام بخش های نرم افزار سیف را می توانید مشاهده نمایید.  در این منو شما می توانید عملیات مرتبط با تغییر ابعاد،امکان جابجایی، جمع کردن و همچنین بستن نرم افزار را انجام دهید.

منوی عنوان اصلی(Main Title Bar)

بالاترین قسمت از باکس اصلی نرم افزار سیف منوی عنوان اصلی است. در این منو عنوان مدل و برنامه نمایش داده می شود. شما زمانی که از برنامه ی سیف استفاده می کنید، نوار عنوان اصلی را میتوانید به صورت هایلایت شده مشاهده کنید.

نوار ابزار(Toolbar)

یکی دیگر از بخش های مهم و کاربردی نرم افزار سیف منوی نوار ابزار آن است. در این منو دکمه های مختلفی قرار داده شده است. اگر بر روی هر دکمه کلیک چپ کنید می توانید، دستور مربوط به آن را فعال نمایید. اگر می خواهید خلاصه ی عملکرد آن دکمه را مشاهده کنید می توانید با بردن نشانگر ماوس بر روی آن دکمه و نگه داشتن نشانگر موس از آن مطلع شوید.

جستجوگر مدل (Model Explorer)

در نرم افزار سیف بخشی با عنوان Model Explorer وجود دارد که در این قسمت شما می توانید به پارامترهایی که برای مدل تعریف کرده اید، همانند: مشخصات، المان ها و نتایج حاصل از تحلیل شما، دست پیدا کنید و  در این منو  سه تب با عنوان های Model,Display و Detailing وجود دارد. شما با دابل کلیک کردن بر روی هر کدام از این تب ها می توانید به فرم اطلاعات مربوط به آن تب دست بیابید.

پنجره ی نمایش(Display Window)

در این پنجره شما هندسه ی مدل را خواهید دید. همچنین امکان مشاهده ی شرایط بارگذاری، مشاهده مشخصات، نتایج تحلیل و طراحی نیز در این تب وجود دارد. یکی از ویژگی های برجسته ی این پنجره امکان نمایش چهار نما به صورت همزمان است که برای طراحی داخلی بسیار مناسب است.

نوار عنوان نمایش(Display Title Bar)

این نوار در بالای پنجره ی نمایش قرار دارد. هنگامی که شما یک نما را فعال کنید، نوار عنوان نمایش برای پنجره ای که مختص به آن است، هایلات می گردد. متنی که در این نوار نمایش داده می شود، حاوی اطلاعاتی مانند: نوع نمای فعلی، ترکیب بار، الگوی بارگذاری و … می باشد.

نوار وضعیت(Status Bar)

مکان قرار گیری نوار وضعیت نرم افزار سیف در قسمت پایینی منوی اصلی نرم افزار سیف قرار دارد. در این تب وضعیت فعلی برنامه نمایش داده می شود که در بخش سمت چپ این نوار می توانید آن را مشاهده نمایید.

دکمه یکاها(Units Button)

شما با کلیک بر روی دکمه ی یکاها، می توانید امکان تنظیم یکاهای مرتبط با اطلاعات آیتم های صفحه و ورودی ها را مشاهده نمایید. نکته قابل ذکر در مورد یکاهای نرم افزار سیف این است که این یکاها یکسان و ثابت نمی باشند.

نوار منو(Menu Bar)

در این بخش منوهای اصلی نرم افزار سیف گنجانده شده اند. در این نوار شما می توانید به بسیاری از دستورات نرم افزار دسترسی بیابید. نوار منو بار شامل چندین منوی فرعی نیز می باشد که هر کدام از آنها کارایی خاص خود را دارند.

منوی فایل(File Menu)

در منوی فایل نرم افزار سیف شما به گزینه های مختلفی دسترسی خواهید داشت. از این گزینه ها می توانید برای شروع طراحی یک مدل جدید استفاده کنید. همچنین می توانید پروژه های آماده را از این منو درون ریزی کنید. می توانید در این منو از مدل های که طراحی کرده اید، خروجی های مختلف بگیرید.

منوی ویرایش(Edit Menu)

در این منو شما می توانید بر روی اشیایی که ایجاد کرده اید، تغییراتی را اعمال کنید. همچنین این منو گزینه های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. در این منو می توانید کارهای مربوط به، برش،کپی و پیست هندسه ی اشیا، حذف اشیا، اتصال خطوط، تسلیم دال ها به اشیای کوچک تر و … را انجام دهید.

منوی نما(View menu)

در منوی نما گزینه هایی را مشاهده خواهید کرد که بر روی صفحه نمایش اثر می گذارند. گزینه هایی که در این منو وجود دارد برای هر کدام از پنجره های نمایش به صورت جداگانه قابلیت تنظیم شدن دارند.

منوی تعریف(Define)

با استفاده از گزینه های موجود در منوی تعریف، می توانید مشخصات مربوط به دال ها، ابعاد میلگرد، شاخصه های تاندون،ستون و دیوار و خیلی دیگر از مشخصه های پروژه ی خود را تعریف و معین نمایید.

5/5 - (9 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:20:26+03:3018 فوریه 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم