تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

Home>مقالات>تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور (8 تفاوت اصلی)

نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور از جمله محبوب‌ترین و مشهورترین نرم افزارهای گرافیکی به حساب می‌آیند. بسیاری از افراد که می‌خواهند به‌تازگی وارد دنیای گرافیک شوند نمی‌دانند که کدام یک را باید ابتدا بیاموزند و یا این دو برنامه چه تفاوت‌هایی باهم دارند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل 8 تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور را بررسی کنیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید آموزش گرافیک را شروع کنید، اما نمی‌دانید که کدام دوره گرافیک برای شما مناسب‌تر است و با کدام نرم‌افزار باید کار خود را آغاز نمایید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قبل از پرداختن به تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور لازم است بدانید که هر دو نرم افزار photoshop و illustrator از شرکت adobe هستند و در حیطه خود جز بهترین و قوی‌ترین نرم‌افزارها شناخته می‌شوند. ناگفته نماند که شرکت ادوبی جز شرکت‌های بزرگ گرافیکی است که نرم‌افزارهای مختلفی را به بازار عرضه کرده است.

 

تفاوت رستر و وکتور

اولین موضوعی که در تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور به ذهن می‌رسد مربوط به رستر و وکتور است. فتوشاپ یک ویرایشگر تصویری raster editor است که تصاویر از پیکسل‌ها تشکیل شده‌اند. به همین دلیل است که اعمال تغییرات بر روی تصاویر با مشکل‌هایی مواجه می‌شود. بنابراین اگر قصد یادگیری فتوشاپ و شرکت در دوره فتوشاپ را دارید، اولین چیزی که باید بدانید این است که این نرم افزار بر پایه گرافیک پیکسلی می‌باشد. در طرف مقابل ایلوستریتور یک ویرایشگر برداری است که از فرمول‌های ریاضی برای ایجاد فرم‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کند. تغییر اندازه تصاویر و یا بزرگ‌نمایی آن‌ها در فتوشاپ، بی شک موجب بروز تغییر در کیفیت تصاویر می‌گردد اما در نرم افزار ایلاستریتور این نگرانی وجود ندارد. از آنجایی که تصاویر در ایلوستریتور بر پایه گرافیک برداری و فرمول‌های ریاضی هستند، بزرگ و کوچک کردن آن‌ها بدون مشکل انجام خواهد شد و تأثیری در کیفیت تصاویر نمی‌گذارد.

به احتمال زیاد تا اینجا با مفاهیم وکتور و رستر آشنا شده‌اید و یکی از تفاوت‌های اصلی فتوشاپ و ایلاستریتور را می‌دانید. اما تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور تنها به بحث گرافیک پیکسلی و برداری محدود نمی‌شود. این دو نرم افزار تفاوت‌های دیگری هم با هم دارند که باعث می شود گرافیست ها از آنها استفاده های مختلفی داشته باشند. در ادامه به تعدادی از تفاوت های اصلی این دو برنامه می پردازیم.

تفاوت رستر و وکتور

 

تاریخ انتشار اولیه

اولین تفاوت این دو نرم افزار مرتبط با تاریخ اولین انتشار آن‌هاست. شاید شما در اولین تفکری که به ذهنتان می رسد گمان کنید که photoshop قبل از ایلوستریتور به بازار عرضه شده است. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است. بلکه در ابتدا ایلاستریتور در سال 1987 و سپس فتوشاپ در سال 1990 به بازارعرضه شد!

 

بزرگ‌نمایی (Zoom in)

برخی از گرافیست‌ها معتقدند که مهم‌ترین تفاوت نرم‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور مربوط به بحث بزرگ‌نمایی و تغییر کیفیت حاصل از بزرگ‌نمایی در آن‌ها است. زمانی که در فتوشاپ بزرگ‌نمایی انجام می‌شود، تصویر با افت کیفیت همراه خواهد بود. اما در ایلاستریتور کاملاً متفاوت است؛ زیرا تمامی اشکالی که ترسیم می‌شوند، بر اساس فرمول‌های ریاضی هستند. به همین سبب محدودیتی در میزان بزرگ‌نمایی تصاویر وجود ندارد و می‌توان در اندازه‌های دلخواه بزرگ‌نمایی را انجام داد. این تفاوت را در ابتدای بحث مفصلاً بررسی کردیم.

بزرگ نمایی

 

محدودیت محیط کاری (Workspace)

اگر با هر دو برنامه کارکرده باشید قطعاً متوجه شده‌اید از نظر محیط کاری تفاوت‌هایی دارند. در ایلاستریتور محدودیتی در محیط کاری وجود ندارد؛ به این معنا که در صورت لزوم بدون نیاز به تغییر اندازه محیط کاری می‌توانید از محدوده از پیش تعیین شده گذر کنید و آیتم‌ها را از آن خارج و یا وارد کنید. در مقابل در فتوشاپ کاملاً محدود به محیط کار هستید. به این معنا که نمی‌توانید از محدوده‌ای که در ابتدای فایل تعریف کرده‌اید خارج شوید.

 

لایه‌ها (Layers)

تفاوت مهم دیگری که در photoshop و illustrator وجود دارد مربوط به لایه‌ها است. در نرم‌افزار فتوشاپ هر لایه تنها می‌تواند مختص به یک شیء باشد. اما در ایلوستریتور هر لایه میزبان چندین شیء است و در اینباره محدودیتی وجود ندارد.

 

انتخاب (Select)

اگر با برنامه فتوشاپ و ایلاستریتور کار کرده باشید می‌دانید که در ایلاستریتور انتخاب ناحیه موضوعیت ندارد و شیءها هستند که انتخاب می‌شوند. اما در فتوشاپ تنها یک ناحیه خاص از تصویر موردنظرمان را انتخاب می‌کنیم.

 

بوم (Canvas)

یکی دیگر از تفاوت‌های فتوشاپ و ایلاستریتور در تعداد بوم آنها است. در فتوشاپ تنها یک بوم قرار دارد اما در ایلاستریتور از چندین بوم برخوردار هستیم.

بوم

 

تفاوت در کاربرد فتوشاپ و ایلاستریتور

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دو برنامه در کاربردهای آنها است. نرم افزار فتوشاپ اصولاً برای ویرایش عکس، روتوش تصاویر، انواع ادیت‌های مربوط به رنگ و دیگر موارد این‌ چنینی استفاده می‌شود. در حالی که ایلاستریتور بیشتر در زمینه طراحی لوگو، کتاب‌های مصور … به کار گرفته می‌شود. یکی از نکات قابل توجهی که در خصوص کاربرد ایلاستریتور وجود دارد، استفاده از این نرم افزار در فرآیند ساخت موشن گرافیک است. طراحی بسیاری از کاراکترهایی که در قطعات مختلف موشن گرافیک می‌بینیم، با استفاده از نرم افزار ایلاستریتور صورت گرفته است. به همین دلیل است که در بسیاری از آموزشگاه‌ها، آموزش ایلاستریتور پیش‌نیاز دوره موشن گرافیک می‌باشد.

قبل از اینکه شروع به یادگیری کنید ابتدا می‌بایست مشخص کنید که در نهایت قرار است چه کاربردهایی از آن داشته باشید. برخی از افراد متخصص در این حوزه معتقدند که قبل از شرکت در دوره ایلاستریتور و یادگیری ایلاستریتور بهتر است و می‌تواند شما را با محیط کلی کار نرم افزارهای گرافیکی آشنا کند و فتوشاپ را به نوعی مادر نرم افزارهای گرافیکی می‌دانند.

حال که با تفاوت‌های هر دو آشنا شدید می‌توانید بفهمید که هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. قطعاً شناخت کامل و بررسی تفاوت‌ها کمک می‌کند تا در انتخاب مسیر خود هوشمندتر عمل کنید.

 

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به اکثر مباحث اصلی مربوط به تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور اشاره کنیم. شاید تفاوت‌های کوچک دیگری هم باشند که در این دو نرم‌افزار وجود داشته باشد اما ما به مهم‌ترین آنها پرداختیم. امیدواریم خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی را به شما منتقل کرده باشد. اگر به جز موارد فوق تفاوت‌های دیگری از این دو نرم‌افزار می‌شناسید، حتماً زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

4.4/5 - (10 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:36:19+03:303 آگوست 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم