تجهیزات لازم برای عکاسی

Home>مقالات>تجهیزات لازم برای عکاسی

تجهیزات لازم برای عکاسی

تجهیزات لازم برای عکاسی

معمولاً افرادی که دوربین‌های حرفه‌ای تهیه می‌کنند قصد دارند ایده‌های ذهنی خود را پیاده کنند. برای پیاده کردن ایده‌های ذهنی در عکاسی نیاز به شرکت در دوره عکاسی و داشتن وسایل دیگر به جز دوربین دارد. البته عکاسی جز فعالیت‌های ابزار محور است که همه عکاسان چه افرادی که حرفه‌ای کار می‌کنند و چه افرادی که آماتور فعالیت می‌کنند ناگزیر به داشتن ابزارهای عکاسی خاصی هستند. در ادامه قصد داریم به ابزارهای پرکاربرد و مهم در عکاسی اشاره کنیم تا با کمک آنها علاوه بر پیاده کردن ایده‌های ذهنی بتوانید از تجهیزات عکاسی دیگر خود مراقبت کنید.

سه‌پایه دوربین

استفاده از سه‌پایه چه برای افراد حرفه‌ای و چه افرادی که برای علاقه خود عکاسی می‌کنند لازم است. زیرا سه‌پایه این امکان را می‌دهد که در شرایط نوری محدودکننده از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده کنند. از طرفی سه‌پایه برای افرادی که در مکان‌های مختلف عکاس ندارد بسیار مناسب است به طور مثال برای عکاسی‌های نجومی و نوردهی ای طولانی‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه بازه قیمت سه‌پایه رنج‌های مختلفی دارد که هرکس با توجه به استفاده‌ای که دارد سه‌پایه موردنظر خود را خریداری می‌کند. سه‌پایه‌هایی که امروز طراحی می‌شوند در وزن و مدل‌های مختلفی هستند که اگر قصد منتقل کردن آن را دارید، می‌توانید سبک‌ترین سه‌پایه‌ها را انتخاب کنید. سه‌پایه‌ها از نوع پلاستیکی تا فلزی وجود دارند که هرکدام برای استفاده در مکانی خاص طراحی شده است.

کیف دوربین

چه جز افرادی باشید که تنها یک دوربین و یک لنز داشته باشید و چه جز افرادی باشید که دارای دوربین‌های متنوع و لنزهای زیاد باشید، داشتن کیف دوربین به‌منظور محافظت از وسایل خود بسیار ضروری است. با این روش می‌توان از تجهیزات خود در مقابل گردوخاک و باران محافظت کرد. هم چنین حمل نقل تمامی تجهیزات با استفاده از کیف بسیار آسان‌تر خواهد بود.

برخی از افراد کیف‌هایی که به‌صورت کوله‌پشتی طراحی شده‌اند را به‌منظور استفاده در مسیرهای طولانی انتخاب می‌کنند. تنها نقطه‌ضعفی که این مدل از کیف‌ها دارند آن است که برای دسترسی به تجهیزات باید حتماً کیف را از دوش خود جدا کنید. اگر عکاسی در طبیعت انجام دهید به احتمال زیاد می‌دانید که این کار چقدر از زمان شما را خواهد گرفت.

کیف‌های دیگری در مدل شانه آویز طراحی شده‌اند که آنها نسبت به کیف‌های کوله‌پشتی وقت کمتری را می‌گیرند اما به دلیل اینکه تنها به یک طرف فشار وارد می‌کنند انتخابی مناسب برای همه نیست. کیف‌هایی با مدل‌های جدید طراحی شده‌اند که تلفیقی از کیف کوله‌پشتی و شانه آویز است که اگر قصد خرید دارید می‌توانید آن‌ها را هم مورد بررسی قرار دهید.

تصویری از تمام تجهیزات مورد نیاز عکاسی

ریموت شاتر

نام دیگر ریموت شاتر، کنترل راه دور است که اگر عکاسی‌های نوردهی طولانی داشته باشید با این وسیله آشنا خواهید بود. اگر متوجه شده باشید زمانی که دوربین خود را هم به سه‌پایه وصل می‌کنید لرزشی ناشی از لمس دوربین در عکس‌های شما مشاهده می‌شود. به همین دلیل است که از ریموت شاتر برای فعال‌کردن شاتر بدون لمس استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود در هنگام ثبت عکس نیازی به لمس دوربین نباشد سپس هیچ‌گونه لرزشی نخواهد داشت.

اگر نمیدانید شاتر چیست ما در یک مقاله به صورت کامل به توضیح عملکرد شاتر در دوربین پرداخته ایم که میتوانید با مطالعه آن به پرسش های خود در مورد شاتر پاسخ دهید.

البته کارهای متعدد دیگری نیز وجود دارد که می‌توان با ریموت شاتر انجام داد. یکی از آنها برای عکس‌برداری با فاصله زمانی است که بتوان چند عکس متفاوت در بازه‌های زمانی یکسانی ثبت کرد. ناگفته نماند که ریموت شاترها به دودسته بی‌سیم و باسیم تقسیم می‌شوند. مسلماً ریموت شاترهای بی‌سیم از امکانات بیشتری برخوردار هستند به طور مثال می‌توان با استفاده از آن‌ها در فواصل بلندتری به دوربین دسترسی داشت. از طرفی به دلیل این‌که به دوربین متصل نشده است لرزش به شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین انتخاب مناسبی در خرید ریموت شاترها است.

تمیزکننده لنز و حسگر

اکثر افرادی که به‌تازگی وارد حرفه عکاسی شده‌اند نسبت به تمیزکننده لنز و حسگر چندان حساس نیستند و عدسی‌های لنز و بدنه دوربین را با هر دستمالی به‌راحتی تمیز می‌کنند. اما متأسفانه این کار باعث صدمه‌های زیادی به دوربین می‌شود که یکی از آنها ازبین‌بردن سمباده لعاب کوتینگ لنز است که مانع از ایجاد فلر در تصاویر می‌شود.

 

به دلیل این‌که نگهداری از دوربین و تجهیزات مرتبط با آن مهم است داشتن یک دمنده می‌تواند برای پاک‌کردن گردوغبار ازروی لنز گزینه مناسبی باشد. هم چنین داشتن یک کیت تمیزکننده حسگر لازم است. با اینکه بسیاری از دوبین‌های بدون آیینه از تمیزکننده‌های داخلی دارا هستند اما خیلی از آلودگی‌ها می‌تواند وارد دوربین شود و باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

فیلتر مناسب

فیلترها در عکاسی جز ابزارهای محبوب شناخته می‌شوند زیرا آزادی عمل به عکاس خواهند داد. با استفاده از فیلترها می‌توان در شرایط نوری مختلف بهترین عملکرد را داشت. به طور مثال فیلترهای ND قابلیت عکس‌هایی با نوردهی طولانی را در طول روز فراهم می‌کنند. هم چنین در مواقعی که قصد دارید در طول روز با دیافراگم نسبتاً باز عکاسی کنید این نوع فیلترها بسیار مناسب هستند.

لازم است بدانید که فیلترها به دودسته گرد و مربعی تقسیم می‌شوند. فیلترهای گرد در جلو دوربین شما قرار می‌گیرند که باید هر شخصی فیلتر مناسب دوربین خود را نسبت به ابعاد لنز تهیه کند. در مقابل لنزهای مربعی توسط یک نگهدارنده در جلوی لنز قرار می‌گیرند.

هرکدام از این فیلترها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. به طور مثال یکی از نقاط قوت لنزهای گرد استفاده خیلی ساده از آن است اما در مقابل عیبی که دارند آن است که باید حتماً با سایز لنز مطابقت داشته باشد. به همین دلیل است که لنزهای مربعی را طراحی کردند تا برای لنزهای با اندازه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد اما متأسفانه کار با آنها کمی دشوار است.

فلاش اکسترنال

فلاشی که در درون دوربین قرار گرفته است باعث می‌شود نور صحنه افزایش یابد. اما با استفاده از فلاش اکسترنال می‌توان عکس‌های زیباتری را خلق کرد. این نوع فلاش‌ها می‌توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار بگیرند که مدل‌های مختلف آن در بازار وجود دارد.

به طور کلی داشتن این تجهیزات در عکاسی می‌تواند کمک زیادی در خلق تصاویر زیبا کند. افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند به احتمال زیاد از این تجهیزات برخوردار هستند اما افرادی که برای سرگرمی عکاسی می‌کنند، اگر از تجهیزات گفته شده استفاده کنند قطعاً ایده‌های خود را بهتر می‌توانند پیاده کنند؛ بنابراین به افرادی که علاقه‌مندند عکاسی را به‌صورت اصولی و درست انجام دهند، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این وسایل اقدام کنند.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:01:57+03:3023 آوریل 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم