پرسپکتیو

Home>مقالات>پرسپکتیو

پرسپکتیو

پرسپکتیو

پرسپکتیو یکی از پرکاربردترین مفاهیم و تکنیک ها درزمینه گرافیک و معماری می باشد. بهترین و جامع ترین تعریف برای پرسپکتیو این است که بگوییم تصویر کردن هرآن چیز که با نگاه کردن به یک شئ در ذهن ما ثبت می شود ، با همان نسبت ها و تناسب هایی که در اثر فاصله (دوری یا نزدیکی اشیاء موجود در آن تصویر) بوجود می آیند. یا به طور خلاصه تر می توان گفت پرسپکتیو تصویری است از نگاه یک شخص که در حالت ایستاده به منظره مقابل خود می نگرد. در دوره گرافیک مجتمع فنی به طوری عمیق به مفهموم پرسپکتیو و کاربرد آن در رشته گرافیک پرداخته ایم که برای علاقه مندان رشته گرافیک میتواند بسیار کاربردی باشد

 

مفهوم پرسپکتیو چیست

در نگارگری (گرافیک) و معماری ، استفاده از این تکنیک بسیار مرسوم می باشد و سابقه بهره گیری از آن به زمان های بسیار دور باز می گردد. اگر هنر مصر باستان را مورد مطالعه قرار دهیم ، می بینیم که در طی سال های خیلی دور (400 سال قبل از میلاد مسیح) از پرسپکتیو برای نمایش دور یا نزدیک بودن اجسام و فاصله اشیاء از بیننده ، استفاده شده است و در مثالی دیگر می توانیم در معماری های یونان باستان جلوه ای پر شکوه از استفاده از پرسپکتیو در هنر را شاهد باشیم.

 

 المان های موجود در هر پرسپکتیو

  • خط افق : خطی فرض است که در نگاه ناظر در راستای افق تصویر تا بی نهایت ادامه دارد.
  • نقطه گریز : نقطه ای می باشد که همه خطوطی که در موازات با خط افق قرار دارند ، در نهایت به این نقطه ختم خواهند شد.

در دوره های معماری و آموزش دکوراسیون داخلی مجتمع فنی تهران شما تمام آنچه نیاز دارید تا به یک معمار حرفه ای تبدیل شوید را فرا می گیرید .

 

مفهوم پرسپکتیو

انواع پرسپکتیو

پرسپکتیو انواع مختلفی دارد. اما می توان آن را به 3 دسته اصلی تقسیم کرد :

پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو دو نقطه ای و پرسپکتیو سه نقطه ای

۱- پرسپکتیو تک نقطه ای :

پرسپکتیو تک نقطه ای به پرسپکتیوی گفته می شود که نقطه گریز دقیقاً روبروی شخص نگاه کننده به تصویر قرار دارد و تمام خط های موازی با خط افق در نهایت به یک نقطه می رسند.

۲ – پرسپکیتو دو نقطه ای :

پرسپکتیو دو نقطه ای ، دو نقطه گریز که روی خط افق قرار دارند را شامل می شود. از پرسپکیتو دو نقطه ای بیشتر برای نمایش کار معماران استفاده می گردد و از اصول کاری معماران می باشد.

۳ – پرسپکیتو سه نقطه ای :

در این نوع پرسپکیتو ، سه نقطه گریز قرار دارد که دو نقطه گریز همانند همان پرسپکیتو دو نقطه ای بوده و نقطه سوم نیز نقطه وصول خطوط ارتفاع می باشد. از پرسپکتیو سه نقطه ای نیز در معماری استفاده می گردد. به عنوان نمونه می توان دید شخصی را در نظر گرفت که در پایین یک ساختمان قرار دارد. که در اینحالت سومین نقطه گریز ، نشان دهنده فاصله ارتفاع شخص تا بالاترین نقطه ساختمان است.

 

نکات ترسیم با پرسپکتیو

هر گاه بخواهیم یک تصویر را با استفاده از پرسپکیتو ترسیم کنیم ، باید به چند نکته اساسی توجه نماییم :

نسبت احجام اشیا در مقایسه با هم :

همانطور که در نگاه فرد ، جسم نزدیکتر بزرگتر دیده می شود ، می بایست با دور شدن آن جسم از نقطه نگاه فرد به آن ، جسم مورد نظر کوچکتر دیده شود. برای اینکه درک بهتری از این مفهوم داشته باشید ، به این مثال توجه نمایید. یک صف را در نظر بگیرید که همه افرادی که در این صف قرار دارند ، دارای قد یکسان می باشند. حال اگر شما به نحوی بایستید که بتوانید همه افراد صف را مشاهده کنید ، افرادی که دور تر از شما قرار دارند ، نسبت به کسانی که در فاصله نزدیک تر قرار گرفتند ، در نگاه شما کوتاه قد تر به نظر می رسند. این مفهوم اصلی ترین و پایه ای ترین مفهوم در بکارگیری پرسپکتیو است ، که برای افراد مبتدی در طراحی ، این کار که شامل رعایت نسبت و تناسب اجسام بر حسب فاصله از نقطه دید می باشد ، یکی از دشوارترین اعمال است.

وضوح و شفافیت :

در طراحی پرسپکتیو باید این نکته را در نظر گرفت که هر چه اجسام در فاصله نزدیک تری قرار دارند ، دارای شفافیت و وضوح بالاتری نسبت به اجسامی که دور تر قرار گرفتند ، می باشند.

نور :

در پرسپکتیو برای نمایش دور بودن و نزدیک بودن اشیاء از نور نیز استفاده می شود. بدین صورت که در اجسام نزدیک ، نور بیشتر و در اجسام دورتر از نقطه دید ، نور کمتری دیده می شود. و همان بهم رسیدن خطوط موازی با خط افق ، باعث تشدید این امر می گردد. این مسئله تکنیک بسیار مهمی برای بعد دادن به اجسام در یک طراحی می باشد.

 

2.3/5 - (91 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:47:20+03:3019 آوریل 2020|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
2 نظرات
oldest
newest most voted
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا صادقی
فریبا صادقی
1 year ago

خیلی عالی توضیح داده بودین ممنون از شما

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم