زبرجد چیست؟

Home>مقالات>زبرجد چیست؟

زبرجد چیست؟

زبرجد چیست؟

سنگ زبرجد یا پریدوت (Peridot) یکی از سنگ های با ارزش و گران قیمت است که قدمتی طولانی دارد. به طوری که شواهد نشان می دهد این سنگ ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.

شایان ذکر است که این سنگ به دلیل وجود آهن فراوان در ساختارش به رنگ سبز دیده می شود.

همان طور که می دانید، سنگ های متفاوتی در طبیعت وجود دارند که دارای طیف وسیعی از رنگ ها هستند و صد در صد به یک رنگ مشاهده نمی شوند. اما سنگ زبرجد، فقط و فقط با رنگ سبز تیره و سبز روشن در دسترس است و در رنگ های دیگر قابل مشاهده نیست.

رنگ سبز این سنگ و وجود آن با رنگ های سبز تیره و روشن، گاهی باعث عدم تمایز آن با سنگ زمرد می شود. چرا که زمرد نیز دارای رنگ سبز می باشد.

سنگ زبرجد یکی از سنگ های زینتی مورد علاقه طراحان طلا و جواهر است. از این رو در دوره طراحی طلا و جواهر مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران، به آموزش طراحی جواهرات با استفاده از این سنگ محبوب نیز پرداخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره طراحی طلا و جواهر به صفحه ثبت نام دوره مراجعه نمایید.

 

پریدوت چیست؟

پریدوت (Peridot) به معنی هدف و تمرکز، نام دیگر سنگ زبرجد است. این سنگ، نوعی سنگ اولیوین (Olivine) است که منیزیم و آهن در ترکیب های آن به چشم می خورد.

همان طور که گفتیم، هرچه درصد آهن موجود در این سنگ بیشتر باشد، رنگ آن تیره تر خواهد بود.

در گذشته، سنگ زبرجد خالص را از جزیره سنت جان استخراج می کردند که این جزیره در مصر و در دریای سرخ قرار دارد. استخراج این سنگ از این دریا ۳۵۰۰ سال قدمت داشته است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته های دور، این سنگ برای طلسم های تراشیده شده کاربرد داشته است. حتی فراعنه مصر نیز از آن استفاده می کردند.

پریدوت چیست؟

 

زبرجد سنگ ماه تولد مرداد

سنگ زبرجد، اصلی ترین سنگ ماه تولد مرداد است. بنابراین استفاده از پریدوت، بیش از هر گروه دیگری، به متولدین ماه مرداد توصیه می گردد. متولدین مرداد می توانند با استفاده از این سنگ قدرتمند، بیشترین بهره را از خواص درمانی و غیر درمانی آن ببرند.

البته غیر از متولدین مرداد، که این سنگ، سنگ تولد اصلی آن هاست، نام زبرجد در میان سنگ های ماه تولد مهر نیز دیده می شود.

اگر علاقمندید سنگ ماه تولد خود را بدانید و از خواص و ویژگی های آن آگاه شوید، به مقاله سنگ ماه تولد سری بزنید.

 

 

انواع سنگ زبرجد

سنگ پریدوت دارای انواع مختلفی است:

  • سنگ زبرجد چشم گربه ای
  • سنگ زبرجد ستاره ای
  • سنگ زبرجد افغان
  • سنگ زبرجد هندی

شایان ذکر است که دو مورد اول، یعنی چشم گربه ای و ستاره ای، به سختی یافت می شوند. اما فراوانی موارد بعدی بیشتر است.

 

 

انواع زیورآلات زبرجد

اگر قصد خرید سنگ زبرجد را داشته باشید، حتما متوجه این موضوع خواهید شد که این سنگ اندازه ها و اشکال مختلفی دارد. به همین جهت، استفاده از آن برای علاقمندان، در قالب انواع زیورآلات، به سهولت امکان پذیر است.

جالب است بدانید برند کارتیه یا همان کارتیر (Cartier) که یکی از بزرگترین برندهای تولید جواهرات و ساعت در دنیا است، در برخی از محصولات منحصربفرد خود، از سنگ زبرجد استفاده می کند. می توانید سنگ پریدوت را در حلقه کارتیه زیر که دربردارنده نماد اصلی برند کارتیه است، مشاهده نمایید.

سنگ زبرجد در حلقه کارتیه

 

انگشتر زبرجد

روایت امام رضا (ع) در مورد سنگ زبرجد، یکی از پراهمیت ترین روایات در این زمینه است. از نظر این بزرگوار، کسی که انگشتر زبرجد در دست داشته باشد، متحمل سختی ها نخواهد شد و کارهایش آسان می گردد.

همچنین صاحب انگشتر زبرجد در مسائل مادی نیازمند نمی شود و از نظر توان جسمی نیز، دچار ضعف نمی گردد.

این انگشتر نماد قدرت و توانمندی صاحبش می باشد و‌ در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده است.

 

 

معروف ترین زبرجد

در کشور آمریکا و در شهر واشنگتن، یک موسسه وجود دارد که در این مکان، سنگ زبرجدی به وزن ۳۱۹ قیراط نگهداری می شود. این سنگ در واقع، بزرگترین سنگ زبرجد بوده که در جزیره زابارگاد پیدا شده است.

البته شایان ذکر است که نمونه هایی از سنگ پریدوت در شرق سیبری و شهاب سنگ ها نیز مشاهده شده است.

 

 

سنگ زبرجد اصل

برای تشخیص سنگ زبرجد اصل، نکته هایی وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید:

 

ویژگی های سنگ زبرجد

  • اگر یک ذره بین در دست بگیرید و با دقت به سنگ نگاه کنید، هاله ای از مه یا غبار را در اطراف سنگ تشخیص می دهید.
  • توجه کنید که سنگ پریدوت فقط به رنگ سبز دیده می شود و اگر آن را در رنگ دیگری مشاهده کردید، شک نکنید که تقلبی است.
  • همچنین رنگ سنگ ثابت بوده و تحت هیچ شرایطی عوض نمی شود.

 

تشخیص با تست ساده

با انجام یک سری آزمایش ها، می توان تشخیص داد که سنگ زبرجد اصل است یا نه. این آزمایشات و تست های ساده بر اساس ویژگی های ظاهری و فیزیکی سنگ مثل رنگ، شفافیت، جلا و ناخالصی های سنگ انجام می گیرد.

 

اگر علاقمند به حوزه جواهرشناسی هستید و می خواهید راه های تشخصیص انواع جواهرات، سنگ ها و فلزات را از نوع بدل‌شان بدانید، مقاله تشخیص طلا از بدل برای شما مفید خواهد بود. در این مقاله، تمامی راه های تشخیص طلای اصل از طلای بدل، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 کشف سنگ پریدوت

همان طور که اشاره کردیم، اولین آثار سنگ های زبرجد در دریای سرخ پیدا شد. این دریا فاصله چندانی با سرزمین فرعونیان یعنی مصر نداشت.

کسانی که در نزدیکی دریا سکونت داشتند، مجبور بودند که ساعت های متوالی در روز را صرف فعالیت برای استخراج سنگ کنند. در نهایت، سنگ پریدوت نیز توسط همین افراد کشف شد.

اگر در تاریکی هوا به سنگ زبرجد نگاه کنید، متوجه درخشندگی و شفافیت این سنگ خواهید شد. این ویژگی ها باعث شد که عنوان زمرد شب و گوهر ملی به سنگ پریدوت اختصاص داده شود.

 

عکس سنگ زبرجد

خواص سنگ زبرجد

اگر خواب نامنظمی دارید، به شما توصیه می کنیم که از سنگ زبرجد اصل استفاده کنید. زیرا این سنگ با برقراری آرامش، باعث می شود که شب را راحت بخوابید. سنگ پریدوت نماد آرامش و صلح بوده و باعث می شود که خواب شما مرتب شود‌.

برخی افراد، علاقه زیادی به سنگ های سبز رنگ دارند. ترکیب زمرد و زبرجد در کنار هم خیلی زیباست. تنها مشکلی که وجود دارد، این است که زمرد گران قیمت است.

جالب است بدانید که سنگ پریدوت نزد پادشاهان ایرانی و حتی یین افراد متدین، طرفداران زیادی داشته است. آن ها معتقد بودند که این سنگ، بدی ها را از آن ها دور کرده و برای آن ها خیر، زینت و زیبایی به ارمغان می آورد.

 

 

خواص درمانی سنگ زبرجد

از دیگر خواص درمانی سنگ زبرجد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود وضعیت روانی و ارتقای آرامش روان با انرژی درمانی
  • بهبود وضعیت خواب
  • بهبود کیفیت گردش خون
  • تقویت عضله قلب و کاهش بیماری های قلبی
  • از بین بردن بیماری در اندام های داخلی
  • کاهش مشکلات پوستی مثل اگزما، آکنه و جوش
  • رفع مشکلات روحی مثل افسردگی
  • تقویت صدا و رساتر کردن آن
  • زدودن حسادت، غم و نفرت از روح و روان

 

 

استفاده از پریدوت برای کاهش ترس

ترکیب طلا و پریدوت برای از بین بردن ترس موثر است. به این منظور می توانید طلسم موثر از ترکیب این دو ایجاد کنید.

همچنین اگر داروی خود را در فنجانی بربزید که از سنگ زبرجد ساخته شده و سپس آن را بنوشید، اثرگذاری دارو بر روی بدن بیشتر خواهد شد.

 

 

مضرات سنگ زبرجد

سنگ پریدوت هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت؛ سال هاست که از کشف این سنگ با ارزش می گذرد و هر ساله خواص بیشتری به فواید قبلی آن افزوده می شود. اما با تمام این ها، هنوز هیچ ضرر و عیب و ایرادی راجع به آن به دست نیامده و هیچ نکته اثبات شده ای در خصوص مضرات سنگ زبرجد در دنیای علم و پزشکی، وجود ندارد.

بنابراین می توانید با خیال راحت از این سنگ پر خاصیت استفاده نمایید.

 

 

نگهداری از سنگ زبرجد

سنگ زبرجد ارزش بالایی دارد و‌ از آن جایی که امکان دارد نگین زبرجد در زیورآلات و جواهرات آسیب ببیند، بنابراین باید دقت زیادی در نگهداری آن به خرج داد.

سنگ به دمای بالا حساس است. بنابراین سعی کنید دما را متعادل نگه دارید.

این سنگ در مقابل اسید مقاومت می کند و آسیب نمی بیند. اما باید مراقب باشید که از دستتان بر روی زمین نیفتد. چون پریدوت شکننده است و بدون شک، تکه تکه می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، قرار ندادن سنگ زبرجد در برابر فشار زیاد است. این عامل می تواند باعث انفجار سنگ گردد.

اگر احساس کردید که باید سنگ را بشویید، می توانید برای این کار از آب و صابون استفاده نمایید. مراقب باشید که بعد از آغشته کردن سنگ به صابون، آن را با مقدار کافی آب بشویید.

اگر قصد دارید که ورزش کنید یا به نظافت منزل بپردازید، حتی الامکان انگشتر زبرجد را از دست خود دربیاورید.

نگه داشتن جواهر در جعبه مخصوص خود، کمک می کند تا هیچ گونه آسیبی نبیند و عمر جواهر افزایش یابد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری از جواهرات، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به نکات نگهداری از جواهرات را مطالعه نمایید.

 

 

قیمت سنگ زبرجد

شاید تا به امروز فکر می کردید که سنگ به کار رفته در انگشتر زبرجد شما از معادن ایران به دست آمده است. در حالی که این تصور کاملا غلط است.‌ زیرا در ایران هیچ معدنی وجود ندارد که بتوان از آن پریدوت استخراج کرد.

قیمت سنگ زبرجد اصل، با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود. سنگ های زبرجد‌، به انواع ریز و درشت تقسیم می شوند که هرچقدر ریزتر باشند، قاعدتا قیمت آن ها کمتر خواهد بود. وزن سنگ، اصلی ترین عامل در تعیین قیمت آن است.

در بازار ایران به سختی می توان سنگ پریدوت ۱۰ قیراطی پیدا کرد. برای همین، اگر چنین سنگی وجود داشته باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

قیمت سنگ زبرجد به صورت تصاعدی بیشتر می شود. یعنی هرچه قدر نگین پیش روی شما سنگین تر باشد، قیمت آن به صورت ۲ برابر بالا می رود.

دو عامل مهم دیگر، یعنی خالص بودن سنگ و شفافیت آن نیز بر روی قیمت اثر می گذارند. در واقع هر چقدر که این دو ویژگی در یک سنگ بیشتر باشند، سنگ از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

همان طور که می دانید، هر چقدر یک سنگ به مقدار بیشتری در بازار موجود باشد، قیمت آن مناسب تر خواهد بود. از آنجایی که پریدوت در بازار ایران به وفور موجود نیست و تقریبا کم یاب است، بنابراین قیمت آن بالا خواهد بود.

اگر بخواهیم قیمت سنگ های عقیق، آمیتیست، گارنت و یشم را با زبرجد مقایسه کنیم، باید بگوییم که قیمت سنگ زبرجد، بالاتر از تمامی این سنگ هاست.

 

 

باور های قدیمی در مورد پریدوت

این سنگ از زمان های گذشته، محبوب پادشاهان و افراد عادی بوده است. کلئوپاترا، ملکه مصر باستان هم به این سنگ علاقه زیادی نشان می داد؛ به طوری که به آن، لقب گوهر ملی مصر یا گوهر خورشید داده شده بود و بر این باور اصرار داشتند که این سنگ، توانایی جذب نور خورشید را دارد. اگر در روشنایی روز به زبرجد نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مثل گوهر شیشه ای و‌ نامرئی است.

به طورکلی، پادشاهان قدیمی از این سنگ در تاج و تخت و جواهرات خود استفاده می کردند. جدا از تمام باورهای مختلفی که در خصوص پریدوت وجود داشت، این سنگ زینت بخش انواع جواهرات پادشاهان و ملکه‌ها به حساب می آمد.

 

شارژ سنگ زبرجد

شارژ سنگ زبرجد

یکی از نکات حائز اهمیت در مورد سنگ های قیمتی، شارژ سنگ ها و تمیز نگه داشتن آن ها است. در موقع تمیز کردن نیز باید دقت داشت که جلا و شفافیت سنگ حفظ شود.

نیازی نیست که خیلی زیاد و در فواصل زمانی کم سنگ را بشویید و تمیز کنید. هر از چند گاهی می توانید این کار را با استفاده از یک دستمال نرم و لطیف انجام دهید.

 

نحوه شارژ سنگ زبرجد

نحوه شارژ سنگ زبرجد به طریق زیر می باشد:

  • ابتدا تخلیه را انجام دهید.
  • یک پارچه تمیز از جنس نخ انتخاب کرده و سنگ را در میان آن قرار دهید. (اگر پارچه نخی نداشتید، می توانید از دستمال کاغذی نرم نیز استفاده کنید.)
  • اجازه دهید که سنگ، کامل خشک شود تا هیچ گونه اثری از خیسی بر روی آن باقی نباشد. فرآیند خشک کردن باید به صورت طبیعی انجام شود. بنابراین اصلا از حرارت یا باد سشوار استفاده نکنید.
  • نور مستقیم خورشید بعد از خشک شدن، توصیه می شود. توجه کنید که سنگ مورد نظر شما بیشتر از ۳۰ دقیقه در مقابل خورشید قرار نگیرد. (توصیه می شود که این کار را در فواصل زمانی ۶ تا ۸ صبح انجام دهید.)
  • در نهایت می توانید بعد از انجام این مراحل، از زیورآلات سنگ زبرجد خود استفاده کرده و یا آن را درون ظرف مخصوص خودش قرار دهید.

 

3.8/5 - (6 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:21:21+03:309 اکتبر 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم