تعمیر ال سی دی گوشی

Home>مقالات>تعمیر ال سی دی گوشی

تعمیر ال سی دی گوشی

تعمیر ال سی دی گوشی

تعمیر ال سی دی گوشی، یکی از رایج ترین انواع تعمیراتی است که تعمیرکاران موبایل، به صورت مکرر با آن دست به گریبان اند. چرا که ال سی دی گوشی، یکی از قطعاتی است که عموما بیشتر از قطعات دیگر، در معرض آسیب قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده است که بحث آموزش تعمیر ال سی دی گوشی، به یکی از

پیش از این که وارد مبحث تعمیر ال سی دی گوشی و بررسی آسیب های مربوط به این قطعه شویم، بهتر است در ابتدا بدانیم که ال سی دی گوشی، دقیقا به کدام قطعه تعبیه شده در گوشی موبایل اشاره دارد.

 

ال سی دی گوشی چیست؟

ال سی دی گوشی چیست؟

چه در گوشی های هوشمند و چه در گوشی های غیر هشومند، ال سی دی مهم ترین قسمت و رایج ترین نوع نمایشگر در تلفن های همراه است. زیرا دارای کیفیت تصویر خوب و مصرف انرژی پایینی می باشد. به عبارت ساده، LCD بخشی از صفحه نمایش است که به نمایش تصاویر، متون و… می پردازد. در واقع، ال سی دی آن بخشی از صفحه نمایش است که تصاویر را به واسطه رنگ ها نمایش می دهد.

گوشی های هوشمند، اغلب دارای صفحه نمایش داخلی با تمام ویژگی های صفحه نمایش هستند. بسیاری نیز دارای صفحه نمایش یا صفحه لمسی (تاچ) دیگری هستند که از صفحه LCD محافظت می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد. در واقع به بیان واضح تر می توان گفت که LCD کل صفحه نمایش گوشی موبایل را دربر نمی گیرد؛ بلکه جزئی از آن است.

ساختار صفحه نمایش گوشی های هوشمند، به نسبت صفحه نمایش تلویزیون ها و مانیتورهای کامپیوتر کمی متفاوت است. صفحه نمایش گوشی های هوشمند، عموما از سه جزء تشکیل شده است، که این سه جزء عبارتند از LCD که اولین لایه است، تاچ یا دیجیتایزر یا همان صفحه لمسی گوشی که لایه میانی است و صفحه شیشه ای یا گلس گوشی که بیرونی ترین لایه ای است که ما بر روی صفحه نمایش گوشی می بینیم. (در اینجا منظور از گلس، لایه محافظ اضافه ای نیست که ما بعد از خرید گوشی، به منظور محافظت بیشتر از صفحه نمایش، بر روی آن قرار می دهیم؛ بلکه این گلس، جزئی از خود صفحه نمایش است.)

اگر علاقمندید در خصوص صفحه نمایش کامپیوتر ها نیز بیشتر بدانید و با انواع مانیتور کامپیوتر و ویژگی ها و تاریخچه هرکدام آشنا شوید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به انواع مانیتور کامپیوتر را در بخش مقالات سایت مجتمع فنی نیاوران، مطالعه نمایید.

همانطور که می دانید، بیشتر مردم برای محافظت از صفحه نمایش خود، از گلس های محافظ استفاده می کنند. اما ال سی دی گوشی، از شیشه بیرونی که آن را می پوشاند، بسیار مهم تر و تعویض آن بسیار گرانتر است. مشکلات و آسیب های مربوط به ال سی دی، اغلب ناشی از سقوط، برخورد با مایعات، قرار گرفتن اجسام سنگین بر روی آن و موارد این چنینی می باشد. در نتیجه یکی از رایج ترین آسیب دیدگی های تلفن های همراه، مربوط به آسیب LCD گوشی است.

 

علائم خرابی ال سی دی گوشی

علائم خرابی ال سی دی گوشی

از جمله رایج ترین علائم خرابی و آسیب دیدگی ال سی دی گوشی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاه شدن نیمی یا بخشی از صفحه نمایش.
  • کار نکردن همه یا بخشی از قابلیت لمسی (تاچ) صفحه نمایش.
  • شکستگی یا ترک خوردگی صفحه نمایش
  • صفحه خالی یا سیاه شدن صفحه نمایش به نحوی که گوشی روشن و نور پس ‌زمینه قابل مشاهده است، اما کل صفحه خالی یا سیاه می باشد.
  • چشمک زن بودن صفحه نمایش.
  • وجود خطوط عمودی یا افقی در صفحه نمایش.
  • ایجاد نقطه های سیاه مانند یک نقطه جوهر بر روی صفحه نمایش.

 

 

آیا ال سی دی گوشی قابل تعویض است؟

ال سی دی اندروید و آیفون که در زمره مهم ترین گوشی های هوشمند هستند، سیم کشی متفاوتی نسبت به فیچرفون های گذشته دارند. این تلفن های هوشمند، می‌ تواند دارای یک نمایشگر جداگانه و یک صفحه لمسی باشند و یا اینکه هر دو را در یک مجموعه ترکیبی دارا باشند که در آن نمایشگر LCD اصلی و صفحه لمسی قابل جداسازی نیستند. همین امر موجب می شود که بروز هر گونه آسیب در صفحه نمایش LCD، نیاز به تعویض کامل آن داشته باشد.

بنابراین در برخی موارد، تعمیر ال سی دی گوشی جوابگو نبوده و تنها راه حل قطعی، تعویض این قطعه است.

آیا ال سی دی گوشی قابل تعویض است؟

 

تفاوت گلس با ال سی دی

بسیاری از افراد، ممکن است گاهی اوقات صفحه رویی یا گلس روی صفحه را با ال سی دی گوشی اشتباه بگیرند، اما آن ها متفاوت هستند. گوشی های هوشمند، اغلب با یک صفحه نمایش تکی کار می کنند که مجموعه ای است از صفحه نمایش شیشه ای و اجزای LCD.

صفحه نمایش شیشه ای در روی صفحه و خارجی ترین قسمت آن قرار دارد، در حالی که صفحه نمایش LCD داخل گوشی است. به عبارت دیگر، شیشه یا صفحه رویی می تواند سیگنال ها را از انگشتان فرد دریافت کرده و به واحد پردازش ارسال کند تا ال سی دی بتواند نتیجه را به صورت تصویر رنگی ارائه دهد. بنابراین در صورتی که شیشه گوشی آسیب ببیند، ممکن است هنوز بتوان از گوشی استفاده کرد. در حالی که اگر ال سی دی آسیب دیده باشد، استفاده از گوشی، اغلب ممکن نیست. در نتیجه و با توجه به تفاوت کارایی، قیمت آن دو نیز متفاوت است و هزینه های تعویض شیشه، به نسبت هزینه تعویض و یا تعمیر ال سی دی گوشی، بسیار کمتر خواهد بود.

 

 

LCD آسیب دیده بر روی کدام قطعات گوشی اثرگذار است؟

ال سی دی، یکی از اجزای یکپارچه گوشی است که به دیجیتایزر متصل می باشد. دیجیتایزر بخشی است که می تواند سیگنال ‌های آنالوگ (مانند گزینه هایی که در صفحه لمسی انتخاب می شوند) را به سیگنال ‌های دیجیتال (تصاویر ارائه شده) تبدیل نماید. در نتیجه با آسیب دیدن ال سی دی، ممکن است برخی از عملکردهای دیجیتایزر نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

صفحه لمسی (تاچ) یا پد لمسی نیز یکی دیگر از بخش های مرتبط با ال سی دی است. به نحوی که LCD به دیجیتایزر دستگاه متصل است و سیگنال های آنالوگ یا لمس های صفحه شیشه ای بیرونی را منتقل می کند. بنابراین در صورتی که LCD دچار مشکل شود، تاچ گوشی یا همان صفحه نمایش لمسی نیز ممکن است پاسخ ندهد و نتواند سیگنال ها را دریافت نماید.

همانطور که گفته شد، ال سی دی، نقطه نمایش نتایج گوشی است. بنابراین ال سی دی آسیب دیده، می تواند نمایشگر تصویر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بسته به میزان آسیبی که به دستگاه وارد شده است، ممکن است تنها بخشی از صفحه نمایش قابل رویت باشد و همه آن سیاه و بدون رنگ شود.

 

دلایل خرابی ال سی دی گوشی

دلایل خرابی ال سی دی گوشی

برخی از آسیب ها و مشکلات ایجاد شده در ال سی دی گوشی که باعث می شود این قطعه نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند، دارای دلایل رایجی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

 

نفوذ گرد و غبار به LCD

ممکن است گاهی پیش بیاید که صفحه بیرونی گوشی، دچار ترک خوردگی یا شکستگی های کوچکی شود. اما به دلیل اینکه آسیب، جدی نبوده و گوشی هنوز کارایی دارد، فرد از تعمیر فوری آن امتناع ورزد. در این شرایط، گرد و غبار می تواند از طریق شکاف های ایجاد شده بر روی صفحه نمایش، به داخل نفوذ کرده و منجر به ایجاد آسیب در LCD گردد.

 

نفوذ آب یا مایعات به LCD

در صورتی که گوشی موبایل درون آب یا مایعات دیگری بیفتد، به احتمال بسیار زیاد، مقداری از مایعات به داخل گوشی نفوذ کرده و می تواند به LCD آسیب برساند. در این صورت، ممکن است پس از روشن شدن دستگاه، صفحه نمایش کاملا سیاه یا خالی باشد، در حالی که نور پس زمینه در پشت آن مشخص است.

 

گرما

قرار دادن گوشی در معرض هر گونه حرارت مستقیم، از نور خورشید گرفته تا سیستم های گرمایشی، می تواند منجر به ایجاد مشکلات مربوط به LCD گردد. افزایش دما با قطع اتصال اجزای مختلف، می تواند به بخش های دیگری از عملکرد گوشی نیز آسیب برساند.

 

سقوط یا ضربه

سقوط یا ضربه یکی از رایج ترین مواردی است که موجب آسیب به ال سی دی گوشی می شود. این آسیب اغلب به صورت سیاه شدن یا ایجاد خطوط سیاه در بخشی از صفحه نمایش، بروز می کند.

 

تعویض نامناسب ال سی دی گوشی

در صورتی که مدتی پس از تعویض LCD آسیب دیده گوشی، آسیب های بی دلیل و مجددی مانند ترک خوردگی، شکستگی یا نقاط سیاه بر روی صفحه ال سی دی ایجاد گردد، می تواند به دلیل تعویض نامناسب و غیر اصولی LCD باشد و یا اینکه از LCD بی کیفیت و ضعیف برای دستگاه استفاده شده است.

 

نحوه تعمیر ال سی دی گوشی

نحوه تعمیر ال سی دی گوشی

سوال رایجی که اغلب مردم می پرسند، این است که چگونه می توان صفحه LCD گوشی را در خانه تعمیر کرد؟ پاسخ این پرسش آن است که اغلب افراد، نمی توانند LCD گوشی را خودشان تعمیر کنند. زیرا در 90% موارد آسیب های مربوط به ال سی دی، این قطعه نیاز به تعویض دارد و تعویض ال سی دی نیز بسیار فنی تر و تخصصی تر از تعویض شیشه است. در نتیجه توصیه و پیشنهاد ما آن است که به تکنسین های تلفن همراه مراجعه شود. به خصوص اگر برند گوشی مورد نظر، دارای نمایندگی های فعال باشد و خدمات پس از فروش را ارائه دهد، مراجعه به آن ها می تواند مطمئن تر باشد.

هزینه های تعمیر LCD نیز کاملا به نوع و مدل گوشی بستگی دارد. بنابراین تعمیر LCD یک گوشی اندرویدی گران قیمت، می تواند بیشتر از برخی مدل های ارزان تر باشد. به همین ترتیب هزینه تعمیر ال سی دی گوشی های آیفون نیز بیشتر است.

 

 

آموزش تعمیر ال سی دی گوشی

در صورتی که در زمره افراد نیمه متخصص هستید و با قطعات و سیستم داخلی گوشی موبایل آشنایی دارید و یا می خواهید برای یک بار تعمیر ال سی دی گوشی را در خانه امتحان کنید، در ابتدا باید ریسک این موضوع را بپذیرید. زیرا ممکن است در اثر یک اشتباه کوچک، گوشی موبایل شما به طور کلی از کار بیفتد و یا با هزینه های بسیار زیاد مواجه شود.

با این حال، در صورتی که مایلید در این زمینه اقدام کنید و یا صرفا تمایل به یادگیری این امر برای تکمیل دانش خود هستید، پیشنهاد ما به شما، تماشای ویدیوهای آموزشی تعمیرات موبایل است. امروزه با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو می توانید به ویدیوهای بسیاری که توسط افراد متخصص و با جزئیات بسیار آماده شده است، دسترسی یابید. یوتیوب، یکی از سایت هایی است که ویدئوهای متعددی در همه زمینه های آموزشی ارائه کرده است که دسترسی به آن ها نیز رایگان می باشد. همچنین می توانید به سراغ سایت های تخصصی مانند ifixit یا Vkrepair بروید که اطلاعات تخصصی و به روزی را در زمینه تعمیرات اجزای مختلف تلفن همراه ارائه می دهند. در هر صورت تماشای ویدیوها می تواند بسیار کارگشاتر از خواندن مطالب باشد.

بهتر از تماشای ویدیو نیز شرکت در دوره های آموزشی مرتبط، مانند دوره تعمیرات موبایل است. دوره تعمیرات موبایل امروزه به یکی از محبوب ترین و پرمتقاضی ترین دوره های آموزشی فنی تبدیل شده است که بسیاری از آموزشگاه های معتبر سراسر کشور، از جمله مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران، اقدام به ارائه آن نموده اند. یکی از مهمترین مباحثی که در دوره تعمیرات موبایل به آموزش آن پرداخته می شود، همین بحث تعمیر ال سی دی گوشی است.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:35+03:303 ژوئن 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم