تعمیر هارد گوشی

Home>مقالات>تعمیر هارد گوشی

تعمیر هارد گوشی

تعمیر هارد گوشی

تعمیر هارد گوشی موبایل یکی از تخصصی ترین و مهمترین مباحث در حوزه تعمیرات موبایل محسوب می شود. دلیل این امر، اهمیت و حساسیت کارکرد صحیح هارد در گوشی های موبایل است. چرا که هارد، مهمترین قطعه سخت افزاری موجود در گوشی های موبایل به حساب می آید که تقریبا می توان گفت تمامی سخت افزار گوشی را در خود جای داده است! بنابراین مسائل مربوط به آسیب دیدگی و خرابی هارد و قطعات سخت افزاری و نحوه تعمیر آن ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

تعمیر هارد موبایل

برای همه ما پیش آماده که تلفن همراهمان با مشکلات سخت افزاری مواجه شود و مجبور شده ایم آن را برای تعمیر به مراکز خدمات و تعمیرات موبایل بسپاریم. این امر علاوه بر اینکه ما را گاها تا چند روز یا حتی بیشتر، از فعالیت های مرتبط با تلفن همراه، عقب انداخته، هزینه های بسیاری نیز به همراه داشته است. گاهی نیز مشکل چنان شدید بوده و یا وقت ما برای نیاز به تلفن همراه آنقدر زیاد، که مجبور شده ایم فورا اقدام به خرید گوشی جدید کنیم. آن هم در شرایط فعلی که قیمت گوشی های موبایل، سر به فلک کشیده و روز به روز در حال افزایش است!

یقینا تعمیر هارد گوشی موبایل، یک تخصص و مهارت حرفه ای است که ممکن است هر کسی آن را در اختیار نداشته باشد. با این حال، امروزه با گسترش و شیوع چشمگیر استفاده از گوشی موبایل و وابستگی بیش از حد امورات زندگی روزمره به آن، بسیاری از افراد اطلاعات و داده های زیادی را درباره آن کسب کرده اند و توانسته اند اغلب مشکلات و آسیب های سخت افزاری و نرم افزاری گوشی موبایل خود را به دست خود، رفع نمایند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که اغلب با مشکلات مربوط به هارد گوشی مواجهید و مایلید درباره تعمیر هارد گوشی موبایل اطلاعاتی به دست آورید و یا صرفا به یادگیری این امر علاقمندید، پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

هارد گوشی چیست؟

هارد گوشی چیست؟

هارد که مخفف کلمه Hardware است، به معنای سخت افزار بوده و اشاره به اجزا و قطعات فیزیکی یک گوشی دارد. این قطعات شامل مواردی چون

  • ال سی دی (صفحه نمایش)
  • بدنه
  • کارت حافظه
  • باتری
  • برد مدار چاپی (PCB)
  • دکمه ها
  • سی پی یو (CPU)
  • رم (RAM)
  • آی سی شبکه
  • آی سی Flas
  • آی سی برق
  • آی سی شارژ
  • آی سی منطقی
  • آی سی صوتی

و… است که همگی بخش های فیزیکی و قابل لمسی هستند که در پشت یا قسمت های داخلی موبایل قرار دارند.

 

آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟

آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟

بله، هارد گوشی قابل تعمیر است؛ حتی به دست خودتان! شما در صورت کسب تخصص و تجربه لازم از طریق شرکت در دوره های آموزش تعمیرات موبایل و استفاده از آموزش های متنی و حتی ویدیویی موجود در دنیای اینترنت، می توانید به راحتی هارد و قطعات سخت افزاری گوشی خود را تعمیر کنید. کافیست به خودتان و آموزش هایی که دریافت می کنید، اطمینان نمایید.

دشوارترین مرحله در تعمیر مشکلات سخت افزاری گوشی، مرحله جداسازی (جدا کردن قطعات از یکدیگر) است. هنگامی که بتوانید قطعات را از بدنه موبایل جدا کنید، می توان گفت که 80 درصد راه را رفته اید و بقیه موارد را می توانید به راحتی یاد گرفته و انجام دهید.

با این تذکر، پرداختن به چند نکته در ابتدا ضروری است. نخست آنکه پیشنهاد می کنیم اگر از خرابی و یا شکستن قطعات گوشی خود حین انجام کار ترس دارید و یا از جمله افراد غیر ریسک پذیر و بسیار محتاط هستید، بهتر است این کار را نکنید. اگر نخستین بار است که این کار را انجام می دهید، باید تا حدودی عواقب آن را نیز بپذیرید. مهم تر آنکه اگر گوشی موبایل شما دارای گارانتی معتبر و طولانی مدت است، به هیچ وجه اقدام به انجام تعمیرات خانگی نکنید؛ حتی اگر به خوبی می دانید که باید چه کاری انجام دهید.

 

 

نکات تعمیر هارد گوشی موبایل

با این وجود اگر هنوز هم مایل به انجام تعمیرات هستید، پیش از شروع تعمیر موبایل، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • قبل از تعمیر سخت افزاری، از یک دستگاه فلش مخصوص گوشی استفاده کنید تا بتوانید گزارش های مربوط به سیستم عامل را بخوانید. در صورتی که مشکلی در سیستم عامل تلفن همراه پیدا کردید، از همان ابتدا گوشی خود را فرمت کنید. اگر همه روش ‌های مربوط به حل مشکلات نرم افزاری گوشی را امتحان کرده اید و نتیجه ای نگرفته اید، به سراغ عیب ‌یابی سخت ‌افزاری و تعمیر هارد گوشی بروید.

 

  • به هیچ عنوان، از نیروی اضافی و یا فشار دست و یا سایر فشارهای خارجی برای باز کردن بدنه و یا اجزای گوشی استفاده نکنید؛ مگر در شرایطی که اطمینان دارید هیچگونه پیچ یا مسیر تعریف شده ای وجود ندارد، که البته اغلب اینگونه نیست. زیرا معمولا یک پیچ مخفی زیر برچسب ها یا مهرهای امنیتی و موارد مشابه وجود دارد. بنابراین لازم است به خوبی آن را بگردید.

 

  • همانگونه که گفته شد، اگر در این کار حرفه ای نیستید، به هیچ عنوان تلاش نکنید تا گوشی را بدون دیدن ویدیوهای آموزشی در مورد نحوه انجام این کار باز کرده و تعمیر کنید. علاوه بر این، می توانید از یک تعمیرکار حرفه ای و متخصص بخواهید در باز کردن پیچ ها و جدا کردن قطعات به شما کمک کند و سپس باقی تعمیرات را خودتان انجام دهید.

 

ابزار مورد نیاز برای تعمیر هارد موبایل

ابزار مورد نیاز برای تعمیر هارد موبایل

اغلب تعمیرکاران حرفه ای تلفن همراه، مجموعه ای پیچیده از ابزارها را در اختیار دارند، اما ما در اینجا تنها به مواردی که می توانید در خانه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد؛ ابزارهایی که می توانید آن ها را از فروشگاه های الکترونیکی یا آنلاین و با قیمت های نه چندان زیاد خریداری کنید.

مهم ترین و نخستین ابزار لازم برای جداسازی و باز کردن قطعات سخت افزاری و تعمیر هارد گوشی، یک پیچ گوشتی مناسب است. پیچ گوشتی هایی با ابعاد و اندازه های کوچک که می توانید آن ها را متناسب با برند یا مدل گوشی خود تهیه کنید.

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز، یک اهرم پلاستیکی و یک پیک (Pick) پلاستیکی است که از آن برای برداشتن اجسام چسبنده در گوشی استفاده می گردد.

ساکشن وکیوم یکی دیگر از ابزارهاست. اختلاف فشار بین اتمسفر در قسمت بیرونی ساکشن و حفره کم فشار در داخل آن، باعث می شود که ساکشن به سطح بچسبد. این چسبندگی چیزی است که برای کارهایی مانند بیرون کشیدن ال سی دی گوشی، می توان از آن استفاده کرد. همچنین زمانی که مشغول تعویض صفحه نمایش شکسته یا ترک خورده هستید، این کار می تواند از آسیب دیدگی دستان شما در برابر بریدن با شیشه، جلوگیری کند. اگر علاقمندید در رابطه با تعمیر ال سی دی گوشی های موبایل، موارد مربوط به آسیب دیدگی و خرابی LCD و نحوه تعمیر ال سی دی گوشی اطلاعات بیشتری کسب نمایید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به تعمیر ال سی دی گوشی را مطالعه نمایید.

به غیر از موارد ذکر شده در بالا، چیزهای دیگری مانند الکل یا هر معادل دیگری برای پاک کردن برد و برخی قطعات، سشوار برای گرم کردن و خشک کردن گوشی هایی که آب خورده یا خیس شده اند و یک فرچه یا مسواک با ریشه های نرم برای تمیز کردن نیز می توانند در هنگام تعمیر هارد گوشی موبایل، مورد نیاز باشند.

 

 

آموزش تعمیر هارد گوشی

اگر چه که مطالعه وبلاگ ها و مقالات آموزشی (مانند همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید) می تواند در زمینه آموزش تعمیر هارد گوشی و بطور کلی آموزش تعمیرات موبایل، بسیار مفید و موثر باشد، با این حال به دلیل حساسیت این موضوع، خصوصا در رابطه با تعمیرات سخت افزاری، تماشای ویدیوهای آموزشی، بسیار بهتر و مهم تر از مطالعه مقالات است. زیرا با وجود مطالعه های فراوان در خصوص نحوه باز کردن قطعات، جای قرار گرفتن آی سی و چگونگی تعمیر آن، در نهایت شما با یک فعالیت عملی مواجهید و تا به شکل دقیق این کار را از نزدیک و یا از طریق یک ویدیوی آموزشی تماشا نکنید، نمی توانید به سادگی از پس آن برآیید.

امروزه و به مدد پیشرفت تکنولوژی، با یک سرچ ساده در گوگل، می توانید ویدیوهای آموزشی مختلف را پیدا کنید. فضای یوتیوب، پر است از فیلم ها و مجموعه های آموزشی در همه زمینه ها که تعمیر هارد گوشی و سایر مباحث مربوط به تعمیرات موبایل نیز یکی از آن هاست. با این حال، شاید نتوان به فیلم هایی که افراد عادی در یوتیوب بارگذاری می کنند، اعتماد کرد و به واسطه آن، تعمیرات هارد گوشی موبایل را انجام داد. اما در مقابل، سایت ها و وبلاگ های معتبری وجود دارند که به شکل تخصصی و حرفه ای، به ارائه مقالات و مخصوصا ویدیوهای آموزشی در خصوص آموزش گام به گام تعمیر هارد گوشی و سایر قطعات موبایل می پردازند و می توان بدون صرف هزینه گزاف، با استفاده از محتوای آن ها، تعمیر گوشی موبایل را یاد گرفت.

به همین سبب ما در اینجا چند مورد از معتبرترین سایت هایی که می توانید ویدیوهای تخصصی در زمینه آموزش تعمیرات موبایل را در آن ها مشاهده نمایید، معرفی خواهیم کرد. اما پیش از آن لازم است این نکته را بدانید که اگر می خواهید به صورت تخصصی و حرفه ای در حوزه تعمیرات موبایل فعالیت نمایید و حتی این حرفه را به عنوان یک شغل و منبعی برای کسب درآمد انتخاب نمایید، نه تنها خواندن مقالات کتبی، بلکه تماشای ویدیوهای آموزشی هم برای شما کافی نخواهد بود. در اینجا شما می بایست با شرکت در دوره های آموزشی کارگاهی مربوطه، نظیر دوره تعمیرات موبایل، این حرفه را به صورت تخصصی، زیر نظر اساتید مجرب فرا بگیرید.

آموزش تعمیر هارد گوشی

 

منابع اینترنتی آموزش تعمیر هارد گوشی

از جمله بزرگترین وبسایت ها و منابع اینترنتی آموزش تعمیر هارد گوشی و به طور کلی آموزش تعمیرات موبایل، می توان موارد زیر را برشمرد:

 

آموزش تعمیر هارد گوشی در iFixit

iFixit یکی از مشهورترین وب سایت ها در زمینه تعمیرات تلفن همراه است. این سایت بخش های مختلفی دارد که در آن می ‌توانید نحوه تعمیر انواع تلفن همراه و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را یاد بگیرید.

راهنماهای iFixit بسیار جامع و به صورت سیستماتیک ساخته شده اند؛ به نحوی که دارای تصاویر و فیلم های گام به گام به همراه دستورالعمل های تئوری هستند. این راهنماها در سایت به خوبی دسته بندی شده اند و مرور آن ها کار ساده ای است. iFixit را می توان یکی از پیشگامان جنبش حق تعمیر دانست که در آن، مصرف کنندگان را  به تعمیر دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی خود، تشویق می کنند.

 

Free Cellphone Repair Tutorials

وبلاگ Cell phone repair tutorials که بر بستر Blogspot بنا شده است، یکی دیگر از سایت هایی است که تعمیر هارد گوشی و سایر قطعات موبایل را آموزش می دهد.

اگرچه که محتوای آموزشی این وبلاگ به خوبی iFixit نیست و ممکن است برخی از محتواهای آن به روزرسانی نشده باشند، اما محتواهای آموزشی مهم و بسیاری در مورد نحوه عیب یابی و تعمیر مشکلات مختلف در تلفن های همراه دارد و برای افراد مبتدی بسیار مفید و کارساز است.

 

آموزش تعمیرات موبایل در Allgsmtips

سایت Allgsmtips نیز یکی دیگر از نمونه های مطلوب از سایت های آموزشی در زمینه تعمیر هارد گوشی و سایر قطعات موبایل است. در Allgsmtips راهنماها، آموزش و نکات زیادی در مورد نحوه تعمیر تلفن همراه وجود دارد که برای کاربران مبتدی تا پیشرفته مفید و مورد استفاده خواهد بود.

 

آموزش تعمیر موبایل در VKRepair

VKRepair یکی از سایت های بی نظیری است که اطلاعات آن هر روزه آپدیت می شود. این سایت مخصوصا برای افرادی که می خواهند اقدام به تعمیر محصولات اپل کنند، بسیار مفید است. زیرا این وبلاگ به طور تخصصی و حرفه ای، در رابطه با مشکلات و تعمیر گوشی های اپل فعالیت می کند.

 

تعمیر هارد موبایل در Mobile Repairing Online

یکی دیگر از وب سایت های عالی برای یادگیری تعمیرات گوشی موبایل، Mobile Repairing Online است. تمامی مقالات این وب سایت به درستی سازماندهی شده اند و به راحتی قابل مرور هستند.

 

تعمیر هارد موبایل در انجمن GSM

انجمن GSM یک تالار گفتگوی آنلاین است. در این انجمن می توانید در هر زمان که بخواهید، سوال خود را ارسال کرده و سپس هریک از اعضا با رویکردها و تخصص های مختلف، به آن پاسخ خواهند داد.

اگرچه که انجمن های گفتگوی مختلفی در رابطه با تعمیر تلفن همراه وجود دارد، اما GSMhosting را می توان قدیمی ترین و بزرگترین آن ها دانست که یکی از بهترین انجمن های مربوط به تعمیر تلفن همراه است.

 

آموزش تعمیر هارد گوشی در REWA

فناوری REWA یکی دیگر از کانال های عالی برای جستجو درباره راه حل های تعمیر تلفن همراه است. اگرچه که در آنجا هیچ دستورالعمل صوتی انگلیسی وجود ندارد، اما همان زیرنویس ها برای درک نحوه انجام تعمیرات کافی هستند.

این فناوری اساسا با تعمیر گوشی های پرچمدار سروکار دارد که به نوعی می توان آن را یک نقطه ضعف دانست. با این حال، دارای طیف وسیعی از ویدیوهای آموزشی درباره تعمیر گوشی های جدید و به روز است.

 

تعمیر هارد موبایل

سخن آخر درباره تعمیر هارد گوشی

علی رغم همه توضیحاتی که در بالا آورده شد، در پایان ذکر این نکته ضروری است که بهتر است در صورتی که تخصص علمی و دانش عملی کافی در این زمینه ندارید، تعمیرات موبایل و مخصوصا تعمیرات تخصصی مانند تعمیر هارد گوشی را به نمایندگان رسمی برند گوشی خود و یا مهندسان و تعمیرکاران حرفه ای بسپارید و یا برای یادگیری تعمیرات سخت افزاری، به آموزش های مجازی اکتفا نکرده و در کنار آن، در دوره های عملی و کلاس های حضوری نیز شرکت کنید تا بتوانید توانایی های حرفه ای خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:22+03:305 ژوئن 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم