گرافیتی چیست؟

Home>مقالات>گرافیتی چیست؟

گرافیتی چیست؟

گرافیتی چیست؟

گرافیتی که نام دیگر آن دیوارنگاری می باشد هنر دیرینه ای است که در قالب نوشتن، طراحی و نقاشی بر روی دیوارهای عمومی و سطوح دیگر مانند بیلبوردها ،ایستگاه های مترو و … به نمایش گذاشته می شود.

اصطلاح Graffiti ریشه ای ایتالیایی دارد و از کلمه گرافیو به معنای خط خطی یا خراش گرفته شده است. این هنر سنتی و دیرینه برای نخستین بار در فیلادلفیای آمریکا توسط هنرمندانی مانند کورنبرد و‌ کورل ارل رواج یافت. امروزه نیز گرافیتی به عنوان یک هنر ارزنده، به خصوص در دوره های آموزش نقاشی و دوره گرافیک مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

 

دیوارنگاری باستانی

نقاشی های غار لاسکو در فرانسه و دیگر یافته های تاریخی در سراسر جهان نشان می دهد که نقاشی روی دیوار از زمان یونان باستان ،امپراطوری های روم و‌ چین وجود داشته است.

برخی دانشمندان معتقدند که تصاویر صحنه های شکار در این مکان‌ها یا به معنی یادآوری پیروزی های شکار در گذشته بوده است، یا به عنوان بخشی از مراسم برای افزایش موفقیت شکارچیان مورد استفاده قرار می گرفته است.

از دیگر نمونه های گرافیتی باستانی می توان به کتیبه های روی سنگ های بیابان بازالت جنوب سوریه، شمال عربستان سعودی و شرق اردن که به زبان صفایی که نوع قدیمی زبان عربی می باشد، اشاره کرد.

دیوارنگاران در دوران باستان پیش از وجود هیچ گونه ابزاری از خط و خش های مختلف به منظور ترسیم طرح ها و نقش های خود روی سطوح مختلف استفاده می کردند.

 

گرافیتی مدرن

گرافیتی مدرن ابتدا در شهر نیویورک و در اواخر دهه ۱۹۶۰ ظاهر شد و از آن موقع به بعد روز به روز بیشتر رواج یافت.

همان طور که گفته شد در گذشته گرافیتی فقط بر روی سطوح و دیوارها با ترسیم خط و خش ایجاد می شد، اما با گذر زمان این هنر هم با پیشرفت های چشمگیر به گرافیتی مدرن ارتقا پیدا کرد که در این دوران دیوارنگاری به وسیله ابزارهایی مانند قلمو، رنگ پاش و افشانه و بر روی بسیاری از لباس ها، اشیا، پوسترها و … ترسیم می شود.

 

انواع گرافیتی

انواع گرافیتی

گرافیتی ها طبق دلایل وجودشان و نحوه ارتباطشان با دیگران، معمولا به دو گروه گرافیتی های نوشتاری و گرافیتی های نمایشی تقسیم بندی می شوند.

گرافیتی های نوشتاری در قالب متن و نوشته و گرافیتی های نمایشی در قالب نقاشی و طراحی ترسیم‌ می شوند.

 

تگ (tag) : روش تگ یا امضا زنی یکی از ساده ترین و شناخته شده ترین و نیز کهن ترین سبک دیوارنگاری است. اما به علت ارتباط با وندالیسم معمولا با وجهه بدی مواجه است. در  این سبک “برچسب ها” به معنای امضای (نام مستعار) نویسندگان گرافیتی است و عناصر تزئینی مانند ستاره، قطره، فلش و … ممکن است به آن اضافه شود. هر هنرمندی امضای منحصر به فرد خود را دارد که به کمک ابزاری مانند رنگ، ماژیک و اسپری آن ها را روی سطوح مختلف اجرا می کند. در مناطق شهری، احتمالاً برچسب های گرافیتی زیادی معمولا با کیفیت پایین خواهید دید.

 

ترو آپ (throw up) : این سبک از دیوارنگاری بین برچسب زنی و طراحی قرار دارد که ترسیم آن فقط در حد چند دقیقه کوتاه زمان می برد. این سبک تلفیقی از چند حرف و خط می باشد که برای رنگ آمیزی آن معمولا از رنگ های متنوعی استفاده می شود.

 

piece : این سبک از گرافیتی نسبت به سبک های دیگر ارزش بیشتری داشته و اجرای آن ساعت ها طول می کشد. این نوع گرافیتی ها را معمولا هنرمندان ماهر اجرا می کنند، چرا که این نوع دیوارنگاری بسیار پیچیده و گاهی غیر‌ قابل تشخیص و دارای جزئیات ریزی می باشد که در آن از تکنیک های سه بعدی و تمامی رنگ ها استفاده می شود. دیوارنگاری سبک piece تاثیر و جذابیت بسیاری به شهر ها و محله ها بخشیده و در برخی شهر ها و کشورها می تواند توجه توریست ها را جلب کند.

 

panel : این نوع از گرافیتی ها را می توانید روی دیواره های خارجی قطار و یا کنار اتوبان ها مشاهده کنید که برای ترسیم آن از رنگ روغن، قلمو، ماژیک و اسپری استفاده می شود.

 

فیلم یا کتاب : حروف یک فیلم پرفروش اغلب به سبک بلوک ایجاد می شود و نویسنده ممکن است از غلطک استفاده کند. نکست و کاتسو نمونه هایی از هنرمندان گرافیتی مشهور هستند که آثار پرفروشی خلق می کنند.

نقاشی گرافیتی

 

سبک وحشی : گرافیتی سبک وحشی در واقع متنی است که در آن فونت های دشواری به کار رفته است. البته که این نوع دیوارنگاری ها برای داشتن جذابیت کافی بهتر است که تا حدی ناخوانا باشند. به طور کلی این سبک خاص از گرافیتی به عنوان یکی از جذاب ترین سبک های برچسب گذاری تلقی می شود. حروف پیچیده و بهم پیوسته، خوشه، پیکان و سایر عناصر تزئینی در این اثر هنری پیچیده گنجانده‌ می شود.

 

stencils : گرافیتی استنسیلی مجموعه اشکال تهیه شده از کاغذ، فلز، مقوا و پلاستیک است. اما برخی هنرمندان مانند بنکسی از اسپری و شابلون نیز استفاده می کنند. آن ها به وسیله شابلون می توانند تصاویر را بارها باز تولید کنند. برخی از استنسیل ها روی دیوارها و سطوح دیگر غلطک می شوند.

 

بهشت (بهشت نقطه) : این نوع آثار هنری دیوارنگاری معمولا در مکان هایی که دسترسی به آن‌ها سخت بوده مانند ارتفاعات، پل ها و سقف ها یافت می شوند. هنرمندان گرافیتی که موفق به ترسیم نقاشی های دیواری در نقطه ای از بهشت ​​می شوند، از نظر همسالان خود اعتبار بیشتری پیدا می کنند.

 

سبک ساده : حروف به سبک ساده اساساً شبیه حروف معمولی هستند و ترکیب پیچیده ای ندارند. بنابراین، آن‌ها به راحتی قابل خواندن هستند. رنگ ها و جلوه ها در گرافیتی سبک ساده بیشترین اهمیت را دارد.

 

سبک نقره ای : این نوع دیوارنگاری زیر مجموعه ای از سبک ساده می باشد و اصول سبک ساده در مورد سبک نقره ای نیز صدق می کند؛ به غیر از رنگ پر کردن، همانطور که از نام این سبک مشخص است، طرح باید نقره ای باشد.

 

گرافیتی سه بعدی

گرافیتی سه بعدی

این نقاشی های سه بعدی یک توهم پیچیده در ذهن ایجاد می کند و همچنین توسط مردم به خوبی درک می شود. قطعات گرافیتی سه بعدی معمولاً صحنه های بصری هستند که توهم بعد سوم را ایجاد می کنند.

گرافیتی های سه بعدی اغلب دیوارهای متعددی را پوشانده و  یا روی سنگ فرش ها و جاده ها اجرا می شوند. اسکاف، کورت ونر و ادگار مولر از هنرمندان مشهور در این سبک از هنر دیوارنگاری می باشند.

 

برچسب گرافیتی

برچسب گرافیتی در قالب استیکرهایی است که برای تبلیغات روی دیوار ساختمان ها و یا درب منازل چسبانده می شود. این روش از دیوارنگاری به دلیل داشتن سرعت عمل بالا و بازخورد زیاد، بسیار متداول می باشد.

 

به طور کل چندین زیرمجموعه و موارد استفاده ویژه از سبک های دیوارنگاری وجود دارند که هر کدام دارای نماد منحصر به فردی می باشند.

  • گرافیتی های گروهی است که ممکن است به صورت برچسب یا نماد ظاهر شوند.
  • گرافیتی های باند می توانند مرزها را مشخص کرده ، به یادگار بگذارند یا به خدمت بگیرند.
  • لاترینالیا به طور خاص به نقاشی های دیواری به هر سبکی که در حمام یا دستشویی قرار می گیرد، اشاره می کند. این می تواند به شکل هنر، نقاشی یا کلمات باشد. گاهی اوقات آثار یک هنرمند گرافیتی معروف در حمام ظاهر می شود. برخی از مکان ها ، مانند بارها یا کافه های معروف، بازدیدکنندگان را تشویق می کند که دیوارهای سرویس بهداشتی خود را نقاشی کنند.
  • اسکرچیتی روندی رو به رشد در هنر دیوارنگاری و هنر خیابانی است. این یک نوع دیوارنگاری است که روی سطح خراشیده می شود.

 

 

نقاشی گرافیتی

آثار جالب گرافیتی هدف های متفاوتی را به دنبال دارند. برخی از این آثار به محله ها و کوچه و خیابان ها، زیبایی و جذابیت چشمگیری می بخشند. این‌ نوع آثار دیوارنگاری را می توان بر دیوار های شهرها و کشور هایی مانند لندن، کلمبیا، پراگ و بسیاری از محله های مختلف آمریکا مشاهده کرد که همین دیوارنگاری ها سبب شده اند که عده ای از مردم اشتیاق زیادی به دنیای هنر پیدا کنند. در این بین هنرمندانی از جمله ژان میشل باسکیات و کیت هرینگ به دلیل طراحی های خاص خود بر روی دیوار شناخته شدند.

با ظهور تکنولوژی نقاشی گرافیکی به سبک نقاشی دیجیتال هم بوجود آمده که کاربرد آن بیشتر به عنوان الگو یا مدل برای طرح نهایی اجرا می باشید

اما دسته ای از دیوارنگاری ها به نشانه مبارزه با نژادپرستی، اعتراض، شعار و سیاست طراحی می شوند. برخی از دولت ها این هنر را نوعی جرم می شمارند؛ به این دلیل که به عنوان مثال بسیاری از گرافیتی ها روی دیوار ساختمان هایی نقاشی می شوند که صاحبان آن ها به این دیوار نگاری ها معترض اند به همین علت گروه دیگری از هنرمندان گرافیتی از جمله بنکسی، هویت خود را پنهان می کنند.

 

 سبک گرافیتی در طراحی لباس

سبک گرافیتی در طراحی لباس

ردپای گرافیتی در دنیای مد و پوشاک و طراحی لباس نیز وجود دارد. طرح های گرافیتی در دنیای مد و پوشاک، به جای دیوار، بر روی پارچه و لباس نقش می بندد؛ در واقع فعالان حوزه مد و طراحی لباس با ایجاد طرح های گرافیتی بر روی انواع لباس ها، کیف ها و کفش ها، سبک جدیدی از طراحی پارچه و نقاشی روی پارچه و سایر اشیا را خلق کرده اند.

اولین فردی که از طرح های گرافیتی در دنیای مد استفاده کرد، استفان اسپروس نام داشت. وی که طرح های گرافیتی را با قلم خود بر روی لباس ها نقاشی می کرد، در اواخر دهه 1980 میلادی، با ارائه محصولات جالب و خلاقانه خود، تحول شگرفی را در دنیای مد و پوشاک ایجاد کرده بود. امروزه نیز استفاده از این سبک در دنیای مد و پوشاک، بحث جالب و جذابی است که به خصوص در دوره های طراحی پارچه و دوره طراحی لباس مورد استقبال افراد می باشد.

 

 

گرافیتی در ایران

همان طور که توضیح داده شد، سبک های مختلفی از هنر گرافیتی در ایران وجود دارد که دسته ای از آن ها شعارهایی هستند که توسط سازمان های دولتی ترسیم شده اند و دسته ای دیگر، آثار هنری شهروندان عادی هستند.

در چند سال گذشته، شهرداری تهران برای زیباسازی شهر، از طراحی و ترسیم دیوارنگاری های زیادی با سبک‌های متفاوت کمک گرفته است که نمونه های مختلف گرافیتی در تهران را می توان در دیوارهای این شهر مشاهده کرد.

از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، فضاهای عمومی به عناصر حیاتی در استفاده از پروژه های هنری عمومی تبدیل شده اند. به نوعی می توان گفت دیوارها به عنوان وسیله ای برای بیان و انتشار ارزش های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند و طرح ها و نوشته ها و شعارهای مختلفی بر روی آن ها نقش می بندد که علاوه بر کمک به زیبایی فضای شهری، می تواند حاوی مفاهیم آموزنده ای نیز باشد.

گرافیتی یا دیوارنگاری در کشور ما در دو دسته ی دیوارنگاری مردمی و غیر مردمی (از سوی دولت و شهرداری) وجود دارد؛ گرافیتی مردمی معمولاً دربردارنده مسائل سیاسی روز و یا آگهی ها و طرح های تبلیغاتی هستند و دسته دوم نیز معمولا نمایانگر تبلیغات شرعی و ایجاد وحدت بین مردم و عموما با هدف زیباسازی فضای شهری می باشد.

 

4/5 - (3 امتیاز)
نویسنده |2023-11-08T20:10:26+03:301 اکتبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
2 نظرات
oldest
newest most voted
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Im'Soldier♡
Im'Soldier♡
1 year ago

برای منکه تازه دارم نقاشی گرافیتی رو شروع میکنم خیلی مفید بود. ممنون♡

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم