گوگل مپ چیست؟

Home>مقالات>گوگل مپ چیست؟

گوگل مپ چیست؟

گوگل مپ چیست؟

گوگل مپ (Google Maps) یکی از پلتفرم های ارائه شده توسط گوگل است که به نقشه برداری و ارائه تصاویر ماهواره ای و نقشه های خیابانی می پردازد و یکی از کامل ترین نقشه های هوایی و جاده ای در جهان را ارائه می دهد.

در واقع گوگل مپ یک نقشه آنلاین رایگان با امکانات کاربردی متعدد است که اکثر نیازهای کاربران را در این حوزه پاسخ می دهد. در این مقاله به بررسی تاریخچه، ویژگی ها، امکانات کاربردی و هر آنچه که باید درباره گوگل مپ بدانید، خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه گوگل مپ

تاریخچه گوگل مپ

گوگل مپ به عنوان یک برنامه نوشته شده به زبان ++C و با همکاری دو برادر دانمارکی، شروع به کار کرد.

لازم به ذکر است که زبان C++ یکی از مشهورترین زبان های برنامه نویسی است که بسیاری از برنامه ها و نرم افزارهای پر استفاده و کاربردی که به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنیم، با استفاده از این زبان، طراحی شده اند. اگر علاقمند به یادگیری زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس هستید، پیشنهاد ما به شما، شرکت در دوره C++ مجتمع فنی نیاوران و پشت سر گذاشتن آموزش های کارگاهی برنامه نویسی، زیر نظر مجرب ترین اساتید این حوزه است.

این برنامه در یکی از شرکت های تکنیکال سیدنی طراحی شده بود و در ابتدا تنها قابلیت دانلود جداگانه نقشه ها را داشت. اما به مرور زمان و با افزودن ایده های کاربردی به آن، توسعه دهندگان توانستند یک اپلیکیشن مبتنی بر وب طراحی کرده و آن را به مدیریت گوگل ارائه کنند. گوگل نیز در سال 2004 آن را خریداری کرده و در زیرمجموعه برنامه های گوگل قرار داد.

گوگل سپس با خریداری و ادغام چند برنامه کاربردی و مرتبط دیگر مانند Google Earth و ZipDash با گوگل مپ، برنامه جامع تری فراهم آورد و برای نخستین بار در سال 2005 در وبلاگ خود، نقشه های آن را منتشر کرد.

از آن زمان تا به امروز، گوگل مپ هر ساله تغییرات و پیشرفت هایی را به همراه داشته و حالا تبدیل به یک برنامه کامل در زمینه مسیریابی و امور جغرافیایی شده است که نه تنها مسیرهای اصلی و فرعی، بلکه جزئیات موجود مانند دوربین کنترل سرعت و… را نیز نمایش می دهد.

 

امکانات گوگل مپ

امکانات گوگل مپ

گوگل مپ دارای امکانات متعددی است که در ادامه هر کدام را به طور جداگانه شرح خواهیم داد:

 

تعیین موقعیت مکانی در گوگل مپ

گوگل مپ با استفاده از GPS دستگاه های هوشمند، می تواند موقیعت مکانی که کاربر در آن قرار دارد را نشان دهد. این قابلیت برای استفاده در مواقعی که فرد مسیر خود را گم کرده و یا در موقعیت ناآشنایی قرار دارد، می تواند مفید باشد.

برای استفاده از این قابلیت، کافی است تا آیکون لوکیشن که در گوشه سمت راست نقشه قرار دارد را لمس کنید. این قابلیت در گوشی های هوشمند به صورت آفلاین و بدون دسترسی به اینترنت نیز امکان پذیر خواهد بود!

 

جستجوی آدرس در گوگل مپ

یکی از نخستین قابلیت های کاربردی گوگل مپ، امکان جستجوی آدرس و موقیعت های مکانی مورد نظر است. دسته بندی های گوگل مپ خصوصا این جستجو را آسان تر کرده است. در این دسته بندی ها، مکان های مختلف مانند رستوران ها، پمپ بنزین ها، کتابخانه ها، مراکز خرید و… هر کدام به صورت جداگانه دسته بندی شده اند و با انتخاب یکی از این گزینه ها که در بالای صفحه در زیر کادر جستجو قرار دارد، کلیه موارد اطراف لوکیشن فعلی، نمایش داده می شود.

علاوه بر این، این امکان وجود دارد که از طریق کادر جستجوی موجود در بالای صفحه، لوکیشن خاص مورد نظر را جستجو کرده و بر روی نقشه مشاهده کرد.

 

تعیین مسافت در گوگل مپ

پس از جستجو و انتخاب آدرس و موقعیت مکانی مقصد در گوگل مپ، میزان فاصله مکانی و زمانی موجود میان لوکیشن مبدا و مقصد نمایش داده می شود. بدین معنا که گوگل مپ، علاوه بر سنجش میزان فاصله و مسافت بر حسب کیلومتر، زمان مورد نیاز برای رسیدن به مقصد را نیز نمایش می دهد. محاسبه این زمان، با توجه به نقشه ترافیکی گوگل و بر اساس میزان ترافیک موجود در مسیر صورت می گیرد.

این ویژگی جالب و کاربردی، کمک بسیار شایانی در انجام زمانبندی و برنامه ریزی روزانه به کاربران می کند.

 

امکان انتخاب نوع وسیله نقلیه

امکان انتخاب نوع وسیله نقلیه

علاوه بر تعیین مقصد و مشاهده فاصله زمانی و مکانی بین لوکیشن مبدا و مقصد، می توان این فاصله را بر اساس وسیله نقلیه مورد استفاده نیز تعیین کرد. گوگل مپ این امکان را دارد تا مسیرهای ماشین رو، پیاده رو، دوچرخه سواری و قطار را از یکدیگر مجزا کرده و میزان فاصله زمانی و مکانی تا مقصد مورد نظر را بر حسب وسیله نقلیه مورد استفاده تعیین نماید.

فراموش نکنید که تفاوت مسیر پیاده رو و ماشین رو بین دو لوکیشن مختلف، تنها در فاصله زمانی خلاصه نمی شود. بلکه مسیر و آدرس انتخابی نیز در اغلب اوقات متفاوت خواهد بود.

 

امکان انتخاب بهترین مسیر در Google Maps

پس از انتخاب مقصد و مسیریابی، گوگل مپ، همه مسیرهای موجود برای رسیدن از مبدا به مقصد را همراه با تفاوت میزان فاصله زمانی و مکانی هر کدام نمایش می دهد و این امکان را به کاربر می دهد تا بهترین مسیر مورد نظرش را انتخاب کند.

همچنین گوگل مپ این قابلیت را دارد که از میان تمامی مسیرهای موجود، بهترین مسیر را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی نظیر ترافیک و … به کاربر پیشنهاد دهد.

 

ذخیره لوکیشن در گوگل مپ

در گوگل مپ، کاربر می تواند مقاصد پر رفت و آمد خود یا مسیرهای مورد علاقه اش را ذخیره کند تا در هر بار استفاده از برنامه، نیازمند جستجوی مجدد نباشد.

به عنوان مثال، شما می توانید لوکیشن منزل خود، محل کار خود، رستوران و یا کافه مورد علاقه خود را در این برنامه ذخیره نمایید. بدین ترتیب، هر بار که قصد رفتن به هرکدام از این مقاصد پر استفاده را داشته باشید، در کمترین زمان ممکن، بدون نیاز به جستجو در نقشه، می توانید لوکیشن مورد نظر را انتخاب نمایید.

 

امکان انتخاب نوع نقشه

کاربران می توانند با توجه به نیاز خود، از انواع نقشه های موجود در گوگل مپ مانند نقشه های ماهواره ای، نقشه های ترافیکی، نقشه های سه بعدی، نقشه مسیر وسایل نقلیه عمومی، نقشه مسیرهای دوچرخه سواری و… استفاده کنند و به راحتی داخل برنامه، بین انواع نقشه ها جابجا شوند. این دسترسی با استفاده از آیکون موجود در گوشه بالای سمت راست صفحه امکان پذیر خواهد بود.

تمامی نقشه های موجود داخل برنامه، کاملا واضح، مشخص و خوانا بوده و به راحتی برای کاربران قابل تشخیص می باشند؛ قاعدتا این فرمت نقشه ها، نقشه هایی هستند که به منظور مسیریابی در اختیار عموم کاربران قرار گرفته اند. در نتیجه خواندن آن ها، بر خلاف نقشه های ساختمانی، عمرانی، صنعتی و معماری که احتیاج به شرکت در دوره نقشه خوانی دارد، به هیچ دانش و تخصص خاصی نیاز نداشته و همه کاربران می توانند به راحتی از آن ها استفاده نمایند.

 

تصاویر 360 درجه گوگل مپ

تصاویر 360 درجه گوگل مپ

کاربران گوگل مپ، می توانند پس از جستجوی مقصد و لوکیشن مورد نظر، تصاویر معمولی و همینطور تصاویر 360 درجه آن را نیز مشاهده کنند. البته از آنجا که این کار اغلب توسط کاربران دیگر صورت می گیرد (یعنی عکس های موجود در قسمت تصاویر لوکیشن موردنظر، غالبا توسط خود کاربران گرفته شده و به اشتراک گذاشته شده است.) ممکن است در خصوص برخی مکان ها، این تصاویر موجود نباشد. اما در اغلب موارد، به خصوص برای مکان ها و لوکیشن های معروف و پر استفاده مانند پارک ها، رستوران های معروف، میادین مهم و … تصاویری واقعی از مقصد مورد نظر موجود است که پس از انتخاب مقصد، در پایین صفحه نمایش داده می شود.

 

ارسال لوکیشن در گوگل مپ

کاربران می توانند موقعیت مکانی لحظه ای خود، که به آن لایو لوکیشن Live Location هم می گویند را از طریق این برنامه، برای دیگران ارسال کرده و آن ها را در جریان موقعیت لحظه ای و زنده خود قرار دهند. با استفاده از گزینه Location Sharing می توان مدت زمان این اشتراک را نیز مشخص کرده و آن را در اختیار سایرین قرار داد؛ تا پایان یافتن مدت زمان تعیین شده، افرادی که لایو لوکیشن برای آن ها ارسال شده، متوجه تمامی جابجایی ها و موقعیت لحظه ای کاربرد مورد نظر خواهند بود.

کاربران علاوه بر این، می توانند موقعیت فعلی خود و یا هر موقیعت مکانی دیگری را بر روی نقشه انتخاب کرده و با استفاده گزینه Share برای دیگران ارسال کنند. دریافت کنندگان این لوکیشن ها نیز می توانند با استفاده از گوگل مپ، موقعیت مکانی مورد نظر را مشاهده کرده و یا به سمت آن حرکت نمایند.

 

امکان ذخیره محل پارک خودرو در Google Maps

گوگل مپ این امکان را در اختیار کاربران خود گذاشته است که اگر در یک مکان ناآشنا یا جدید در حال پارک اتومبیل خود هستند، محل دقیق آن را ذخیره کرده تا در هنگام بازگشت، بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند. این امر خصوصا در هنگام استفاده از پارکینگ های طبقاتی و چند ضلعی بسیار مورد نیاز خواهد بود.

برای استفاده از این ویژگی، پس از تعیین موقعیت مکانی فعلی، گزینه Save your parking را انتخاب کنید. بدین ترتیب، لوکیشن مورد نظر به عنوان محل پارک خودروی شما داخل برنامه ذخیره می شود.

 

دانلود و ذخیره نقشه در گوگل مپ

با استفاده از این ویژگی، کاربران می توانند در مواقع دسترسی به اینترنت، نقشه های شهرها و مکان های مورد نیاز خود را دانلود کرده و سپس در هنگام عدم دسترسی به اینترنت و با استفاده از آفلاین مپ، از آن ها استفاده کنند.

این ویژگی به خصوص زمانی به کار می آید که شما قصد عزیمت به نقاطی را دارید که احتمالا آنتن دهی خطوط تلفن و اینترنت در آن جا ضعیف است و در نتیجه امکان استفاده از گوگل مپ و جستجوی مقاصد جدید، به راحتی امکان پذیر نمی باشد.

 

مشارکت در گوگل مپ

مشارکت در گوگل مپ

گوگل مپ این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا با ارائه دیدگاه ها، نظرات، عکس ها و یا حتی افزودن مکان های جدید، داده های بیشتری را در اختیار کاربران دیگر قرار دهند و به تکمیل نقشه های گوگل بپردازند. این امکان از طریق گزینه Contribute برای کاربران در دسترس خواهد بود.

شما با ثبت لوکیشن دفتر، شرکت، مطب، رستوران، کافه و یا کارخانه خود در گوگل مپ، علاوه بر اینکه کار مراجعین و مشتریان خود را در یافتن آدرس راحت می کنید، به اعتبار برند خود نیز می افزایید. این مسئله می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی برندینگ، Brand awareness و مارکتینگ شما تاثیر بگذارد. افزودن آدرس به گوگل مپ یکی از مباحثی است که در بسیاری از دوره های آموزشی مارکتینگ و برندینگ، مانند دوره دیجیتال مارکتینگ، در قالب یک سرفصل آموزشی کوچک، به آن پرداخته می شود.

همچنین شما می توانید اطلاعات مکان های ثبت شده بر روی نقشه را در گوگل مپ ویرایش نمایید. به عنوان مثال می توانید ساعات کاری، شماره تلفن، آدرس وبسایت و … را به اطلاعات لوکیشن ها و مکان های مختلف بیفزایید و یا در صورت نیاز، آن ها را اصلاح نمایید.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T17:22:54+03:3025 می 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم