معماری آلمانی از گذشته تا امروز

Home>مقالات>معماری آلمانی از گذشته تا امروز

معماری آلمانی از گذشته تا امروز

معماری آلمانی از گذشته تا امروز

معماری در حقیقت هنری، آمیخته با فرهنگ و آداب و رسوم و سلیقه می باشد که از ترکیب این اجزای مختلف با یک دیگر به خلق یک طرح معماری می رسیم.

معماری آلمان همانند معماری ایرانی در طول دوران تاریخ سابقه ی طولانی دارد و سبک های متفاوت و مختلفی را تجربه کرده است.

همواره هنر معماری در این کشور با تنوع و غنای خود از لحاظ زیبایی و چشم نوازی شناخته می شود .

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی گذرا و کلی بر تاریخ معماری آلمان و سبک های استفاده شده در آثار باقی مانده از سده های گذشته ، بیندازیم تا با معماری آلمانی بیشتر آشنا شویم.

 

معماری کهن آلمان :

منشاء معماری کهن آلمان در حدود 120 سال پس از میلاد مسیح است . که اروپای مرکزی و غربی تحت سیطره ی امپراطوری روم باستان بود و کشور آلمان نیز در این مدت به نوعی یکی از مناطق تحت تسلط روم بوده است ، از همین بابت فرهنگ و هنر آلمان به شدت تحت تاثیر فرهنگ و  هنر روم باستان قرار گرفته است.

معماری رومی نیز خود تحت تاثیر الگو های یونانی بوده است و با اضافه کردن چند المان به معماری یونان باستان سبک بی نظیر و منحصر به فرد معماری روم باستان را بوجود آورده اند. از جمله این ویژگی های اضافه شده می توان طاق های نیم دایره ای که برای ساخت گنبد ها کاربرد داشت را اشاره کرد.

کاربرد مصالح جدید از دیگر ویژگی های معماری روم باستان دانست ، سازندگان و طراحان این دست بنا ها با مخلوط کردن مواد پزولانی با قلوه سنگ و مخلوطی از آهک به نوعی بتن با طرح اختلاط منحصر به فرد دست پیدا کرده بودند و در ساخت از آنها استفاده می کردند.

معماری رومانسک

معماری رومانسک :

باگذر از دوره معماری کهن آلمان به سبک معماری رومانسک می رسیم ؛

این سبک از قرن 10 میلادی شروع به رشد و فراگیری کرد و تا حدود 2 قرن بعد همچنان در حال پیشرفت بوده است ، رومانسک در حقیقت با تکیه به معماری روم باستان و با اعمال چند نوآوری به سبب اقتضای فرهنگ زمان و مناسبات مذهبی و دینی رشد کرده است .

ویژگی های معماری به سبک رومانسک

یکی از مهمترین ویژگی ها و شاخصه های اصلی معماری رومانسک کاربری های مختلف از کلیسا بوده است . در آن زمان کلیسا تنها محل عبادت نبوده است و به نوعی جایگاهی خاص و مقدس برای گردهمایی های مردمی بوده است؛ پس با توجه به اهمیت چنین جایگاهی می بایست از حداکقر توان برای خلق این آثار استفاده می کردند.

از ویژگی های مهم و خاص در ساخت کلیسا های آن زمان می توان به سقف های بسیار بلند که با طاق های نیم دایره ای محصور شده بودند و بوجود آوردن نمایی پرسپکیتو تک نقطه ای که نقطه ی گریز این پرسپکتیو در نهایت به شخص سخنران ختم می شد و همچنین سعی در بوجود آوردن فضایی متقارن و آیینه ای و استفاده از سنگ های مرمر برای نمایش جذاب تر معماری داخلی کلیساها از جمله نقاط برجسته و قابل توجه در ساخت این آثار می باشد.

اگر علاقه مند به معماری و دکوراسیون داخلی هستید ، دوره آموزش دکوراسیون داخلی مجتمع فنی تهران بهترین پیشنهاد برای شماست .

 

معماری گوتیک

معماری گوتیک :

بعد از دوره ی رومانسک در معماری آلمان وارد دوره گوتیک می شویم، گوتیک از اواسط قرن 12میلادی آغاز و تا اواسط قرن 16 میلادی در اروپا و به طور ویژه ای در کشور آلمان رواج داشت. همانطور که گفته شد معماری به شدت تحت تاثیر فرهنگ مردم در زمان و مکان خاص خود می باشد و در طول این دوران نیز کلیسا ها نقش اصلی را در هدایت جامعه و شکل دهی به فرهنگ را ایفا می کردند پس از این رو برای دریافت ویژگی های معماری آن زمان می بایست سری به کلیسا ها بزنیم .

مشخصه های معماری به سبک گوتیک

سقف های بسیار بلند با قوس های نوک تیز و همچنین رعایت تقارن در معماری چند وجهی از جمله مشخصه های معماری گوتینگ می باشد . همانطور که گفته شد در این دوره دیگر خبری از قوس های نیم دایره ای نبود و در طراحی ها از قوس های نوک تیز استفاده می شد، اما چند قرن قبل و با ظهور اسلام می بینیم که محراب ها در مساجد از این الگو پیروی می کردند و این امر نشان دهنده ی آن است که در دوره های تاریخی دور و نزدیک معماری شرق بر معماری غرب و بالعکس تاثیر مستقیمی بر هم داشته اند و منشأ الهام گیری از یکدیگر بوده اند.

 

معماری رنسانس

معماری رنسانس :

در حدود 1500تا 1600 سال بعد از میلاد مسیح را دوره رنسانس فرهنگی و هنری می نامند. رنسانس در حقیقت عصر نوزایی عناصر فرهنگی باستانی و طتبیق آن با نیاز های عرف روز جامعه می باشد.

با توضیحات گفته شده از قبل می توان حدس که دیگر دوره ی حکمرانی کلیسا ها بر مردم به پایان رسیده است زیرا مردم اروپا قصد بزرگی در تغییر ساختار های اجتماعی داشتند. در معماری این دوره دیگر کلیساها مکان اصلی ترین جایگاه برای نمایش و خلق اثار معماری نبودند بلکه معماران با تیکه بر احیای معماری روم باستان و یونان به سمت ساخت ساختمان های شهری و کاخ ها رفتند .

در طراحی های شهرسازی خود در سطح شهر از هنر مجسمه سازی بهره می گرفتند و سعی می کردند در این مجسمه ها یا از نماد های ملی استفاده کنند و اگر هم از چهره پیامبران در بوجود آوردن این مجسمه ها استفاده می کردند تلاش می کردند تا از مقدس نمایی بپرهیزند و چهره زمینی و مادی پیامبران را به نمایش در آورند.میکل آنژ مجسمه ساز معروف از هنرمندان عصر رنسانس می باشد.

معماری مدرن آلمان :

پس از جنگ جهانی دوم و حملاتی توسط متفقین بر آلمان ها بود بیش از 80% آثار معماری در بسیاری از شهر ها آسیب دیدند و گاهی نیز تا مرز تخریب پیش رفتند.طراحان و معماران آلمانی با تکیه بر تجربیات قبلی به این نتیجه رسیدند که معماری می بایست مبتنی بر عملکرد سازه باشد . به همین منظور سعی کردند تا با حذف تزیینات غیر ضروری بر ویژگی های اصلی سازه ای توجه خود را معطوف کنند و این سبک به مرور زمان در همه جای آلمان به یک اصل تبدیل شد و حالا آلمان که روزی مهد معماری های مفهومی و تاریخی بود با رشد صنعتی روزانه چندین و چند کارخانه احداث می کند که در طراحی ها هرگز به سبک های تاریخی توجهی نمی شود !

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:51:16+03:302 ژوئن 2020|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم