متد خیاطی گرلاوین

Home>مقالات>متد خیاطی گرلاوین

متد خیاطی گرلاوین

متد خیاطی گرلاوین

متد خیاطی گرلاوین (Gerlovin) یکی از محبوب ترین و همچنین قدیمی ترین متدهای خیاطی است. این روش خیاطی علی‌رغم قدمت زیادی که در دنیای طراحی لباس و مد و پوشاک دارد، هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارد.

اگر سررشته ای از خیاطی و طراحی لباس داشته باشید و یا موضوعات مرتبط با آن را دنبال کنید، حتما نام متدهای مختلف خیاطی به گوشتان خورده است. یکی از محبوب ترین و نام آشنا ترین این متدها، متد گرلاوین است. این متد که می توان آن را از قدیمی تری متدها در دنیای طراحی لباس دانست، شاید قرابت زیادی به سبک خیاطی مادربزرگ ها یا اصطلاحا لباس های مامان دوز داشته باشد! با این حال، هنوز نیز جذابیت خود را حفظ کرده و توانسته خود را با مطابق با مد روز، پیش تطابق دهد.

آنچه متد خیاطی گرلاوین را از سایر متدهای خیاطی متمایز می کند، شیوه اندازه گیری آن است. زیرا اندازه گیری ها در این روش، با دقت بالا و حساسیت زیادی انجام می شود که نهایتا به طراحی و دوخت لباسی کاملا متناسب و خوش فرم می انجامد.

لازم به ذکر است که علاوه بر متد خیاطی گرلاوین، متدهای پرطرفدار دیگری نیز در دنیای طراحی لباس وجود دارند که می توانید از آن ها بهره ببرید؛ نظیر متد مولر که یکی دیگر از محبوب ترین متدهای خیاطی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص متد مولر و آموزش اندازه گیری و رسم الگوی مولر، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به متد مولر را مطالعه نمایید.

 

متد خیاطی گرلاوین برای چه کسانی مناسب است؟

متد خیاطی گرلاوین برای چه کسانی مناسب است؟

شاید بتوان گفت که قدمت روش گرلاوین در تهیه لباس، به اندازه قدمت چرخ خیاطی، طولانی است! دقیقا از زمانی که انسان آموخت برای تهیه یک لباس به الگو و برای تهیه الگو، به اندازه گیری ابعاد و سایز مصرف کننده نیاز دارد، روش گرلاوین پا به جهان گذاشت و برای چنین قدمتی، یقینا نمی توان زمان تعیین کرد. اما از این امر، می توان دریافت که متد خیاطی گرلاوین، ارتباط گسترده ای با الگوسازی و اندازه گیری دارد. اما شاید بپرسید این شیوه خیاطی، برای چه کسانی می تواند مناسب باشد؟

باید گفت که گرلاوین به دلیل دو ویژگی مطلوبی که دارد، می تواند بهترین گزینه برای تازه کارها و کسانی باشد که قصد آزمون و خطا برای شروع خیاطی را دارند. از طرفی الگوکشی ساده و به دور از پیچیدگی، کار را برای غیر حرفه ای ها راحت تر می کند و با تمرین و ممارست، می توان آن را خیلی زود یاد گرفت. از سوی دیگر، صرف وجود الگوکشی در این روش و اهمیت اندازه گیری آن، ریسک خطا و اشتباه در خیاطی را کاهش می دهد.

این مزایا منجر شده تا بسیاری از آموزشگاه های طراحی لباس و مدرسان خیاطی، کار  آموزش خود را با این روش آغاز کنند. در دوره طراحی لباس مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران نیز به آموزش متدهای کابردی خیاطی، نظیر متد مولر، متد متریک و متد خیاطی گرلاوین پرداخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره طراحی لباس مجتمع فنی نیاوران، به صفحه ثبت نام این دوره مراجعه نمایید.

 

اندازه گیری به روش گرلاوین

اندازه گیری به روش گرلاوین

گفتیم که مهم ترین تمایز گرلاوین با سایر متدهای خیاطی، تاکید آن بر اندازه گیری و دقت آن است. در این روش، باید کلیه قسمت های اندام های مرتبط با لباس مورد نظر، به دقت اندازه گیری شوند تا الگویی دقیق و کامل به دست آید. در نتیجه نخستین تمرکز آن، بر آموزش شیوه های اندازه گیری است و شاید بتوان گفت پس از یادگیری این بخش، کارآموزان، بخش عمده متد خیاطی گرلاوین را آموخته اند. نکاتی که در رابطه با اندازه گیری به روش گرلاوین باید مورد توجه قرار گیرد، به شرح زیر است:

 

  • پیش از شروع اندازه گیری، باید توجه داشت که اندازه ها باید دقیقا به همان صورت استفاده از لباس نهایی، تهیه شود. بدین معنا که اگر قرار است برای تهیه یک مانتو الگو تهیه کنیم، باید بدانیم که فرد می خواهد آن را به تنهایی بپوشد و یا مایل است همیشه لباس دیگری نیز در زیر آن داشته باشد. اگر چنین قصدی دارد، باید اندازه گیری مانتو را در حالی انجام داد که فرد مورد نظر، همان لباس زیر را بر تن داشته باشد. زیرا به دلیل دقیت اندازه گیری در متد گرلاوین، بدون این کار، لباس نهایی تنگ خواهد بود.

 

  • در هنگام شروع اندازه گیری متد خیاطی گرلاوین، فرد باید در حالتی کاملا راحت و در عادی ترین استایل بدن خود ایستاده باشد. داشتن حالت هایی مانند انقباض بدن، جمع کردن شکم، خمیده ایستادن و یا تغییر حالت در حین انجام اندازه گیری، می تواند موجب کاهش دقت اندازه گیری شود.

 

  • همه این دقت ها و حساسیت ها برای اندازه گیری، به منظور تهیه یک الگوی دقیق است. اندازه های مورد نیاز برای تهیه الگوی بالاتنه در روش گرلاوین، شامل موارد زیر هستند:

 

  • دور گردن
  • قد جلو
  • قد پشت
  • کارور جلو
  • کارور پشت
  • قد کف جلو
  • طول سرشانه
  • دور سینه
  • دور کمر
  • دور باسن بزرگ و کوچک
  • کنفرماسیون
  • دور بازو
  • قد آستین تا آرنج
  • دور آرنج
  • قد آستین تا مچ
  • دور حلقه آستین
  • دور مچ

 

لازم به ذکر است که متد خیاطی گرلاوین، یکی از محبوب ترین متدها برای دوخت مانتو است. از این رو در دوره دوخت مانتو مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران نیز به آموزش این روش خیاطی کاربردی برای طراحی الگوی مانتو پرداخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره دوخت مانتو مجتمع فنی نیاوران، به صفحه ثبت نام دوره مراجعه نمایید.

 

متد خیاطی گرلاوین در نرم افزار مارولوس

متد خیاطی گرلاوین در نرم افزار مارولوس

امروزه حوزه طراحی لباس نیز مانند سایر رشته ها و گرایش های هنری و غیر هنری، با ورود ابزارهای کاربردی تکنولوژی، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. از جمله این تغییرات، می توان به رسم الگوی لباس و مدلسازی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که شما می توانید برای رسم الگوی متد خیاطی گرلاوین، از نرم افزارهای طراحی لباس مانند نرم افزار مارولوس دیزاینر استفاده نمایید. مارولوس دیزاینر (Marvelous Designer) یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارها در حوزه طراحی لباس و الگوسازی است که برای پرداختن به آموزش آن، می توانید در دوره مارولوس مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران شرکت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره آموزش مارولوس مجتمع فنی نیاوران، به صفحه ثبت نام دوره مراجعه نمایید.

 

 

الگوی بالاتنه گرلاوین

در بالا به اهمیت نکات و نقاط مورد نیاز برای اندازه گیری پرداختیم. حالا باید به این پرسش پاسخ دهیم که اندازه گیری های تهیه شده را چگونه باید استفاد کرد؟ کشیدن الگو به روش گرلاوین، به دلیل قدیمی بودن، احتمالا نسبت به متدهای جدید خیاطی، دارای نواقص و ایرادهایی است که بسیاری از طراحان مدرن، در صدد اصلاح آن برآمده اند. با این حال، ما در اینجا به بررسی متداول ترین شیوه الگوکشی در متد خیاطی گرلاوین که امروزه رواج دارد، می پردازیم. برای شروع این کار، ابتدا باید به عکس زیر توجه کرده و بر اساس آن، اندازه ها را اعمال کنید:

الگوی بالاتنه گرلاوین

چنانچه علاقمند به یادگیری رسم الگوی بالاتنه به روش متریک هستید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به خیاطی به روش متریک را مطالعه نمایید. روش خیاطی متریک نیز از دیگر متدهای محبوب در زمینه الگوسازی و طراحی لباس است.

 

رسم الگوی جلوی بالاتنه در متد خیاطی گرلاوین

ابتدا کاغذ الگو را بر روی سطح صاف پهن کرده و از سمت راست شروع  به کشیدن می کنیم. با توجه به عکس بالا و نقاط نام گذاری شده در آن، اندازه نصف دور باسن بزرگ را به علاوه 10 سانتی متر کرده و  بر اساس آن، خط A-A’ را ترسیم کنید. پس از آن، قد باسن بزرگ را بر خط A-A’ عمود کرده و تا نقطه B’ ادامه دهید. همین کار را از نقطه A عمود بر خط A-A’ تا نقطه B تکرار کنید.

در مرحله بعدی، از خطوط AB و A’-B به اندازه قد باسن بزرگ جدا کنید تا به نقاط C و C’ برسید. از اتصال این دو نقطه به یکدیگر، خط باسن کوچک، از اتصال نقاط B و B’، خط کمر و از اتصال نقاط A و A’، خط باسن بزرگ حاصل می شود.

حالا به اندازه قد جلو، از نقطه B روی خط مرکزی جلو و از نقطه B’ روی خط مرکزی پشت، نقاطی را جدا کنید و آن ها را D و D’ بنامید و به هم متصل نمایید. سپس نقاط BD و B’D’ را نصف کرده و آن ها را نیز نقاط E و E’  نام گذاری کنید تا خط سینه به دست بیاید.

در اینجا به ترسیم خط کارور می رسید. به این منظور، باید خطوط ED و E’D’ رانصف کرده و نقاط F و F’ را ترسم نمایید. اکنون رسم الگوی جلوی بالاتنه به پایان رسیده و باید به سراغ قسمت پشت بروید.

 

رسم الگوی پشت بالاتنه گرلاوین

با توجه به اختلاف قد جلو و قد پشت کار، باید از نقطه D’ فاصله گرفته و به سمت نقطه G بروید. سپس، اندازه دور گردن را تقسیم بر 6 کرده (یک ششم دور گردن) و به علاوه 1 سانتی متر، از G به سمت D’G ، عمود کنید.

حالا وقت افزودن الگوی آستین ها در متد خیاطی گرلاوین است. برای این کار از نقطه G’ به اندازه 2 سانتی متر یک خط عمود بکشید تا به نقطه H برسید و با دست یا خط کش های مخصوص، با یک خط هلالی، نقطه H را به G متصل نمایید.

سپس اندازه دور سینه را تقسیم بر 4 و منهای 2 کرده و روی خط سینه، به همان اندازه جلو بروید تا به نقطه J برسید. از این نقطه، 2 سانتی متر به صورت عمود بالا رفته و نقطه J’ را ترسم نمایید.

از نقطه F’ بر روی خط کارور جلو به اندازه نصف همان خط به علاوه 0.5 سانتی متر، جلو بروید و نقطه I را رسم کنید و برای رسیدن به نقطه I’، به اندازه یک ششم دور گردن به علاوه 3 سانتی متر، از نقطه I جلو بروید. از نطقه I’ خطی به اندازه 1.5 سامتی متر عمود کنید تا به نقطه H’ برسید. البته باید گفت که اگر لباس مورد نظرتان بدون آستین و یا اصطلاحا آستین حلقه ای باشد، نیازی به انجام این مراحل ندارید.

با توجه به عکس، خط J’I را با کمک پیستوله رسم کرده و نقاط I و J’وH و H’ را به هم متصل نمایید. سپس به میزان نصف سر شانه، از H علامت بزنید تا به h برسید. از H’ نیز به همان اندازه علامت بزنید تا به h’ برسید. حالا وسط دو نقطه h و h’ را به عنوان نقطه ۶ مشخص کنید.

یک چهارم دور باسن بزرگ را منهای 2 سانتی متر کنید و به همین مقدار، از نقطه A’ روی خط مرکزی علامت بزنید تا به K’ برسید و J’ و K’ را با یک خط صاف به هم متصل کنید.

 

رسم ساسون های پشت متد خیاطی گرلاوین

در اینجا نوبت به رسم ساسون های پشت می رسد. از محل تقاطع خط J’K’ با خط کمر، به اندازه ۲ سانتی متر به سمت داخل بروید تا به نقطه شماره 1 برسید و آن را به نقطه J و J’ وصل کنید. سپس از خط کمر یا همان خط مرکزی پشت و از نقطه B’ دو سانتی متر به سمت داخل رفته تا به نقاط  G و A’ برسید و نقطه 2 را ایجاد کنید.

حالا فاصله بین این دو نقطه (1 و 2) را به سه قسمت تقسیم کرده و نقطه 3 را رسم کنید. از این نقطه نیز ۳ سانتی متر به سمت نقطه ۱ بروید و نقطه 4 را رسم کنید. برای بدست آوردن نقطه 0 نیز، فاصله دو نقطه ۳ و ۴ را نصف کرده و از آن، خطی به موازات خط B’A’ رسم کنید تا به خط باسن بزرگ برسید و نقطه 5 را رسم نمایید.

در مرحله بعد، از نقطه ۵ به ۳ و ۴، از نقطه h به 3 خطوطی رسم کنید و در وسط آن، نقطه 8 را قرار دهید. از نقطه ۸ نیز به ۳ و ۴ خطی رسم کنید.

از نقطه ۶ روی خط ۶-۸، خطی به طول ۷ تا ۹ سانتی متر به سمت پایین بکشید تا به نقطه ۷ برسید و از آن، خطی به نقاط h و h’ وصل کنید.

 

ادامه رسم الگوی بالاتنه گرلاوین

ادامه رسم الگوی بالاتنه گرلاوین

ادامه رسم الگوی متد خیاطی گرلاوین را باید از نقطه D آغاز کنید. در جلوی بالاتنه، به اندازه یک ششم دور گردن به علاوه ۰٫۵ سانتی متر، روی خط گردن داخل شده تا به نقطه Q برسید. از این نقطه به همان اندازه (یک ششم دور گردن)، این بار به علاوه ۱٫۵ سانتی متر، خطی عمود کرده تا به نقطه M برسید.

حالا خط MQ را نصف کرده و خطی به اندازه ۲۵ سانتی متر و موازی با خط گردن رسم نمایید تا نقطه U حاصل شود. در اینجا لازم است، یک دهم نصف دور سینه را محاسبه کنید که حاصل آن فاصله نقاط M’N’ و همان اندازه پنس سرشانه خواهد بود.

به اندازه طول سرشانه به علاوه پنس سرشانه که در قسمت قبل به دست آمد، از نقطه M جلو رفته تا خط U را قطع کنید و نقطه N را ایجاد نمایید.

حالا از نقطه E بر روی خط سینه، به اندازه نصف فاصله سینه، علامت بزنید تا به نقطه D برسید و سپس خط RS  را رسم کنید. به اندازه قد سینه، روی خط  RS از نقطه  D علامت گذاری کنید. در اینجا، نقطه P، روی نوک سینه قرار دارد و همه پنس ها و برش ها در متد خیاطی گرلاوین باید از این نقطه عبور کنند.

در گام بعد، از نقطه P به M’ و N’ خطی را وصل کنید و به اندازه نصف کارور جلو، از نقطه F به B بروید. همین مقدار را روی نقطه J  ادامه دهید تا به نقطه O برسید. یک چهارم دور سینه به علاوه 2 سانتی متر روی خط سینه و از نقطه E علامت زده تا به نقطه L برسید. از آن نقطه نیز خطی ۲ سانتی متری به سمت بالا عمود کنید تا نقطه L’  بدست آید.

نقاط O و L’ را نیز با خطوطی هلالی به هم وصل کنید. نقاط O و N را نیز به یکدیگر متصل نمایید. به اندازه یک چهارم دور باسن بزرگ به علاوه ۲ سانتی متر نیز روی خط باسن مرکزی و از نقطه  A علامت بزنید تا به نقطه ی K برسید. همچنین از نقطه L’ نیز خطی مستقیم به K رسم نمایید.

 

رسم پنس های جلو در الگوی متد خیاطی گرلاوین

حالا وقت آن است که پنس های جلو را رسم کنید و الگوکشی را به پایان برسانید. به این منظور، ۲ سانتی متر از نقطه تقاطع خط کمر با خط  L’K (نقطه ۱۰) داخل شده تا نقطه ۱۱ حاصل شود و آن را به L’ و K وصل کنید.

یک سوم خط B-11 را پیدا کنید تا نقطه T به دست آید. بعد ۳ سانتی متر از آن نقطه به سمت چپ بروید تا به نقطه V برسید و از آن، خطوطی به P و S بکشید.

نوبت به پنس زیر سینه می رسد. این پنس گودی زیر سینه را در متد خیاطی گرلاوین نشان می دهد. از نقطه T خطوطی به نقاط S و P رسم کنید و سپس، از نصف فاصله نقاط ۱۱ تا V که نقطه 12 نامیده می شود، 1 سانتی متر به سمت چپ و 1 سانتی متر به سمت راست رفته تا به نقاط ۱۳ و ۱۴ برسید.

7 سانتی متر از نقطه ۱۲ به سمت بالا بروید تا نقطه 15 بدست آید. خط دیگری نیز به سمت پایین بکشید و تا باسن کوچک امتداد دهید و نقطه 16 را ایجاد نمایید.

در آخر، از نقاط ۱۵ و ۱۶ به نقاط ۱۳ و ۱۴ خطوطی رسم کنید تا ساسون شکل بگیرد. به این ترتیب، رسم الگوی بالاتنه در متد خیاطی گرلاوین به پایان می رسد.

 

4.6/5 - (24 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:21:27+03:308 اکتبر 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم