دوربین DSLR چیست؟

Home>مقالات>دوربین DSLR چیست؟

دوربین DSLR چیست؟

دوربین DSLR چیست؟

اگر اندکی با دنیای عکاسی آشنا باشید، احتمالا تا کنون نام دوربین DSLR به گوشتان خورده است. دوربین های DSLR جزو برترین و با کیفیت دوربین های عکاسی هستند که می توانند عکس هایی با کیفیت و دقت بالا ارائه دهند.

اما شاید بپرسید که DSLR، مخفف چه عبارتی است؟ واژه DSLR، مخفف شده عبارت Digital Single Lens Reflex و به معنای واکنش تک لنزی دیجیتال است. در واقع این عبارت نشان می دهد که دوربین، با یک سنسور دیجیتال ثابت کار می کند. تاکید بر تک لنزی بودن، از این رو است که دوربین دیجیتال DSLR، از یک لنز برای کادربندی، فوکوس و گرفتن عکس استفاده می کند و نباید آن را با دوربین های فاصله یاب و لنزهای دوگانه، یکی دانست.

رفلکس (Reflex) در اینجا، به سیستمی که در آن یک آینه، نور ورودی را به سمت منظره یاب نوری هدایت می کند، اطلاق می شود که این امکان را فراهم می کند تا نمای دقیق و نور صحنه را مشاهده کنید. این آینه می تواند در دو حالت ثابت و یا نیمه شفاف باشد که در دوربین های نوع SLT  وجود دارد. همچنین می تواند در هنگام نوردهی، به سمت بالا برگردد که در دوربین های SLR و DSLR اینگونه است.

در دوره عکاسی دیجیتال مجتمع فنی تهران نمایندگی نیاوران، کار با دوربین DSLR به صورت حرفه ای و تخصصی آموزش داده می شود. این یک دوره آموزشی تخصصی ورکشاپ، مخصوص علاقمندان به عکاسی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره عکاسی دیجیتال مجتمع فنی نیاوران، به صفحه ثبت نام دوره مراجعه نمایید.

 

دوربین DSLR چگونه عکس را ثبت می کند؟

دوربین DSLR چگونه عکس را ثبت می کند؟

در اینجا درباره نحوه عکسبرداری و اینکه دوربین عکاسی DSLR چگونه عمل می کند، توضیح خواهیم داد.

به طور کلی، این دوربین از دو عنصر اصلی شامل لنز و بدنه دوربین تشکیل شده است که هر دوی آن ها، قابل تعویض نیز هستند و می توان لنزهای مختلفی را بر روی آن قرار داد. دوربین DSLR برای ثبت یک عکس، مراحل زیر را طی می کند:

  • در ابتدا نور از روبروی لنز، به آن برخورد می کند.
  • نور ورودی، از لنز عبور می کند و به همان نحو و مقداری که عکاس در تنظیمات دوربین برای آن تعریف کرده است، وارد دوربین می شود.
  • پس از ورود به فضای اصلی، نور با آینه اصلی برخورد کرده و آینه، آن را به سمت بالا که منظره یاب در آن قرار دارد، منعکس می کند.
  • سپس منشور موجود در این نقطه که با نام آینه پنجگانه یا پنتامیرر (Pentamirror) نیز شناخته می شود، آن را به سمت چشم عکاس هدایت می کند و این امکان را فراهم می سازد تا آنچه که لنز می بیند، برای عکاس هم قابل مشاهده گردد.
  • در مرحله بعد، از طریق فوکوس خودکار که در دوربین های DSLR وجود دارد، بخشی از نور ورودی پس از برخورد به آینه ثانویه، به سمت سنسور فوکوس خودکار هدایت می شود. باید توجه داشت که در اینجا، هیچ یک از نورها به سنسور تصویربرداری برخورد نمی کند و این، یکی از ویژگی های کلیدی دوربین های DSLR محسوب می گردد.
  • هنگامی که عکاس، دکمه شاتر را می فشارد، آینه های موجود در لنز، به سمت بالا حرکت می کنند و حالا نور به سنسور برخورد می کند. این انتقال نور، موجب می شود تا در لحظه ثبت عکس، منظره یاب، تاریک شود.
  • دستگاه شاتر، دقیقا در مقابل سنسور باز می شود و تصویر را برای مدت مشخصی که در سرعت شاتر توسط عکاس تعیین شده است، در معرض دید قرار می دهد و سپس بسته می شود.
  • پس از پایان این پروسه، همه قطعات متحرک، مجددا به حالت قبلی خود باز می گردند.

 

مزایای دوربین DSLR

مزایای دوربین DSLR

دوربین های دیجیتال DSLR، اغلب اولین و بهترین انتخاب برای عکاسان مبتدی هستند و به دلیل آپشن های قابل تنظیم متعددی که دارند، حتی برای حرفه ای ها نیز می توانند گزینه مناسبی باشند. در اینجا به ذکر مهم ترین مزایای برخورداری از یک دوربین عکاسی DSLR اشاره خواهیم کرد.

 

کاربرد آسان و به صرفه بودن

خرید یک دوربین فیلمبرداری، تصمیمی است که احتمالا فرد از آن پشیمان خواهد شد. زیرا او مجبور است فیلم ها را جداگانه تهیه کرده و پردازش کند. این درحالی است که دوربین DSLR، خرید و پردازش فیلم ها را غیر ضروری کرده و در نتیجه، هزینه های جانبی را تا حد زیادی، نسبت به دوربین فیلمبرداری، کاهش می دهد. شما می توانید تعداد محدودی عکس با دوربین تصویربرداری خود بگیرید.

استفاده از دوربین های DSLR، پیچیدگی چندانی ندارد و حتی تازه کارها هم می توانند خیلی زود در استفاده از آن، پیشرفت کنند. ذخیره تصاویر در حافظه دوربین و امکان اتصال آسان آن به سایر دستگاه ها نیز از دیگر مزایای آن محسوب می شود. اغلب دوربین های DSLR دارای ویژگی های اشتراک گذاری داده ها هستند و این امکان را فراهم می کنند که بتوان به راحتی و فوری، اطلاعات دوربین را بر روی دستگاه های دیگر مشاهده کرده و مورد بررسی قرار داد.

 

کیفیت تصویر مناسب در دوربین DSLR

دوربین های DSLR دارای آپشن های متنوعی مانند زوم دیجیتال و اپتیکال و… هستند و می توانند تصاویری با حجم بالا و کیفیت بالا، به ثبت برسانند؛ چرا که هرچه حجم مگاپیکسل عکس بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر است. در نتیجه، تصویر نهایی بسیار باکیفیت و حرفه ای، یکی از مزایای ویژه دوربین DSLR محسوب می شود.

قابلیت تعویض لنز در این دوربین ها، امکانات نامحدودی را برای افزایش کیفیت تصویر و زوم بر روی سوژه، در اختیار عکاسان قرار می دهد. لنز یکی از مهمترین عناصر عکاسی و تصویربرداری است که می تواند میزان کیفیت و وضوح عکس را تا حد زیادی تعیین نماید. در نتیجه، قابلیت تعویض لنز در دوربین های DSLR، باعث می شود دست عکاس در تهیه عکس هایی با کیفیت فوق العاده، باز باشد.

 

امکانات قابل تنظیم متعدد برای ویرایش تصاویر

دوربین DSLR دارای مجموعه ای از ویژگی های داخلی برای ویرایش تصایر است که تا حد زیادی کاربر را از انتقال داده ها و استفاده از دستگاه های دیگر برای ویرایش تصاویر، بی نیاز می کند. امکاناتی مانند برش، چرخش و تغییر اندازه تصویر، خصوصا برای تازه کارها، می تواند بسیار کاربردی باشد. زیرا امکان رقابت با عکاسان حرفه ای را برای آن ها فراهم می سازد.

ویرایش های حرفه ای تر که با تنظیم سرعت شاتر و فوکوس و کنترل کامل دیافراگم امکان پذیر است نیز می تواند کار دارندگان این نوع دوربین ها را ساده تر کند. (دیافراگم نیز یکی از مهمترین عناصر و مفاهیم عکاسی و تصویربرداری است که برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن، می توانید مقاله مربوط به دیافراگم دوربین را مطالعه نمایید.)

 

عمر باتری طولانی

باتری های دوربین عکاسی DSLR، اغلب بسیار قدرتمند هستند و نسبت به بسیاری از دیگر انواع دوربین های عکاسی، بیشتر عمر می کنند. همین امر موجب می شود تا آن ها بتوانند با یک بار شارژ، تعداد عکس های بیشتری را ثبت کنند و این کار عکاس را برای عکاسی در فضای باز، بسیار راحت تر می کند.

برای نمونه می توان به دوربین DSLR کانن (Canon) اشاره کرد که می تواند بیش از 800 عکس را در هر بار شارژ به ثبت برساند!

آخرین پیشرفت ‌ها در زمینه باتری، مربوط به حالت خاموش شدن خودکار یا حالت خواب است که هر زمان دوربین در حالت آماده به کار قرار می‌گیرد، فعال می شود.

دوربین ‌های DSLR، بر خلاف بسیاری از نمونه های قدیمی تر دوربین عکاسی که باتری های یکبار مصرف داشتند، با باتری ‌های قابل شارژ عرضه می ‌شوند که توسط کلیه منابع انرژی مانند پاور بانک ‌ها، قابل شارژ اند.

 

بدنه با دوام و مقاوم دوربین های DSLR

دوربین های DSLR علاوه بر مزایای فنی و امکانات داخلی، دارای بدنه خارجی بادوامی نیز هستند که می توانند به خوبی در برابر ضربه خارجی و یا در شرایط آب و هوایی نامساعد، دوام بیاورند. آن ها حتی در برابر برخورد با آب و مایعات نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و نگرانی های ناشی از افتادن، ضربه خوردن و یا خیس شدن دوربین را به خوبی برطرف نموده اند.

 

معایب و نقاط ضعف دوربین DSLR

معایب و نقاط ضعف دوربین DSLR

علی رغم همه مزایایی که در بالا ذکر شد، دوربین های DSLR، یقینا بهترین و بی نقص ترین دوربین های موجود در بازار نیستند و از نظر کاربران و متخصصان، دارای نقاط ضعف و معایبی نیز هستند. در ادامه به بررسی این نقاط ضعف می پردازیم.

 

گران بودن

قیمت بالا را می توان یکی از بزرگترین معایب دوربین DSLR برای بسیاری از افراد دانست. نه تنها خود دوربین، که در صورت هر گونه آسیب یا نیاز به تعویض، اجزا و قطعات دوربین ‌های دیجیتال نیز اغلب گران ‌تر از دوربین ‌های تصویربرداری و عکاسی نقطه ‌ای هستند.

علاوه بر این، برخی از گوشی های موبایل هوشمند موجود در بازار، با وجود برخورداری از دوربین های قوی و مگاپیکسل های بالا، قیمت کمتری نسبت به دوربین های DSLR دارند و با توجه به اینکه کاربردهای متعدد دیگری نیز دارند، خرید آن ها می تواند بسیاری به صرفه تر باشد. از این رو، می توان گفت که این دوربین ها، خصوصا برای عکاسان و کاربران غیر حرفه ای و مبتدی، لوکس و بسیار گران قیمت است.

همانطور که می دانید، امروزه با توجه به برخورداری گوشی های موبایل از دوربین های قدرتمند، عکاسی با موبایل نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اگر شما نیز به عکاسی با موبایل علاقمندید، پیشنهاد می شود به مقاله ترفندهای عکاسی با موبایل سری بزنید.

 

هزینه لوازم جانبی و تجهیزات

دومین نقطه ضعف بزرگ دوربین DSLR را می توان مربوط به لوازم جانبی و تجهیزات عکاسی دانست. کاربران باید برای عملکردهای دوربین خود، لوازم جانبی اولیه تهیه کنند و این موارد همانگونه که گفته شد، اغلب بسیار گران قیمت اند. باتری، کارت حافظه، قاب پشتی، تسمه ها یا لنزها و… مواردی هستند که برای استفاده بهتر از دوربین، ناگزیر باید بابت آن ها هزینه کرد.

در خصوص دوربین های DSLR برای تهیه تجهیزات عکاسی و لوازم جانبی دوربین، باید پول بیشتری سرمایه گذاری کنید. این درحالی است که بسیاری از دوربین ‌های نقطه ‌ای و دیگر دوربین ها، معمولا از قبل کلیه لوازم جانبی و تجهیزات مورد نیاز را عرضه می کنند.

 

اندازه و وزن زیاد دوربین DSLR

دوربین ‌های DSLR اغلب بزرگ ‌تر و سنگین ‌تر از دیگر دوربین ها هستند و این امر موجب می شود که حمل آن ‌ها گاها با دشواری همراه باشد. بسته بندی تمام اجزای DSLR در چمدان برای جابجایی آن، معمولا کار بسیار سختی است. وزن زیاد آن نیز مشکل را دو چندان می کند.

بسیاری از عکاسان، با استفاده مداوم از دوربین های DSLR، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل درد در ناحیه دست ها، کمر، گردن و… شوند.

 

زمانبر بودن راه اندازی

بدنه سنگین و بزرگ دوربین DSLR، منجر می شود تا این دوربین برای راه اندازی، به باتری بیشتری نیاز داشته باشد و از این رو، زمان بیشتری صرف آماده سازی و راه اندازی آن خواهد شد. خصوصا در هنگام گرفتن عکس های متحرک یا فعال کردن حالت ورزشی، این امر بیشتر مشخص می شود و باید دوربین را چند دقیقه قبل از شروع فعالیت، روشن کرد.

این درحالی است که امروزه بسیاری از گوشی های موبایل هوشمند، قابلیت استفاده فوری برای کلیه امکانات عکاسی را دارند و می‌توان بدون خالی شدن باتری دستگاه، از آن ها برای عکاسی استفاده کرد.

 

نیاز به نگهداری و مراقبت منظم

اجزای دوربین دیجیتال DSLR از لنز گرفته تا کیس یا بدنه بیرونی، باید به شکل منظم نگهداری و تمیز شوند. لنز پس از هر بار استفاده، نیاز به تمیز شدن دارد. زیرا این عدسی ها، جزو گران ترین اجزای دوربین هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند. در عین حال، در صورت آسیب، خریدشان نیز با مشکلات بیشتری همراه است.

بهتر است به جای پاک کردن با یک تکه پارچه، از ژل ها یا مایعات پاک کننده مخصوص استفاده کرد که آن ها نیز خود از هزینه های جانبی دوربین DSLR هستند. این نیاز مداوم به مراقبت و نگهداری را نیز می توان یکی از معایب این دوربین به حساب آورد.

 

خرید دوربین DSLR یا استفاده از دوربین گوشی موبایل؟

خرید دوربین DSLR یا استفاده از دوربین گوشی موبایل؟

شاید پس از خواندن مطالب بالا، این پرسش به ذهنتان خطور کند که بهتر نیست به جای هزینه کردن و خرید دوربین عکاسی، با هزینه کمتر، یک گوشی هوشمند با دوربین مناسب تهیه کرد؟ باید گفت که پاسخ به این پرسش، کاملا بستگی به شرایط و نیاز کاربر دارد.

نمی توان با اطمینان گفت که دوربین های DSLR با دوربین گوشی های هوشمند کاملا برابری می کنند. یقینا در صورت عکاسی با دوربین DSLR تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر در مقایسه با دوربین یک گوشی هوشمند مشاهده خواهید کرد. سنسورهای بزرگ دوربین های DSLR، می توانند محدوده دینامیکی بهتری را ارائه دهند. این تفاوت به ویژه در نور کم یا مکان هایی با کنتراست زیاد، بسیار ملموس تر خواهد بود. علاوه بر این، این امکان را دارند که با استفاده از لنزهای متفاوت و قوی تر، عکس هایی با کیفیت عالی ثبت کنند که قابل ثبت با دوربین گوشی موبایل نخواهد بود.

با این حال، امروزه گوشی ‌های هوشمند زیادی با ویژگی ‌های مناسب عکاسی در سطح جهانی به بازار عرضه شده است. اما چیزی که می تواند برای شما در خرید یکی از آن دو تعیین کننده باشد، نیاز و البته هدف شماست. اگر به منظور عکاسی حرفه ای و فعالیت های مرتبط با آن به دنبال دوربین هستید، احتمالا دوربین DSLR گزینه بهتری برای شما است. اما در صورتی که تنها برای تفنن به دنبال خرید دوربین باشید و یا بودجه کمی دارید، گوشی های هوشمند برای شروع کافی خواهند بود.

به عنوان مثال، اگر قصد شما پرداختن به عکاسی پرتره به صورت حرفه ای است، دوربین گوشی موبایل نمی تواند استانداردهای لازم عکاسی پرتره را به صورت کامل برای شما فراهم سازد. در دوره عکاسی پرتره مجتمع فنی نیاوران، کار با دوربین های DSLR و نحوه تنظیم صحیح آن ها برای عکاسی پرتره، به صورت حرفه ای و تخصصی توسط برجسته ترین اساتید این حوزه، آموزش داده می شود.

 

 

مقایسه دوربین های DSLR و دوربین های نقطه ای

برای بسیاری از عکاسان روزمره و یا افراد مبتدی که به تازگی تصمیم به خرید دوربین گرفته اند، ممکن است این سوال وجود داشته باشد که بین دوربین های دیجیتال و نقطه ای، کدام یک می تواند مناسب آن ها باشد و نیازشان را برطرف سازد؟

 

دوربین نقطه ای (Point-and-Shoot Camera)

دوربین های نقطه ای، یکی از رایج ترین دوربین هایی هستند که توسط خانواده ها و عکاسان روزمره، مورد استفاده قرار می گیرند و دارای یک لنز داخلی، یک فوکوس خودکار و یک فلاش داخلی اند.

این دوربین ها به دلیل کاربری آسان و اندازه جمع و جوری که دارند، بسیار محبوب اند. این مدل از دوربین های عکاسی، به دلیل بدون فوکوس بودن، دارای دیافراگم ثابت هستند و کنترلی بر نوردهی فلاش ندارند. با این حال، با پیشرفت های تکنولوژیکی، برخی از مدل های جدیدتر، کنترل دیافراگم و نوردهی را نیز در اختیار کاربر قرار داده اند. دوربین ‌های Point-and-Shoot اگرچه که ساده ‌تر و جمع‌ و جورتر از دوربین ‌های DSLR هستند، اما کنترل زیادی روی تصویر نهایی به عکاسان ارائه نمی‌دهند و اغلب قابلیت های آن ها اتوماتیک است.

با توجه به نکات یاد شده درباره دوربین های نقطه ای، آن ها حمل آسانی دارند و لوازم جانبی چندانی به همراه نخواهند داشت. علاوه بر این، دارای قیمت به صرفه و مناسبی هستند و پس از خرید، هزینه های اضافی به همراه نخواهند داشت.

با این حال، دوربین های نقطه ای، در مقایسه با دوربین های DSLR، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. از جمله آن که کیفیت پایین تری در عکس ها ارائه می دهند و  برای حرفه ای ها، طراحی نشده اند. در نتیجه از سنسورهای قدرتمند استفاده نمی کنند و تعداد مگاپیکسل آن ها کم است. به دلیل اندازه دیافراگم بسیار محدود یا اغلب ثابتی که دارند، دارای عمق میدان کمی نیز هستند. علاوه بر این، دوربین های نقطه ای، برای نور کم، طراحی نشده اند و در شب یا محیط بسته نمی توانند عکس های مطلوبی ثبت کنند.

بر خلاف دوربین های دیجیتال، لنز دوربین های نقطه ای، ثابت است. به این معنی که امکان تغییر لنز و بهره بردن از کیفیت بیشتر را ندارید. همچنین دارای سرعت محدودی هستند. زیرا همه چیز در آن ها، خودکار و غیر قابل تنظیم است. در این دوربین ها، به دلیل استفاده از صفحه نمایش LCD دیجیتال، باتری سریع تر از دوربین DSLR خالی شده و نیاز به شارژ پیدا می کند.

بنابراین، همه چیز به نیاز و توان مالی شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. اگر تنها قصد ثبت لحظات شیرین خانوادگی و دوستانه را دارید، احتمالا یک دوربین Point-and-Shoot می تواند به خوبی نیاز شما را برطرف کند. اما در صورتی که قصد ثبت عکس هایی با کیفیت بیشتر و یا انجام فعالیت های حرفه ای را دارید، بهتر است با قبول هزینه بیشتر، یک دوربین دیجیتال DSLR تهیه نمایید.

 

بهترین دوربین DSLR

بهترین دوربین DSLR

اگر هنوز هم مصمم به خرید یک دوربین عکاسی DSLR هستید، بهتر است چند نمونه از بهترین مدل های DSLR در برندهای مختلف را بشناسید تا بتوانید راحت تر انتخاب کنید.

  • یکی از مدل های بسیار خوب DSLR، دوربین Nikon D7500 است. این دوربین در کنار همه مزایای دوربین DSLR، بدنه ای جمع و جور و سبک دارد که کار با آن را به مراتب راحت تر می کند. صفحه نمایش لمسی با زاویه شیب و فیلمبرداری پشت سر هم با سرعت 8 فریم در ثانیه، از دیگر ویژگی های این دوربین است. همچنین قابلیت تصویربرداری 4K، این دوربین را به یک گزینه عالی برای تصویربرداری و فیلمبرداری نیز تبدیل کرده است. (تصویربرداری نیز از جمله مهمترین هنرهای بصری و محبوب ترین گرایش های سینمای دیجیتال است که در صورت علاقمندی، می توانید با شرکت در دوره تصویربرداری مجتمع فنی نیاوران، به صورت حرفه ای به یادگیری آن بپردازید.)
  • Canon EOS 80D، از دیگر نمونه های عالی DSLR است. به طور کلی می توان دوربین های کانن سری Rebel را در این دسته قرار داد. نحوه استفاده از این دوربین ‌ها، در مقایسه با بسیاری از دوربین ‌های DSLR دیگر، آسان ‌تر است. آن ها دارای سیستم فوکوس خودکار 45 نقطه ‌ای سریع هستند و از طریق سیستم Dual Pixel CMOS AF برای فوکوس با نمای زنده، سرعت فوکوس سریع و مطلوبی را ارائه می دهند.
  • به عنوان سومین گزینه، می توانیم Pentax K-3 II را پیشنهاد بدهیم. این دوربین DSLR دارای بدنه بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا است و از سرعت عکسبرداری مداوم 8.3 فریم در ثانیه و سنسور 24 مگاپیکسلی واضح و بدون فیلتر برخوردار می باشد. همچنین می تواند با استفاده از سیستم تغییر سنسور خود، یک فیلتر Anti-aliasing را شبیه سازی کند.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-07-23T16:21:36+03:307 اکتبر 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
1 دیدگاه
oldest
newest most voted
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدحسین
محمدحسین
1 year ago

تمام دوربین های دیجیتال از نوع DSLR هستن؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم