نقاشی دیجیتال چیست؟

Home>مقالات>نقاشی دیجیتال چیست؟

نقاشی دیجیتال چیست؟

نقاشی دیجیتال چیست؟

نقاشی دیجیتال یا دیجیتال پینتینگ (Digital painting) یکی از خاص ترین و محبوب ترین رشته های هنری است که روز به روز به تعداد طرفداران آن افزوده میشود. این روزها تکنولوژی در تمام عرصه ها، به شکلی متفاوت، نفوذ میکند و شیوه های سنتی انجام کارهای گوناگون را متحول مینماید. در این بین، نقاشی از جمله هنرهایی است که آن را محصول مهارت و ظرافت دست میدانیم، اما با پیشرفت تکنولوزی و ارائه ی نرم افزارهای کامپیوتری پیشرفته، این هنر نیز به اشکال مختلف، توسط فناوری مدرن، دگرگون شده و گسترش یافته است. از جمله محبوب ترین شاخه های هنر نقاشی، نقاشی دیجیتال است که در دوره نقاشی دیجیتال مجتمع فنی، به آموزش آن پرداخته میشود.

 

نقاشی دیجیتالی

نقاشی دیجیتالی هنر خلق تصاویر با استفاده از ابزارهای دیجیتال و در محیط کامپیوتری است که با استفاده از آن، میتوان انواع سبک های نقاشی را پیاده سازی کرد. در اینجا، ابزارهای فیزیکی سنتی مانند قلم، رنگ و… جای خود را به ابزارها و گزینه های دیجیتالی میدهند که در قالب یک محیط نرم افزاری، برای استفاده ی کاربر ارائه شده اند و به شکلی موثر و انعطاف پذیر، نقش تمامی این وسایل و امکانات را ایفا مینمایند.

نقاشی دیجیتال میتواند آنقدر حرفه ای انجام گیرد که فهم تمایز آن با نقاشی سنتی، برای مخاطب، دشوار باشد! در بسیاری از نرم افزارها، امکانات لازم برای طبیعی جلوه دادن آثار هنری، در اختیار هنرمندان قرار میگیرد و ظرفیت خلق زیباترین تصاویر را برای آنان مهیا میسازد. همچنین، با استفاده از قابلیت های منحصر به فرد برخی از نرم افزارها، میتوان تصاویری را آفرید که با نقاشی های سنتی بسیار متفاوت بوده و بدون حضور تکنولوژی، امکان خلق آن ها وجود نداشته باشد.

نقاشی دیجیتالی

 

کاربرد نقاشی دیجیتال

با استفاده از امکانات کامپیوتری، میتوان از دقت بالای نرم افزارها در فرایند به تصویر کشیدن اشکال و ترکیب و کاربرد رنگ ها استفاده نمود. در اینجا به کار گرفتن فرمول ها، برای رسم تصاویر و نمایش انواع رنگ ها، به انسان در خلق آثار هنری کمک خواهد کرد. به علاوه، محیط نرم افزاری، کاستی هایی که در اثر عدم دقت و ظرافت دست هنرمندان به وجود می آیند را جبران مینماید. این تنها یکی از موارد مزایا و کاربرد نقاشی دیجیتالی است.

تکنولوژی، انجام بسیاری از مراحل ترسیم و ارائه­ی تصویر را به شکلی ساده تر و سریعتر به انجام میرساند و با صرفه جویی در وقت و انرژی، این امکان را برای هنرمندان فراهم میسازد که به جای بعد فنی و عملی، بیشتر به جنبه های هنری و خلاقانه ی اثر توجه نمایند.

نرم افزارهای مربوط به نقاشی دیجیتال، همانند بسیاری دیگر از نرم افزارهای کامپیوتری، قابلیت حذف برخی تغییرات اعمال شده و بازگشت به مراحل پیشین را در اختیار کاربر قرار میدهند. بسیار واضح است که رفع نقص ها و تجدید نظر در رسم برخی خطوط و اشکال در شیوه ی سنتی، به قیمت از بین رفتن کلیه ی زحمات و انرژی صرف شده برای نقاشی تمام میشود. اما در روش دیجیتال، این امر بدون بر جای ماندن اثری از تغییرات فوق و از بین رفتن باقی مراحل، صرفا با چند کلیک بر روی صفحه نمایش ممکن خواهد شد!

با توجه به تمامی موارد مذکور، محیط های نرم افزاری و کامپیوتری، از انعطاف پذیری بالایی برای کشیدن نقاشی برخوردارند و با ارائه ی قابلیت ها و امکانات منحصر به فرد، نه تنها به خوبی روش های سنتی عمل میکنند، بلکه بهتر از آن نیز ظاهر میشوند و درهای تازه ای را به روی هنرمندان خلاق می گشایند.

به علاوه، لازم به ذکر است که نقاشی های دیجیتال، از وضوح و شفافیت بالاتری نیز برخوردار هستند.

کاربرد نقاشی دیجیتال

 

ترکیب نقاشی دیجیتالی و سنتی

فرایند کشیدن نقاشی به روش دیجیتال، غالبا با چاپ تصویر نهایی بر روی کاغذ، پارچه و… به اتمام میرسد. اما در بسیاری از موارد، هنرمندان از هر دو شیوه ی سنتی و دیجیتال، به طور ترکیبی استفاده مینمایند.

مثلا گاهی هنرمند، تصویر اولیه را به شکل دستی و سنتی رسم میکند. سپس با اسکن تصویر و وارد کردن آن به محیط نرم افزاری، از امکانات دیجیتال برای اعمال تغییرات مورد نظر خود بر روی آن بهره میبرد.

در برخی مواقع، هنرمندان از محیط دیجیتال به عنوان فضایی برای تهیه ی اثر اولیه ی خود استفاده میکنند و سپس نسخه ی نهایی را با روش سنتی به تصویر میکشند. و یا بالعکس!

گاهی نیز یک نقاشی دیجیتال که تا مرحله ای معین ترسیم شده است، از محیط کامپیوتری خارج شده و با روش سنتی تکمیل میگردد.

 

 

نرم افزار نقاشی دیجیتال

نرم افزارهای گوناگونی وجود دارند که امکان ایجاد نقاشی های دیجیتالی را برای کاربران فراهم کرده اند. در بین اینها، نمونه های رایگان و غیررایگان مختلفی وجود دارد. برخی از آنها امکانات بیشتر و فضای حرفه ای تری را در اختیار کاربر قرار میدهند و برخی دیگر نیز از قابلیت های متمایزی برخوردار هستند.

در ادامه چند مورد از مشهورترین و کاربردی ترین انواع نرم افزار نقاشی دیجیتال را معرفی مینماییم.

نرم افزار نقاشی دیجیتال

Adobe Photoshop

بدون شک فتوشاپ یکی از مشهورترین نرم افزارهایی است که امکان ایجاد تصاویر خلاقانه و اعمال تغییرات بسیار، بر روی تصاویر را برای هنرمندان فراهم میسازد. خلق نقاشی دیجیتال، یکی از کاربردهای بسیار جالب این نرم افزار میباشد. این نرم افزار قابلیت های فراوانی را به کاربر ارائه مینماید و با هر بار به روزرسانی، نسخه ای کارآمدتر از خود را در اختیار آن ها میگذارد. فتوشاپ نرم افزاری بسیار کاربردی و حرفه ای بر پایه ی پیکسل است که افراد بر حسب تخصص و مهارت خود، میتوانند از آن بهره ببرند. یکی از محبوب ترین مباحثی که در سطوح بالاتر دوره فتوشاپ به هنرجویان آموزش داده میشود، همین مبحث طراحی دیجیتال است.

 

Corel Painter

نرم افزار فوق، با بسیاری از فرمت ها و نسخه های ویندوز و همچنین برخورداری از قابلیت های متعدد و کاربردی، رقیبی جدی برای فتوشاپ محسوب میشود. مهم ترین تفاوت این نرم افزار با فتوشاپ، این است که به جای پیکسل، بر پایه ی گرافیک برداری عمل میکند.

از قابلیت های بسیار جالب و کاربردی Corel Painter میتوان به هماهنگی آن با سایر نرم افزارها از جمله فتوشاپ و امکان انتقال داده میان آن ها اشاره کرد.

لازم به ذکر است که استفاده از این نرم افزار، به نسبت سایر نمونه ها، نیازمند برخورداری از مهارت و تخصص بیشتری است.

 

Rebelle

ربل، نرم افزاری کاربردی برای ویندوز و مک میباشد که مزیت اصلی آن نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه، توانایی اش در شبیه سازی نقاشی به روش سنتی است که از نظر روانی، تأثیر مثبتی بر جای میگذارد. تنها نقطه ضعف ربل، محدودیت در تعداد براش های آن میباشد که آن هم با ارائه ی قابلیت ایجاد براش های جدید توسط کاربر، برطرف خواهد شد.

 

Artweaver

آرت ویور از جمله نرم افزارهایی است که صرفا برای سیستم عامل ویندوز ارائه شده است. از قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار، انعطاف پذیری بالا و قابلیت های متعدد آن برای به حداقل رساندن محدودیت ها، باز گذاشتن دست کاربر برای پیاده سازی کلیه ی ایده های خود و سفارشی سازی آثار هنری میباشد.

 

ابزار نقاشی دیجیتال

ابزار نقاشی دیجیتال

از دید بسیاری از هنرمندان، خلق آثار هنری با استفاده از موس و کیبورد، برای ایجاد تصاویر مورد نظر آن ها، مناسب و کافی نمیباشد و به این علت از تبلت های مخصوص نقاشی دیجیتال و قلم نوری استفاده میکنند.

 

تبلت طراحی دیجیتال

انواع گوناگونی از تبلت طراحی دیجیتال، با ابعاد مختلف و قابلیت های متنوع، به بازار عرضه شده اند که هر کس با توجه به شیوه ی کار خود، میتواند در میان آن ها، دست به انتخاب بزند. مهم ترین خصوصیت یک تبلت نقاشی دیجیتالی، اندازه و میزان حساسیت آن نسبت به فشار دست یا قلم است. تبلت هایی که حساسیت بالاتر و ابعاد بزرگتری دارند، برای خلق آثار حرفه ای، کارآمدتر میباشند و البته قیمت بالاتری نیز دارند. این تبلت ها برای افراد حرفه ای مناسب هستند و استفاده از آن ها نیازمند برخورداری از مهارت کافی است.

 

قلم طراحی دیجیتال

افراد حرفه ای در فرایند خلق نقاشی دیجیتال، از قلم طراحی دیجیتال استفاده میکنند. این ابزار کارآمد و شگفت انگیز که به قلم نوری مشهور است، همانند تبلت طراحی دیجیتال، نمونه های گوناگونی دارد که هر یک با قابلیت ها و ویژگی های خاص خود، به بازار عرضه شده اند. به طور کلی قلم طراحی دیجیتال بر اساس میزان LPI، RPS و درجه حساسیت نسبت به فشار، مورد ارزیابی قرار میگیرد. در ادامه، این اصطلاحات را به طور کامل توضیح میدهیم.

قلم طراحی دیجیتال

LPI : این اصطلاح نمایانگر تعداد خطوطی است که توسط قلم نوری، در هر اینچ از صفحه نمایش، رسم خواهد شد. طبیعی است هر چه میزان LPI بیشتر باشد، کیفیت تصویر نهایی نیز بهتر خواهد بود. با استفاده از قلمی که LPI بالایی دارد، میتوانید جزئیات ظریف بسیاری را به تصویر خود اضافه نمایید و آثار هنری طبیعی تر و زیباتری را خلق نمایید.

RPS : این نام اختصاری، مخفف عبارت سرعت انتقال اطلاعات است. این معیار، به مدت زمان بین حرکت قلم بر روی صفحه و نمایش خطوط و تصاویر رسم شده بر روی مانیتور اشاره دارد. واضح است که هر چه میزان RPS قلم نوری بیشتر باشد، کارآمدتر بوده و استفاده از آن ساده تر است. وجود تأخیر در نمایش تصاویر بر روی مانیتور، فرایند نقاشی را با اختلال مواجه کرده و سبب بروز مشکلات متعددی خواهد شد. از این رو توجه به میزان RPS در هنگام خرید قلم نوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

میزان حساسیت به فشار : استفاده از قلمی که نسبت به فشار حساسیت بالایی دارد، بسیار ساده تر است و به طور واضح، هرچه کاربرد حرفه ای تری را مد نظر داشته باشید، به یک قلم طراحی دیجیتال با درجه حساسیت بالاتر نیاز دارید.

در واقع شما با استفاده از قلم حساس به فشار، می توانید در نقاشی دیجیتال خود، از رسم خطوط کمرنگ و پر رنگ و خطوط نازک و ضخیم، بهره ببرید.

 

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-08T20:02:34+03:3023 اکتبر 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم