CV چیست؟

Home>مقالات>CV چیست؟

CV چیست؟

CV چیست؟

CV یا Curriculum Vitae که به رزومه پژوهشی هم معروف است، سندی است که توسط افراد متقاضی موقعیت های شغلی و تحصیلی نگارش می شود و محتوای آن در بردارنده سوابق، تحصیلات، تجارب و توانایی های آن هاست.

این روزها افراد لایق و توانمند با فرصت های فراوانی در زمینه کاری و تحصیلی مواجه می شوند. موقعیت های مناسب و جذابی که صرفا به محل زندگی آن ها محدود نشده و گاه از سایر نقاط جهان در انتظارشان هستند. از سوی دیگر با توجه به وفور متقاضیان تحصیل کرده و توانمند در تمامی کشورها، بررسی دقیق شرایط، تحصیلات و قابلیت های هر فرد، ضرورت پیدا می کند. در اینجاست که افراد برای معرفی دقیق خود و شرح توانایی هایشان اقدام به نگارش CV می نمایند.

CV مخفف چیست؟

CV مخفف چیست؟

CV مخفف عبارت Curriculum Vitae به معنای برنامه زندگی می باشد. افراد برای شرکت در فرصت های مطالعاتی، دریافت پذیرش از دانشگاه ها یا کالج های معتبر، یافتن شغل دلخواه و یا معرفی خود به یک شرکت یا نهاد، از CV استفاده می کنند.

اشخاص در متن سی وی به تحصیلات و سوابق تحصیلی خود اشاره می کنند. همچنین در صورت شرکت در دوره های مهارت افزایی، کنفرانس ها و… می توانند اندکی در خصوص آن توضیح دهند. به علاوه، تجربه کار یا مطالعه در موسسات معتبر، موفقیت ها و دستاوردهای شغلی و تحصیلی نیز از مهم ترین مواردی هستند که در CV ذکر می شوند.

با توجه به اطلاعات فوق شاید گمان کنید که CV همان رزومه است و ماهیت و کاربرد این دو با هم یکسان هستند، اما این دو سند با وجود شباهت های ظاهری، از بسیاری جهات متفاوت بوده و موارد استفاده از آن ها نیز با یکدیگر فرق می کند.

تفاوت رزومه و سی وی

تفاوت رزومه و سی وی

در واقع رزومه و CV هر دو در بردارنده اطلاعاتی در خصوص مهارت ها، سوابق و دستاوردهای فرد می باشند، اما در یک سری موارد با یکدیگر متفاوت اند. در ادامه به بررسی برخی از نقاط تفاوت رزومه و سی وی اشاره خواهیم کرد.

به عنوان مثال رزومه سندی کوتاه و مختصر است که در اغلب موارد تنها در چند صفحه نگارش می شود؛ اما CV می تواند بسیار طولانی تر از آن باشد. به عبارتی برای نوشتن سی وی از نظر حجم محتوا هیچ محدودیتی در کار نخواهد بود. بنابراین افراد می توانند در CV خود به جزئیات و اطلاعات بیشتری اشاره نمایند.

این دو سند از نظر موارد کاربرد نیز با یکدیگر متفاوت اند؛ رزومه اغلب هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد قصد داشته باشد شانس خود را برای یک موقعیت شغلی بیازماید و یا یک فرصت مناسب در زمینه کاری را از آن خود سازد. از سوی دیگر CV بیشتر در موقعیت های آکادمیک مورد استفاده قرار می گیرد و متقاضیان پذیرش در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کالج ها و… نسبت به نگارش و ارائه آن اقدام می نمایند. همچنین در طیف ویژه ای از مشاغل مانند پزشکی، پژوهشگری، تدریس و… نیز کاربرد سی وی نسبت به رزومه ارجح است. به همین دلیل است که به CV، رزومه پژوهشی هم می گویند. البته اغلب در آگهی های استخدامی به این نکته اشاره می شود که از میان این دو، کدام سند برای متقاضیان مورد نیاز می باشد.

با توجه به توضیحات فوق و کاربرد متفاوت سی وی با رزومه، لازم است این نکته را در نظر داشته باشیم که در هر مورد از این دو، نگارنده بر بخش خاصی از اطلاعات و سوابق خود بیشتر تمرکز می نماید. به عنوان مثال هنگام نوشتن رزومه، اغلب به تجارب و دستاوردهای شغلی افراد اشاره می شود و متقابلا در CV، تحصیلات، پروژه های تحقیقاتی، بورسیه های تحصیلی دریافت شده و… بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

با وجود تمامی نکات مذکور، در هر کشور و منطقه، کارفرمایان و مدیران برای یک مورد از این اسناد اهمیت بیشتری قائل هستند و انتظار دارند آن را از متقاضیان دریافت نمایند. بهتر است با اندکی تحقیق و بررسی در خصوص این نکته، بهترین گزینه را برای شرح توانایی ها و سوابق خود انتخاب نمایید.

جهت یادگیری اصول و نکات رزومه نویسی به صورت تخصصی و حرفه ای، می توانید به مقاله آموزش رزومه نویسی حرفه ای مراجعه نمایید.

در CV به چه اطلاعاتی اشاره کنیم؟

در CV به چه اطلاعاتی اشاره کنیم؟

با توجه به کاربرد غالب CV می دانیم که اشاره به دستاوردهای آکادمیک، سوابق پژوهشی، مدارج تحصیلی و موارد این چنینی، محور اصلی نگارش CV هستند. در تنظیم متن سی وی هر چه جزئیات و اطلاعات بیشتری را مورد توجه قرار دهید، شانس خود را برای تصاحب موقعیت های مناسب، افزایش خواهید داد. البته توجه داشته باشید که ذکر موارد غیرضروری و اغراق در توانایی ها و دستاوردها، احتمال موفقیت شما را به شدت کاهش خواهد داد.

در CV خود به مدارک تحصیلی و محل اخد این مدارک اشاره نمایید. همچنین می توانید اطلاعات دقیقی چون زمان فارغ التحصیلی و بورسیه های دریافت شده را نیز ذکر نمایید.

شرکت در کنفرانس های معتبر برای هر دانشجو، محقق و مدرس، یک مزیت به حساب می آید. پس اگر پیشتر در یک کنفرانس علمی حاضر بوده اید، بهتر است در خصوص آن توضیح داده و جزئیات آن مانند تاریخ و مکان برگزاری را ذکر نمایید.

دریافت جوایز و موفقیت در مسابقات علمی و پژوهشی مانند المپیادهای جهانی و کشوری، از دیگر مواردی هستند که شانس متقاضی برای پذیرش را دوچندان می کند. پس در صورتی که چنین دستاوردهایی را در سابقه خود دارید، حتما در خصوص آن به طور کامل و دقیق در CV توضیح دهید.

در کنار تمامی این موارد، سوابق شما در انجام فعالیت های مرتبط و پروژه های تحقیقاتی، به علاوه نگارش مقالات گوناگون در نشریات معتبر، تألیف کتاب، ترجمه و عضویت در انجمن ها و موسسات علمی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

نحوه نوشتن CV

پیش از هر چیز بهتر است تا با رجوع به سایت شرکت، دانشگاه یا موسسه مورد نظر، دستورالعمل های ویژه آن ها جهت نگارش CV را مطالعه نموده و نکات ذکر شده و اطلاعات مورد نیاز را در نظر داشته باشید. اما به طور کلی، یک CV مناسب با توجه به اصول زیر نوشته می شود:

در آغاز متن بهتر است به شرح اطلاعات اولیه و شخصی خود بپردازید و همچنین یک شماره تماس یا آدرس ایمیل را برای برقراری تماس ذکر نمایید. سپس در بندهای بعدی به مواردی چون تحصیلات، نمرات، دستاوردهای آکادمیک و علمی و دیگر  نکاتی که پیشتر به آن ها اشاره کردیم بپردازید. توجه داشته باشید که با توجه به رشته تحصیلی و نوع فعالیت مورد نظر، لازم است تا تمرکز خود را به بخش خاصی از سوابق‌تان معطوف نمایید.

انواع CV

انواع CV

متن های CV بر اساس ساختار و نحوه نگارش به سه دسته تقسیم می شوند.

Chronological CV

در این نوع CV بعد از اطلاعات شخصی و ایمیل، سوابق تحصیلی خود را مانند یک تاریخچه دقیق و با توجه به عنصر زمان، ذکر می کنید. این شیوه، رایج ترین روش نگارش سی وی به حساب می آید و نمونه ای کامل و دقیق می باشد.

Functional CV

در این نوع CV تمرکز بر عملکرد و دستاوردهای شماست. در اینجا بعد از ذکر اطلاعات تماس، می توانید در خصوص مدرک تحصیلی، بورسیه ها، جوایز و… توضیح دهید.

Combination CV

در اینجا می توانید به طور ترکیبی از خصوصیات و قابلیت های هر دو نمونه استفاده نمایید.

نکات مهم در نگارش CV

نکات مهم در نگارش CV (رزومه پژوهشی)

لازم است تا به طور جدی از ذکر اطلاعات ناصحیح و مبالغه آمیز اجتناب کنید. چرا که در غیر این صورت، ممکن است به کلی شانس خود را برای موفقیت از دست بدهید. همچنین برای اثبات صحت گفته های خود، از تکنیک ذکر دقیق جزئیات استفاده نمایید.

CV یک سند رسمی است و لازم است تا با ادبیات و لحن رسمی نگاشته شود. جملاتی که از آن ها استفاده می کنید، نباید ساختار عامیانه یا ادبی داشته باشند. رعایت نکات نگارشی، اصول املا و جمله بندی نیز از دیگر مواردی هستند که رعایت آن ها ضرورت دارد.

در صورتی که CV خود را به زبان فارسی می نویسید، استفاده به جا از فاصله و نیم فاصله، ظاهر حرفه ای تری به آن خواهد داد. همچنین با استفاده از تنظیمات نرم افزار Word و یا هر نرم افزار دیگری که برای نوشتن CV از آن استفاده می کنید، طول حاشیه ها، فاصله میان سطرها و… را در حالتی مناسب قرار دهید. به علاوه، با استفاده از گزینه های این نرم افزار برای بولد کردن، شماره گذاری و علامت گذاری تیترها و کلمات مهم، سی وی بهتری تهیه نمایید.

نرم افزار Microsoft Word یکی از بهترین ابزارها برای تهیه رزومه و سی وی است. جهت یادگیری تخصصی و حرفه ای نرم افزار ورد و سایر نرم افزارهای مجموعه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office)، نظیر نرم افزارهای اکسل و پاورپوینت، می توانید در دوره ICDL مجتمع فنی نیاوران، شرکت نمایید.

CV یک اتوبیوگرافی یا زندگی نامه نیست؛ بهتر است در نگارش آن از پرداختن به رویدادهای بسیار شخصی و موارد بی ارتباط با زندگی حرفه ای تحصیلی و شغلی خود اجتناب نمایید.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که اغلب در اطلاعیه های پذیرش و استخدام، نوع و فرمت فایل مورد نظر ذکر می گردد. پس فایل CV خود را با همان ویژگی ها تهیه و ارسال نمایید. لازم به ذکر است که سی وی باید حتما به صورت تایپ شده و با فونت و اندازه مناسب ارسال گردد. این نکات اغلب در آگهی های مورد نظر ذکر می شود.

در پایان کار، بهتر است نسخه نهایی CV خود را به چند نفر از افراد باتجربه نشان دهید و نظر آن ها را جویا شوید. اگر قرار است CV به یک زبان خارجی مانند انگلیسی نوشته شود، در رعایت اصول گرامر زبان مورد نظر، نهایت دقت را به خرج دهید و یا در صورت عدم تسلط کافی به زبان مذکور، از یک مترجم ماهر کمک بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده |2023-11-13T16:58:33+03:305 آوریل 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم