کت واک چیست؟

Home>مقالات>کت واک چیست؟

کت واک چیست؟

کت واک چیست؟

احتمالاً تا به امروز اصطلاح کت واک را شنیده‌اید و می‌دانید در فستیوال‌های مد و فشن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر سؤالات زیادی در این خصوص در ذهن شما نقش بسته است پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص کت واک به شما منتقل کنیم.

در ابتدا لازم است بدانید که کت واک به معنای راه رفتن همانند گربه است که برای نمایش مد و فشن بر روی صحنه نمایش انجام می‌گیرد. اگر تابه‌حال در مراسم‌های مد و فشن شرکت کرده باشید یا فیلمی از این‌گونه مراسم‌ها تماشا کرده باشید متوجه شدید که راه‌رفتن مدل‌ها شبیه به گربه است. پس از نظر لغوی راه رفتن مدل‌ها بر روی صحنه نمایش را catwalk و سکویی که مدل‌ها بر روی آن راه می‌روند را Runway می‌گویند.

در این مراسم مانکن‌ها یکی‌یکی بر روی صحنه نمایش رفته و تا پایان سکو را می‌روند تا از لباس، زیورآلات یا … رونمایی کنند سپس بازمی‌گردند و به ابتدای سکو می‌آیند. هدف از این کار، آن است که مدل‌های طراحی شده پوشاک، کفش، زیور آلات و … را به حاضران نشان داده و به نمایش بگذارند (اگر به طراحی لباس علاقه مند هستید دوره طراحی لباس مجتمع فنی میتواند به شما در این مسیر کمک کند).

چه افرادی در کت واک شرکت می‌کنند؟

همان طور که می‌دانید این مراسم جز مراسم‌های خاص و جذاب است که از قوانین و آداب و رسوم خاصی برخوردار است. مدل چیدمان صندلی‌ها به گونه‌ای است که به صورت چند ردیف طراحی شده‌اند البته نوع چیدمان کاملاً مطابق سلیقه برند است. افرادی که در این کت واک حضور دارند همگی توسط برند دعوت شده‌اند و معمولاً در ردیف‌های اول سلبریتی‌ها هستند که دریافت مبلغی از صاحب برند در کت واک حضور پیدا کرده‌اند.

تاریخچه کت واک چیست؟

در واقع هیچ تاریخی دقیقی از شروع مراسم‌های کت واک وجود ندارد و به احتمال زیاد چیزی به شبیه کت واک وجود داشته که امروزه در این چارچوب ایجاد شده است. آنچه به صورت دقیق مشخص شده است آن است که در سال 1800 میلادی اولین کت واک در پاریس برگزار شد. آمریکایی‌ها در سال 1900 اصطلاح کت واک را وارد آمریکا کردند و اولین هفته مد در نیویورک در سال 1943 شکل گرفت.

از سال 1945 در پاریس نمایش‌های مد برگزار شدند و هفته مد میلان در سال 1958 توسط اتاق بازرگانی ایتالیا تأسیس آغاز شد.

نمونه ای از کت واک

شکل صحنه کت واک چگونه است؟

در ابتدا اکثر صحنه‌های کت واک به صورت T و یا I بوده است اما باگذشت زمان ایده‌های خلاق دیگری ظهور پیدا می‌کنند که جایگزین می‌شوند. اکثر Catwalk هایی که امروزه برگزار می‌شود شکل‌های متنوع و خلاقانه‌ای دارند که توسط برند طراحی شده‌اند.

کت واک در چه مکان‌هایی برگزار می‌شود؟

طراحی کت واک ها بسیار خلاقانه است و اکثر به خاطر شرایط آب و هوایی در محیط‌های بسته برگزار می‌شود اما این دلایل باعث نمی‌شود که تداعی فضای بیرون دور بمانند. طراحی صحنه کت واک به صورتی است که کاملاً تداعی‌کننده طبیعت، ساحل، دریا و … است. اگر کت واک برند شنل برای رونمایی از کالکشن بهار و تابستان را دیده باشید متوجه می‌شوید که ساحل دریا را در فضای کاملاً بسته طراحی کرده‌اند به صورتی که به تماشاگران این حس منتقل می‌شود که در کنار ساحل قرار گرفته‌اند.

مدل‌های کت واک چگونه انتخاب می‌شوند؟

معمولاً افرادی که به عنوان مدل در کت واک ها تعیین می‌شوند افرادی هستند که دارای اندام کشیده و پوست و موی سالم هستند. تقریباً بیشتر مدل‌ها دارای سن 16-25 سال هستند. البته امروزه بسیاری از قوانین تغییر کرده است و برندها دیدگاه‌های مختلفی از زیبایی مدل‌ها پیدا کرده‌اند.

لازم است بدانید در قراردادی که بین مدل و برند تنظیم می‌شود ذکر می‌شود که مدل انتخاب شده امکان همکاری با دیگر برندها را ندارد تا زمانی که با آن برند همکاری داشته باشد، به طور مثال مدل‌هایی که در ویکتوریا سکرت فعالیت می‌کنند از گران‌ترین و مشهورترین مدل‌های دنیا محسوب می‌شوند.

Fation week چیست ؟

Fashion week همان هفته مد نامیده می‌شود که یک رویداد مهم در مد و فشن است و تقریباً در یک هفته انجام می‌شود. در این رویداد طراحان مد، برندها و … از آخرین کالکشن خود رونمایی می‌کنند و برای خریداران و رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارند.

جالب است بدانید که این رویداد در ترندهای سال تأثیر می‌گذارند و حتی بسیاری از طراحان مد و فشن شرکت‌ها و برندها از این مراسم انتخاب خواهد شد.

لازم است بدانید بزرگ‌ترین پایتخت‌های مد جهان نیویورک میلان، لندن و پاریس است که به خاطر اهمیتی که در حوزه مد و فشن دارند به این چهار شهر Big four می‌گویند.

آیا لباس‌هایی که در Catwalk پوشیده می‌شود به فروش می‌رسد؟

سؤالی که برای بیشتر افراد به وجود می‌آید آن است که آیا لباس‌های پوشیده شده توسط مدل‌ها در کت واک ها فروخته می‌شود یا خیر. در پاسخ باید به شما بگوییم که در کمتر مواقعی پیش میاید که لباس‌های پوشیده شده در کت واک به فروش برسد. در بیشتر مواقع مجدداً بسته‌بندی‌شده و برای فستیوال‌های دیگر نگه داری می‌شود.

کت واک

درآمد کت واک چقدر است؟

سؤال دیگری که بسیار رایج است آن است که درآمد مدل‌های کت واک چقدر است و چند ساعت در روز فعالیت می‌کنند. در ابتدا لازم است بدانید که مدل‌هایی که در کت واک حضور پیدا می‌کنند در ماه‌های متوالی آموزش داده می‌شوند و طبق موارد آموزش داده شده رفتار می‌کنند. این افراد معمولاً 8 ساعت در روز فعالیت می‌کنند و در برخی مواقع زمان خود را بابت ظاهر، ورزش، تغذیه و دیگر موارد صرف می‌کنند. مدل‌ها بسته به مکان و برندی که با آن فعالیت می‌کنند درآمد متغیری دارند و نمی‌توان مقدار مشخصی را برای همه آنها مشخص کرد.

برخی از مدل‌ها ممکن است درآمد بسیار بالایی داشته باشند به طور مثال برخی از مدل‌ها برای هر ساعت مبلغ 1500 دلار دریافت می‌کنند. برای آژانس‌های تبلیغاتی مبلغ 250 دلار در ساعت یا 10000 دلار در روز به دست می‌آورند.

خوشبختانه امروزه با گسترش و پیشرفت صنعت مد و فشن در بیشتر آموزشگاه‌ها تمامی گرایش‌های مرتبط با صنعت مد آموزش داده می‌شود و هنرجویان می‌توانند مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم درباره مباحث مختلف Catwalk یا کت واک صحبت کنیم تا بتوانیم به اکثر سؤال‌های شما در این حیطه پاسخ داده باشیم. اگر سؤال دیگری دارید که در این مقاله به پاسخ آن پرداخته نشده است در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در اولین موقعیت پاسخگو باشیم.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:37:11+03:3013 جولای 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم